Vrijdenker

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Kitty,
Kitty schreef:Vuurtje vertel mij eens. Hoe kun je als je niet gelooft, kiezen voor geloof? Is geloof voor jou alleen maar een keuze? En had je met het geloof dat je in je voelt dus ook net zo goed kunnen kiezen om niet te geloven?
Ik vind dit echt een goede vraag. Ik weet niet vanuit welke achtergrond je dit vraagt, maar voor mij is deze vraag 25 jaar van mijn leven realiteit geweest. Echt een vraag waar ik niet uit kwam. Sterker nog, een vraag die me tot mijn 25e heeft laten twijfelen aan het bestaan van God. Niet dat ik dat heel erg vond, na 20 jaar naar de kerk gaan was ik me 5 jaar lekker aan het uitleven. En geloof het of niet, zonder schuldgevoel. Al 25 jaar kwam ik met mijn verstand niet verder dan: het valt niet te bewijzen dat God bestaat en het valt niet te bewijzen dat God niet bestaat. Vuurtje had heel veel weg van een vrijdenker. Jezus vraagt me om te geloven in hem. Wat kan ik er nu aan doen wat ik geloof? Toen dacht ik bij mezelf (laten we het maar in die trend vertellen, achteraf ben ik God er dankbaar voor): maar wacht even, je verward geloven nu met bewijzen, dat is iets dat je niet doet wanneer je besluit om een mens (in real life) te geloven. Daarom kwam ik uiteindelijk uit bij de vraag: wat zou er moeten gebeuren voordat ik zou geloven in God? Laat ik dat eerst eens vaststellen zodat ik een eventuele God ook een eerlijke kans kan geven. Ik dacht, als iemand uit de dood op zou staan, dan zou ik het wel geloven. Toen dacht ik, ach wel nee, dan zou ik denken dat diegene schijndood was. En zo was ik aan het denken, denken, denken.. Tot ik bij mezelf dacht, tsjonge jonge, weet je wanneer ik in God geloof, pas zodra ik geloof dat God bestaat. Dan moet hij wel bestaan. Ik zag het als probleem dat ik rationalistisch ben, waarmee ik niet bedoel dat ik slim ben, alleen maar dat ik meer op mijn verstand afga dan op mijn gevoel. Mijn conclusie was er dus niet echt 1 om vrolijk van te worden. Maar ik hoef je vast niet meer te vertellen wat er daarna is gebeurd. De manier waarop is niet zo belangrijk, dat ik geloof is een groot wonder. Geef hem een eerlijke kans, bid (praat) met hem en vraag hem om je te laten zien wie jij bent en wie hij is. Hij beloofd het je: als je me zoekt, dan zul je me vinden. O ja, en die bijbel he, ik moet het toch maar zeggen, God spreekt tot ons door (onder andere de mensen van) de bijbel. O ja, nog een belangrijk ding, er is meer gebeurd daarna. God is mij gaan helpen, zo simpel is het.

Ik besef me dat ik me redelijk bloot geef. Ik ga er vanuit dat de psychologische analyses niet zullen ontbreken. Wat dacht je dat ik die 25 jaar van gelovige mensen dacht. Ons verstand is beperkt, ons verstand kan in de war zijn. Al die mensen die geloven kunnen gevlucht zijn in een geloof, te veel gehoopt hebben dat het waar was, uit eenzaamheid kunnen ze zich een denkbeeldig vriendje hebben ingebeeld, angst voor de hel kan het brein overhoop hebben gehaald. En als klap op de vuurpijl kunnen de gelovigen mensen 'voor de rest' gewoon logisch denkende, sociale, normale mensen zijn. Zoiets is er met Vuurtje ook aan de hand dat moet wel.

