Ach Lisa ik ben zooooooo vaak moslims tegengekomen die zonder Nederlands of Engels te spreken, zonder ook maar fatsoenlijk ooit een gesprek aan te zijn gegaan met westerlingen, meteen hun mening klaar hebben over iedereen en hun over een kam scheren: de vrouwen kleden zich als hoeren, dit en dat en dit en dat. Dit is menselijk. Het zit in mensen om de eigen groep positief te beoordelen, de ander te zien als de ander, en om de band binnen de eigen groep te versterken oordeel je over anderen, vaak sneller dan zou moeten. Ik kan me nog een fameuze youtube video van Khalid Yasin herinneren waarin hij tekeer gaat tegen westerlingen die moslima's met hijab veroordelen zonder ooit met hun gepraat te hebben. Helemaal waar. Maar in de tweede zin gaat hij doodleuk verder met beweren dat de westerse vrouw zich kleedt voor mannen, om te verleiden blahblah. Hij heeft totaal niet door dat hij precies doet wat hij een ander verwijt.Je hoeft niet in Turkije te wonen, Turken wonen in Nederland. En als mensen zoals jij een uitgesproken mening hebben over die ene groep, over hun cultuur hun geloof, hen bekritiseren dan moet je ook hun taal leren. Of je moet gewoon je mond houden.
Het verschil met vrijdenkers is dat de vrijdenkers op dit forum proberen het genuanceerd te doen, proberen er vrij over na te denken, zonder meteen de voorkeur te geven aan iemand op basis van groep of geloof. Als er ergens genuanceerd wordt is het hier, en door de nuchtere Hollanders.
Je lijkt me een bekeerlinge die richting soefisme is gegaan, mag ik je vragen of dat klopt?I am His hearing by which He hears, His sight by which He sees, His hand by which He strikes, His foot by which he walks.
En zo lang je dat niet doet blijf je ronddwalen in dualiteit. In machtstrijd,verlangen, bezit, jaloezie, wraak en zo voorts. Blijf je plakken aan vormen en namen.
Vind jij eerst nog maar eens in de praktijk uit hoeveel van de moslims echt voldoen aan het beeld wat jij schetst. Meestal zijn zij juist degenen die ronddwalen in dualiteit tot en met, verlangen (naar het paradijs met al de pracht en praal), en vooral ook haatgevoelens jegens ongelovigen (ze zijn nog minder dan dieren). Ga rustig nog even door met de Koran lezen, je kunt voor uitleg bij mij terecht. Ik zat precies in de fase waar jij in zit en je citeert dezelfde mooie spirituele frasen en ahadith die ik er ook uitpikte. Vergeet nooit je roots en waar je vandaan komt, dat is wie je bent, wees gewoon een mens zoals de andere mensen, denk niet in termen van wij of zij, Turks versus westen, ongelovig versus gelovig. Pas dan ben je volgens mij waar je zijn moet. Dat zit heel dicht bij soefisme, maar absoluut niet dicht bij de islam. Het was de fout die ik maakte, ik haalde de twee door elkaar.