COURAGE TO DOUBT
Stephen J. Hurlin (boekbespreking)

“It is easy to follow the crowd, but it takes courage to doubt”
Robert G.Ingersoll (1850)

Courage to doubt

'De Amerikaanse vrijdenker Robert G. Ingersoll schreef rond 1850: 'It is easy to follow the crowd, but it takes courage to doubt.'
Dit statement vormde de inspiratie voor de titel van dit boek omdat het kritisch beschouwen van de integriteit van het christendom tegen alles indruiste wat ik had geleerd. Courage to Doubt is niet bedoeld als een negatieve aanval op het christendom maar meer als een opbouwende verdediging van een leven zonder religie. Het is het soort boek dat ik graag had willen hebben toen mijn geloof onder de loep werd genomen, omdat het informatie bevat uit diverse disciplines waarvoor vele jaren van onderzoek nodig zijn geweest.' Stephen J. Hurlin 2009.

'Courage to Doubt is een moedig, veelzeggend en goed onderbouwd pleidooi voor een vrij geweten en de zoektocht naar waarheidsgetrouwe, logische en verifieerbare kennis.' Dan Barker, co-president of the Freedom From Religion Foundation.

Courage to Doubt begint met een hoofdstuk genaamd 'Journey to Freedom.' Oorspronkelijk werd het in september 1997 geschreven als een essay, maar werd aan dit boek toegevoegd als een verslag van de overgang van de auteur van christendom naar atheïsme; zijn reis naar intellectuele vrijheid.

'De ontbrekende schakel tussen alle boeken die ik momenteel bezit en die te maken hebben met atheïsme. Een echt persoonlijk verhaal ontbrak namelijk. De meeste werken zijn abstract en tamelijk ongevoelig. Het zijn boeken die feiten aandragen en op een wetenschappelijke manier afrekenen met religie. Stephen J. Hurlin verteld een persoonlijk verhaal en kijkt met de bril van een ex-gelovige. Hij voelt waar de discussie naar toe gaat. Geeft alledaagse voorbeelden om foute argumenten te herkennen. En draagt veel kennis over aan de toeschouwer. Een prima initiatief van iemand die in een veel moeilijker situatie zit dan menig lezer zich kan voorstellen. Zuid Afrika is doorspekt met religie en bijgeloof. Veel mensen hebben nog nooit een atheïst ontmoet. Stephen Hurlin hoopt hier iets aan te veranderen. Een idealist die gesteund moet worden.' (review Bol.com)

Adviesprijs €10,99

Verkrijgbaar bij Bol.com en Amazon.com

162 bladzijden; uitgegeven in maart 2010