Gelovige ouders

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Inge B
Forum fan
Contacteer:

Gelovige ouders

Bericht door Inge B »

Ik heb dit onderwerp zojuist toegevoegd aan mijn website, maar zou er ook nog graag met jullie over van gedachten willen wisselen. Ik heb de indruk dat het hier ook best wel leeft, onder de 'afvalligen' en de twijfelaars. :wink:

Kloof

“Mijn ouders wensen me nog steeds Gods zegen toe met kerst en verjaardagen. Ze kunnen misschien ook wel niet anders. Elke andere wens zou waarschijnlijk goedkoop voelen en slechts een slap aftreksel zijn van wat ze werkelijk bedoelen. Dus ik laat ze maar. Maar het zegt mij niks. En eerlijk gezegd kwetst het me zelfs dat ze zo star vanuit hun eigen taal en wereld mij blijven tegemoet treden. Ze weten inmiddels toch dat ik niet meer deel uitmaak van deze wereld!? Het is alsof ze mijn nieuwe identiteit ontkennen. Dat doet pijn.”

(‘Afvallige’ die anoniem wenst te blijven, met toestemming hier geplaatst)

De pijn is herkenbaar. En uit de vele mails die ik ontvangen heb, weet ik dat dit niet alleen voor mij herkenbaar is, maar dat hier een pijn verwoordt wordt die diep leeft in de harten van veel ‘afvalligen’. Het lijkt wel alsof er een onoverkomelijke kloof is gekomen tussen de wereld van de gelovige ouders en het ‘afvallige’ kind.

Ik voel de pijn door de enorme afstand tussen deze twee werelden. Waar de gesproken woorden in de ene wereld de grootste liefde betekenen, betekenen diezelfde woorden in de andere wereld niets of misschien zelfs iets respectloos. Twee verhalen die naast elkaar blijven bestaan. Beide verhalen met evenveel bestaansrecht. Beide verhalen met een kern van onrecht om wat door de ander niet gewaardeerd kan worden. En om goede bedoelingen die vaak niet als zodanig worden opgemerkt.

Schuldig

Er zit iets ‘onderdanigs’ in de dogmatiek van de bijbelse leer. Een ‘onderdanigheid’ die veel ‘afvallige’ kinderen ook bij hun ouders terugvinden. Gelovige ouders zijn vaak gewend aan een extern gezag en laten de (juiste verklaring van de) bijbel en de dominee(s) vertellen hoe zij volgens God zouden moeten leven. Gehoorzaamheid en volgzaamheid zijn belangrijke kernwoorden in de levenshouding van veel gelovige ouders.

Vanuit die optiek bezien, is het ‘afvallige’ kind vooral een ongehoorzaam kind.

Dit kan tot gevolg hebben dat het ‘afvallige’ kind een zekere schuld op zich gelegd krijgt. De kloof die ontstaan is tussen de gelovige ouders en het ‘afvallige’ kind wordt vaak ervaren als was dit voor 100% de schuld van het kind. Immers, was het kind niet ongehoorzaam geweest, was de kloof er niet geweest.

Het ‘afvallige’ kind voelt zich hier zelf ook maar al te vaak (want is immers ook in een leer van ‘schuld’ opgevoed!) voor de volle 100% schuldig aan. Toch voelt dit ergens vaak ook niet goed. Het opgelegde schuldgevoel kan tot gevolg hebben dat het kind in opstand komt, waar vaak geen gehoor voor gevonden wordt, waarna het kind soms uiteindelijk in volledige onmacht besluit dat het tot een breuk met de gelovige ouders moet komen. En soms zijn het de gelovige ouders die tot het besluit van een breuk komen. bv Als straf op de ongehoorzaamheid of om zichzelf en de andere gezinsleden te beschermen tegen de 'rotte appel'.

Ook kan het zijn dat het kind altijd een zekere onderdanigheid naar de ouders blijft houden en zich in allerlei bochten blijft wringen om de band die zo ‘verziekt’ is toch nog zo goed mogelijk te houden. Uit schuldgevoel en loyaliteit naar de eigen bron. Het kind richt zich dan vooral op de behoeften van de ouders en ‘offert’ zichzelf als het ware op voor de relatie.

Scheef

Uit de vele brieven die ik ontvangen heb, blijkt dat er veel onrecht en onmacht ervaren wordt binnen deze scheve verhoudingen.

Het valt mij op, dat in de relatie gelovige ouder/ongelovig kind dikwijls ook sprake is van nog veel meer verschillen dan alleen het wel of niet ‘gelovig’ zijn. Het ‘afvallige’ kind heeft op de één of andere manier een bepaalde vrijheid verworven in de manier van denken die de gelovige ouders dikwijls vreemd is.

De gelovige ouders, die vaak ‘onderdanig’ en ‘gehoorzaam aan extern gezag’ zijn opgevoed, hebben vaak een veel afwachtender, passiever levenshouding dan het ‘afvallige’ kind. De manier waarop keuzes gemaakt worden verschilt vaak enorm van elkaar. Het ‘afvallige’ kind baseert de keuzes op het eigen inzicht en neemt hiervoor dan ook (uitzonderingen daargelaten) de eigen verantwoordelijkheid, terwijl de gelovige ouders soms hun keuzes ervaren als ‘gehoorzamen’ en daardoor als ‘niet anders kunnen’, waardoor het bij hen soms kan ontbreken aan het opnemen van verantwoordelijkheid voor deze keuzes.

