het antroposofisch mensbeeld

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

biajas
Ervaren pen

het antroposofisch mensbeeld

Bericht door biajas »

kort geleden zag ik een heel aantrekkelijke vacature staan. alles behoorde tot mijn competenties, behalve één:
* belangstelling voor het antroposofisch mensbeeld;
sja en dan: googelen op antroposofisch mensbeeld...
maar nog niet echt iets bruikbaar gevonden.
dus mijn vraag:
wie weet een goede link over antropofosie of kan kort samenvatten wat het inhoudt?

alvast bedankt!
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Als je het graag wil weten dan moet je eens gaan lezen wat Rudolf Steiner er over schreef. Ik denk namelijk dat ze zijn antroposofisch mensbeeld bedoeld, iets wat dan trouwens niet een plus punt is voor een bedrijf. Vooral vanwege zijn denkbeelden over rassen en geneeskunde. Al kan het natuurlijk ook weer stof leveren om een aardig topic mee te vullen. Alvast veel lees plezier met zijn radicale gedachtengoed.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ook de zogenaamde 'vrije scholen' zijn gebaseerd op het antroposofische gedachtegoed van Rudolf Steiner. Ook bijvoorbeeld het idee om kinderen niet te laten inenten maar hun de 'ziekte' door te laten maken. Heel vreemde denkbeelden met een zeer hoog zweefgehalte.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

af87 schreef:..
Als je het graag wil weten dan moet je eens gaan lezen wat Rudolf Steiner er over schreef. Ik denk namelijk dat ze zijn antroposofisch mensbeeld bedoeld, iets wat dan trouwens niet een plus punt is voor een bedrijf. Vooral vanwege zijn denkbeelden over rassen en geneeskunde. Al kan het natuurlijk ook weer stof leveren om een aardig topic mee te vullen. Alvast veel lees plezier met zijn radicale gedachtengoed.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner
ik zal eens lezen.
het gaat namelijk over een functie in de gehandicaptenzorg.
Martha
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

biajas schreef: het gaat namelijk over een functie in de gehandicaptenzorg.
Toch niet bij Camphill hoop ik dan maar. Of zijn er nog anderen die de leer van Rudolf Steiner gebruiken binnen de gehandicaptenzorg?
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

af87 schreef:
Toch niet bij Camphill hoop ik dan maar. Of zijn er nog anderen die de leer van Rudolf Steiner gebruiken binnen de gehandicaptenzorg?
Heb even gegoogled :

http://www.google.nl/search?hl=de&q=ant ... DcountryNL
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

De Raphaëlstichting
Mensvisie

De Raphaëlstichting baseert haar visie op de antroposofische menskunde. Deze ziet de mens als een geestelijk wezen dat zich ontwikkelt door opeenvolgende incarnaties heen. Het is steeds dezelfde individualiteit die zich in telkens nieuwe culturen wederbelichaamt als mens. Een belangrijk doel daarvan is dat de mens zich binnen een sociale samenhang steeds verder kan individualiseren, zodat zijn doen en laten steeds meer uitdrukking wordt van zijn eigen geestelijke identiteit en tegelijkertijd steeds beter aansluit bij de geestelijke motieven van de mensen om hem heen.

Een mens op aarde is te zien als een samenstel van lichaam, ziel en geest. Iemands levensloop wordt deels bepaald door zijn levenslot en deels door zijn eigen streven. De mensen om hem heen zijn daarmee verbonden. Een mens incarneert om zich met de aarde, zijn medemensen en met de geschiedenis te verbinden. Het opdoen van ervaring, het ontplooien van talenten en het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden zijn daarbij essentieel.
Zoals ik al zei, een hoog zweefgehalte. Hoewel ik geen oordeel kan geven over de zorg of hoe dit op de gehandicapte overkomt. Al zou je niet achter de denkbeelden staan, wil dat nog niet zeggen dat de mensen hier slechter behandeld worden dan in een reguliere instelling. Misschien wel beter ondanks het gedachtegoed waaruit men werkt. Of wellicht dankzij? Dus het zomaar afwijzen vanwege het wat zweverige gedachtegoed kan ik niet, aangezien het toch denk ik het belangrijkste is, of men hier 'goede' zorg krijgt of niet. Het lijkt me in ieder geval wel een op de individuele patiënt gerichte zorg, en dat lijkt me toch ook wel weer een pluspunt. Dus ik zou er eigenlijk pas een echt oordeel over kunnen vellen als ik zou weten hoe men dit gedachtegoed in de behandeling en zorg inpast.

