De Bijbelse God langs de zedelijke meetlat.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wat dacht je van de intocht van Judea/Kanaan?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

@devious: begrip voor je modererende opmerking, anderzijds is de discussie tussen rereformed en de religoten wel dermate interessant dat het misschien een optie is dit topic te splitsen?
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Wild schreef:
Ik begrijp heel goed dat het voor gelovigen moeilijk is om te accepteren dat de liefdevolle God van vrede en goedertierenheid, zo'n groot deel van Zijn tijd besteedde aan het oproepen tot en het toestemming geven voor; genocide, plunderen, babymoord, verkrachting, haat en foltering. Ik begrijp heel goed dat het een aantrekkelijke optie is om de aandacht af te leiden van de duistere en demonische aard van de Bijbelse God
Heb je hier voorbeelden voor?
PESTILENTIE EN GENOCIDE.
Hier volgt één van de vele voorbeelden; 2 koningen 19 vers 35: ‘Het geschiedde dan in dienzelven nacht, dat de Engel des HEEREN uitvoer, en sloeg in het leger van Assyrie honderd vijf en tachtig duizend. En toen zij zich des morgens vroeg opmaakten, ziet, die allen waren dode lichamen.
In Genesis 6 zet Hij de gehele wereld onder water, waardoor de gehele wereldbevolking verdrinkt, op Noach en zijn familie na. En Hij vernietigt even verderop in Genesis 19 de steden Sodom en Gomorra, omdat de inwoners zich bezighouden met dingen die Hem niet bevallen, zoals prostitutie en homoseksualiteit.
Er wordt genocide gepleegd in Zijn naam, door het volk van Israël, dat Hij heeft uitverkoren als Zijn favoriet; zie Jozua 6 vers 21: ‘En zij verbanden alles, wat in de stad was, van den man tot de vrouw toe, van het kind tot den oude, en tot den os, en het klein vee, en den ezel, door de scherpte des zwaards.’ (Zie in dit verband ook, Richteren 3 vers 29, 12 vers 6, Esther 9 vers 10-16, 2 Kronieken 28 vers 6, Jozua 8 vers 24, et cetera.)
Het volk van Israël krijgt van hogerhand wetten opgelegd en indien men deze wetten overtreedt zijn de gevolgen catastrofaal. Zo doodt Jahwe in Numeri 25 vers 9 vierentwintigduizend mensen door middel van een plaag, omdat het volk van Israël andere goden dient. In 2 Samuel 24 vers 15 sterven zeventigduizend onschuldige mensen aan een pestilentie omdat koning David een volkstelling houdt, waar Jahwe het om onduidelijke redenen niet mee eens is.

ONMENSELIJKE WETTEN.
De straffen die de profeten en koningen zelf uitvoeren in opdracht van Jahwe liegen er ook niet om. Zo worden er mannen en vrouwen gestenigd wegens overspel: Leviticus 20 vers 10: ‘Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.’
Men wordt gestenigd wegens het overtreden van de sabbatsvoorschriften: Numeri 15 vers 32: ‘Als nu de kinderen Israëls in de woestijn waren, zo vonden zij een man, hout lezende op den sabbatdag. En die hem vonden, hout lezende, brachten hem tot Mozes, en tot Aaron, en tot de ganse vergadering. En zij stelden hem in bewaring; want het was niet verklaard, wat hem gedaan zou worden. Zo zeide de HEERE tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger. Toen bracht hem de ganse vergadering uit tot buiten het leger, en zij stenigden hem met stenen, dat hij stierf, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.’
Ook voor homoseksualiteit (Leviticus 20 vers 13), het vervloeken van de ouders (Leviticus 20 vers 19), waarzeggerij en spiritisme (Leviticus 20 vers 27) of diefstal wordt men gestenigd. In Jozua 7 vers 24 wordt een man, samen met zijn ‘onschuldige kinderen en dieren’ gestenigd wegens diefstal: ‘En Jozua zeide: Hoe hebt gij ons beroerd? De HEERE zal u beroeren te dezen dage! En gans Israël stenigde hem met stenen, en zij verbrandden hen met vuur, en zij overwierpen hen met stenen.’
Zelf op vloeken staat de doodstraf; Leviticus 24 vers 14: ‘Breng den vloeker uit tot buiten het leger, en allen, die het gehoord hebben, zullen hun handen op zijn hoofd leggen; daarna zal hem de gehele vergadering stenigen.

VERKRACHTING MET TOESTEMMING VAN DE HEER!

