Eurabië. Nederlandse vertaling.

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Eurabië. Nederlandse vertaling.

Bericht door Devious »

Deze zomer komt 'Eurabia' van de Brits/Egyptische historica Bat Ye'or uit in de Nederlandse vertaling, onder de titel, hoe kan het ook anders, 'Eurabië'.
Uitgeverij Meulenhoff schreef:'EURABIË'
Bat Ye or

Eurabië is een provocatief en verontrustend boek. Bat Ye’or beschrijft de transformatie van Europa in ‘Eurabië’, een cultureel en politiek aanhangsel van de Arabische wereld. Eurabië is antiwesters, anti-Amerikaans en antisemitisch. De nauwe banden tussen Europa en de moslimlanden blijken uit de Euro-Arabische Dialoog (ead), een door Europese en Arabische overheden ontwikkelde organisatie, die er alles aan doet om bijvoorbeeld op scholen en universiteiten een benauwende politieke correctheid door te voeren.

Volgens Ye’or zijn de hoge immigratieaantallen en de slechte integratie van moslims in Europa niet het gevolg van een naïeve politiek, maar van een bewuste keuze. Ze laat zien dat er al jaren sprake is van een uitgebreid patroon van politieke, economische en wetenschappelijke samenwerking tussen het linkse Europese establishment en de Arabische overheden. Het gevolg van die samenwerking is dat Europa de eigen identiteit in de uitverkoop heeft gedaan.

‘Eurabië’ is inmiddels een begrip geworden in het debat over Europa en de islam. Het boek van Ye’or is zowel baanbrekend en angstwekkend overtuigend genoemd als paranoïde en emotioneel. Maar de documenten en feiten die ze aandraagt zijn niet eenvoudig ter zijde te schuiven. Eurabië is nu al een historisch boek dat je moet lezen om zelf tot een oordeel te komen.

Vertaling: Arthur Wevers
http://www.nobelprijsvoordeliteratuur.n ... 29079691#1

Hoewel ik nog heel wat vragen open heb staan, heb ik het boek (de engelstalige versie) in één ruk uitgelezen. Ik ben blij dat het boek in een Nederlandse vertaling verschijnt, omdat het heel veel voer zal geven voor de discussie.
Het best onderbouwde gedeelte van het boek betreft de ontkrachting van de mythe dat de Islamitische expansie zeer vreedzaam is verlopen, en het daarbij behorende verdichtsel van de tolerantie van de Arabische en Ottomaanse bezetters en het sprookje dat Europa de verlichting voornamelijk aan de Islam heeft te danken. Bat Ye'or heeft nog een ander boek geschreven dat hier nog veel dieper op in gaat 'The decline of Eastern Christianity under Islam', met heel veel ooggetuigenverslagen van joodse, christelijke en zoroastrische slachtoffers van de jihad en de daarop volgende onderdrukking, aangevuld met Islamitische bronnen. Heel boeiend.
Wat mij minder bevalt is de vrijwel kritiekloze houding tov Amerika en Israël; alsof deze nooit iets fout doen. En de historische kritiek is eenzijdig gericht op de islamitische geschiedenis. Ze had best een paar keer mogen zeggen dat de Byzantijnen en de Katholieken in die tijd óók barbaren waren.
Wat betreft de Eurabia-these; daarover heb ik persoonlijk nog wel aardig wat vragen openstaan, ondanks dat haar boek vol staat met voetnoten, en een indrukwekkende bronnenlijst bevat, en ondanks het feit dat de documenten waaruit ze citeert volledig of gedeeltelijk zijn opgenomen in het boek.
Ik ben benieuwd hoe er in Nederland gereageerd gaat worden op Eurabië.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
cymric
Bevlogen

Re: Eurabië. Nederlandse vertaling.

Bericht door cymric »

