kalam kosmologisch godsbewijs
Moderator: Moderators
kalam kosmologisch godsbewijs
Dit is mijn allereerste bericht hier. Ik wou eens weten wat iedereen hiervan dacht. Het kalam bewijs werd in 1979 geformuleerd door de Amerikaan William Lane Craig. Het probeert de oude godsbewijzen te herformuleren in een modernere context. Eenvoudig gaat het als volgt:
1. Alles wat ontstaat heeft een oorzaak.
2. Het universum is ontstaan.
3. Daarom heeft het universum een oorzaak.
Craig besluit dat die eerste oorzaak God moet zijn. Het volledige bewijs is ingewikkelder dan dit, maar hier komt het wel op neer.
Overtuigd?
Craig besluit dat die eerste oorzaak God moet zijn. Het volledige bewijs is ingewikkelder dan dit, maar hier komt het wel op neer.
Overtuigd?
Re: kalam kosmologisch godsbewijs
Nee, overtuigen doe je niet.alex007 schreef:Dit is mijn allereerste bericht hier. Ik wou eens weten wat iedereen hiervan dacht. Het kalam bewijs werd in 1979 geformuleerd door de Amerikaan William Lane Craig. Het probeert de oude godsbewijzen te herformuleren in een modernere context. Eenvoudig gaat het als volgt:
Overtuigd?
Wat wil je eigenlijk?
Afgeturft worden als nummer zoveel?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Wanneer er een keuze is tussen 1 aanname, of 3 aannames, is de hypothese met 1 aanname waarschijnlijker.alex007 schreef:Dit is mijn allereerste bericht hier. Ik wou eens weten wat iedereen hiervan dacht. Het kalam bewijs werd in 1979 geformuleerd door de Amerikaan William Lane Craig. Het probeert de oude godsbewijzen te herformuleren in een modernere context. Eenvoudig gaat het als volgt:
Overtuigd?
Aannames uit het kalam bewijs:
1. God bestaat
2. God heeft geen oorzaak
3. God is de oorzaak van het universum
Hypotheses met 1 aanname:
1. Het universum heeft geen oorzaak
2. Het universum heeft een oorzaak
Mijn aanname:
1. Het is onbekend of het universum een oorzaak heeft.
Laat ik dus nog maar niet over de interpretatie van woorden als oorzaak en universum beginnen (zoals vanaf wanneer is de term universum van toepassing. Is dat bij het ons bekende universum, of mag het universum in de status van singulariteit ook universum heten). Bovendien hebben we die discussie al vaker gevoerd hier, en weet ik niet of dat we die weg weer moeten bewandelen.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Bijnaalex007 schreef:
Overtuigd?

Als je kijkt naar regel 1 dan kun je nog denken aan een heelal wat niet begrenst is. Dus zonder een rand bijvoorbeeld, het zou er gewoon kunnen zijn. Dit kom je bijvoorbeeld tegen in het "no boundery" model van Stephen Hawking. Dat iets ontstaat uit het niets is geen argument voor een god of goden. Het illustreert eerder een tekortkoming. Tijdens het onderzoek naar mogelijkheden zetten we even een god in een auto ergens op een parkeerplaats. De fotonen in atoomovergangen ontstaan spontaan, deeltjes bij radioactieve straling ook (citaat Stenger) en dit pleit niet voor.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Allereerst welkom op dit forum, wat een onzin verkondigd die man (en jij dus ook)! De beste man heeft theologie gestudeerd http://en.wikipedia.org/wiki/William_Lane_Craig" onclick="window.open(this.href);return false; en als ik bovenstaand linkje even bekijk, schiet ik heel hard in de lach. Wil je eens kijken met welke door mij wél hooggeachte mensen hij allemaal in discussie geweest is en waar hij universitair hoofddocent is én dan nog dit: http://www.reasonablefaith.org/site/PageServer" onclick="window.open(this.href);return false;? Deze man kan gewoon zijn rode ballonnetje niet loslaten, omdat hij dan moet opgroeien.Mijn advies aan jou is, lees hier maar eens een poosje mee, dan kun je echt wat opsteken.alex007 schreef:Dit is mijn allereerste bericht hier. Ik wou eens weten wat iedereen hiervan dacht. Het kalam bewijs werd in 1979 geformuleerd door de Amerikaan William Lane Craig. Het probeert de oude godsbewijzen te herformuleren in een modernere context. Eenvoudig gaat het als volgt:
Overtuigd?