Hoe komt het dat er christenen bestaan? Omdat God goed is. God goed? Daar moet een atheistische reactie op komen. We wijzen naar de gevolgen (angst,verdriet, pijn, dood, honger, concentratiekamp enz.) van het kwaad (de zonden, het niet doen van Gods wil, en dat is: liefde, trouw en gehoorzaamheid) en verwijten God dat hij het had kunnen voorkomen. Luister, God is liefde, maar God is ook rechtvaardig (recht- van rechter). Hij zal de zonden niet ongestraft laten. En de zonde van de gelovige dan? Ook die niet. Daarom is er naast een rechter ook een redder nodig. En God heeft ons die gegeven. Zijn naam is Jezus, zijn zoon waar hij van houdt.

Dan komen we op het punt van de drieeenheid, en weer gaan de alarmbellen van de atheist rinkelen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je stil staat bij de liefde van de Vader voor de Zoon. Nee het evangelie is zoals Paulus zegt de joden een ergernis en de grieken (wijsgeren van die tijd) een dwaasheid. Die drie-eenheid, daar kunnen we met ons verstand niet helemaal bij. En als ik als slimme atheist dat niet kan, dan kan een gelovige dat ook niet. Inderdaad, de gelovige kan daar dan ook niet bij. Een perfect punt om te bespotten dus. En het had zo mooi kunnen zijn, een God die zich in 3 personen aan ons bekend maakt, juist omdat we een beperkt verstand hebben. Tja, diablo, wat betekende dat ook alweer?

En alweer zit de atheist op het puntje van zijn stoel. Dit keer nog niet eens omdat hij eerder in de duivel gelooft dan in God. Nee, zich dat beseffen mag hij niet. En dat de drie-eenheid zo mooi is ook niet. Maar lees ik daar nu dat de duivel het wint van God? Omdat hij mij in slaap kan sussen? Yes, we gaan typen...
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

vuurtje schreef:weet je wanneer ik in God geloof, pas zodra ik geloof dat God bestaat
Dit is het enige waar ik het mee eens kan zijn. Je gelooft pas, als je het gelooft. Geloof is niet iets waar je zomaar voor kunt kiezen, het moet je overkomen. Ook voor ongeloof kies je niet, dat is namelijk gewoon een gebrek aan geloof.

En zoekt en gij zult vinden, is pertinent niet waar. En vraag en je krijgt antwoord is ook absoluut niet waar. Geloven is mijns inziens een geestestoestand die je pas kan verwerven indien je al je rationaliteit overboord zet, en je ogen sluit voor alle zaken die niet kloppen in dat geloof. En dan nog kun je niet kiezen als je het gewoon niet gelooft. Mijns inziens is het de best gecultiveerde manier van waandenken en jezelf voor de gek houden.

Je kan niet kiezen voor God, je gelooft of je gelooft niet. En bij dat laatste is er ook geen enkele keuzemogelijkheid om je aan het geloven te krijgen. Je kan wel overtuigd raken van een waan en die als echt gaan zien, maar dat is geen keuze, dat is eerder een verval van je logische denkvermogen. Dus er valt niets te kiezen als het om geloven gaat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