Er ontbreekt bij de gelovige ouders vaak het besef dat ook hùn manier van leven een keuze is. Dat zij daarin niet beter zijn dan hun ‘afvallige’ kind, maar volledig gelijkwaardig. Beiden maakten immers de keuzes die hen het beste leken? Beiden proberen zo goed mogelijk te leven volgens de (aangeleerde of eigen) inzichten die zij op dat moment hebben.

Daarom is de kloof die er tussen hen ontstaan is, niet alleen het gevolg van de keuze van het ‘afvallige’ kind, maar net zo goed van de keuze van de gelovige ouders! De kloof komt niet alleen doordat het kind HIER staat, maar ook doordat de ouders DAAR staan!

Er zit een groot onrecht in het verschil van inzicht betreffende de eigen verantwoordelijkheden. Waar het afvallige kind, dikwijls uit eigen ervaring, begrijpen kan dat de gelovige ouders doen waarvan zij geloven dat goed is, begrijpen de gelovige ouders dit niet altijd van het kind en blijven zij het ‘afvallige’ kind zien als ongehoorzaam.

In die zin zou je met net zoveel recht kunnen zeggen dat de kloof voor 100% komt door het inzicht van de gelovige ouders.

Ook speelt vaak een generatiekloof en verschillende manieren van zorgen een rol. De gelovige ouders hebben zichzelf dikwijls aangeleerd (gekregen) dat je als onderdanig en gehoorzaam mens het beste kunt zwijgen als je het ergens niet mee eens bent. Het ‘afvallige’ kind, dat vaak een stuk minder onderdanig is geworden, wordt niet altijd op prijs gesteld waar het ‘spreken’ betreft en dan vaak met name het spreken over ‘lastige dingen’ zoals gevoelens. Over het algemeen is er in de dogmatische wereld niet/amper plaats voor persoonlijke gevoelens, omdat die er in het licht van ‘gehoorzaamheid’ niet toe zouden doen. Dit geeft ook weer een zekere scheefgroei die maakt dat het ‘afvallige’ kind met de eigen gevoelswereld vaak niet terecht kan bij de gelovige ouders, die deze taal van gevoelens vaak niet begrijpen.

Miskend

Veel verdriet, miskenning en eenzaamheid dus, bij het ‘afvallige’ kind.

Maar ook bij de gelovige ouders. Hun oprechte beleven en hun levenshouding zien zij vaak niet eens als keuze, maar als een gelovig ‘gehoorzamen’ op een roeping waarin zij hun kinderen willen vóórgaan. Er is wellicht geen groter verdriet denkbaar voor een gelovige ouder, dan dat (één van) hun kinderen niet langer meer ‘in de waarheid wandel(t)(en)’.

Een ‘afvallige’ vertelde me dat zijn moeder “was je maar gestorven!” had uitgeroepen, toen zij hoorde dat hij ‘afvallig’ was geworden. In eerste instantie was hij pijnlijk geschokt door deze woorden. Later begreep hij dat zij liever het verdriet om de dood van haar zoon had, dan dat zij moest leven met de angst/wetenschap dat haar zoon straks voor eeuwig zou lijden in de hel. Door haar ‘gelovige’ woorden te vertalen en door een open hart was het hem gelukt om de liefde van zijn moeder te blijven zien.

Dat was zijn manier van een brug bouwen, die overigens niet werd opgemerkt door zijn moeder. Maar haar vertellen hoe haar woorden in eerste instantie gevoelsmatig op hem waren overgekomen was in zijn beleving nutteloos. Omdat zij niks kan met gevoelens.

Dus hij zwijgt en blijft vertalen. Als een miskende bruggenbouwer. Een gevoel dat, getuige de vele mails die ik hierover heb ontvangen, bij veel ‘afvallige’ kinderen leeft.

Liefde

Ik probeer zelf ook altijd te vertalen. En daarom ervaar ik de vurige wensen en gebeden van mijn eigen ouders naast kwetsend ook als diep ontroerend... omdat dit mijn liefhebbende ouders zijn die uit alle macht mij het beste wat ze kennen blijven gunnen en voor wie ik hun geliefde dochter zal blijven, ondanks de totaal verschillende in- en uitzichten die we hebben...

Dat is groots. Dat is hoe gelovige ouders hun liefde laten zien. Een andere manier dan een ‘gelovige’ manier is er bijna niet. Ik heb nog geen voorbeelden gehoord van ouders die het lukt om ‘neutraal’ te spreken met hun kinderen. Zo praten ze nou eenmaal niet en het geloof zit in elke vezel van hun wezen. Als ik daartegen in opstand kom, kom ik in opstand tegen wie mijn ouders ten diepste zijn. Dat wil ik niet. Ik accepteer mijn ouders op de manier zoals ik zelf ook geaccepteerd zou willen worden en voor zover dit in mijn vermogen ligt.