Het valt me op dat hier weinig tegenargumenten gegeven worden.
Tegen het bezwaar dat bepaalde partikels spontaan ontstaan schreef Craig dat er ten eerste discussie is of dit soort partikels of stralingen effectief bestaan. Ten tweede ontstaan deze niet in een absoluut lege ruimte, maar energie ontlenen aan hun omgeving.
Het KCA neemt niet aan dat God bestaat. Het neemt alleen aan dat niets ontstaat zonder oorzaak. Uit de twee premissen volgt dat er een eerste oorzaak moet zijn die het universum veroorzaakt heeft. Het bestaan van God wordt dus niet aangenomen maar beargumenteerd in het KCA. Verder kan alleen een wezen dat niet in ons universum ontstaan is, dit universum veroorzaken.
Tegen het bezwaar dat bepaalde partikels spontaan ontstaan schreef Craig dat er ten eerste discussie is of dit soort partikels of stralingen effectief bestaan. Ten tweede ontstaan deze niet in een absoluut lege ruimte, maar energie ontlenen aan hun omgeving.
Het KCA neemt niet aan dat God bestaat. Het neemt alleen aan dat niets ontstaat zonder oorzaak. Uit de twee premissen volgt dat er een eerste oorzaak moet zijn die het universum veroorzaakt heeft. Het bestaan van God wordt dus niet aangenomen maar beargumenteerd in het KCA. Verder kan alleen een wezen dat niet in ons universum ontstaan is, dit universum veroorzaken.
-
- Ervaren pen
De eerste oorzaak hoeft niet God te zijn. Het is veel waarschijnlijker dat de eerste oorzaak ons nooit bekend zal zijn, dan dat het een figuur uit een duizenden jaren oud boek is.alex007 schreef:Het valt me op dat hier weinig tegenargumenten gegeven worden.
Beargumenteren dat God bestaat zal ten alle tijde samen moeten gaan met bewijs. Zonder bewijs geen God.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
Op basis waarvan besluit hij dat?alex007 schreef:Craig besluit dat die eerste oorzaak God moet zijn.
Het is nogal een "leap of faith" van "een oorzaak" naar "God".
"Als ik een vlammetje bij een kaars houdt, zorgt God ervoor dat de kaars gaat branden."
En wat is "God" precies?
En waarom zou de zoektocht naar oorsprong daar moeten stoppen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
- Ervaren pen
Die niet zo gek joh.Jagang schreef:"Als ik een vlammetje bij een kaars houdt, zorgt God ervoor dat de kaars gaat branden."
Iedereen weet toch dat vuur wordt veroorzaakt door phlogiston.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
Welkom.alex007 schreef:Dit is mijn allereerste bericht hier.
Is William Lane Craig toevallig een pseudoniem van Thomas Aquinas, 1225-1274 ?alex007 schreef:Ik wou eens weten wat iedereen hiervan dacht. Het kalam bewijs werd in 1979 geformuleerd door de Amerikaan William Lane Craig. Het probeert de oude godsbewijzen te herformuleren in een modernere context. Eenvoudig gaat het als volgt:
Craig besluit dat die eerste oorzaak God moet zijn.
