De wereld wordt steeds religieuzer
Moderator: Moderators
De wereld wordt steeds religieuzer
http://www.scientias.nl/de-wereld-wordt ... ligieuzer/
Hoe zouden ze aan hun cijfers komen ?
Iemand een idee hoe objectief ze te werk zijn gegaan ?
Ik had nl. het tegenovergestelde gedacht en gehoopt maar 't ziet er niet zo goed uit precies.
Ik had nl. het tegenovergestelde gedacht en gehoopt maar 't ziet er niet zo goed uit precies.
Re: De wereld wordt steeds religieuzer
Ik denk dat ze redelijk objectief te werk gaan, in het onderzoek zie je dat men voorspellingen doet op basis van vruchtbaarheidscijfers omdat dit tamelijk voorspelbaar is. Hoe een stijging van de opleidingsgraad effect heeft op confessionele denkpatronen dat zie je niet terug. Er valt bijvoorbeeld veel te winnen als Afrika massaal gaat internetten en toegang krijgt tot bredere informatiestromen.outremer schreef:http://www.scientias.nl/de-wereld-wordt ... ligieuzer/
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Zo snel even bekeken en ingeschat.
Het onderzoek baseert zich vnl. op de bevolkingsgroei.
Die is in de westerse wereld nog minimaal, terwijl die explosief stijgt in de ontwikkelingslanden.
Laat dat nou net ook de gebieden zijn met de minste intellectuele ontwikkeling, die ook de nog steeds hoogste cijfers hebben voor religiositeit.
Aan ontkerkelijking wordt minimaal aandacht geschonken.
Een paar cijfers zonder nadere gegevens.
"In het geval van de VS hebben we het dan over een flinke groei: van 16 naar 26 procent."
In 2007 is de uitslag van een onderzoek in de US
http://www.americanhumanist.org/hnn/arc ... &article=0" onclick="window.open(this.href);return false;
A new survey in the U.S. shows that the number of 18-25 year olds who are atheist, agnostic or nonreligious has increased from 11 percent in 1986 to 20 percent today
Deze trent, die begint bij de jongeren, wordt alleen maar doorgezet in de loop der tijd, als deze ouder worden en er nieuwe jongeren komen.
Nog niet zo lang geleden las ik dat het nu onder jonge studenten onder 30 jaar (en hun ouders) zo'n 30% is.
Nu moet je eerst wel weten hoeveel er student zijn.
Vlg. recente Amerikaanse cijfers is er al 10% groei onder mensen van onder de 30 jaar in een paar jaar tijd geweest.
Er zullen verschillende onderzoeksmethoden zijn met niet altijd dezelfde uitslagen omdat ontkerkelijking niet hoeft te betekenen dat er ook niet meer in één of de andere God geloofd wordt.
Maar een feit is, dat meer ontwikkeling en kennis afvalligheid geeft.
Als zich dat doorzet komen we op heel andere cijfers in 2050
Dit wat betreft de Amerikaanse cijfers.
Het onderzoek baseert zich vnl. op de bevolkingsgroei.
Die is in de westerse wereld nog minimaal, terwijl die explosief stijgt in de ontwikkelingslanden.
Laat dat nou net ook de gebieden zijn met de minste intellectuele ontwikkeling, die ook de nog steeds hoogste cijfers hebben voor religiositeit.
Aan ontkerkelijking wordt minimaal aandacht geschonken.
Een paar cijfers zonder nadere gegevens.
"In het geval van de VS hebben we het dan over een flinke groei: van 16 naar 26 procent."
In 2007 is de uitslag van een onderzoek in de US
http://www.americanhumanist.org/hnn/arc ... &article=0" onclick="window.open(this.href);return false;
A new survey in the U.S. shows that the number of 18-25 year olds who are atheist, agnostic or nonreligious has increased from 11 percent in 1986 to 20 percent today
Deze trent, die begint bij de jongeren, wordt alleen maar doorgezet in de loop der tijd, als deze ouder worden en er nieuwe jongeren komen.
Nog niet zo lang geleden las ik dat het nu onder jonge studenten onder 30 jaar (en hun ouders) zo'n 30% is.
Nu moet je eerst wel weten hoeveel er student zijn.
Vlg. recente Amerikaanse cijfers is er al 10% groei onder mensen van onder de 30 jaar in een paar jaar tijd geweest.
Er zullen verschillende onderzoeksmethoden zijn met niet altijd dezelfde uitslagen omdat ontkerkelijking niet hoeft te betekenen dat er ook niet meer in één of de andere God geloofd wordt.
Maar een feit is, dat meer ontwikkeling en kennis afvalligheid geeft.
Als zich dat doorzet komen we op heel andere cijfers in 2050
Dit wat betreft de Amerikaanse cijfers.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Inderdaad hield het betreffende artikel alleen rekening met bevolkingsgroei. DE ontkerkelijking werd volstrekt buiten beschouwing gelaten. Op dit moment is die in de derde wereld ook nog heel gering, maar ik maak me sterk dat dit snel zal veranderen, want dan de gevolgen zullen zijn, is eigenlijk helemaal niet zo goed te voorspellen. Ook al de bevolkingsgroei in afrika niet ten eeuwige tijden groter kunnen zijn dan die in de rest van de wereld. Op een goede dag is het daar ook afgelopen. Goedschiks of kwaadschiks, de groei komt altijd tot stand.