Vuurtje schreef:
blueflame schreef:Eerst maakt hij de mens naar zijn beeld. Vervolgens goed en kwaad. Of omgekeerd, maakt niets uit.
Die vind ik ook grappig verzonnen, zou ik een te groot gevoel voor humor hebben gekregen van mijn schepper?
Ik heb geen idee wat uw godsbeeld exact is. Er zijn er een beetje veel. Maar overal komt het ongeveer hierop neer. Bij de bevruchting ( versmelten van zaadcel en eicel ) gebeurt er meer dan alleen een materiële versmelting. Elke mens is uniek. Dat zit hem in de blauwdruk van het leven, in het DNA zeg maar. En daar zorgt volgens de gelovige God voor. Vandaar de grote problemen ( alvast in België ) rond abortus [ gelukkig wel geregeld geraakt ; zie abortuswet ]. Dit nu als gelovige even simpel weglachen is hypocriet. Ja, u bent me er eentje !
Het zit wat genuanceerder in elkaar. Zo is de essentie van het evangelie dat Jezus is gestorven voor onze fouten.
Ach zo ! Ik mag dus leven hoe ik wil ? Neen, beste vuurtje : het laatste oordeel geldt en dat weet u ook. De dood van Christus telt enkel als een mogelijkheid tot vergeving van de zonden. De eigen levensloop is van belang. [ En daar kan ik een heel eind in meegaan. ] Dit punt blijft gewoon staan.
{ Wat uiteraard problemen geeft voor mensen die voor X geleefd hebben, maar dat is een ander verhaal van holder-de-bolder logica }
Vuurtje schreef:
Blueflame schreef:Maar hij weet op voorhand wat ieders beslissing is in een bepaalde situatie. Hij zou kunnen ingrijpen, maar doet het niet.
Hij doet dat wel. Hij helpt door zijn Geest zoals net gezegt. Ook door iedereen te laten sterven. Ook door zaken als de zondvloed. Maar ook heeft hij inderdaad bijzonder veel liefde en geduld voor mensen die hem haten. Zolang je leeft heb je de tijd om tot inkeer te komen. Ik zou hem dat niet te kwalijk nemen.
Duizend bommen en granaten ! Je mist hier juist de crux ! Als hij ons maakt, en hij weet elke beslissing die we gaan nemen op voorhand, wat is dan de zin van een laatste oordeel ? Dat kan enkel een oordeel zijn over Zijn kwaliteit als mensenmaker.
Misschien een voorbeeld. Als ik een auto maak, en die werkt slecht ( staat voortdurend in de garage ) is dat dan de schuld van die auto ?
Die logica rammelt aan alle kanten. Onbegrijpelijk.
Ik ben blij dat hij niet meteen ingrijpt
Oh, wees gerust : Hij heeft nog nooit ingegrepen.
-------------
En zo was ik aan het denken, denken, denken.. Tot ik bij mezelf dacht, tsjonge jonge, weet je wanneer ik in God geloof, pas zodra ik geloof dat God bestaat. Dan moet hij wel bestaan.
Dat is er ook weer ene om in te kaderen. Als ik maar hard genoeg geloof in een zespotig purperen konijn op Pluto, dan bestaat het.
En alweer zit de atheist op het puntje van zijn stoel. Dit keer nog niet eens omdat hij eerder in de duivel gelooft dan in God.
Bullshit. Een atheïst gelooft helemaal niet in de duivel. Waar haal je dat toch allemaal ?
Kitty schreef:Geloven is mijns inziens een geestestoestand die je pas kan verwerven indien je al je rationaliteit overboord zet, en je ogen sluit voor alle zaken die niet kloppen in dat geloof. En dan nog kun je niet kiezen als je het gewoon niet gelooft. Mijns inziens is het de best gecultiveerde manier van waandenken en jezelf voor de gek houden.
Precies. Wel altijd aan blijven denken dat religieuse gevoelens ingebakken zitten in de mens en dat het dus heel menselijk is om te geloven.
Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Blueflame schreef: Precies. Wel altijd aan blijven denken dat religieuse gevoelens ingebakken zitten in de mens en dat het dus heel menselijk is om te geloven.
Mvg.
Dit durf ik te betwijfelen dat religieuze gevoelens ingebakken zitten in de mens. Volgens mij zit dat anders. Goedgelovigheid zit ingebakken in de mens, en weet je waarom? Omdat dit een heel nuttige functie heeft. Waarom denk je dat je een kind zo ontzettend makkelijk van alles kan wijsmaken? Omdat het nuttig is voor de overlevingskansen van een kind dat hij meteen alles gelooft wat een volwassenen hem wijsmaakt.
Pas op dat is heet, dat doet pijn. Gelukkig neemt een kind meteen aan dat dat waar is. Als je bij die rand gaat lopen val je naar beneden. Gelukkig gelooft dit kind dat meteen. Een kind gelooft alles wat een volwassene hem wijsmaakt.

Dit resulteert uiteraard ook in bijproducten van deze goedgelovigheid, daarom gelooft een kind ook in sinterklaas, in de tandenfee en natuurlijk in God als hem dat wordt verteld. Bijproducten van de dus evolutionair heel nuttige goedgelovigheid. En deze goedgelovigheid zet zich tot op zekere hoogte voort in het volwassen leven.

