Palestijnse vluchtelingen - Joodse vluchtelingen.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

appelfflap
Superposter

Re: Palestijnse vluchtelingen - Joodse vluchtelingen.

Bericht door appelfflap » 28 jun 2013 10:34

Rereformed schreef:[En er zijn nog steeds veel Europeanen die het presteren te denken dat ze de joden een lesje in verheven moraal kunnen leren.
verwijtr je mij nu antisemitisme, verwijt je mij nu dat ik dezelfde jodenhaat aanhang als de gemiddelde Europeaan in de middeleeuwen omdat ik kritiek heb op de politiek van Israel?
da's niet netjes en noemen ze op de man spelen,

het Europa vandaag is fundamenteel verschillend vd middeleeuwen. die periode nu aangrijpen om de misdaden van Israel tegen de Palestijnen goed te praten of te relativeren is een zwaktebod

Jinny

Bericht door Jinny » 28 jun 2013 12:10

Nou nee, Appelflap, dat lees ik er niet uit.
Rereformed heeft groot gelijk als hij zegt dat Europa tot in deze tijd de Joden heeft behandeld als uitschot, en dat er mensen zijn die dat nog steeds doen is geen geheim, lees maar eens op sommige fanatiek christelijke fora.

ergo, in het algemeen gesteld, niet op de man.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 28 jun 2013 12:44

Jin schreef: ergo, in het algemeen gesteld, niet op de man.
waarom begint hij er dan over tegen iemand die kritiek op Israel heeft? Indirect leest dat toch net ietsje anders.

inhoudelijk is dit thema nooit een discussie
welk verband/link/connectie is er bvb tussen de middeleeuwen, en hoe joden toen behandeld werden, en de versnippering vd westbank en het afsluiten vd gaza door Israel?Ik zou er nog de waterdiefstal bij kunnen halen (golanhoogte) me dan afvragen op welke manier Gaza en westbank op deze manier ooit een zelfredzame en zelfvoorzienende staat zou kunnen zijn.
ik vrees dat ik geen antwoord zal krijgen butien de bekende riedeltjes (zelfverdediging, terroristen,...)

ik klink uit. je de culturele kloof tussen Vlamingen en Nederlanders is wat dit thema betreft onoverbrugbaar. een vruchtbare discussie is zinloos.

Jinny

Bericht door Jinny » 28 jun 2013 12:53

Het is ook nooit een discussie.
Ook ik vind het redelijk rampzalig hoe de Israëlieten hun mede bewoners behandelen.

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 28 jun 2013 12:55

Fish schreef:
Cactus schreef: Verder hadden de meeste joden die naar Palestina gingen niet in nazi kampen gezeten
Klopt helemaal, die in de nazikampen zaten waren dood.
Onjuist. Er waren ook overlevenden ! Hajo Meyer van Een Ander Joods Geluid is het levende voorbeeld van iemand die in een nazi kamp heeft gezeten. Hij is niet de enige.

Jinny

Bericht door Jinny » 28 jun 2013 13:00

Godverdomme Cactus, nu ben ik je zat.
Er zijn 7 miljoen mensen in de kampen omgekomen.
Dat er een paar duizend het overleefd hebben doet niet ter zake in het punt hierboven gesteld.

Je krijgt een week vakantie.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 jun 2013 13:35

appelfflap schreef:
Rereformed schreef:En er zijn nog steeds veel Europeanen die het presteren te denken dat ze de joden een lesje in verheven moraal kunnen leren.
Verwijt je mij nu antisemitisme, verwijt je mij nu dat ik dezelfde jodenhaat aanhang als de gemiddelde Europeaan in de middeleeuwen omdat ik kritiek heb op de politiek van Israel?
Natuurlijk niet. Ik constateer enkel schromelijk gebrek aan historisch besef.
da's niet netjes en noemen ze op de man spelen,
Jouw reaktie noemen ze 'zich snel persoonlijk gekrenkt voelen'; hebben heel veel forummers last van.
Het Europa vandaag is fundamenteel verschillend vd middeleeuwen.
Het punt waar het om gaat is dat jij zonder te blikken of blozen of met je ogen te knipperen van de paar in leven gebleven joden van 1945 verwacht het hiermee eens te zijn. Hoe grenzeloos kan iemands naïviteit zijn?
Die periode nu aangrijpen om de misdaden van Israel tegen de Palestijnen goed te praten of te relativeren is een zwaktebod
Als je verwijt van gebrek aan historisch besef denkt te kunnen pareren door het argument een zwaktebod oftewel irrelevant te noemen dik je enkel de ernst van je gebrek aan.

