patentrechten op zaaigoed
Moderator: Moderators
Re: patentrechten op zaaigoed
Oud nieuws, gaat niet door
http://www.earth-matters.nl/7/7500/duur ... reden.html
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Je band is lek 

Worf: I prefer Klingon beliefs.
Dat weet ik zo net nog niet. Dat hoeft niet perse. In het artikel staat ook het volgende.Optimist schreef:Oud nieuws, gaat niet door
Als het niet deze vorm, kan het uiteraard alsnog in ander plan worden gegoten. Maar we zullen wel zien over een paar jaar wat de uitkomst van het proces is.Volgens de laatste berichten gaat de EC-wetgeving in de geplande vorm niet door.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Ik denk niet dat men een patent op zaaigoed voor elkaar krijgt, wanneer het onmogelijk blijft om het genetisch materiaal van zulke giganten gescheiden te houden van andere beplanting.
Het zou wel wat al te gek worden wanneer ik opeens royalties zou moeten gaan betalen over bijv. de bloemen of groenten in mijn tuin, alleen omdat ze genetisch vervuild zijn.
Dat is zoiets als met een dikke auto mijn huis volwalmen, om daarna geld te eisen voor "hun" lucht die ik inadem.
Het zou wel wat al te gek worden wanneer ik opeens royalties zou moeten gaan betalen over bijv. de bloemen of groenten in mijn tuin, alleen omdat ze genetisch vervuild zijn.
Dat is zoiets als met een dikke auto mijn huis volwalmen, om daarna geld te eisen voor "hun" lucht die ik inadem.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Probleem is dat het al een keer is gebeurt dat iemand heeft moeten betalen voor overwaai.
Jin schreef:Probleem is dat het al een keer is gebeurt dat iemand heeft moeten betalen voor overwaai.
http://www.oneworld.nl/lezen/achtergron ... n-monsanto" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar waren die demonstraties tegen afgelopen zaterdag in Amsterdam, Wageningen en Bergschenhoek
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Je vraagt je af wat er gebeuren zou als een natuurlijk zaad dezelfde mutatie zou bevatten. . .
Ik wens u alle goeds
Ja, in Amerika.Jin schreef:Probleem is dat het al een keer is gebeurt dat iemand heeft moeten betalen voor overwaai.
Maar ik heb in de regel toch het idee dat men in Europa meestal wat verstandiger is, als het om dit soort zaken gaat.
Maar we zullen zien.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Ik zie geen artikel verschijnen bij de link. 

Henry Ford
Henry Ford
Maar gekopieerd deze keer....
De Amerikaanse zadenproducent Monsanto staakt pogingen om in een groot deel van Europa voet aan de grond te krijgen met zijn genetisch gemanipuleerde zaden. Het bedrijf zegt dat de weerstand in Europa te hoog is.
Het besluit van Monsanto, de grootste zadenproducent in de wereld, volgt op protesten in Europa begin deze week tegen het bedrijf. Ook in Nederland gingen mensen de straat op om hun afkeuring te laten blijken van de werkwijze van Monsanto.
Zaden
Het Amerikaanse bedrijf zegt vrijdag tegen de Duitse krant Tageszeitung (Taz) dat het geen Europese lobby meer zal voeren voor introductie van genetisch gemanipuleerde zaden in Europa, en ook geen nieuwe verzoeken al indienen voor het verkrijgen van toestemming voor genetisch gemanipuleerde planten.
'We zijn tot de conclusie gekomen dat dit geen brede steun heeft op dit moment', aldus het bedrijf.
'We zullen de genetisch gemanipuleerde zaken alleen verkopen waar ze brede steun krijgen, zowel politiek als van een functionerend toezichthoudend systeem', aldus een woordvoerder van het bedrijf. Volgens de woordvoerder zijn er maar enkele Europese landen waarvoor dit geldt, hoofdzakelijk Spanje en Portugal.
Graan
Eerder deze week kwam Monsanto ook onder vuur te liggen nadat een gemanipuleerd graan op een boerderij in Oregon groeide, terwijl het bedrijf eerder had gezegd dat het graan niet meer gebruikt werd. De ontdekking leidde tot vrees in Azië dat er gemanipuleerd graan geimporteerd zou kunnen worden, de afzet van Amerikaans graan daalde daarop.
De Amerikaanse zadenproducent Monsanto staakt pogingen om in een groot deel van Europa voet aan de grond te krijgen met zijn genetisch gemanipuleerde zaden. Het bedrijf zegt dat de weerstand in Europa te hoog is.
Het besluit van Monsanto, de grootste zadenproducent in de wereld, volgt op protesten in Europa begin deze week tegen het bedrijf. Ook in Nederland gingen mensen de straat op om hun afkeuring te laten blijken van de werkwijze van Monsanto.
Zaden
Het Amerikaanse bedrijf zegt vrijdag tegen de Duitse krant Tageszeitung (Taz) dat het geen Europese lobby meer zal voeren voor introductie van genetisch gemanipuleerde zaden in Europa, en ook geen nieuwe verzoeken al indienen voor het verkrijgen van toestemming voor genetisch gemanipuleerde planten.
'We zijn tot de conclusie gekomen dat dit geen brede steun heeft op dit moment', aldus het bedrijf.
'We zullen de genetisch gemanipuleerde zaken alleen verkopen waar ze brede steun krijgen, zowel politiek als van een functionerend toezichthoudend systeem', aldus een woordvoerder van het bedrijf. Volgens de woordvoerder zijn er maar enkele Europese landen waarvoor dit geldt, hoofdzakelijk Spanje en Portugal.
Graan
Eerder deze week kwam Monsanto ook onder vuur te liggen nadat een gemanipuleerd graan op een boerderij in Oregon groeide, terwijl het bedrijf eerder had gezegd dat het graan niet meer gebruikt werd. De ontdekking leidde tot vrees in Azië dat er gemanipuleerd graan geimporteerd zou kunnen worden, de afzet van Amerikaans graan daalde daarop.
En inmiddels, VRT Nieuws
Het Europees Parlement verwerpt de nieuwe richtlijnen voor zadenhandel van de Europese Commissie. De Commissie had verschillende wetten in een vordering samengebracht, die het onmogelijk maakte om nog zelfstandig zaden te winnen en te gebruiken.
Er is al langer commotie rond de richtlijnen van de Europese Commissie die de zadenhandel moet regelen. Milieubewegingen, boeren en kleine zaadproducenten vreesden dat enkel nog multinationals zaden zouden kunnen produceren, wat zou leiden tot hogere prijzen.
"Vijf bedrijven controleren nu al 50 procent van de zadenmarkt. Bij de groentemarkt is dat zelfs 95 procent", zegt Europarlementslid Bart Staes (Groen). "Dat is geen goede zaak omdat de diversiteit in de zaden van erg groot belang is."
Volgens hem is dat dan ook de reden dat het Europees Parlement beslist heeft dat de Commissie het werk mag overdoen. "Het Parlement oordeelde dat dit voorstel te veel op maat van een aantal bedrijven is geschreven. Dat willen we niet."
Eerder had ook de milieucommissie en de landbouwcommissie van het Europees Parlement de richtlijnen al afgekeurd.