Ik ga ervan uit, en merk dit ook, dat mijn ouders datzelfde doen met mij.

Verdriet

Ook al hebben ze intens verdriet. Net als ikzelf. Want de vanzelfsprekende verbondenheid die we vroeger hadden, vóórdat ik ‘afvallig’ werd, is iets dat we beiden missen. Maar we doen allemaal wat we moeten doen. We doen waar we in geloven. We maken de keuzes waar we in geloven. En dit zijn de consequenties van de keuzes die we alledrie maakten. Immers, het verdriet komt niet alleen doordat ìk een andere weg ging dan die van hun. Het komt óók doordat mijn ouders ervoor kozen om dezelfde weg te bewandelen als hùn ouders en mij op die weg hebben leren lopen. Zij deden wat ze dachten dat goed was. En ik doe dat ook.

Volledig verschillende belevingswerelden waartussen geen brug lijkt te bestaan.

Zij zouden willen dat ik DAAR was en ik zou willen dat zij HIER waren.

Maar dat is niet zo.

We staan aan de oever en kijken naar elkaar uit.
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Gelovige ouders

Bericht door Rereformed »

Inge B schreef:In die zin zou je met net zoveel recht kunnen zeggen dat de kloof voor 100% komt door het inzicht van de gelovige ouders....Volledig verschillende belevingswerelden waartussen geen brug lijkt te bestaan.
Ik noem het de onvergeeflijke zonde tegen de mensheid die de boekreligie op haar geweten heeft.
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Inge B schreef:Ik heb dit onderwerp zojuist toegevoegd aan mijn website, maar zou er ook nog graag met jullie over van gedachten willen wisselen. Ik heb de indruk dat het hier ook best wel leeft, onder de 'afvalligen' en de twijfelaars.
Ik mis nog een stukje over de omgang tussen gelovige ouders en ongelovige kinderen in het dagelijks leven.
Zo weet ik van dichtbij van een strenggelovige vrouw wiens kinderen op zondag bij haar niet op bezoek mogen komen, hooguit lopend maar dat kan niet vanwege de afstand en door de weeks nooit in een lange broek (ook geen korte)
Zo was het vroeger bij mij thuis ook, niet bevorderlijk voor het contact al komt het ook in andere gezinnen voor dat kinderen tegen de zin in van hun ouders hun eigen weg gaan.
Strenggelovige ouders doen zichzelf alleen om het geloof al een hoop te kort.
NB: Doe wel en zie niet om.
Der Tolle Mensch
Forum fan

Bericht door Der Tolle Mensch »

@Inge:

Ik heb overwogen om onderstaande reactie in een PB aan jou te geven. Aangezien je in dit openbare forum om gedachtewisseling vraagt, denk ik dat het toch meer geëigend is er hier - in het openbaar - op te reageren. Mijn aarzeling heeft ermee te maken dat dit om meer gaat dan om geloofszaken, en wel om een van de allerintiemste hoekjes van het persoonlijke leven: kind van je ouders zijn.

"Groots", dat is de kwalificatie die je bezigt met betrekking tot hoe gelovige ouders hun liefde laten zien.
Met alle respect voor jouw beleving hierin, vind ik het begrip 'groots' heel, héél erg veel meer van toepassing op hoe jij met je gelovige ouders omgaat. En op hoe kinderen (van gelovige ouders), nadat ze niets anders 'verkeerd' deden dan de oprechte, integere stem van hun geestelijk leven volgen, omgaan met hun ouders. Zoals in het voorbeeld dat je beschrijft:
Inge B schreef:Een ‘afvallige’ vertelde me dat zijn moeder “was je maar gestorven!” had uitgeroepen, toen zij hoorde dat hij ‘afvallig’ was geworden. In eerste instantie was hij pijnlijk geschokt door deze woorden. Later begreep hij dat zij liever het verdriet om de dood van haar zoon had, dan dat zij moest leven met de angst/wetenschap dat haar zoon straks voor eeuwig zou lijden in de hel. Door haar ‘gelovige’ woorden te vertalen en door een open hart was het hem gelukt om de liefde van zijn moeder te blijven zien.

Dat was zijn manier van een brug bouwen, die overigens niet werd opgemerkt door zijn moeder. Maar haar vertellen hoe haar woorden in eerste instantie gevoelsmatig op hem waren overgekomen was in zijn beleving nutteloos. Omdat zij niks kan met gevoelens.

Dus hij zwijgt en blijft vertalen. Als een miskende bruggenbouwer. Een gevoel dat, getuige de vele mails die ik hierover heb ontvangen, bij veel ‘afvallige’ kinderen leeft.
Excuseer, maar ik zie hier niets 'groots' in de houding van de moeder.