Kijk Appelflap, dit is wat de geschiedenis je kan leren: wanneer je 1900 jaar je omringende maatschappij enkel een zwaktebod hebt aangeboden, maar het nooit geholpen heeft, dan komt er ooit eens een druppel die de emmer van ellende laat overlopen. De joden die de holocaust overleefd hebben en naar Israel zijn gegaan hebben het besluit genomen dat ze nooit weer een teken van zwakte zullen laten zien. Wel eens van Nooit weer Masada! gehoord?

En voor het geval je dit weer foutief interpreteert: dit is geen pro-Israel preek, enkel mijn analyse van hoe de zaken er voor staan. Mensen die denken dat er een geweldloze oplossing is voor het probleem hebben geen besef met wie ze nu te doen hebben.
http://ian-luke.com/?p=269" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat de arabische kant van de medaille betreft staan de zaken er al even compromisloos voor. Een gebied dat ooit Ummah is geweest mag nooit meer worden opgegeven, maar wordt tot in het oneindige beschouwd als islamitisch grondgebied. En des te feller omdat het gaat om een gebied dat dicht bij het centrum ligt van de islam.
Born OK the first time

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 28 jun 2013 21:22

Misschien allemaal kijken naar:

http://www.omroepmax.nl/omroep-max/tele ... ?1text=yes" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Grima
Forum fan

Bericht door Grima » 02 jul 2013 12:57

Als geboren Jood wil ik soms wel eens bovenop het hek gaan staan en naar beiden kanten schreeuwen. Ik doe dan maar wat het beste is; gewoon doorgaan met mijn leven. Dat ik nou toevallig die genen heb betekend niet dat ik me in die waanzin hoef te laten trekken. Zouden meer moeten doen; onpartijdig kijken naar de feiten.

Het lijkt wel of niemand meer neutraal is, ook de media nemen altijd duidelijk een positie in van pro of anti Israël. Het ergste is nog dat de shoah(=holocaust) steeds vaker gebruikt word als een soort excuus (wij zijn zielig). Dat vind ik enorm beledigend voor mijn familieleden die zo geleden hebben.
Het is ook niet enkel en alleen religieuze gronden waarop dit conflict rust, inmiddels is het verder uitgegroeid dan dat al ligt daar wel de oorsprong.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 jul 2013 13:44

Grima schreef:Als geboren Jood wil ik soms wel eens bovenop het hek gaan staan en naar beiden kanten schreeuwen. Ik doe dan maar wat het beste is; gewoon doorgaan met mijn leven. Dat ik nou toevallig die genen heb betekend niet dat ik me in die waanzin hoef te laten trekken. Zouden meer moeten doen; onpartijdig kijken naar de feiten.

Het lijkt wel of niemand meer neutraal is, ook de media nemen altijd duidelijk een positie in van pro of anti Israël. Het ergste is nog dat de shoah(=holocaust) steeds vaker gebruikt word als een soort excuus (wij zijn zielig). Dat vind ik enorm beledigend voor mijn familieleden die zo geleden hebben.
Het is ook niet enkel en alleen religieuze gronden waarop dit conflict rust, inmiddels is het verder uitgegroeid dan dat al ligt daar wel de oorsprong.
Je hoeft niet neutraal te zijn om geen partij te kiezen. Het is al voldoende als jouw partij er niet bijzit. Ik ben tegen elke vorm van verdrijving van mensen uit hun woonplaats, welke dan ook, ik ben tegen alle leed, wie we het ook aandoen. maar in confliocten waar geen partij mijn zijde kiest, ben ik inderdaad niet partijdig.
Ik wens u alle goeds

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 02 jul 2013 14:12

Utopische mooipraat van eind jaren 60.
Eigenlijk heeft niemand daar wat aan.
Ik bijvoorbeeld ben tegen ziekte, zelfs heel erg tegen ziekte, ik vind dat iedereen gezond moet zijn en altijd zo moet blijven.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 jul 2013 15:19