Nog steeds is een mens geneigd te geloven wat hem wordt verteld, en niet bij alles ervan uit te gaan dat het onzin is. Volwassen leert hij doorgaans wel skeptisch te zijn. De ene mens meer dan de andere. Als volwassene raak je dus doorgaans deels van je goedgelovigheid af, helaas niet in alle omstandigheden. Je kan je hier dus nog steeds behoorlijk in vergissen.
Als velen iets geloven, kun je makkelijker daar in meegaan. Maar mijns inziens heeft dit dus niets te maken met een aangeboren religieus gevoel. Religie is het bijproduct van goedgelovigheid, en dat is een menselijke eigenschap.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Vuurtje schreef:Al 25 jaar kwam ik met mijn verstand niet verder dan: het valt niet te bewijzen dat God bestaat en het valt niet te bewijzen dat God niet bestaat. .
Ik snap niet dat dit een probleem opleverde. Volgens mij heb jij ook nooit een nacht wakker gelegen van de vraag of een toverfee bestaat of niet. Het punt waar het dus om ging is niet het bewijs, maar de redelijkheid van een geloof. En met de christelijke opvoeding die je gehad had zou je genoeg moeten weten om te kunnen concluderen dat redelijkheid exact het tegendeel was van christelijk geloof.

Vuurtje had heel veel weg van een vrijdenker. Jezus vraagt me om te geloven in hem.
Ik snap niet Wat kan ik er nu aan doen wat ik geloof?
Daarnet was je met een vraag bezig of je in 'God' moest gaan geloven. En nu opeens is het Jezus geworden. Jouw kennis van de bijbel zou je er meteen op gewezen moeten hebben dat het eerste het laatste uitsluit. Want Jahweh wordt heel boos als je iemand anders achternaloopt of als god vereert.
Wat jij dus aan geloof had kunnen doen is het onderzoeken op redelijkheid. Je liet het achterwege.
Toen dacht ik bij mezelf (laten we het maar in die trend vertellen, achteraf ben ik God er dankbaar voor): maar wacht even, je verwart geloven nu met bewijzen, dat is iets dat je niet doet wanneer je besluit om een mens (in real life) te geloven.
Inderdaad, geloof moet gebaseerd zijn op redelijkheid. Je schenkt geloof aan iets indien het ongeloof eraan onwaarschijnlijker is. Indien je je hieraan had gehouden was je nooit op religieus geloof gekomen.
Daarom kwam ik uiteindelijk uit bij de vraag: wat zou er moeten gebeuren voordat ik zou geloven in God? Laat ik dat eerst eens vaststellen zodat ik een eventuele God ook een eerlijke kans kan geven. Ik dacht, als iemand uit de dood op zou staan, dan zou ik het wel geloven. Toen dacht ik, ach wel nee, dan zou ik denken dat diegene schijndood was. En zo was ik aan het denken, denken, denken..
Niet bepaald driemaal denken. Jij had maar één gedachte: je keek eenvoudig naar 'wonderen' en zag dat als mogelijk bewijs. Maar wonderen kunnen de hindoes of animisten je ook wel laten zien. Een wonder zegt totaal niets over God. Het zou bij wijze van spreken de toverfee geweest hebben kunnen zijn die Jezus uit de dood deed opstaan of het geeft aan dat iets ongewoons gebeurde maar volledig binnen het natuurlijke.