Laatst gewijzigd door siger op 21 aug 2011 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat zijn tegenargumenten dan volgens jou? Ik zie argumenten beschreven genoeg om iets anders aan te nemen dan dat het KCA een godsbewijs is. (Drogreden: negeren van alternatieve hypothesen) Dat jij die argumenten minder zwaar weegt dan jouw eigen argumenten om wel in een oorzaak van het universum te geloven, en zeer waarschijnlijk een goddelijke interventie als oorzaak te veronderstellen, is jouw goed recht. Daarover hoeven we het niet eens te worden. non numeranda sed ponderanda sunt argumenta.alex007 schreef:Het valt me op dat hier weinig tegenargumenten gegeven worden.
Dat de conclusie van de door jouw aangehaalde Craig rammelt beargumenteer je bovendien zelf, zo blijkt uit:
Mijn voorstel is dus de topic titel te wijzigen, of tesamen, jij en ik, overeen te komen dat de conclusie van Craig te verwerpen is en dat wij beiden overeenkomen dat Craig beter had concluderen dat uit het KCA herleid zou kunnen worden dat dit universum een ONBEKENDE oorzaak zou hebben. Een conclusie die an-sich ook weer kan rekenen op diverse kritieken.Het KCA neemt niet aan dat God bestaat. Het neemt alleen aan dat niets ontstaat zonder oorzaak. Uit de twee premissen volgt dat er een eerste oorzaak moet zijn die het universum veroorzaakt heeft.
Dus 2 directe vragen aan jou:
1. Welke / welk type tegenargumenten zou je als geldig accepteren? (Als je op zoek bent naar een falsificatie van het godsbeginsel, dan heb je gelijk mijn grootste bezwaar tegen het godsbeginsel benoemd, namelijk het niet passen binnen een falsificatieprincipe)
2. Kun je mij bevestigen dat de conclusie van Craig, dat (een) god de oorzaak is van het ons bekende universum rammelt, op basis van bovenstaande quote?
en als we het toch over aannamen hebben, en handelen vanuit aannamen, dan kan ik dat via deze quote hardmaken:
Immers waarom moet het een wezen zijn? Helaas, vroegtijdig door de mand gevallenalex007 schreef:Verder kan alleen een wezen dat niet in ons universum ontstaan is, dit universum veroorzaken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle reden in ieder geval om duidelijk aan te geven wat voor jou de doorslag geeft en welk (en bijvoorkeur waarom) een argument zwaar weegt.
Ik stel vooraf duidelijk dat als de richting van de drogredenen gekozen opgegaan wordt, dat ik dan afhaak, ik zal dit even melden dan, en mij niet meer in de discussie mengen. Een argumentum ex silentio is dan niet van toepassing!
Groet,
Bob
Laatst gewijzigd door Blues-Bob op 21 aug 2011 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Whahaha, plas bijna in mijn broek van het lachen. Lang geleden dat ik de term "phlogiston" gehoord heb.Bram Kaandorp schreef: Iedereen weet toch dat vuur wordt veroorzaakt door phlogiston.

Hoe relevant is een wezen dat niet in dit universum aanwezig zou zijn voor ons?alex007 schreef:Verder kan alleen een wezen dat niet in ons universum ontstaan is, dit universum veroorzaken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
- Ervaren pen
Ik ben 23, dus ik betwijfel het.Blues-Bob schreef:Whahaha, plas bijna in mijn broek van het lachen. Lang geleden dat ik de term "phlogiston" gehoord heb.Bram Kaandorp schreef: Iedereen weet toch dat vuur wordt veroorzaakt door phlogiston.Je bent niet toevallig mijn voormalig natuurkunde docent op de middelbare school?
![]()
Douglas Adams
Douglas Adams
Ik 29, misschien dezelfde natuurkunde docent gehadBram Kaandorp schreef:Ik ben 23, dus ik betwijfel het.Blues-Bob schreef:Whahaha, plas bijna in mijn broek van het lachen. Lang geleden dat ik de term "phlogiston" gehoord heb.Bram Kaandorp schreef: Iedereen weet toch dat vuur wordt veroorzaakt door phlogiston.Je bent niet toevallig mijn voormalig natuurkunde docent op de middelbare school?
![]()

Groet,
Bob