En jij Inge, je naar je ouders uitgestrekte armen, je open handen, je glad masseren van de rauwe hoeken en kanten van de houding van (je) ouders in je prachtige, invoelende beschouwing van het pijnlijke dilemma. Dat is groots. Naar je ouders toe. Vind ik. Is het niet ook een rechtvaardigen van je eigen positie?
Ik wist zo snel geen gebruikersnaam. Nu zou het <Jan Zondergod> zijn.
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Dank voor jullie feedback!
writer schreef: Ik mis nog een stukje over de omgang tussen gelovige ouders en ongelovige kinderen in het dagelijks leven.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb het stukje aangepast. Het bericht hierboven kan ik niet aanpassen, maar mijn website wel: http://ikbeneenafvallige.wix.com/ikbene ... 36d2fdeca6

Er zal nog wel meer aangepast worden. Ik begin vaak al te delen als het 'gevoelmatig' klopt, maar taalkundig klopt er dan geen hout van. :roll: In elk geval, er zijn heel wat zinnen toegevoegd, verwijderd, aangepast en door elkaar gehusseld.. :mrgreen:

Zeg het gerust als jullie vinden dat er iets niet klopt of ontbreekt. Als ik dat dan ook vind :wink: , kan ik het aanpassen.
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Inge B schreef:......Zeg het gerust als jullie vinden dat er iets niet klopt of ontbreekt. Als ik dat dan ook vind :wink: , kan ik het aanpassen.....
Alles bij elkaar is jouw site al een mooi overzicht van wat zich binnen heel wat christelijke gezinnen heeft afgespeeld en nog steeds afspeelt al zal het mede door de komst van het internet nooit meer zo erg worden als dat het was.
Vergeet je verder niet dat er meer in het leven is dan alleen terugblikken?
Voor je het weet ben je oud en dan ben je door een te christelijke opvoeding dubbel gepakt.
Maar misschien moeten ouders er eerst niet meer zijn voordat alles wat nuchterder bekeken kan worden, zo gaat het ook op andere terreinen vaak.
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Der Tolle Mensch schreef:@Inge:
Ik heb overwogen om onderstaande reactie in een PB aan jou te geven. Aangezien je in dit openbare forum om gedachtewisseling vraagt, denk ik dat het toch meer geëigend is er hier - in het openbaar - op te reageren. Mijn aarzeling heeft ermee te maken dat dit om meer gaat dan om geloofszaken, en wel om een van de allerintiemste hoekjes van het persoonlijke leven: kind van je ouders zijn.
Begrijpelijk. :) Ik ben blij met je keuze je reactie hier te plaatsen, want dit komt ten goede aan de openbare gedachtewisseling!
Der Tolle Mensch schreef:"Groots", dat is de kwalificatie die je bezigt met betrekking tot hoe gelovige ouders hun liefde laten zien.
Met alle respect voor jouw beleving hierin, vind ik het begrip 'groots' heel, héél erg veel meer van toepassing op hoe jij met je gelovige ouders omgaat. En op hoe kinderen (van gelovige ouders), nadat ze niets anders 'verkeerd' deden dan de oprechte, integere stem van hun geestelijk leven volgen, omgaan met hun ouders. Zoals in het voorbeeld dat je beschrijft:

.... (quote ingekort)

Excuseer, maar ik zie hier niets 'groots' in de houding van de moeder.
Weet je.. ik denk dat ik mij rot ren. (En met mij vele afvallige kinderen in wie ik deze scheefgroei ook opmerk) Als ik op mijn eigen plekje blijf staan, dan voel ik mij ronduit gekwetst door hoe (mijn) ouders zich opstellen t.o.v. hun 'afvallige' kinderen. Dan voel ik boosheid en miskenning. Stampvoeten, schreeuwen, vloeken. Omdat het maar dóór gaat en omdat ze niks anders in huis hebben (en ook maar niet lijken te zoeken en juist dat frustreert me zo!) dan hun eigen gelovige visie en praat. Het rare is, dat deze ouders naar hun ongelovige collega's en buren wel hun geloof voor zichzelf kunnen houden (uitzonderingen daargelaten) en hen niet opleggen wat ze zouden moeten dragen, doen, zeggen of geloven, maar hun eigen kinderen worden hier vaak wèl mee lastig gevallen. En als het dan niet met opgelegde regels is, dan is het vaak wel met hoe er te pas en te onpas gesproken wordt over God. Alles wat ze doen en zeggen ademt hun visie op de wereld. Een neutrale taal lijken ze niet te kennen. Daarmee nemen ze ontzettend veel ruimte in. Met een houding alsof ze in hun recht staan om dit te doen. Het is immers DE WAARHEID. #-o

Ik weet niet of het een manier is om mijn boosheid en pijn niet/minder te hoeven voelen, of dat ik misschien overdreven loyaal naar mijn ouders ben door steeds weer van mijn eigen plekje af te gaan en me te verplaatsen in hun plek.. of ben ik misschien juist heel goed en verbindend bezig? Soms denk ik dat laatste.. en dat motiveert me dan genoeg om ermee door te gaan. Ik geloof hier namelijk wel in. Maar het kost veel energie.

Ik ren me dus rot. Van mijn eigen plekje, waar het soms (soms he!) ronduit klote voelt, naar het plekje van mijn ouders, waar ik dan ineens weer een soort deken van onmacht voel en besef hoe ze niet anders kunnen. Dan weer terug naar m'n eigen plekje waar ik boos kan schreeuwen "Wat nou niet anders KUNNEN! Ze zijn toch niet zwakbegaafd!? Je hebt je behoeften aangegeven en ze probéren niet eens hierin te voorzien! Ze WILLEN gewoon niet!" En dan weer terug.. naar de plek waar hun grijze hoofden zich nedering buigen, hun handen zich vouwen en ze alles wat ik hen ooit vroeg en zei en waar ze niks mee kunnen, gelaten voor Gods aangezicht brengen en zo doen wat hen goed dunkt.