Numeri 31:12 Daarna brachten zij de gevangenen, en den buit, en den roof, tot Mozes en tot Eleazar, den priester, en tot de vergadering der kinderen Israels................ 14 En Mozes werd grotelijks vertoornd tegen de bevelhebbers des heirs................... 15 En Mozes zeide tot hen: Hebt gij dan alle vrouwen laten leven?
16 Ziet, deze waren, door den raad van Bileam, den kinderen Israels, om oorzake der overtreding tegen den HEERE te geven, in de zaak van Peor; waardoor die plaag werd onder de vergadering des HEEREN.
17Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
18 Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.

Deuteronomium 21:10 Wanneer gij zult uitgetogen zijn tot den strijd tegen uw vijanden; en de HEERE, uw God, hen zal gegeven hebben in uw hand, dat gij hun gevangenen gevankelijk wegvoert;
11 En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt;
12 Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden.
13 En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn.
14 En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte; doch gij zult haar geenszins voor geld verkopen, gij zult met haar geen gewin drijven, daarom dat gij haar vernederd hebt.

Wat hier staat is eigenlijk simpelweg het legitimeren van verkrachting; een legitimering tot het seksueel 'vernederen' van een meisje, waarvan je een maand geleden de broertjes, zusjes, moeder en vader aan het zwaard hebt geregen. Het is te ziek voor woorden.

Ach, en zo is er nog wel veel meer. Het is nog niet eens het topje van de ijsberg. Had ik de afslachting van de kindertjes van Amalek al genoemd?

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Devious schreef: Ach, en zo is er nog wel veel meer. Het is nog niet eens het topje van de ijsberg. Had ik de afslachting van de kindertjes van Amalek al genoemd?
Om deze zaak af te ronden volstaat de lange zin die recentelijk de gehele wereld door is gedaan en overal opgelepeld wordt, en het verdient de lijfspreuk te worden van iedereen die het bijbelse geloof afwijst:

The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.
(Richard Dawkins The God Delusion, page 31)

Hiermee is alles gezegd over het bijbelse geloof. Aangezien iedereen het weet is de kous daarmee voor ieder gezond denkend mens volledig af.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Devious schreef: Ik begrijp heel goed dat het voor gelovigen moeilijk is om te accepteren dat de liefdevolle God van vrede en goedertierenheid, zo'n groot deel van Zijn tijd besteedde aan het oproepen tot en het toestemming geven voor; genocide, plunderen, babymoord, verkrachting, haat en foltering. Ik begrijp heel goed dat het een aantrekkelijke optie is om de aandacht af te leiden van de duistere en demonische aard van de Bijbelse God en Zijn leugengeesten, maar ik stel voor dat we tóch even on-topic blijven.

Vriendelijke groet.
De topic titel heeft het over de bijbelse God. En iedereen weet dat christenen de gruwelijke zaken uit het Oude Testament ook wel weten, maar zich er met allerlei slinkse redeneringen uit wringen door zich op het Nieuwe Testament te beroepen. Ik wilde hierboven erop wijzen dat de 'zedelijke meetlat' veel breder gezien moet worden dan moordpartijen en andere horror in een primitieve cultuur waar God de opdracht toe geeft.

De buitengewone verdorvenheid van het Nieuwe Testament doet niet onder voor het Oude, zij is slechts van een andere, slinksere aard, en in deze tijd zeer goed door de christenen verdoezeld alsof het om iets moois gaat. Ik zou de grootste gesel voor deze wereld in vogelvlucht zo op kunnen sommen:

-Een geloof dat de oorzaak is voor en dagelijks werkt aan de verbreiding van eeuwige verdeeldheid en onoplosbare tegenstellingen op aarde, het indelen in 'de goeden' en 'de slechten', het waandenkbeeld en aanranding van het menszijn van zich door God uitverkoren te weten terwijl de rest 'voor eeuwig verloren gaat'.

-Het belachelijk maken van het begrip 'God', door God voor te stellen als een uitvergroot man, het te verbinden aan allerlei armetierige ideeën zoals strafgezindheid, eisen van bloedwraak, primitief bijgeloof, vervullen van kinderachtige menselijke wensen enz. Gods eis dat slechts onschuldig bloed genoegdoening zou kunnen geven voor zijn toorn is het toppunt van barbariteit.