Tot ik bij mezelf dacht, tsjonge jonge, weet je wanneer ik in God geloof, pas zodra ik geloof dat God bestaat. Dan moet hij wel bestaan. Ik zag het als probleem dat ik rationalistisch ben, waarmee ik niet bedoel dat ik slim ben, alleen maar dat ik meer op mijn verstand afga dan op mijn gevoel.
Je was wel een zeer verstandig mens toen, totdat je van rationalistisch een probleem maakte, dat was niet slim. Wanneer je rationalistisch als een probleem ziet word je automatisch naar irrationalisme geduwd, want dat is het enige antwoord op jouw probleem. Je had daarna echt geen keus meer om de godsdienst te ontwijken.
Heb je je ooit afgevraagd waarom je rationalistisch denken als een probleem ervoer? Het antwoord zal moeten zijn dat je je ongelukkig voelde. Je gevoelens zetten je aan tot negatief denken over het leven en naar een uitweg te gaan zoeken. En vanaf dat punt delfde je verstand het onderspit en geboden je gevoelens alles.
Mijn conclusie was er dus niet echt 1 om vrolijk van te worden.
Precies, je ervoer wat men noemt existentiële onvrede, en je werd daardoor gedwongen tot intellectuele oneerlijkheid. Daarvoor moet je nu de rest van je leven voor boeten.
Je doet het door jde gedachte aan oneerlijkheid zoveel mogelijk uit je bewustzijn weg te duwen, vooral met behulp van jezelf telkens op te peppen met de gedachte dat alles als gelovige nu zoveel mooier is. Gewiekst hè, dat gelovige denken.
Maar ik hoef je vast niet meer te vertellen wat er daarna is gebeurd.
Inderdaad hoef je mij dat niet te vertellen. Dat kan iedereen nu wel op zijn klompen aanvoelen.
1) Jij hebt een christelijke opvoeding gehad
2) Jij ervaart een leegte in je leven
3)Je zet daarna je verstand opzij en verdooft je existentiële pijn met het aannemen van de vluchtweg waarmee je vanouds bekend bent.
De manier waarop is niet zo belangrijk, dat ik geloof is een groot wonder.
In werkelijkheid is het exact het omgekeerde van een wonder. Niets was logischer voor jou dan om christen te worden. Was je een hindoe geworden of ectoplasmatisch expert of lapse sjamaan dan zou het al een stuk bijzonderder zijn.
Geef hem een eerlijke kans, bid (praat) met hem en vraag hem om je te laten zien wie jij bent en wie hij is. Hij belooft het je: als je me zoekt, dan zul je me vinden.
Dat was nog dommer. Iedere deur van iedere ideologie of religie gaat onherroepelijk open wanneer je er op klopt en er naar binnen wil.
Je had hem op deze manier een kans moeten geven: "God, u weet de deur van mijn hart wel te vinden. Als u wat met me wil zal U moeten kloppen. En zolang ik U niet aan de deur zie staan en tegen mij hoor praten hoef ik die deur niet open te doen en nergens naar te luisteren."

