pantheïsme en religie.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

jo12ver
Forum fan

pantheïsme en religie.

Bericht door jo12ver »

groetjes,

na een eerste kennismaking met diverse standpunten over het pantheïsme zie ik in
dat het zuivere pantheïsme moeilijk aanvaard word.
komt dit door ons oeroud denken,of in tegendeel het moderne geldgewin van nieuwe
kerken, sekten, enz...
mijn vraag is dan ook heeft het pantheïsme een verklaarde 'god'sdienst nodig.
al dan niet met de bijhorende heilige schriften. ("verkeers"regels) ??????
of is het pantheïsme enkel besteed aan al diegenen die het bestaan van een alom
tegenwoordige 'god' aanvaarden, en zichtzelf ook in dit leven als deel van deze
god beschouwen.

graag uw ideeën a.u.b.

8-[
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
CXT
Bevlogen

Re: pantheïsme en religie.

Bericht door CXT »

Wat bedoel je precies met zuiver pantheïsme?
jo12ver schreef:mijn vraag is dan ook heeft het pantheïsme een verklaarde 'god'sdienst nodig.
Het woord theïsme geeft al aan dat het gaat om geloof in een 'God'. Pantheïsme geeft wel zo'n ander godsbeeld dan vaak wordt bedoeld met het woord 'God' dat de vraag is of je er wel zo over moet/kunt spreken. Alles als een geheel zien is niet bepaald een godsdienst, maar is het dan wel pantheïsme? Of is het pas pantheïsme als deze zienswijze leidt tot een andere, 'toegewijde' manier van leven?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
siger

Bericht door siger »

jo12ver schreef:mijn vraag is dan ook heeft het pantheïsme een verklaarde 'god'sdienst nodig.
Dat is feitelijk een interne pantheistische aangelegenheid, niet?
jo12ver schreef:of is het pantheïsme enkel besteed aan al diegenen die het bestaan van een alom
god beschouwen.
Wat zou er in mijn leven of mijn denkwereld veranderen als ik van atheist zou omschakelen naar pantheist?
Niets, lijkt me. Of weet jij iets?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Pantheisme ziet als ik het goed begrijp de natuur als een geheel.
Wat ik dan weer niet volg is waarom natuur niet gewoon natuur mag zijn en of er al dan niet een sturend of doelmatig karakter in het pantheisme wordt verondersteld.
Dus waarom pantheisme?
Bestaat er gerichtheid in de natuur?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

doctorwho schreef:Bestaat er gerichtheid in de natuur?
De gerichtheid van de noodzakelijkheid?
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

CXT schreef:
doctorwho schreef:Bestaat er gerichtheid in de natuur?
De gerichtheid van de noodzakelijkheid?
Welke noodzakelijkheid bedoel je?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Samante

Bericht door Samante »

jo12ver schreef: mijn vraag is dan ook heeft het pantheïsme een verklaarde 'god'sdienst nodig.
of is het pantheïsme enkel besteed aan al diegenen die het bestaan van een alom
god beschouwen.
Als panentheïst (ik zie God als meer dan dit universum alleen) zie ik geen rol voor een godsdienst met bijbehorende heilige schriften.
Door in mijzelf en om mij heen God te zien (er is volgens mij niets anders dan God), heb ik een zekere beleving in spiritualiteit gevonden die heel plezierig is.

Ten aanzien van gebeurtenissen en omstandigheden heb ik zeer snel vrede met hetgeen heeft plaatsgehad en is dit voor mijn gemoedsrust perfect. Zaken als leven en dood zie ik als volstrekt normaal en ik heb zelf sterk het gevoel daarvan de architect te zijn. Ik ben moeilijk van mijn stuk te brengen denk ik, en dit is echt heel anders geweest. Soms heb ik het gevoel te onbewogen te zijn als iets dramatisch plaatsvindt, velen geshockeerd zijn en ik nauwelijks of niet uit het veld geslagen ben.

Regels voor dit geloof zijn niet nodig lijkt me en moeten al helemaal niet opgelegd worden.
Een bijbels gebod (Doe een ander niet aan dat je zelf niet wil ervaren) vloeit als vanzelf voort uit mijn panentheïstische wereldbeeld. Eigenlijk is dat het belangrijkste. Je kunt ook zeer dienstbaar zijn naar anderen toe, als je jezelf terug kunt zien in die anderen.