Het is dat ik me van mezelf nog kan herinneren hoe ik dit ook op die manier gedaan heb... ooit.. lang geleden.. en hoe ik inderdaad de overtuiging had dat dit het mééste, het bèste was dat ik kon doen wanneer ik mij geconfronteerd voelde met onmacht. Voor Gods aangezicht brengen.

Ik voel ontroering. Omdat ze zoveel van mij houden, terwijl ik hen in hun beleving alleen maar verdriet doe.
Terug op mijn eigen plekje.. waar ik donders goed weet dat ik hen GEEN verdriet heb gedaan, maar alleen maar mijn eigen weg koos, wat mijn RECHT is en waarin ik niets anders deed dan zij. Hun verdriet komt enkel door de bril waarmee ze ZELF naar mij(n keuzes) kijken. NIET door mijn keuzes!

Wat ik eigenlijk doe, is als een soort pendule heen en weer gaan tot ik stil kom te staan. Uiteindelijk op mijn eigen plekje weer. Daar waar ik weet heb van mijn onmacht, mijn gevoel van onrecht dat me wordt aangedaan, maar ook mijn keuze om steeds weer mij te verplaatsen in hun wereld en dan ook het geschenk van hun liefde te zien.
Uiteindelijk word ik stil in een soort accepterend laten zijn van alles wat er is. Ook de onmacht. Alsof ik niet alleen mijzelf met mijn onmacht en boosheid omarm, maar ook mijn ouders met hun grote verdriet en onmacht.
Der Tolle Mensch schreef:En jij Inge, je naar je ouders uitgestrekte armen, je open handen, je glad masseren van de rauwe hoeken en kanten van de houding van (je) ouders in je prachtige, invoelende beschouwing van het pijnlijke dilemma. Dat is groots. Naar je ouders toe. Vind ik. Is het niet ook een rechtvaardigen van je eigen positie?
Dank je wel voor deze (h)erkenning...!
Bedoel je dat ik uit schuldgevoel er alles aan doe om wat er nog is goed te houden? Of begrijp ik je verkeerd?

Tegelijk.. ik hèb het contact met mijn ouders lange tijd verbroken. Jaren geleden. Ik voel mij volgens mij ook wel vrij om dit elk moment weer te doen. Maar ik wil dat niet meer. Ik voel heel diep hoe ik zelf behoefte heb aan erkenning van wie ik in wezen ben. En hoe ik dit van hen niet krijg. Tegelijk besef ik dat ik hen hetzelfde aan zou doen als ik hen met hun christelijk beleven de deur zou wijzen. Hun hele wezen ademt hun geloof. Dat wil ik ook proberen te accepteren, al walg ik er soms ook van. Omdat juist dat geloof zo in de weg staat om me met hen te verbinden.

Ik denk dat ik mij meer uitstrek in een poging tot verbinden dan mijn ouders dat doen.
Tegelijk ben ik in deze ook degene die vrijer is. Hun geloof maakt mij niet bang, maar mijn ongeloof hun wel.
Ik ga er vanuit dat we doen wat we kunnen. En dit kan ik. En daarom wil ik het ook. Omdat ook dit is wie ik ben.

Ik denk wel eens: eigenlijk zijn de gelovige ouders afvallig. Afvallig aan zichzelf en aan hun kinderen. Door altijd weer God ertussen te schuiven en door de wereld van gevoelens aan de kant te schuiven, waardoor een werkelijk verbinden niet mogelijk is.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nog een optie. Volkomen negeren. Mijn schoonouders hebben ooit in een ver verleden te kennen gegeven dat ze gedeeltelijk gefaald hebben met de opvoeding. 5 Kinderen waarvan 3 afvallig, 2 in hetzelfde patroon doorgegaan.
Ze zullen er NOOIT over praten. Dat ze bidden voor alle kinderen geloof ik graag.
Ze moeten echter zien dat:
1 Nog streng gelovige schoonzoon al 2X vreemd is gegaan
De 3 afvalligen het eigenlijk in dat opzicht uitstekend doen en ook de kinderen van deze afvalligen lijken het beter te doen
dan 2 kinderen van de oudste (streng gelovige) dochter. Maar verandert dit iets aan het geloof dat ze belijden? Absoluut niet. Ze zitten gevangen en willen gevangen blijven zitten. Gesprekken hierover zijn niet mogelijk en...hebben inmiddels geen zin meer.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Der Tolle Mensch
Forum fan

Bericht door Der Tolle Mensch »