Dan was je verstandig geweest en God op de plaats gezet waar hij thuishoort, zo ongeveer tussen Apollo en Wodan.
O ja, en die bijbel he, ik moet het toch maar zeggen, God spreekt tot ons door (onder andere de mensen van) de bijbel.
Leuk dat dat ook even in een kanttekening erbij wordt gezegd. Ik, iemand die van zijn verstand nooit een probleem heeft gemaakt, maar het altijd gezien heeft als mijn waardevolste gereedschap in het leven, heb net als jij altijd gedacht dat een wonder eigenlijk helemaal niets uitmaakt. Ik moet met mijn verstand kunnen opmerken dat het redelijker is te geloven in het wereldbeeld dat de bijbel mij aangeeft dan een ander wereldbeeld, geheel op rationalisme gebaseerd, mij vertelt.
En wat merkte ik op? Niets was gemakkelijker op te merken voor mijn verstand. De God van de bijbel is een speelgoedgod, zijn ethiek is mijlenver beneden mijn eigen ethiek, zijn logica gaat mank, zijn antwoorden zijn geen antwoorden, zijn handelen heeft geen enkel raakvlak met wat ik van een god verwacht, zijn psychologie staat in het teken van stoornissen en lijden aan het bestaan enz enz. Duizend maal enzovoort. Na objectieve studie van de bijbel bleef er zelfs geen enkel loshangend draadje van God over, enkel en alleeen een ziekenhuisverpleegkundige die tot zijn oren in de gedachten van de mensheid van enkele duizenden jaren geleden ondergedompeld is en er het beste maar probeert van te maken. Ik had wel te doen met hem.
O ja, nog een belangrijk ding, er is meer gebeurd daarna. God is mij gaan helpen, zo simpel is het.
O ja, nog een belangrijk ding: ik heb nooit mijn geloof op welke wijze dan ook willen stoelen op erbarmelijk welbehagen waarnaar ik zou streven. Dat zou namelijk definitief en volkomen aantonen dat mijn geloof slechts het produkt is van mijn eigen onmacht het leven onder ogen te zien. Zo simpel is nu religieus geloof.
Ik besef me dat ik me redelijk bloot geef.
'Redelijk' is een leuke woordspeling op deze plaats.
Ik ga er vanuit dat de psychologische analyses niet zullen ontbreken.
Yep, goed gezien.
1) Je dacht rationeel te zijn, maar dat was slechts waan
2) Ten behoeve van een prettig gevoel zette je je verstand op nul.
3) Je deed het op de gemakkelijkste manier die je maar kon bedenken: je liet je vallen in waarmee je al bekend was.
4) Je bent dus uiterst saai en voorspelbaar, verlangt weinig van je geest.
Wat dacht je dat ik die 25 jaar van gelovige mensen dacht. Ons verstand is beperkt, ons verstand kan in de war zijn. Al die mensen die geloven kunnen gevlucht zijn in een geloof,
En gelijk had je. Ze zijn allemaal gevlucht in hun geloof en hun verstand is in de war. Het grappige is dat je het nu wel heel gemakkelijk van moslims of hindoes inziet, maar niet van je eigen bijgeloof.
te veel gehoopt hebben dat het waar was, uit eenzaamheid kunnen ze zich een denkbeeldig vriendje hebben ingebeeld, angst voor de hel kan het brein overhoop hebben gehaald.
Allemaal waar. En nog veel meer aspecten van geestelijk onvolgroeid zijn kun je aan het lijstje toevoegen.
En als klap op de vuurpijl kunnen de gelovigen mensen 'voor de rest' gewoon logisch denkende, sociale, normale mensen zijn. Zoiets is er met Vuurtje ook aan de hand dat moet wel.
Is dat een klap op de vuurpijl? Het is eerder de grootste grap van de week op dit forum, waarvoor ik wekelijks altijd een prijs uitreik.
Hoe komt het dat er christenen bestaan? Omdat God goed is.
Hoe komt het dat Moslims bestaan. Omdat Allah goed is.
Hoe komt het dat joden bestaan? Omdat Jahweh goed is.
Hoe komt het dat er Hindoes zijn? Omdat duizenden goden goed zijn.
God goed? Daar moet een atheistische reactie op komen.
Nee hoor, veel te flauw om iets wat al eeuwen is voorgekauwd nog eens door te nemen. Dat is nu het allerlaatste waar ik het nog met een bijgelovige over zou hebben.
Luister, God is liefde, maar God is ook rechtvaardig (recht- van rechter). Hij zal de zonden niet ongestraft laten.
Hoe kan iemand luisteren naar een deuntje op een gammofoonplaat die al 2000 jaar lang op deze zin is blijven steken?
Luister eens naar mij: ik ben liefde en ook rechtvaardig. Maar rechtvaardig maakt mij niet tot een rechter en rechtvaardig hoeft voor mij geen wapen straf in de hand te hebben. Wie met de liefde speelt maar ook rechter denkt te moeten zijn heeft van liefde nog weinig of niets begrepen. Ik ben dus 2000 jaar ontwikkelder dan jouw God en laat hem mooi zitten in klas 1. Gewogen en te licht bevonden.
En de zonde van de gelovige dan? Ook die niet. Daarom is er naast een rechter ook een redder nodig.
Ach, je had dus redding nodig van buitenaf? Dát was je probleem. Ik raadde het hierboven al. Wat jammer, dat je je verstand moest opofferen voor een behoefte aan redding van dingen die je afkeurt, maar blijkbaar niet nalaten kan. Jammer, jammer. Gelukkig zijn niet alle mensen in die val gevallen, en hebben vele mensen daadwerkelijk voor redding gezorgd door het aanwenden van enkel en alleen rationeel denken.
En God heeft ons die gegeven. Zijn naam is Jezus, zijn zoon waar hij van houdt.
Schopenhauer had hier dit commentaar op:

“Gesprek uit het jaar 33

A: Heb je het laatste nieuws al gehoord
B: Nee, wat is er gebeurd?
A: De wereld is verlost!
B: Wat zegt u me nou?
A: Ja, de lieve God heeft een menselijke gestalte aangenomen en zich in Jeruzalem laten terechtstellen: daardoor is de hele wereld verlost en de duivel gewipt.
B: Wel, wel, dat is nog eens aardig!”

Dan komen we op het punt van de drieeenheid,
Nee hoor, daar komt niemand met verstand op. Bespaar je je moeite. Er gaat zelfs geen alarmbel meer af. Slechts een glimlach en een schouderklopje krijg je.
...En als ik als slimme atheist dat niet kan, ...
Hoe diep gezonken moet je zijn indien je denkt dat een atheïst er slimheid voor nodig heeft om de drieeenheid te kunnen afwijzen. Ieder kind van vijf weet al hoeveel 1+1+1 is.
En alweer zit de atheist op het puntje van zijn stoel.
Nee hoor, op dit punt gekomen dommel ik in. Te flauw en te saai om nog verder aan te horen. Duivels. Haha. Maar als relict van de middeleeuwen was het interessant om je weer eens van top tot teen te bekijken. Je dient ook als afschrikwekkend voorbeeld van hoe het een mens met verstand uiteindelijk kan vergaan als je niet uitkijkt. Zelfs op zijn 25ste is een mens blijkbaar nog in de gevarenzone.
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

@Kitty.
Ik had dit artikel in gedachten : http://www.skepp.be/artikels/bijna-dood ... -slaapkwab
Mvg.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Blueflame schreef:@Kitty.
Ik had dit artikel in gedachten : http://www.skepp.be/artikels/bijna-dood ... -slaapkwab
Mvg.
Dank je Bleu, interessant artikel.
In conclusie zou je kunnen stellen dat het huidig neurowetenschappelijk onderzoek suggereert dat religiositeit eerder een cognitieve dan emotionele eigenschap is, dat God niet essentieel is om God waar te nemen, en dat religie een bijproduct is van de ontwikkeling van een zelfbesef. “God is geboren op de dag dat ons zelfbesef ontstond en onderdrukt werd”
Mijn duiding was gebaseerd op een uitleg in God als misvatting van Dawkins.

Uiteindelijk komen ze beiden tot de conclusie dat het een bijproduct is van de ontwikkeling van een andere eigenschap. Het zelfbesef of de persoonlijkheidsontwikkeling.

Het is natuurlijk ook zo dat wat wij een 'religieus gevoel' noemen of '"God" deze benamingen en duidingen ook maar heeft gekregen en vervolgens op die manier zijn ingevuld, achteraf. Het is in ieder geval geen enkel bewijs dat er zoiets als God of iets buitenzintuigelijks bestaat. Juist integendeel, het is het bewijs dat God en religieuze gevoelens door het eigen brein worden gecreëerd.
Deze eigenschap in de hersenen zorgt er alleen voor dat mensen in staat zijn om te geloven in buitenzintuigelijke entiteiten en religieuze ervaringen kunnen hebben en het zo ook duiden, omdat men deze ervaringen en het Godsgevoel buiten het eigen brein plaatsen.
Maar dat bedoelde je ook, neem ik aan.

Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

Kitty schreef: Juist integendeel, het is het bewijs dat God en religieuze gevoelens door het eigen brein worden gecreëerd.