Het idee dat het deels je levenslot is en deels je eigen streven is dat je maakt tot wat je bent, spreekt mij niet zo aan. Ik lees dan deels lot en deels eigen schuld. Dat laatste idee staat me tegen als het over gehandicapten gaat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

af87 schreef:
jazeker... googl emaar eens op Zeist en Driebergen, daar zijn er meerderen: Stenia en Zonnehuizen.
Martha
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Oh, maar ik weet wel dat er Camphill afdelingen in Nederland zijn. Al ken ik Camphill voornamelijk uit mijn periode in Ierland. Ik ben het zeker in grote lijnen wel eens met wat Kitty schreef. Het nivo van zorgverlening en toewijding staat ook niet echt ter discussie. Waar ik persoonlijk meer problemen mee heb is het opleggen van religie aan mensen met een geestelijke handicap. Dit gebeurde daar namelijk dagelijks. Hoe kan iemand die niet eens weet dat er een boterham op zijn bord ligt een concept begrijpen als religie en het geloof in een god? De arrogantie waarmee men dat daar deed heefd mij toen doen besluiten dat er grenzen overschreden worden. Trek maar een vergelijking met het indoctrineren van kinderen door ouders. Wanneer men dit doet met mensen die een geestelijke handicap hebben (vaak ook nog kinderen mentaal gezien) dan gaat men echt te ver in hun ijver om goed te doen.

http://www.camphill.ie/frames/Watergard ... 0frame.htm
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Bij de openingspost dacht ik gelijk aan Zonnehuizen. Ik heb afgelopen jaar een aanvaring gehad met een psychotherapeute van dit centrum die gebruik maakte van termen als 'allopathie' zonder dat ze echt bleek te snappen wat ze zei. Het is natuurlijk een persoonlijke afweging of je op zo'n instelling wil werken, en natuurlijk zijn er ook patienten die er geholpen zullen worden. Vooral op het gebied van psychosomatiek deed genoemde therapeute mijns inziens ook best goeie dingen. Maar je moet niet al te kritisch en wetenschappelijk onderlegd zijn, anders houd je het er niet uit.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Sebastiaan
Bevlogen

Re: het antroposofisch mensbeeld

Bericht door Sebastiaan »

biajas schreef:wie weet een goede link over antropofosie of kan kort samenvatten wat het inhoudt?
misschien heb je hier wat aan:

Wikipedia - Antroposofie
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

De recente mazelenepidemie (180 gevallen) in Oostenrijk begon op een Rudolf-Steinerschool waar niemand was ingeent.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kitty schreef:Ook de zogenaamde 'vrije scholen' zijn gebaseerd op het antroposofische gedachtegoed van Rudolf Steiner.
Ik ben nooit een voorstander geweest van vrije scholen. Voor de meeste leerlingen is het niet goed, maar voor mensen met AD(H)D ligt dat anders. Die komen denk ik beter uit de verf op een school die volgens zo'n soort systeem werkt (en dan bedoel ik niet de esoterische mumbojumbo, de rassenleringen, etc,, maar een systeem met minder dwang).
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ramon
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Misschien heb je hier iets aan:

In hoofdstuk I van Theosofie beschrijft Rudolf Steiner de samenstelling van de mens naar zijn verschillende wezensdelen. Vooral het drieledige mensbeeld zal later - als hij zijn geesteswetenschap gaat ontwikkelen tot een antroposofie - een belangrijke plaats innemen in de antroposofische visie op de mens. De samen­stelling naar lichaam, ziel en geest was in de tijd toen Steiner de Theosofie neer­schreef, binnen occulte of esoterische kringen vrij goed gekend. Ook de vierle­dige indeling van de mens naar Ik-, astraal -, ether- en fysiek lichaam was in die tijd niets nieuws, maar was tot dan toe voor niet-ingewijden verborgen geble­ven. Binnen de Theosofische Vereniging – opgericht in zijn huidige vorm door Helena Petrova Blavatsky(1831-1891) - had men in de tijd waarin Steiner leefde kennis van het vierledige mensbeeld. Het is geen toeval dat Steiner enkele jaren voorzitter is van de Duitse tak van de Theosofische vereniging en er een boek zoals Theosofie van zijn hand verschijnt, want in deze periode wordt de basis voor zijn latere antroposofie gelegd. De grote verdienste van Steiner is veeleer dat hij - in een periode waarin het mensbeeld dreigde te worden bepaald door een eenzijdige materialistische visie – een manier vond om een meer spiritueel mensbeeld in de openbaarheid te brengen. Zowel het meer gekende drie– als het vierledige mensbeeld komen ruim aan bod. Maar wat meer is; Steiner ont­vouwt beide mensbeelden tot zowel een zeven- als een negenledig mensbeeld. Toch zijn het vooral het drie– en vierledige mensbeeld die in de latere antropo­sofie zullen worden gebruikt, met name in de steinerschoolpedagogie. In dit mensbeeld speelt het Ik een rol, die in de praktijk wel eens anders wordt voor­gesteld dan hij in werkelijkheid is. Gelukkig tonen het zeven- en negenledige mensbeeld aan waar Steiner het Ik situeert en hoe het in de mens werkt. Hier­onder heb ik even samengevat hoe Rudolf Steiner in zijn tijd ‘het wezen van de mens’ aanschouwde.