Verpletterend indrukwekkend.
Je weergave van hoe je je rot rent.
Je verdient alle ouderliefde en acceptatie van de hele wereld.
En je verdient een fijn, goed, voldoening gevend 'eigen' leven.
Ik citeer writer:
writer schreef:Vergeet je verder niet dat er meer in het leven is dan alleen terugblikken?
Voor je het weet ben je oud en dan ben je door een te christelijke opvoeding dubbel gepakt.
Je zou kunnen antwoorden: 'En jij dan? Je bent toch ook je verleden aan het vertellen?'
Ik zou dat dan moeten toegeven.
En ik zou zeggen: in mijn geval is het als het ware een 'het stof van me afkloppen'. Ik ren niet meer heen en weer. Wat ik nu aan het doen ben, doe ik louter voor mezelf. Mijn ouders zijn er geen actieve partij meer in.
Je vraagt:
Inge B schreef:Bedoel je dat ik uit schuldgevoel er alles aan doe om wat er nog is goed te houden? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik bedoel niet echt schuldgevoel. Ik bedoel dat de houding van ouders, zoals die van jou, ervaren kan worden als ontkenning of afwijzing van je recht om er te zijn zoals je er bent. En dat de natuurlijke reactie daarop is om te doen wat kinderen doen als ze klein zijn: 'Papa, mama, kijk eens wat een mooie tekening ik gemaakt heb. Kijk eens hoe goed ik op een been kan staan. Hoor eens hoe mooi ik kan zingen. Luister eens wat een knap gedicht ik heb geschreven.' En ouders geven steeds bevestiging: 'Nou! Knap! Goed van jou!' Doe nog eens?' Als we ouder worden, laten we ons rapport zien, komen we thuis met ons eerste of derde of definitieve vriend(innet)je, schaffen we spulletjes aan voor onze uitzet, en steeds vragen we: 'Kijk eens hoe mooi, knap, goed enzovoort.'

Ik zal hier nu verder voor mezelf spreken: ik ben een type die zingeving door en door beleeft. Het is niet iets 'tussen neus en lippen', nee, het is de manier waarop ik er ben. Ik doe het met huid, haar, ziel, lichaam. Juist in dit opzicht heb ik grote behoefte aan ouderlijke waardering. Die kreeg ik dus niet en wat ging ik doen? Ik bleef roepen: 'Papa, mama, kijk eens wat ik kan!' Maar ze keken niet. En als ze keken, was hun houding, hun blik, waren hun woorden, hun gebaren afkeurend. Dus ging ik roepen: 'Ja, maar, het is echt heel knap hoor, wat ik doe. Misschien wel niet zo knap als wat jullie doen, maar echt heel knap, want ...' I was mezelf aan het rechtvaardigen. Ik was bezig te soebatten om erkenning van mijn eigenheid. 'Kijk dan, luister dan, zie dan, hoor dan!' Tevergeefs.

Dat is wat ik met 'jezelf rechtvaardigen' bedoel. De reden dat ik het noem, kan ik alleen vanuit mijn eigen ervaring motiveren. Bij jou hoeft het in het geheel niet op die manier te verlopen. Sinds niet al te lange tijd is het dan ten lange leste tot mijn kinderzieltje doorgedrongen dat papa (mama kan het niet meer) nooit zal zeggen: 'Goed zo, jongen'. En nu kan ik eruit stappen, uit de kast komen en zeggen: kijk mensen, dit ben ik. Ik gun jou dat je er op die manier ook uit zult kunnen stappen. Daarom vroeg ik of je jezelf niet ook aan het rechtvaardigen bent? Als je dat wel aan het doen bent, dan zit je in een proces gevangen. Beleef je het helemaal niet op die manier, wel, dan heb ik niets gezegd :-#

Het blijft groots wat je doet :!:
Ik wist zo snel geen gebruikersnaam. Nu zou het <Jan Zondergod> zijn.
Free@Last

Bericht door Free@Last »

Inge B schreef: Ik denk wel eens: eigenlijk zijn de gelovige ouders afvallig. Afvallig aan zichzelf en aan hun kinderen. Door altijd weer God ertussen te schuiven en door de wereld van gevoelens aan de kant te schuiven, waardoor een werkelijk verbinden niet mogelijk is.
Wat een pijnlijke maar eerlijke benadering. Mooi beschreven, goed gevonden!

Wat betreft erkenning van ouders: ik ben geen psycholoog, maar volgens mij heeft elk kind -hoe oud ook- erkenning van z'n ouders nodig.
Hoe pijnlijk als het geloof (gecombineerd met de generatiekloof die m.i. vaak zorgt voor de bijkomende 'handicaps' dat gevoel en zelfreflectie ondergeschoven kindjes zijn) zorgt voor verwijdering...

Van mijn eigen ouders wéét ik dat ze heel veel van me houden, mijn keuze respecteren en het 'loslaten' (ze zullen niet proberen met terug te winnen), maar ik voel ook hun verdriet; de teleurstelling en het niet begrijpen hoe het zo is gekomen.

Ondanks dat ik hun verdriet begrijp (dat had ik voorheen zelf ook als ik hoorde dat mensen niet meer geloofden), doet het pijn. Ik stel ze teleur, ik doe hun dit aan, 'ik doe het niet goed genoeg'.