-Een misdaad tegen de mensheid door ieder mens te zien als hopeloos schuldige, hopeloos verstrikt in de zonde, door de mens zelfs verantwoordelijk te laten zijn voor het gehele karakter van de schepping zoals wij die kennen (kinderachtige mythe van een 'zondeval'), en hem geen enkele kwaliteiten gunnen zichzelf te verheffen. De misdaad wordt ten top gedreven door bovendien nog allen die niet bij de christelijke religie behoren af te schilderen als werktuigen van de Satan, gevallen in volkomen geestelijke duisternis en aan de weg timmerend voor 'het kwade'. De misdaad wordt ook ten top gedreven door mensen psychisch voor het blok te zetten: óf je gelooft al deze absurditeiten, óf je gaat verloren. De psychische schade, verwrongenheid, gespletenheid en benauwdheid die het christendom van alle eeuwen in de psyche van ontelbaren heeft aangericht is onmetelijk.

-Van de wereld eeuwige onderhorigheid te eisen aan gedachten, opinies en voorschriften uit de brons- en ijzertijd, en zo eeuwig een formidabele tegenwerkende kracht te zijn in de ontwikkeling van de wetenschap en daarmee samenhangend in de intellectuele ontwikkeling van het menselijk ras. Men behoeve maar te denken aan homodiscriminatie, vrouwendiscriminatie, het aanwakkeren van bijgeloof zoals in wonderen, demonen, engelen, ophitsen tot eindtijdhysterie enz.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Cathy schreef:Ik twijfel toch een beetje aan die ‘bevrijding’…..maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
Ik ben er wel van bevrijd, maar deze wereld als geheel ligt voor een groot gedeelte in de boeien van de verdorven openbaringsgodsdiensten. En zolang dat het geval is lijden ook gezonde mensen daaronder.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Cathy schreef:Ik twijfel toch een beetje aan die ‘bevrijding’…..maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
Vreemd dat je daaraan twijfelt. Hoe kun je je bevrijd voelen als je met handen en voeten vastzit aan wat een veronderstelde God je opdraagt. Bevrijding is het inderdaad, om daarvan los te zijn. Ik twijfel daar in ieder geval op geen enkele manier aan.
Laatst gewijzigd door Kitty op 21 feb 2007 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tamara schreef:Laat mij maar lekker primitief zijn, Rereformed.. :wink: Niks mis mee...

Weet je wat ik erg vind, als ik je reacties lees, zie ik dat je er helemaal niets van hebt begrepen..ofwel er zit ergens diep in jezelf een wrok, waar dat door komt weet ik niet, of er is jou iets geleerd wat gewoonweg niet klopt..
Geweldig dat je inziet dat er iets niet klopte: namelijk alles aan het christendom. Alles is van begin tot eind leugen. Christenen mogen mijn reactie uit de hoogte 'wrok' noemen of 'opstandigheid', maar ik noem het buitengewone verontwaardigdheid: dat men mij met 100% leugens heeft opgevoed, en het zo slinks kon doen dat het een half leven duurde voordat ik het ontmaskerde. Mijn verontwaardigdheid richt zich niet op de opvoeders, want ze waren precies uit hetzelfde hout gesneden als ikzelf, ook zij waren slachtoffers, zoals alle Europeanen sinds eeuwen slachtoffers zijn. De schuldige is het verdorven systeem van het geloof, de leringen, het openbaringsgeloof op zich. Deze eeuw zal zich volkomen moeten bevrijden van alle openbaringsgeloof. Het alternatief is erdoor ten onder te gaan.
Ik kan begrijpen dat ieder mens een vrije keuze heeft, ofwel voor God ofwel tegen,
Dat is nu juist iets wat ten ene male onbegrijpelijk is. Deze opmerking is de wortel van alle kwaad in de openbaringsgodsdiensten.
...als je maar weet wat je beslist en niet op basis van drogredenen, opstand, leugens, maar op basis van waarheid... en uiteraard, voor mij geldt dat het Woord waarheid is, dat is mijn persoonlijke mening, maar hoever wil je gaan met opstandig zijn.
Waarheid dat slechts 'voor mij geldt' is helemaal geen waarheid. Het is slechts jouw ziekte. Alle waarheid is onaanvechtbaar, zoals de door Devious opgesomde verdorvenheid van de god die je aanhangt.
Hoever ik met mijn opstandigheid wil gaan?
-Totdat de Bijbel dezelfde plaats heeft in de wereld als Homerus: boeiend leesmateriaal voor iemand die onze duistere en primitieve dageraad van de geschiedenis wil bestuderen.
-Totdat de bijbel op geen enkele lagere school meer wordt onderwezen.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Quote:

Ik kan begrijpen dat ieder mens een vrije keuze heeft, ofwel voor God ofwel tegen,