Devious schreef:Ik ben benieuwd hoe er in Nederland gereageerd gaat worden op Eurabië.
Niet, of op de standaard manier: lovend vanuit Elsevier-achtige kringen, verketterend vanuit PvdA-kringen. Kritiek op islam mag immers niet.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik hoop dat er goed onderbouwde kritiek komt op het boek. Als de Eurabia-these waar is, is het heel belangrijk om te weten, maar als het niet waar blijkt te zijn, is het even belangrijk. Men zal echter wel met wat meer moeten komen dan het gebruikelijke, in koor roepen van 'foei, Islamofobie!'.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Devious schreef:Ik hoop dat er goed onderbouwde kritiek komt op het boek. Als de Eurabia-these waar is, is het heel belangrijk om te weten, maar als het niet waar blijkt te zijn, is het even belangrijk. Men zal echter wel met wat meer moeten komen dan het gebruikelijke, in koor roepen van 'foei, Islamofobie!'.
Vanzelfsprekend. Maar zeg eens eerlijk: wat verwacht jij gezien het huidige politieke klimaat?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Dat is nog eens goed nieuws :o
Devious schreef:Ik hoop dat er goed onderbouwde kritiek komt op het boek. Als de Eurabia-these waar is, is het heel belangrijk om te weten, maar als het niet waar blijkt te zijn, is het even belangrijk. Men zal echter wel met wat meer moeten komen dan het gebruikelijke, in koor roepen van 'foei, Islamofobie!'.
Dat zit er dik in. Het zou me ook niets verbazen dat islamitische organisaties eisen dat dit boek uit de handel wordt genomen omdat het het hun religie negatief portreteerd en mensen op he idee zou kunnen brengen om migratie beperkingen in te voeren. :twisted:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

cymric schreef:
Vanzelfsprekend. Maar zeg eens eerlijk: wat verwacht jij gezien het huidige politieke klimaat?
Wel ja, ik weet het eigenlijk niet. We zullen zien. Ik verwacht wel een behoorlijke opschudding als dit boek verschijnt. Het is zeer overtuigend geschreven (waarmee ik niet persé impliceer dat alles waar is). Ongetwijfeld zullen de meeste politici en ook een hoop mensen in de media er schande van spreken, en 'Foei, Islamofobie' roepen. Hetgeen ze beter niet kunnen doen omdat ze zich daarmee juist verdacht maken (degenen die Eurabia hebben gelezen zullen wel begrijpen wat ik bedoel). De enige manier is door Bat Ye'or's boek inhoudelijk te bekritiseren. Als ze dat doen kan er een hele interessante discussie uit voortvloeien.

Grtz.
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Devious schreef:
cymric schreef:
Wel ja, ik weet het eigenlijk niet. We zullen zien. Ik verwacht wel een behoorlijke opschudding als dit boek verschijnt. Het is zeer overtuigend geschreven (waarmee ik niet persé impliceer dat alles waar is). Ongetwijfeld zullen de meeste politici en ook een hoop mensen in de media er schande van spreken, en 'Foei, Islamofobie' roepen. Hetgeen ze beter niet kunnen doen omdat ze zich daarmee juist verdacht maken (degenen die Eurabia hebben gelezen zullen wel begrijpen wat ik bedoel). De enige manier is door Bat Ye'or's boek inhoudelijk te bekritiseren. Als ze dat doen kan er een hele interessante discussie uit voortvloeien.

Grtz.
Pas op met islamfobie. Dat wordt strafbaar binnen de EU.
http://www.brusselsjournal.com/node/2066

http://www.politicallyincorrect.de/2007 ... ger_1.html

(5a) Member States acknowledge that combating racism and xenophobia require various kinds of measures in a comprehensive framework and may not be limited to criminal matters. This Framework Decision is limited to combating particularly serious forms of racism and xenophobia by means of criminal law. Since the Member States’ cultural and legal traditions are, to some extent, different, particularly in this field, full harmonisation of criminal laws is currently not possible.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Dan wordt het gauw tijd om:
Afbeelding
The Truth about Muhammad. Founder of the world’s Most Intolerant Religion, Robert Spencer. Regnery 2006, ISBN 1596980281
te gaan halen voordat die studie naar islamitische tradities en overleveringenverboden wordt verklaard. Anders wordt het nog onmogelijk gemaakt om er een eigen oordeel over te kunnen vormen.
:roll:
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

sjun schreef:Dan wordt het gauw tijd om:
Afbeelding
The Truth about Muhammad. Founder of the world’s Most Intolerant Religion, Robert Spencer. Regnery 2006, ISBN 1596980281
te gaan halen voordat die studie naar islamitische tradities en overleveringenverboden wordt verklaard.:
Zo ver zal het niet komen, maar het zal de zelf islamisten als zoals miniter Wouter Bos dwingen om kleur te bekenen. :twisted:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Devious schreef:
cymric schreef:

Grtz.
Zelfs die ouwe Ratzinger moest recent een toontje lager gaan zingen!
Olie en de daarmee samenhangende S-Arabie/USA--wil zullen prevaleren.
Alleen Wilders zal misschien wat zeggen, waarna de kamer olv. Femke over hem heenvalt (as usual) vanwege de manier waarop hij een bontekoe een bonte zwartgevlekte koe noemt of zo :lol:
Plaats reactie