Voor Steiner de wezensdelen van de mens beschrijft, geeft hij nog een inleiding, waarin hij reageert op wat de filosoof Fichte in zijn Lehre naar voor brengt. Deze laatste gaat er namelijk vanuit dat het – als het over het geestelijke aspect gaat – voor de spreekwoordelijke ziende tussen de blinden beter is te zwijgen, als deze ziende niet in staat is de blinden de ogen te openen. Volgens Steiner echter moet een mens wel van wanhoop vervuld zijn om dat wat tot het wezenlijke en de be­stemming van de mens behoort, te verzwijgen, omdat eenieder die van goede wil is de ogen kan worden geopend.

Het is de wil om door gezond denken eerst te begrijpen, wat later kan worden waargenomen, wat het waarnemingsvermogen bevordert en belangrijke zielen­krachten opwekt. Wijst men echter deze weg af, dan sluit men de toegangswe­gen tot de geestelijke wereld.

Samenvatting: 'Het wezen van de mens', geesteswetenschappelijk waar­genomen en beschreven door Rudolf Steiner.

We lopen door de wereld en terwijl we dat doen, laat deze wereld allerlei indruk­ken op ons achter. En wat stellen we vast. We staan op drieërlei wijze in de we­reld.
In de eerste plaats zien, horen, ruiken, proeven, voelen we de indrukken. Allerlei boodschappen bereiken onze fysieke zintuigen.

Wanneer we al deze boodschappen ontvangen, bestaat de mogelijkheid om ze bijvoorbeeld al dan niet leuk te vinden. Wanneer je een bloem ziet, kan je die mooi of lelijk vinden. De ene mens houdt ervan, de andere niet. We hebben anti- en sympathieën. Het gevoel dat bij een bepaalde zintuiglijke indruk wordt op­gewekt is afhankelijk van de mens, dit in tegenstelling tot het zintuiglijk waarge­nomene, dat zich aan iedereen in dezelfde gedaante vertoont.

Tenslotte kan de mens inzicht krijgen in de processen die zich in de wereld af­spelen en kan hij de geheimen die achter deze processen schuilgaan, aanschou­wen. Zo gesteld staat de mens dus op drie manieren in de wereld.

Met zijn lichaam doet hij waarnemingen zondermeer. Er wordt iets gezien en dat is een feit.
Met zijn ziel betrekt de mens de dingen op zichzelf. Een bloem is niet langer al­leen maar een bloem. Neen, die bloem wordt voor de ziel bijvoorbeeld een hele mooie bloem, die nog lekker ruikt ook. De ziel maakt een onderscheid tussen wat zij belangrijk vindt en wat niet. (Wat vind ik aangenaam en wat niet?)
Met de geest verwerft de mens zich inzichten in het wereld-gebeuren. De geest draagt het inzicht in zich dat de waarneming van het lichaam en het gevoel dat de ziel hieraan verleent, universeel aanwezig zijn. In het geval van de bloem be­schouwt de geest haar wetmatigheden en het gevoel dat de bloem opwekt - maar betrekt ze niet op elkaar.

In de context van het hierboven aangehaalde, spreken we van de driegeleding van de mens, ingedeeld naar lichaam, ziel en geest.

Het lichaam is opgebouwd uit wat het heeft kunnen onttrekken aan de fysieke wereld. In dit opzicht is het gelijk aan zowel de mineralen, de planten en de die­ren. Deze drie bestaansvormen draagt de mens in zich, waarbij dient te worden vermeld dat de mens afwijkt van steen, plant en dier doordat hij bij deze drie het specifiek menselijke toevoegt.