Zoiets als de dood kun je denk ik makkelijker accepteren als je vermoedt dat de dood slechts een veranderen van vorm is in je gehele bestaan.
Ik vermoed dat ik na mijn dood zal ervaren dat ik overal en in alle tijd besta. En dat mijn vorm als Samante slechts een van de velen is. En dat ik Samante zal kunnen zien door de ogen van al die anderen. En dat het ontstaan en eindigen van dit heelal in ieder aspect gekend zal zijn.
Dus ik zie de dood in feite als niets meer dan een groot avontuur.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

doctorwho schreef:Welke noodzakelijkheid bedoel je?
Met de noodzakelijkheid als gerichtheid van de natuur bedoel ik: de wet van oorzaak en gevolg. Alle gebeurtenissen brengen noodzakelijkerwijs de gebeurtenissen voort die er komen en op hun beurt weer nieuwe gebeurtenissen voortbrengen. Dit kan enkel maar één kant opgaan, en is dus gericht in de vorm van 'noodzakelijkheid' (tenzij we beginnen over kwantumfysica, waar ik geen kaas van heb gegeten).
Men in Black
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

:?
siger schreef:Wat zou er in mijn leven of mijn denkwereld veranderen als ik van atheist zou omschakelen naar pantheist?
Niets, lijkt me. Of weet jij iets?
ik stel me gewoon de vraag : is het pantheïsme zo persoonlijk dat de verspreiding ervan
moeilijk ligt.
ik weet, maar weet een ander hetzelfde.

mvg.
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

jo12ver schreef:ik stel me gewoon de vraag : is het pantheïsme zo persoonlijk dat de verspreiding ervan
moeilijk ligt.
Het is denk ik eerder dat het niet te verspreiden is omdat er niet echt een boodschap is.
Men in Black
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Zaken als leven en dood zie ik als volstrekt normaal en ik heb zelf sterk het gevoel daarvan de architect te zijn.
Samante, normaal als ik heb ze aanvaard als stadiums van mijn bestaan dan ben ik volledig mee. Maar hoe zie jij dat architect zijn, is het in de zin van ik heb de concepten zoals leven en dood zelf ontworpen?
Zoiets als de dood kun je denk ik makkelijker accepteren als je vermoedt dat de dood slechts een veranderen van vorm is in je gehele bestaan.
Ik vermoed dat ik na mijn dood zal ervaren dat ik overal en in alle tijd besta. En dat mijn vorm als Samante slechts een van de velen is. En dat ik Samante zal kunnen zien door de ogen van al die anderen. En dat het ontstaan en eindigen van dit heelal in ieder aspect gekend zal zijn.
Dus ik zie de dood in feite als niets meer dan een groot avontuur.
Hmz is dat zoiets al de dood is mijn bondgenoot? Ik ken enkele zieke ouder mensen, sommigen zeggen waarom komt de dood mij niet halen, waarom moet ik hier zo liggen afzien. Ik vond dat een rare uitspraak, het lijkt alsof de dood iets is wat tot een handeling in staat is. De dood komt ons halen. Is dat te zien als de dood kan een redding zijn voor iemand die erg lijd? Zouden dood en leven beiden slechts kanten zijn van éénzelfde medaille? Je zegt dat het een veranderen van vorm is hoe zie je dat?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
LordDragon
Bevlogen

cxt
Het is denk ik eerder dat het niet te verspreiden is omdat er niet echt een boodschap is.
j12er
ik weet, maar weet een ander hetzelfde.
Ik denk dat een pantheist zijn pantheisme als kennis beschouwd. Misschien is het niet echt een boodschap maar kennis verspreiden is misschien wel het edele doel?

J12ver zolang een ander niet weet wat jouw weten inhoud kan ie moeilijk bepalen of er verschillen of gelijkenissen zijn. Wat is weten, hoe kom je tot weten, en wat is de inhoud van jouw weten?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

LordDragon schreef: Ik denk dat een pantheist zijn pantheisme als kennis beschouwd.
Integendeel.
Het betreft een gevoel.
Wat is weten, hoe kom je tot weten, en wat is de inhoud van jouw weten?
Zie boven.

Ik spreek even voor mezelf.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
LordDragon
Bevlogen

Hoi fenomeen, hoe moet ik dit rijmen? Weten is een gevoel? Heeft het met kennis te maken of niet, heb je om te weten kennis nodig of niet? Das nu de vraag waar ik even mee zit.

MVG, LD.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

LordDragon schreef:Hoi fenomeen, hoe moet ik dit rijmen?
Deze materie is lastig uit te leggen in geschreven woord, irl vind ik het al lastig.
Kennis vind ik arrogant klinken want dat zou betekenen dat een ander het zou kunnen aanleren.
Vergelijk het met 'geilheid', daar kan je wel iets over vertellen maar als je het gevoel niet kent mis je waar het precies om gaat.
Weten is een gevoel?
Oh lieve help nee, op dit onderwerp is menig fundireli hier vastgelopen. :twisted:
Ik ken wel een gevoel dat 'voelt als zeker weten', dus die relifundi's begrijp ik wel maar daarmee is het nog geen waarheid laat staan Waarheid.

Overigens ben ik periodes pan(en)theist, dan weer eens atheist of agnost, dat wisselt. (zonder dat ik factoren aan kan geven waardoor, ik vermoed dat het iets hormonaals in het brein is)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Plaats reactie