Jazeker, niks aan toe te voegen.
Mvg.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Dat de psychologische analyse van jou zou komen was ook erg voorspelbaar Rereformed.
Alleen het is niet je eerste analyse en ook niet dezelfde. Is dat om de evolutietheorie te bewijzen?
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Vuurtje schreef:Het zit wat genuanceerder in elkaar. Zo is de essentie van het evangelie dat Jezus is gestorven voor onze fouten.
Ach zo ! Ik mag dus leven hoe ik wil ?
Wederom een zeer ongenuanceerde reactie manneke.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Blueflame schreef:
Kitty schreef: Juist integendeel, het is het bewijs dat God en religieuze gevoelens door het eigen brein worden gecreëerd.

Mvg.
En dat is zeker weer het bewijs dat er dus ook geen God kan bestaan.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Vuurtje schreef:Dat de psychologische analyse van jou zou komen was ook erg voorspelbaar Rereformed.
Alleen het is niet je eerste analyse en ook niet dezelfde. Is dat om de evolutietheorie te bewijzen?
Ik ben ook heel voorspelbaar Vuurtje! Ik ben als een natuurwet: je kan op me rekenen en je kan me nooit uit de weg.
Met de evolutieleer heb ik weinig, dat laat ik aan Wahlers over; met creatieleer overigens nog minder, daar verspil ik mijn tijd niet eens aan. Ik houd me voor het merendeel bij het scheppen van mezelf, en ik hoop nooit dezelfde te zijn.
Bij het lezen van zo'n verhaal als wat jij afstak denk ik wel eens: hoe is het mogelijk dat ik ook vroeger zulke verhalen wel eens tegen iemand heb afgestoken! Toen ik 19 was leidde ik al een bijbelkring op mijn slaapkamer. Er zaten elke week wel een stuk of dertien tieners te luisteren naar mijn bijbelwijsheden. Misschien dat ik daarom achterom kijk; ik begrijp het namelijk nog steeds niet. Maar blijf denken, denken, denken, Vuurtje. Ik geloof er niets van dat zo iemand als jij bij dat naieve geloof blijft staan, waar alles op zijn kop staat, en niets op zijn plaats, en totaal niets in onze tijd past.
Begin eens met de ontmaskering van jezelf.
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

Vuurtje schreef:
Vuurtje schreef:Het zit wat genuanceerder in elkaar. Zo is de essentie van het evangelie dat Jezus is gestorven voor onze fouten.
Ach zo ! Ik mag dus leven hoe ik wil ?
Wederom een zeer ongenuanceerde reactie manneke.
Dit is gewoon niet eerlijk. De nuancering staat er net achter :
Blueflame schreef:Neen, beste vuurtje : het laatste oordeel geldt en dat weet u ook. De dood van Christus telt enkel als een mogelijkheid[b/] tot vergeving van de zonden. De eigen levensloop is van belang.
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

Vuurtje schreef:
Blueflame schreef:

Mvg.
En dat is zeker weer het bewijs dat er dus ook geen God kan bestaan.
Neen. Strikt genomen heb je gelijk. Bewijzen dat iets niet bestaat is principieel onmogelijk. Maar er zijn wel enkele regeltjes.
  1. Indien aan iets of iemand eigenschappen worden toegedicht die testbaar zijn en die blijkbaar toch niet zo eenduidig zijn ( bidden om genezing bijvoorbeeld en noem zo maar op ) dan moet een nuchter denkend mens op de duur wel tot het besluit komen dat het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zo is dat God niet bestaat.
  2. Het scheermes van Ockham dat zegt : "entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem" : "je moet het aantal zijnden niet groter maken dan nodig". Wanneer je dus een fenomeen kan verklaren met dingen die gekend zijn, dan hoef je er geen bijkomend ding aan toe te voegen.
Mvg.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Juist integendeel, het is het bewijs dat God en religieuze gevoelens door het eigen brein worden gecreëerd.
Pardon, maar volgens mij zijn elke menselijke verzinsels door het brein gecreëerd, al spreekt men af en toe over onderbuik gevoelens. Ik zie absoluut niet het belang hiervan in. Om mensen tot een rationele beleving van het leven te laten komen zul je dit nog steeds duidelijk moeten maken.
Plaats reactie