Dat is nu juist iets wat ten ene male onbegrijpelijk is. Deze opmerking is de wortel van alle kwaad in de openbaringsgodsdiensten.
Dat impliceert dat er twee opties zijn: vóór god of tegen god. Er zijn ook mensen voor wie deze twee opties niet afdoende zijn omdat nadenken over een god uberhaupt geen optie voor hen is. Je kunt onmogelijk de mensheid tussen deze twee laten kiezen.
Je hoeft niet eens te kiezen, het laat je dan koud. No comment zeg maar.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

In dit geval neem je mensen hun vrije keuze af, je kunt je kinderen ook naar een openbare school sturen. Het is jou eigen keuze.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Wild schreef:
In dit geval neem je mensen hun vrije keuze af, je kunt je kinderen ook naar een openbare school sturen. Het is jou eigen keuze.
Niets is minder waar. Je bent je er bewust van dat kinderen uiteindelijk ook volwassen worden? En dat ze dan zelf keuzen kunnen maken? godsdienst op scholen is het opdringen van zeer onwetenschappelijke sprookjes en doen alsof het de realiteit is.
Je geeft al aan als katholiek, door je kind naar een katholieke school te brengen, dat wat JIJ geloofd de waarheid is en dat je kind het zelfde moet geloven. Op zijn minst zou het kind ook ALLE andere geloven objectief voorgeschoteld moeten krijgen maar het beste is het compleet te verbieden op scholen
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Wild schreef:
Het gaat hier niet om vrijheid van godsdienst, maar om het recht van het kind op afwezigheid van indoktrinatie door welke ideologie dan ook. Alle scholen dienen daarom openbaar te zijn, en alle kinderen naar dezelfde school te gaan. Het vak Levensbeschouwing mag wat mij betreft op de middelbare school gegeven worden.

Het gaat in deze kwestie ook niet om keuzevrijheid, maar eenvoudig om de functie van de school. Scholen dienen te zijn voor het leren van feiten en vaardigheden, niet ter versterking van ideologieën.

Maar met mijn opmerking in de quote hierboven bedoelde ik eigenlijk te zeggen dat ik me mijn leven lang, of zolang ik er kracht voor heb, zal inspannen om met intellectuele argumenten tegen het christelijk geloof ten strijde te trekken. Ik geloof in het recept van de verlichting. Het heeft in ieder geval voor mijzelf gewerkt, en daarom denk ik dat armetierige openbaringsgeloven eenvoudig hun macht en aanhang verliezen door ze voortdurend met gedegen argumenten aan te klagen voor wat ze zijn: waandenken en leugens.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Hoi Skeptic,

Ik vermoed dat je niet dit hele draadje gelezen hebt want op de meeste vragen van je heb ik al een reactie gegeven. Ik zal er in het kort nog even op terugkomen.
skeptic schreef:
Vuurtje schreef:Zoals je in de Bijbel kunt lezen heeft God in het verleden vaak ingegrepen als hij het kwaad niet meer aan kon zien. Zondeval, zondvloed (waarna hij heeft beloofd dat dat wereldwijd nooit meer zal gebeuren)
Hij greep vaak in, dat klopt, maar meestal werden er dan vele mensenleven aan opgeofferd. Maar mensen helpen die in diepe ellende verkeren, ho maar.
- Jezus heeft hier op aarde enorm veel zieken beter gemaakt
- God houdt ons nog steeds iedere dag in stand en maakt zieken beter
- De lichamelijke dood is een straf op de zonde en zullen we allemaal krijgen
- Ellende kan een doel hebben (lees bijvoorbeeld Job)

skeptic schreef:
Vuurtje schreef: bepaalde plaatsen straffen en de belangrijkste ingreep: het zenden van zijn Zoon om ons alweer op te zoeken. Verder vraagt God juist van ons om op de aarde te passen en te helpen bij rampen.
waarom past hij zelf niet op de aarde, met al z'n macht zou dat toch geen probleem mogen zijn. En die rampen zou hij dan toch ook gelijk ff kunnen voorkomen?
- In het paradijs was God op aarde. Hij wilde toen dicht bij ons zijn.
- Ook nu is God overal aanwezig (alomtegenwoordig, maar niet altijd direct merkbaar, hij is een Geest)
- De mens heeft het kwaad (ellende, rampen ed) veroorzaakt, God maakt hier op Zijn tijd een einde aan, wanneer dat is weet niemand, zelfs Jezus niet. Wel zal eerst ieder kind van God geroepen zijn.
- God wil door het geloof in Jezus de breuk dichten die is ontstaan tussen de mens en Hem.

skeptic schreef:
Vuurtje schreef: We staan niet met lege handen. En last but not least, uiteindelijk maakt God voorgoed een einde aan alle ellende. Hij vernietigd het kwaad en geeft zijn kinderen eeuwig leven.
Kun je wachten tot je een ons weegt! :)
Inderdaad, de meeste mensen wegen dan een ons.