Het lichamelijk wezen vormt een basis voor de ziel, omdat het de waarnemingen doet die de prikkel zijn die de ziel doen gewaarworden.
De ziel maakt door middel van het gevoel van de uiterlijke wereld een innerlijke aangelegenheid en kan door middel van de wil vanuit dit innerlijk op de uiterlijke wereld inwerken.
Het zielenleven wordt echter niet alleen door het lichamelijke wezen bepaald, maar ook door de geest. De mens kan nadenken over zijn waarnemingen en handelingen. Op die manier verwerft de mens zich via de geest inzichten over de werking van mens en wereld.

Van drieledig naar vierledig mensbeeld.

Nu we enig inzicht hebben gekregen in de drieledige opbouw van de mens, kun­nen we ons de vraag stellen: hoe werken die drie wezensdelen samen om het geheel ‘mens’ te doen functioneren? Want op zich zijn lichaam, ziel en geest drie gebieden die elk een zelfstandige taak en activiteit hebben. Hoe vormen die drie delen één geheel?

Om dat te kunnen zien is een geopend geestesoog noodzakelijk. Want vanuit de fysiek-zintuiglijke wereld kom je enkel en alleen tot fysiek-zintuiglijke waarnemingen. Zolang je niet achter ‘het gordijn’ gaat kijken, bots je op de muur van de fysieke grenzen. Met een geopend geestesoog kan je zien dat elk van de drie wezensdelen – lichaam, ziel en geest – nog eens bestaan uit meerdere delen, die afhankelijk van de relatie met één van de drie wezensdelen fijner of grover van structuur zijn. Zo bestaat het lichaam uit een voor het oog zichtbaar stoffelijk lichaam, maar ook nog uit levens– en zielenlichaam, beide fysiek onzichtbaar. Van deze drie is het zielenlichaam het fijnst van structuur, het stoffelijke het grofst. De ziel bestaat in oplopende mate van verfijning uit gewaarwording-, verstand– en bewustzijnziel. De bewustzijnziel laat toe dat de geest haar doordringt door middel van intuïties. De geest valt onder te verdelen in geestzelf, levensgeest en geestmens. Het geestzelf geeft de inspiraties uit de geestelijke wereld door aan de bewustzijnziel. We hebben hierboven een drieledig mensbeeld opengevouwen tot een negenledig.

We kunnen zien hoe lichaam, ziel en geest via de wezensdelen sa­menwerken om een eenheid te vormen. Het lichaam beschikt over het zielenli­chaam dat bij machte is om wat uit de fysieke wereld wordt opgebouwd, ten dienste te stellen van de ziel. De samenwerking tussen het zielenlichaam en de gewaar-wordingziel wordt het gewaarwording-zielenlichaam of astraal-lichaam genoemd. Aan de andere kant werkt de geest. Via het geestzelf worden de in­spiraties die uit de geestelijke wereld komen in de vorm van intuïties doorgege­ven aan de bewustzijnziel. Deze samenwerking wordt de met geest vervulde bewustzijnziel genoemd. Wanneer deze met geest vervulde bewustzijnziel sa­menkomt met de verstandziel kunnen we van het ik spreken.

Nu zijn alle delen van het vierledig mensbeeld gekend: fysiek lichaam, levensli­chaam, astraallichaam en het ik.

Wanneer het in het ik werkzame geestzelf de inspiraties die het uit de geestelijke wereld ontvangt goed kan overbrengen op het ik, wordt het astraallichaam om­gevormd. Wordt het ik door de levensgeest doordrongen, dan gebeurt er een omvorming van het levenslichaam en wanneer de geestmens het ik kan berei­ken, kan deze laatste zelfs op het fysieke lichaam inwerken. Deze meta-morfose kan men met de fysieke zintuigen niet waarnemen, omdat wat eerst stoffelijk was, nu is vergeestelijkt en dus alleen door geestelijk schouwen kan worden waargenomen. De hier aan-gehaalde metamorfoses laten ons schematisch volgend mensbeeld zien:

4-ledig

Fysiek lichaam
Levenslichaam
Astraallichaam
Ik als kern van de ziel

Komen daar voor het 7-ledig mensbeeld nog bij

Geestzelf als omgevormd astraallichaam
Levensgeest als omgevormd levenslichaam
Geestmens als omgevormd fysiek lichaam

Dit heb ik uit het eerste hoofdstuk van de Theosofie gehaald én geïnterpreteerd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

collegavanerik schreef:De recente mazelenepidemie (180 gevallen) in Oostenrijk begon op een Rudolf-Steinerschool waar niemand was ingeent.
Zo zie je maar weer: Darwin works! :twisted:
Plaats reactie