Is het vrije denken groen en links?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

appelfflap
Superposter

Re: Is het vrije denken groen en links?

Bericht door appelfflap » 26 jun 2020 06:55

Peter van Velzen schreef:
26 jun 2020 05:12
WIe (als vrouw) een hoog inkomen heeft krijgt nu al minder kinderen. Dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
Jammer genoeg is de ecologische voetafdruk van een europees gezin, 2 kindjes, vele male hoger dan ij de afrikaanse mama met haar meerdere kinderen.

Moet je dus rekening mee houden

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 jun 2020 08:04

Normaal gesproken grijpt de natuur wel in bij overbevolking, alleen mensen kunnen dit iets langer voor blijven. Hoewel: corona!
Maar als we in dit tempo doorgaan met die aarde uitputten is leven nog slechts weggelegd voor de elite. Kijk hoe maatschappijen verharden met uitwassen van extreem links EN extreem rechts. Volgens mij hebben we de limiet al lang overschreden. Verschil arm-rijk wordt ook steeds groter.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 jun 2020 08:32

dikkemick schreef:
26 jun 2020 08:04
Normaal gesproken grijpt de natuur wel in bij overbevolking,
lijkt me geen goed plan om dat gewoon af te wachten.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 26 jun 2020 09:31

BdO schreef:
25 jun 2020 21:12
Inkomensafhankelijk dan.
Verplicht steriliseren?
WIe (als vrouw) een hoog inkomen heeft krijgt nu al minder kinderen. Dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
Verplicht steriliseren? Wie zou dat moeten ondergaan? Iemand die al twee kinderen heeft? en wat als die twee kinderen vervolgens jong sterven?
Ja, die mogelijkheid is er natuurlijk ook.
Het lijkt mij een overbodige en wrede naatregel. Wat we moeten doen is (alle) vrouwen de beschikking geven over middelen voor geboortebeperking. Dat leidt waarschijnlijk al tot een daling van het aantal kinderen op de wereld.
Wel maar een klein stukje van de wereld helaas.
En op den duur tot een daling van de bevolking. Vooralsnog ontbreekt het daaraan, mede omdat religieuze instanties get met alle mogelijke middelen trachten te bestrijden,
The vicieuze cirkel is dat als je het wereldwijde geboortebeperking zou willen bereiken door wereldwijde welvaart we daar op nu al te veel mensen voor hebben, nog even los van hoe je dan praktisch een ander antwoord op het wereldwijde herverdelingsvraagstuk er door had willen drukken. Religieuze instanties spelen geen fijne rol, maar zijn misschien toch ook niet het grootste probleem.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 jun 2020 15:47

appelfflap schreef:
26 jun 2020 06:55
Jammer genoeg is de ecologische voetafdruk van een europees gezin, 2 kindjes, vele male hoger dan ij de afrikaanse mama met haar meerdere kinderen.

Moet je dus rekening mee houden
Daar moet je ook maatregelen tegen nemen als je een stabiele werekd wil, zonder ecologische rampen en massaal uitsterven. Alleen degroei van het aantal mensen beperken is niet genoeg.
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 jun 2020 15:52

BdO schreef:
26 jun 2020 09:31
Het lijkt mij een overbodige en wrede naatregel. Wat we moeten doen is (alle) vrouwen de beschikking geven over middelen voor geboortebeperking. Dat leidt waarschijnlijk al tot een daling van het aantal kinderen op de wereld.
Wel maar een klein stukje van de wereld helaas.
Nee, het werkt overal. Geef de vrouwen die macht en ze willen niet meer kinderen, Geef ze die macht niet en ze blijven constant zwanger. Overal ter wereld daalde de laatste decennia het aantal kinderen per vrouw,
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 jun 2020 15:57

Tot mijn verbazing is de disussie verandert in hoe wel een groene en linkse politiek kunnen voeren die echt werkt. Misschien moeten we de vraag van de topic-opener dus wel beantwoorden met "ja, maar wel rationeel groen en rationeel links." Niet dogmatisch groen en niet dogmatisch links.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 jun 2020 16:59

appelfflap schreef:
26 jun 2020 08:32
dikkemick schreef:
26 jun 2020 08:04
Normaal gesproken grijpt de natuur wel in bij overbevolking,
lijkt me geen goed plan om dat gewoon af te wachten.
Ben ik met je eens. Andere opties dus. Ik persoonlijk zie wel wat in geboortebeperking. Verstandig reguleren van het aantal aardbewoners (geen vergrijzing) en tegelijkertijd euthanasie eenvoudiger maken. Want hoe dan ook, de natuur grijpt in.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 26 jun 2020 17:14

26 jun 2020 15:57
Tot mijn verbazing is de disussie verandert in hoe wel een groene en linkse politiek kunnen voeren die echt werkt. Misschien moeten we de vraag van de topic-opener dus wel beantwoorden met "ja, maar wel rationeel groen en rationeel links." Niet dogmatisch groen en niet dogmatisch links.
Eigenlijk klopt de voorstelling van zaken ook niet dat groen per sé links zou zijn. De eerste belangrijke milieuwetgeving in Nederland komt bijvoorbeeld van Pieter Winsemius, en dat is een VVD-er. Ander voorbeeldje: Feike Sijbesma vroeg als topman van DSM of de overheid niet ajb een heffing op CO2-uitstoot wilde invoeren in ieder geval voor Nederland als dit niet Europees kon.
Er zijn ook genoeg rechtse mensen die inzien dat er wel een oplossing moet komen voor het klimaatprobleem. Daar hoef je echt niet links voor te zijn. Dat wordt wel graag zo geframed door een deel van rechts, en om electorale redenen niet zo hardop weersproken door een ander deel van rechts, maar dat is allemaal beeldvorming. En natuurlijk wordt daarbij bij compromissen tussen links en rechts een milieubevorderende maatregel door rechts graag gepresenteerd als een toegift aan links, terwijl een deel van rechts donders goed weet dat dit absoluut niet slechts in het belang is van linkse mensen, maar gewoon een algemeen belang.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 jun 2020 19:02

26 jun 2020 15:57
Ok, maar rationeel groen impliceert kernenergie
simpelweg omwille vd massa elektriciteit, de bevoorradingszekerheid en die energie is nu eenmaal groen
maar zeg dat tegen een groene en die lyncht u :)

vrijdenken is een methodiek, ene poging of een streven,
volledig lukt neit omdat we allemaal onze blauwdruk uit de jeugd meehebben.

Plaats reactie