Groet,
Vuurtje
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

collegavanerik schreef:
Vuurtje schreef:Hoi collegavanerik,

Ik ken die bijbeltekst uiteraard.
Voor de duivel is dan ook geen hoop meer.
Hij kent God, weet zeker dat hij bestaat, heeft God gediend en heeft nu alleen nog maar genoegen in Gods werk zoveel mogelijk dwars te zitten. Het werk van de Heilige Geest in mensen dwarsbomen en zoveel mogelijk mensen in het verderf storten.

Groet,
Marco
Ik ben een diep gelovig katholiek geweest: op bedevaart naar Rome, Lourdes en het Heilige Land, de bijbel van kaft tot kaft bestudeerd, nog even aan de reformatorische wijsbegeerte geroken, maar toch god verlaten. En ik kom niet terug ook.
Dit wil nog niet zeggen dat die bijbeltekst voor jou bedoeld is hoor. Het klinkt interessant wat je allemaal gedaan hebt, maar ook al ken je de hele bijbel van kaft tot kaft uit je hoofd, dan wil dat nog niet zeggen dat je God ook echt kent. Denk aan de farizeeen en schriftgeleerden. Als je God echt kent dan heb je een relatie met Hem.
collegavanerik schreef:Kom ook zwemmen, het water is lekker, al moet je er even doorheen in het begin.
Zoals ik eerder zei, ik heb 5 jaar gezwommen. Maar lekker is niet altijd goed voor je!
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Vuurtje schreef:God houdt ons nog steeds iedere dag in stand en maakt zieken beter
Waarom geneest jouw god geen geamputeerden?
De lichamelijke dood is een straf op de zonde en zullen we allemaal krijgen
Hadden we daar niet een onfagemaakte discussie over lopen? Als in, 'Adam en Eva konden niet worden gestraft voor iets waarvan ze niet konden weten dat het verkeerd was, of de gevolgen van begrijpen?'
Ellende kan een doel hebben (lees bijvoorbeeld Job)
Ha. Ha. Ha. Fraaie manier om ellende, door jouw god veroorzaakt, te vergoeilijken. Of nee, niet fraai. Walgelijk en weerzinwekkend, eerder.
In het paradijs was God op aarde. Hij wilde toen dicht bij ons zijn.
En knikkerde ons er vervolgens, kwaad om zijn eigen stommiteit, uit. Vervolgens verzoop hij ons vrijwel compleet. Daarna werden in zijn naam tienduizenden mensen uitgemoord, waarbij kinderen niet werden gespaard. Maar ongetwijfeld had die ellende een functie.
Ook nu is God overal aanwezig (alomtegenwoordig, maar niet altijd direct merkbaar, hij is een Geest)
Hoe weet je dat?
De mens heeft het kwaad (ellende, rampen ed) veroorzaakt, God maakt hier op Zijn tijd een einde aan, wanneer dat is weet niemand, zelfs Jezus niet. Wel zal eerst ieder kind van God geroepen zijn.
De mens veroorzaakt natuurrampen? Sjongejonge. Nooit geweten dat wij zo goed weer en Aarde kunnen manipuleren.
God wil door het geloof in Jezus de breuk dichten die is ontstaan tussen de mens en Hem.
God is oppermachtig en kan dat in een handomdraai, zonder zich te hoeven inspannen, en al helemaal niet via zo'n klungelende sukkel als Jezus. God heeft het universum in het bestaan gesproken (!), met alle sterren, planeten, gaswolken en zwarte gaten en weet ik wat niet meer, en dan zou hij niet een stel kleine krioelende tere wezentjes de baas kunnen...?

Eerlijke en welgemeende vraag: doe jij aan SM in je privéleven? Ik vraag me dit namelijk oprecht af omdat je er een groot genoegen in schept de mens op te zadelen met pijn, verdriet en ellende: de mens verdient..., de mens is de schuld van..., maar er is een liefdevolle Meest..., pardon, God die over ons waakt, enzovoort. Een gemiddelde masochist is er niets bij, en dat meen ik serieus.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Plaats reactie