Nooit meer bewust. Een probleem?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maverick
Banned

Re: Nooit meer bewust. Een probleem?

Bericht door Maverick »

Maverick schreef:Of, wat minder zwart wit gesteld: je zou het Ik een onverklaarde ervaring moeten noemen, en je kan van iets wat onverklaard is in het algemeen niet zeggen of het een ervaring is of een ding, juist omdat het onverklaard is. Dus het ik een ervaring noemen is een onvolledige verklaring van wat het ik is.
heeck schreef:Ervaren is zelfs in het algemeen gesteld onverklaard, inclusief de smaak van worteltjes of het kunnen onderscheiden en benoemen van muzikale twee- en drieklanken.
Je laatste zin is er eentje van je standaardrepertoire, dat welhaast op ieder fenomeen van toepassing is.
Je hebt de neiging om op die manier twee verschillende fenomenen aan elkaar gelijk te maken middels hun gemeenschappelijke deler van het "uiteindelijk onverklaarbaar" zijn.

Als je dan ook nog ervaren en functioneren aan elkaar gelijk probeert te maken, dan wordt het een soepzootje.
Ervaring is in zijn algemeen onverklaard? Fenomenen voegen iets toe aan dit debat?

Interesante insteek :)

Even spitten

fenomeen => http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenomeen

Bij Kant is fenomeen en ervaring nauw gerelateerd. De ware aard der dingen kennen we niet. Dus de ware aard van bijvoorbeeld het ding dat zelfbewustzijn heeft kennen we ook niet. De ware aard houd zich verborgen, we leven in een wereld met niets dan ervaringen van dingen. Alle fenomenen zijn dus gekoppeld aan ervaring. De ervaring word ervaren door iets dat van fysieke materie gemaakt is, maar werkelijke materie is dus iets anders dan het fenomeen materie. Het fenomeen materie volgt op het bestaan van de geest. Het is de geest die ervaart. De geest is gemaakt van fysieke materie, wat iets anders is dan de waargenomen materie. De waargenomen materie valt immers niet aantoonbaar samen met alle materie.

In dagelijks taalgebruik is fenomeen "iedere observeerbare gebeurtenis". Mijn geest is geen gebeurtenis te noemen. Daar kom ik later op terug.

Uit Kant volgt: materie die we waarnemen is kosmische schijn. Kosmische schijn gebruik ik even als "Maya", uit de Azisch Indiaanse filosofie. De werkelijk bestaande substantie is dus iets anders dan het fenomeen substantie. Dat wat we niet kennen kan een geheel ander licht doen schijnen op dat wat we wel kennen, waardoor we wat wel kennen dus eigenlijk niet kennen. Wij spelen een wedstrijd van 90 minuten, maar weten niet of we in minuut 89 zitten, danwel in seconde 2. Wat weten we dan van de uitslag? Nagenoeg niets.

Eventjes een uitstapje naar India:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Shankara

Shankara heeft naast zelfbewustzijn nog een manier blootgelegd om de geest te ompalen: herrinnering. Het opdoemen van eerdere ervaringen. Wat bepaald dat ik Maverick ben en niet niet Maverick, is dat ieder voorbeeld van niet-Maverick wat ik ken een andere herrinering heeft dan ik heb. Nu kan je wel zeggen dat de vroegere Maverick een andere herrinering had, maar de twee zijn juist door herrinering verbonden. Het opdoemen van herrineringen kan blijkbaar danwel schijnbaar alleen als het subject en het object van de menselijke geest hetzelfde ding is. Men neemt immers nooit waar dan een ervaring die alleen persoon A gehad heeft, herrinert word door persoon B.

Het zijn dus ervaringen die de geest ompalen, het fenomeen materie doet dat niet. Dat fenomeen is een ervaring van de geest immers. De materie die we zien behoort kosmische schijn. De werkelijk bestaande materie is iets anders dan de waargenomen materie. Materie die we waarnemen valt ook niet te relateren aan de menselijke geest. Dus zo valt alles mooi op zijn plaats. :)

Een fenomeen is het beeld in de ervaring van een ding en niet het ding zelf. Fenomenen is dus niet alle bestaande dingen, het zijn alle ervaren bestaande dingen.