Best een kluif om daar vrij van te zijn. Iemand tips hoe dat te doen? ;-)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Inge B schreef: Ik denk wel eens: eigenlijk zijn de gelovige ouders afvallig. Afvallig aan zichzelf en aan hun kinderen. Door altijd weer God ertussen te schuiven en door de wereld van gevoelens aan de kant te schuiven, waardoor een werkelijk verbinden niet mogelijk is.
Misschien raar maar toch begreep ik mijn moeder wel in haar afstandelijke manier van denken.
Ze hield zoveel van haar kinderen dat ze er alles voor over had ons van de hel weg te houden, desnoods door een levenslange verwijdering als dat tot resultaat zou hebben dat wij op ons sterfbed nog aan haar opvoeding zouden terugdenken en ons "tot de Heere zouden bekeren"
Nooit op zondagmiddag een getrouwd kind op de thee gehad.
Het enige wat voor hen telde was de eindbestemming, voor zichzelf en voor hun kinderen, elk mens is slechts op doorreis waarna zijn lot voor eeuwig beslist zou zijn.
Konden zij het helpen dat het hen zo geleerd was?
Zij hadden thuis het bekende boekje van Bunyan gelezen en lazen het ons op zondagmiddag ook weer voor.
Afbeelding
Dat te geloven was was voor hen een niet te bespreken zekerheid, elke poging daartoe kwam van de duivel en werd in de kiem gesmoord.
Soms vraag ik me wel eens af of die mensen ook niet voor de omgeving hun kinderen bij de kerk wilden houden.
En ook of niet meespeelde dat ze het als een verraad aan hun opvoeding zagen, onbewust.
Maar ik houd het maar op het eerste, ze zijn er niet meer, nergens neem ik aan, tot stof weder gekeerd.
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

writer en eigenlijk ook een beetje Der Tolle Mensch, die hem weer citeerde :mrgreen: schreef:
Vergeet je verder niet dat er meer in het leven is dan alleen terugblikken?
Maar misschien moeten ouders er eerst niet meer zijn voordat alles wat nuchterder bekeken kan worden, zo gaat het ook op andere terreinen vaak.
Eigenlijk ben ik al een jaar of 15 een 'afvallige'. Ik ben er ontzettend veel mee bezig geweest, tot zeker wel een jaar of 5 geleden nog. Maar de laatste jaren ben ik er helemaal niet meer zo mee bezig. Tot ik voor een Facebookpagina van een vriendin een stukje schreef, waarvan ik vond dat ik het ook wel ergens wilde bewaren. Dus ik maakte een blog. En voor de volledigheid schreef ik nog een stukje en nog een... en zo ontstond mijn blog, dat nu ongeveer 1,5 maand jong is. Eigenlijk als een spontaan idee, maar wel iets dat ik altijd nog eens wilde doen.
Ik vind het erg fijn om vanuit mijn rust alles nog eens op een rijtje te zetten en hierbij heel dicht bij mezelf te blijven. Mijn eigen ruimte in te nemen. Dat is voor mij nieuw, dat ik dat met dit verhaal ook doe. Overal, dus ook in familiekring. Ik verstop het niet meer. Ok, ik begin er ook niet uit mezelf over in een gesprek, maar komen er dingen ter sprake, hoef ik niet meer te zwijgen. Dat voelt als een bevrijding en eigenlijk ook als een onderstreping en bevestiging van de manier waarop ik al gewend was te leven. Gewoon op m'n dooie gemak mijn eigen dingen voelen, denken, zeggen en maken. Zo goed als ik kan 'Inge' zijn is al jarenlang mijn thema. Dat leef ik mijn kinderen voor. Eigenheid. Jezelf zijn. Toestemming. Dit is een stukje van mijn puzzel dat ik nog wil leggen. Maar meer ter onderstreping van de rest dus.
Ik voel ook dat ik nu bijna klaar ben. Ik wil mijn website misschien nog aanvullen met 1 of 2 stukjes, maar dan is alles hierover wat mij betreft wel gezegd en is het een documentje geworden dat ik daar kan laten. Voor anderen. En misschien nog eens voor mezelf, om eens terug te lezen. Ik neem aan dat de hoeveelheid mailtjes die ik krijg ook weer zal afnemen en dan is het gewoon weer klaar. :)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