Ik wens u alle goeds
Arme onderontwikkelde gebieden (bevolkingsgroei) is 1
Evangelisatie in deze landen is 1 (zelfs internet-evangelisatie is een feit: http://www.cvandaag.nl/de-ongelooflijke ... gelisatie/" onclick="window.open(this.href);return false;)
1 en 1 = 2
Een collega van me gaat evangeliseren bij de Aboriginals. Eeuwig zonde vind ik dat! Mengen in andere culturen waar andere geesten en goden actief zijn.
https://www.maf.nl/?gclid=CjwKEAjwo5OpB ... oCYSnw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
Evangelisatie in deze landen is 1 (zelfs internet-evangelisatie is een feit: http://www.cvandaag.nl/de-ongelooflijke ... gelisatie/" onclick="window.open(this.href);return false;)
1 en 1 = 2
Een collega van me gaat evangeliseren bij de Aboriginals. Eeuwig zonde vind ik dat! Mengen in andere culturen waar andere geesten en goden actief zijn.
https://www.maf.nl/?gclid=CjwKEAjwo5OpB ... oCYSnw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Richting Boko Haram sturen? Dat zou pas lef zijn. En een nieuwe heilige opleveren
...volledige quote totaal overbodig...verwijderd
Maria
...volledige quote totaal overbodig...verwijderd
Maria
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Ach...het is een lieve collega en ze is absoluut van mening dat ze er goed aan doet. Om de lieve vrede te bewaren heb ik haar dan ook nooit geprovoceerd tot een discussie. Haar hele leven hangt met religie/God samen. En wie ben ik dan?
...volledige quote in quote ... totaal overbodig...verwijderd
Maria
...volledige quote in quote ... totaal overbodig...verwijderd
Maria
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Sorry, maar ik vind weinig bedenkelijker dan dit soort activiteiten. Bijna een zero-tolerance.
Laat anderen, anders denkenden, met rust
...Quote in quote in quote
.....volledige quote totaal overbodig...verwijderd
Maria
Laat anderen, anders denkenden, met rust
...Quote in quote in quote
Maria
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Wij weten beiden dat geen 1 enkel zinnig argument door zal dringen bij deze mensen. Klepvisie. Voorbeelden op dit forum laten dit ook zien. Dus wat schiet ik er mee op? Het zou op 'ruzie' uitlopen ben ik bang.
Maria
Maria
Einstein/Mick
Einstein/Mick
moeilijk. maar ik zou zeker de temperatuur van een vriezer hanteren in mijn benaderingen.
Kan ik makkelijk zeggen, denk ik.
.....volledige quote, incl. de quote van wat je zelf schreef.....quote in quote........ totaal overbodig...verwijderd
Maria
Kan ik makkelijk zeggen, denk ik.
.....volledige quote, incl. de quote van wat je zelf schreef.....quote in quote........ totaal overbodig...verwijderd
Maria
Vier maal achter elkaar volledig nodeloos de citeerknop gebruikt ipv. de reactie knop.
Ik wil niet steeds moeilijk doen hierover, maar dit is wel heel echt evident.
Het staat toch overduidelijk in het artikel:Peter van Velzen schreef:Inderdaad hield het betreffende artikel alleen rekening met bevolkingsgroei. DE ontkerkelijking werd volstrekt buiten beschouwing gelaten.
Naast leeftijd en geboortecijfers speelt ook het percentage mensen dat van religie wisselt een rol. In sommige landen is het heel gewoon dat mensen een andere religie omarmen dan waarmee ze zijn opgegroeid, in andere landen is dat ongebruikelijk of zelfs verboden. Naar verwachting zal het christendom netto gezien het meeste te lijden hebben onder mensen die van religie veranderen: zo’n 40 miljoen mensen zullen christen worden, terwijl zo’n 106 miljoen mensen het christendom zullen verlaten (het grootste deel van deze 106 miljoen mensen zal deel uit gaan maken van de groep ‘religieus niet-geaffilieerden’)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Klopt voor een deel.gerard_m schreef: Het staat toch overduidelijk in het artikel:
Getallen en ook percentages.
Heb je die gezien en ook die ik nog heb opgezocht?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 12#p466212" onclick="window.open(this.href);return false;
je vindt het vast niet erg dat ik deze beslissing enigszins overtrokken vind.Maria schreef:Vier maal achter elkaar volledig nodeloos de citeerknop gebruikt ipv. de reactie knop.
Maar citeren is wel duidelijker voor de lezer.
- Dat zat er in.HenkM schreef: je vindt het vast niet erg dat ik deze beslissing enigszins overtrokken vind.
Maar citeren is wel duidelijker voor de lezer.
- Niet echt.
En zeker niet als je moet zoeken naar dat onelinertje dat je toevoegt aan de lap, die we al eerdere keren hebben gelezen.
Probeer zo te quoten dat het echt duidelijk is en zin heeft.
Forumregels T10