Ervaringen zijn er, maar zijn onverklaard. Materie is er, maar is onverklaard. Dus als je zegt dat ervaring in zijn algemeen onverklaard is, zeg ik: klopt. Maar ik voeg er aan toe: materie is in zijn algemeen onverklaard. Alles is onverklaard. Dat ervaren op zich niet verklaart is, wil niet zeggen dat er geen bijzondere gevallen zijn van ervaringen die wel relatief verklaart zijn.

De term fenomenen voegt iets toe, omdat je zo de schijnwereld ( de wereld die we waarnemen ) kan onderscheiden van de fysieke wereld ( de wereld die we niet of nauwelijks waarnemen ). Ik denk niet dat dat hetgene is wat jij wilt toevoegen hier.

Voegt functioneren iets toe een dit debat? http://nl.wikipedia.org/wiki/Functie

Taak, werking en functie zijn niet van materie gemaakt. Het zijn vormloze begrippen. De geest is wel van materie gemaakt. De geest is dus geen functie van het lichaam.

De kwalificatie soepzooitje is geheel voor jouw rekening. Ik leg slechts bloot hoe we de werkelijkheid volgens mij moeten aanschouwen, namelijk als iets wat we niet begrijpen en als iets waarvoor ons actuele begrijpend vermogen onvoldoende is om het te kunnen begrijpen. Ons begrijpend vermogen immers maakt twee werelden die niet te verenigen zijn, namelijk de wereld met het fenomeen materie als middelpunt en de wereld met de geest als middelpunt. Er zijn echter geen twee werelden, er is er één. Die ene wereld nemen wij niet waar. Dus uitspraken doen over wat er allemaal kan in die ene wereld kan nauwelijks.

De geest bestaat ook los van de waarneming, en is dus aantoonbaar meer dan een waargenomen beeld van een ding ( fenomeen) maar aantoonbaar ook een fysiek ding, gemaakt van fysieke materie. Dat meerdere maakt dat de geest geen fenomeen is, maar meer dan dat.

Dus al met al: zeggen of het zelfbewustzijn voor een tweede keer uit niet zelfbewustzijn kan ontstaan, kan ook niet. Hier worden immers twee wereldbeelden door elkaar gegooid.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

maverick schreef
Taak, werking en functie zijn niet van materie gemaakt. Het zijn vormloze begrippen. De geest is wel van materie gemaakt. De geest is dus geen functie van het lichaam.
Het begrip geest waarmee je mogelijk denken of bewustzijn bedoelt is een eigenschap van het lichaam en de mogelijkheden die dit lichaam ten opzichte van haar omgeving heeft. Het denken heeft wel degelijk een functie wil je enigszins autonoom kunnen functioneren.
Ons begrijpend vermogen immers maakt twee werelden die niet te verenigen zijn, namelijk de wereld met het fenomeen materie als middelpunt en de wereld met de geest als middelpunt. Er zijn echter geen twee werelden, er is er één. Die ene wereld nemen wij niet waar. Dus uitspraken doen over wat er allemaal kan in die ene wereld kan nauwelijks.
Deze werelden die jij noemt zijn abstracties of constructies van het waargenomene. Maar ook over het niet waargenomene kunnen soms uitspraken gedaan worden. Te denken valt aan subatomaire deeltjes.

De geest is een effect van het neurale netwerk tussen onze oren. Synapsen en verbindingen vormen herinnering en ervaring. Allemaal heel materieel. Bij fysieke defecten gaan ook de ervaringen verloren.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

@Maverick

Heb je al door wat de relatie is tussen de geest enerzijds,
en zaken zoals ether en phlogiston anderzijds .... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