IngeB schrijft
Ok, ik begin er ook niet uit mezelf over in een gesprek, maar komen er dingen ter sprake, hoef ik niet meer te zwijgen.
Bij mijn schoonouders zou ik dat nooit doen! Ik zou zwijgen. Deze mensen (vooral schoonvader) zit in de laatste levensfase en heeft het op dit moment behoorlijk zwaar met zijn geloof. De boeken die ik voor hem via internet besteld heb liegen er niet om. Maar ik bestel ze voor hem en zal er nooit met 1 woord over praten. Dit zou een totaal zinloze discussie zijn, van iemand die al 70 jaar op zoek is naar zijn God (met alle angst die er nu bij hoort). Dit denken zit zo diep verankerd, een gesprek zou alleen maar nog meer onrust geven.
Maar in andere gesprekken...op verjaardagen, met onbekenden, collega;s etc. Dan ga ik los en zal niets onder stoelen en banken steken qua geloof/religie/god.
Overigens zie ik veel later pas dat mijn schoonouders vanuit hun optiek gehandeld hebben zoals ze hebben moeten handelen. In de puberteit zie je dat niet en draai je op zolder keihard Mercyful fate en hangen de kruisen allemaal ondersteboven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Inge B schreef: ....Ik vind het erg fijn om vanuit mijn rust alles nog eens op een rijtje te zetten en hierbij heel dicht bij mezelf te blijven.....
Begrepen.
Zo heb ik na mijn 65ste een denkbeeldige discussie met mijn moeder over het geloof uitgetikt, begon ook met 1 pagina maar zijn er meer dan 100 geworden (heb ze nooit geprint, staan prima op de harde schijf)
Als K hier nog zou kunnen reageren zou hij zeggen dat je er nog steeds niet los van bent, alles alleen maar op een rijtje willen zetten begrijpen zij niet.
Ik wel.
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Der Tolle Mensch schreef: in mijn geval is het als het ware een 'het stof van me afkloppen'. Ik ren niet meer heen en weer. Wat ik nu aan het doen ben, doe ik louter voor mezelf. Mijn ouders zijn er geen actieve partij meer in.
Ik begrijp het verschil denk ik. Ik klop het stof ook nog niet van me af. Maar ik blijf nu wel steeds langer op mijn eigen plekje staan. En ik geloof dat ik langzaam maar zeker accepteer dat ik het ok vind dat bij dat plekje hoort dat ik mij ook af en toe verplaats (ok, dat klinkt wel wat anders dan 'ik ren mij rot') in hoe dingen voor mijn ouders zijn. Puur om mij met hen te kunnen blijven verbinden en ze niet als aliens te gaan zien, omdat hun geloof voor mij inmiddels een bizarre wereld geworden is.

Ik denk dat ik al schrijvend niks anders doe dan mijn eigen wereld zichtbaar maken en ruimte geven. Voor mezelf en voor elke ander die zich hierin herkent. Ik doe dit volgens mij niet voor mijn ouders. Hoewel ik weet dat ik diep van binnen nog altijd de behoefte heb dat ze op een dag werkelijk geïnteresseerd zullen zijn in hoe dingen voor mij vóelen en waren en dat ze er alles over willen weten.. toch reken ik hier al lang niet meer op. Ik weet dat dit niet binnen hun bereik/vermogens ligt en op een bepaalde manier is dit voor mij ok. Net zoals ik het ook ok vind dat ik dit toch als een gemis blijf ervaren, maar dan zonder mij nog naar hen te blijven uitstrekken voor de invulling van dit gemis. Zo is het nou eenmaal. En ik ben niet de enige die dit soort dingen mist in de relatie met de ouders. Dat hoort ook bij een soort realiteitsbesef, een soort 'welkom in de wereld'-gevoel. Zo gaan de dingen hier nu eenmaal. Waarmee ik het niet wil bagatelliseren!
Der Tolle Mensch schreef:
Inge B schreef:Bedoel je dat ik uit schuldgevoel er alles aan doe om wat er nog is goed te houden? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik bedoel niet echt schuldgevoel. Ik bedoel .....(quote ingekort).....
erkenning van mijn eigenheid. 'Kijk dan, luister dan, zie dan, hoor dan!' Tevergeefs.
Ik denk niet dat ik dit doe om erkenning van mijn ouders te krijgen. Ik verwacht dat ook niet meer. Hoewel ik het wel blijf missen, maar dat is iets anders.
Wat ik daarmee doe, is vooral MEZELF erkennen. Mezelf TOESTAAN. BESTAAN. Gewoon, als Inge. Meer niet, maar minder ook niet! Ik draag wat ik wil, ik richt mn huis in zoals ik dat wil en ik houd rekening met mensen als ik dat wil. En wil ik dat niet, doe ik dat niet, maar hoe dan ook, voel ik mij vrij om hierin zelf te kiezen en voor mijn keuze te gaan en te staan.

Ik blijf pijn voelen om wat er vanuit mijn ouders niet komt en wat het kind in mij zo hard nodig had. Tegelijk voel ik ook een soort triomf, een kracht, omdat ik nu hier sta MET bestaansrecht. MET een hart/verstand dat durft te kiezen en dat ook de consequenties zal aanvaarden van de keuzes. Ik voel me sterk en volwassen, maar ook zacht en kwetsbaar als een kind, wat ik van mezelf ook mag zijn en blijven. Ik bescherm mezelf. Mijn kwetsbaarheid maakt me niet meer bang, want ik ken mijn kracht.

Komt dit op jou over alsof ik mezelf rechtvaardig? Dat kan hoor.. ik heb er eigenlijk geen idee van hoe het overkomt. :mrgreen: Ik weet alleen hoe het van binnen voelt. En dan voelt het alsof ik schrijf vanuit kracht en om te delen en niet vanuit gebrek met de hoop om alsnog binnen te halen. Ik schrijf wel over gemis en pijn, maar mijn houding daarachter is een soort accepterende kracht in mij. Dat het mag zijn. En dat ik mij niet hoef te schamen.

Der Tolle Mensch schreef:Het blijft groots wat je doet :!:

Dank je wel!! :!:
Plaats reactie