Cluny schreef:Utopische mooipraat van eind jaren 60.
Eigenlijk heeft niemand daar wat aan.
Ik bijvoorbeeld ben tegen ziekte, zelfs heel erg tegen ziekte, ik vind dat iedereen gezond moet zijn en altijd zo moet blijven.
Ik wil best partij kiezen in geval dat zinvol is, maar in dit conflict zie ik er het nut niet van in. Geen van beide partijen opereren in dit conflict op een wijze die ik zou willen ondersteunen. Het is macht, geweld tegen de macht en het geweld van de macht. Men houdt elkaar in een houdgreep. Niemand schijnt in te zien dat men gebaat zou zijn met een andere houding, Misschien is dat ook wel zo. Misschien is dit het beste wat ze er van kunnen maken. Maar geweldig kan ik het niet vinden. Ik verbeeld me echter dat men met wat meer dialoog veel verder zou kunnen komen. Vooralsnog lijkt men daar niet toe bereid. En zolang dat zo is, is inderdaad elke poging om je er mee te bemoeien tot mislukken gedoemd.

Nee, ik heb geen utopische denkbeelden. Ik vrees dat het nog lang zal blijven zoals het is.
Als ik ziekte wil bestrijden kan ik doneren aan bijvoorbeeld het KWF (tegen kanker) maar welk fonds onderzoekt de mogelijkheid om de stijfkoppige partijen in dit conflict verstandiger te maken? Ik ken er geen. Vrijblijvend een standpunt inemen helpt niemand. Dus waarom zou ik?
Ik wens u alle goeds

Grima
Forum fan

Bericht door Grima » 03 jul 2013 16:17

Peter van Velzen schreef: Ik wil best partij kiezen in geval dat zinvol is, maar in dit conflict zie ik er het nut niet van in. Geen van beide partijen opereren in dit conflict op een wijze die ik zou willen ondersteunen.
Juist dat is precies wat ik zie als ik om me heen kijk, ellende alleen is dat er van iedereen verwacht word dat ik automatisch partij kies. Als er ooit een groep opstaat die het werkelijk neutraal van beide kanten kan bekijkt sta ik niet meteen vooraan maar zal ik zeker eens luisteren wat ze te zeggen hebben en wie weet een bijdrage leveren.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 03 jul 2013 18:17

Rereformed schreef:
Natuurlijk niet. Ik constateer enkel schromelijk gebrek aan historisch besef.
als je simpele feiten gewoon negeert krijg je natuurlijk een heel ander historisch besef en inzicht.

ik zal vanaf nu maar aannemen dat PLO net zo religieus fundamentalistisch is als Hamas. Ik zie geen andere verklaring waarom Israel anders beide organisaties even brutaal aanpakt (in de afgelopen 70j), laat staan dat jij blijft hameren op religieus extremisme (als enige oorzaak?)
Ik zal vanaf nu ook maar eveneens aannemen dat Israel de Golanhoogtre bezet houdt omdat het zicht daar zo mooi is en niet omdat het zo de watervoorraad in de gehele regio kan controleren (dat is een toevallige bijkomstigheid).
ik zal vanaf nu ook maar aannemen dat Vreemdelingenhaat iets exclusief islamitisch moet zijn. In Europa zijn er tenslotte amper vreemdelinghatende partijen :)
ik zal eveneens aannemen dat annexatie een verworven recht is vanaf ... (tsja, vanaf hoeveel jaar eigenlijk)

Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi » 04 jul 2013 10:25

Vreemdelingenhaat is een grondbeginsel van de Islam. De stichter van de Islam riep zijn volgelingen op ongelovigen hun koppen af te hakken en hij bestempelde Joden als nog minder dan honden en varkens. De Profeet Mohammed liep al eeuwen voor op wat later Adolf Hitler in Mein Kampf beschreef als het Joden probleem. Het zijn niet mijn woorden, maar het staat letterlijk zo in de Koran. Vandaar dat de PVV enkele jaren geleden een terechte vergelijking maakte tussen citaten uit Mein Kampf en de Koran.

Plaats reactie