LordDragon,

Ik denk dat een uitgebreid antwoord met enkele voorbeelden hier op zijn plaats is. Je vraag is volgens mij heel terecht, maar niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Natuurlijk zijn de eigenschappen van de allerkleinste bestanddelen conditio-sine-qua-non voor alles wat op hogere niveau's gebeurt. In dat opzicht "filtert het altijd door" ! In bepaalde gevallen is de isolatie quasi volkomen, omdat je de eigenschappen van "laag n" perfect kunt afleiden uit de lagen (n - 1), (n - 2) en (n - 3). Verder afdalen in de redenering is dan totaal zinloos. Zo hoef je bij het metsen van een muur niet verder te denken dan bakstenen en mortel. Ook al zijn de subatomaire deeltjes in die bakstenen ondertussen volop bezig met hun kwantummechanische processen ! "Vermetselbaarheid" (drollig woord ! :wink: ) is nu eenmaal een eigenschap van bakstenen en mortel, niet van elementaire deeltjes ! Wil je verder naar beneden, dan kom je bij de eigenschappen van cement en gebakken klei. Maar dan doe je materiaalkunde, géén bouwkunde. En nog iets verder zit je bij fysica en scheikunde. Overlap is onvermijdelijk, maar die gaat meestal niet verder dan enkele lagen. De totale structuur ontstaat door het onderling overlappen van de "overlappen" ! :shock:

Maar ik probeer wat betere voorbeelden te vinden !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Digit, in het voorbeeld van dat bouwen 100% mee eens. Zoals ook met koken, schilderen, enzomeer. Maar ik vroeg me af of er geen andere fenomenen waren met minder lagen en kwam dus op elektriciteit uit. Een elektrische schok is het gevolg van een overlap zonder n lagen; zou dat een voorbeeld zijn van rechtstreekse invloed van het subatomaire de microwereld, op/in de macro wereld?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
LordDragon
Bevlogen

Ik wacht in spanning 8*) (alhoewel dit misschien niet juiste topic is, maar ik wil er wel verder op ingaan indien er interesse is)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

LordDragon,

Ik zal het stukje over electriciteit nu al plaatsen, al werk ik nog verder aan enkele andere voorbeelden.

Electriciteit is inderdaad niets anders dan een electronenstroom. Maar uiteindelijk is het effect bepaald door spanning en stroomsterkte, die niets anders zijn dan de resultante van de electronenverdeling en –verplaatsing. De energie die ontstaat is het gevolg van het samenbrengen van grote hoeveelheden electronen. De lading van het individuele electron speelt hierbij nauwelijks nog een rol. Maar de opeenvolgende lagen schurken hierbij wél direct tegen elkaar aan ! Het is wél zo dat je dan uitsluitend één eigenschap van het electron meeneemt : zijn lading. Hoe die voortkomt uit zijn inwendige structuur (quarks, strings, ….) is dan weer irrelevant op dát vlak !

Daarnaast moeten we vaststellen dat Ampère, Ohm, Gauss en Faraday de electromagnetische verschijnselen vrijwel volledig beschreven hadden in hun huidige vorm, en dat zelfs nog vóór de geboorte van Ernest Rutherford die pas later het eerste moderne atoommodel zou ontwerpen. Dat deden ze zelfs nog vóór de ontdekking van het elektron door Thomson in 1897. Quasi het volledige electromagnetisme kan dus beschreven worden op basis van het abstracte begrip “lading”, zonder enige kennis van de interne eigenschappen van de ladingdrager, zijnde het elektron. Op het moment dat je het gedrag van individuele elektronen in een quantumtoestand wil beschrijven, heb je die kennis uiteraard wél nodig. Maar dan zit je over naburige lagen te praten !

Volgens mij is het dan ook duidelijk dat de eigenschappen van onderliggende lagen slechts een doorstroming hebben naar de direct hoger gelegen lagen. Eens op een ander abstractieniveau aangekomen is men uitsluitend aangewezen op de eigenschappen van de tussenliggende lagen. Daarbij merk ik op dat de diepste lagen wel degelijk altijd fysisch aanwezig zijn, en zelfs steeds de ultieme verklaring leveren. Immers zonder elektronen geen electriciteit, zonder quarks geen elektronen, .... ! Maar je zal in de macro-electrische wereld geen effect van de quarks terugvinden. Hun aanwezigheid wordt gemaskeerd door de tussenliggende lagen.

Zodra ik tijd heb probeer ik nog enkele voorbeelden aan te brengen.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
LordDragon
Bevlogen

Digit

jamaar elektron is subatomair, het ging over directe overlap micro/macro. Uiteraard zijn er op micro gebied ook verschillende niveaus, quarks etc,... maar die heb je op macrogebied ook, zoals de moleculaire structuur van je bouwspecie behoort tot de macro eigenschappen. Dus elektronen overbruggen micro/ macro, weliswaar in een elektronen stroom. Ze hebben dus een meer directe invloed dan bvb klei, en de atoom structuur ervan. En ik merk op dat we met die invloed toch wel rekening houden in ons dagelijks leven. Een unicum voor een micro fenomeen?

opmerking; je heb het over elektrische stroom nu, maar wat met het feit dat lucht ook elektrisch geladen is? Geen stroom maar elektromagnetisch "veld".

En nog; Subatomair, daar horen elektronen ook toe, atomair, daar behoort stroom en spanning toe, dus het is slechts één stap, daarmee dat ik zei, het is een directe overlap.

Allez, dees is in onderzoek modus he

MVG, LD.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Je merkt helemaal (nou ja, iets van 0,000000001 promile ofzo?) niets van 1 elektron. Daarvoor heb je een verzameling van een heleboel elektronen nodig, zodat we weer op macroschaal uitkomen. De samenhang/interactie van "dingen" (atomen, elektronen, deeltjes, cellen, wezens) maakt eigenschappen op grotere schaal. Niet de individuele dingetjes. Electriciteit is net zo speciaal (of gewoon) als water wat stroomt. Alleen vanuit ons perspectief lijkt het wat "nieuwer" ... terwijl beide stromen al een lange tijd bewegen.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
LordDragon
Bevlogen

Joe ok, Maar het is niet nieuwer, nieuw voor ons is dat wij er inzicht in krijgen door wetenschappellijk onderzoek.
De samenhang/interactie van "dingen" (atomen, elektronen, deeltjes, cellen, wezens) maakt eigenschappen op grotere schaal. Niet de individuele dingetjes.
Ok maar waarom zouden die individuele dingetjes dan minder belangrijk zijn? In gevallen zoals Digit zei ivm bouwen en pak nu, ik heb ook al gezegd koken enzomeer, ok. Maar wat als er in een bepaald geval, slechts één stap is voor overlap micro/macro? Zoals ik meen waar te nemen met elektriciteit. Ik zei ook eerder al is "in vraag" en "in onderzoeksmodus" :D

MVG, LD.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

De elementen zijn heel belangrijk. Zonder cellen geen lichaam. Zonder elektronen (en het medium) geen elektrische stroom, etc, etc. Maar de eigenschappen op macroschaal kun je niet afleiden uit enkele deeltjes. Context is alles (eh, nou ja, veel). Niet alleen voor woorden.

Er is geen 1-stap overlapping. Op microschaal (schaal van 1 elektron) zie je 1 elektron bewegen, meer niet. Je hebt dan geen idee waar die elektron zich bevind, en wat 'ie met z'n omgeving doet. Dan is direct de vraag; ten opzichte van wat beweegt de elektron. Je kan niet zomaar van zo'n kleine schaal naar onze macrowereld stappen, zonder bij elke stap de context erin te betrekken.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Lorddragon,

De "individuele dingetjes" zijn uiteraard belangrijk, maar dan alleen omdat ze samen de bovenliggende lagen vormen. Maar je moet, om die bovenliggende lagen te verklaren, inderdaad ook de context in de gaten houden. Zo kan Jan Claessen thuis een uiterst beminnelijke kerel zijn, maar als hij met 500 makkers en een paar pinten op in de spionkop zit zal hij zich totaal anders gedragen. Maar om die spionkop te vullen heb je wél 500 "Jan Claessen"'s nodig !

Het is met elektronen niet anders.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
LordDragon
Bevlogen

Joe

Ik bedoel, het is slechts één stap van elektronen , micro, naar een elektronen stroom, macro, die wij elektriciteit noemen.

Digit
De "individuele dingetjes" zijn uiteraard belangrijk, maar dan alleen omdat ze samen de bovenliggende lagen vormen. Maar je moet, om die bovenliggende lagen te verklaren, inderdaad ook de context in de gaten houden.
Ja mee eens, en die context is anders met elektriciteit dan met klei bvb. Bij klei heb je meer lagen.
Het is met elektronen niet anders.
Nou ik ben van mening dat de overlap daar veel groter is en dus een directere invloed heeft. (minder lagen)

MVG, LD.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Je vergeet volgens mij wat stappen. Elektronen gaan niet vanzelf stromen. Daar is spanning voor nodig. En een geschikt medium. Zonder die voorwaarden, geen stroom. Deze voorwaarden spelen zich weer op een andere schaal of laag af. Groter dan enkele elektronen, kleiner dan onze mensenwereld. Zonder spanning op een schaal groter dan die van een elektron, bewegen de elektronen ook. Maar dan allemaal door elkaar en netto geen richting.

Waterstroom is niet alleen bewegende H2O deeltjes. Er is druk of hoogteverschil (zwaartekracht) en een ondergrond nodig; water stroomt niet uit zichzelf of zomaar door de lege ruimte. Juiste temperatuur is ook een voorwaarde; ijs en stoom stromen niet.

Er zijn zoveel lagen, als je wilt zien. Waar ligt de grens van zo'n laag of schaal? Volgens mij ligt dat aan het venster waar we door kijken/denken.

Trouwens, al vind ik het een leuk onderwerp geworden ... we dwalen wel steeds meer off-topic. Misschien open ik binnenkort eens een topic over schaalproblemen e.d. Met voorbeelden dat glas een vloeistof is, als je de tijdsschaal zou aanpassen (timelapse van een 1000 jarig stuk glas in een paar seconden stroomt zo weg ...). En in de filmwereld maakt men watereffecten in een kleine bak water, en speelt het vervolgens langzamer af. Dan lijkt het door de trage beweging groter. De grootte van de druppels of de vorm van het water verraad het toch vaak.
LordDragon
Bevlogen

Joe
Trouwens, al vind ik het een leuk onderwerp geworden ... we dwalen wel steeds meer off-topic. Misschien open ik binnenkort eens een topic over schaalproblemen e.d. Met voorbeelden dat glas een vloeistof is, als je de tijdsschaal zou aanpassen (timelapse van een 1000 jarig stuk glas in een paar seconden stroomt zo weg ...). En in de filmwereld maakt men watereffecten in een kleine bak water, en speelt het vervolgens langzamer af. Dan lijkt het door de trage beweging groter. De grootte van de druppels of de vorm van het water verraad het toch vaak.
er is dus overlap en die of kennis eromtrent kan je gebruiken!
Waterstroom is niet alleen bewegende H2O deeltjes. Er is druk of hoogteverschil (zwaartekracht) en een ondergrond nodig; water stroomt niet uit zichzelf of zomaar door de lege ruimte. Juiste temperatuur is ook een voorwaarde; ijs en stoom stromen niet.
De lege ruimte? Dat bestaat volgens mij niet. Maar wat denk je dan van elektronen wolken die vrijelik door de ruimte bewegen?
Er zijn zoveel lagen, als je wilt zien. Waar ligt de grens van zo'n laag of schaal? Volgens mij ligt dat aan het venster waar we door kijken/denken.
Het venster? Kan je dat even nader omschrijven?
Je vergeet volgens mij wat stappen. Elektronen gaan niet vanzelf stromen. Daar is spanning voor nodig. En een geschikt medium. Zonder die voorwaarden, geen stroom. Deze voorwaarden spelen zich weer op een andere schaal of laag af. Groter dan enkele elektronen, kleiner dan onze mensenwereld. Zonder spanning op een schaal groter dan die van een elektron, bewegen de elektronen ook. Maar dan allemaal door elkaar en netto geen richting.
Ooit al eens je auto aangeraakt in de winter en een schok gekregen, je kan zelfs vonken zien springen. Hoeveel stappen vergeet ik dan? (Ik denk dat er slechts één stap tussen is, overlapping is niet noodzakelijk gelijk aan direct contact :) )

MVG, LD.
Plaats reactie