Stemwijzer 2017

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Stemwijzer 2017

Bericht door lanier » 09 feb 2017 18:59

vegan-revolution schreef:
lanier schreef:Wat moet ik met een partij die misschien 1 of 2 zetels haalt? Na een paar jaar zijn ze weer weg.
De SP is ooit ook begonnen met 2 zetels. Dat zijn er nu inmiddels veel meer en de SP is nog steeds niet weg.
lanier schreef:Wilders krijgt veel stemmen maar mag en wil niet regeren.
Wilders krijgt misschien niet de kans om te gaan regeren, maar ik weet niet waar jij uit afleidt dat Wilders niet wil regeren.
lanier schreef:Leuk hoor die kleine partijen maar je hebt er niets aan.
Als een kleine partij met bepaalde voor jou essentiële principiële standpunten die je niet of nauwelijks bij andere partijen aantreft een coalitie aan een meerderheid moet helpen (m.a.w. het meerderheidsverschil moet maken), dan kan zo'n kleine partij soms toch nog heel wat in zo'n coalitie gedaan krijgen dat strookt met die principiële standpunten.

Iets anders is bovendien dat een kleine partij in de Tweede Kamer een discussie kan aanzwengelen die anders achterwege zou blijven. De Partij voor de Dieren is daar wat mij betreft een duidelijk voorbeeld van.

Wilders heeft vrij extreme standpunten. Daar krijgt hij geen meerderheid voor in de Tweede Kamer. Ook al zou een voorstel worden goedgekeurd dan komt die niet door de Eerste Kamer. Wilders is niet iemand die graag aan zijn achterban wil uitleggen waarom hij als hij zou regeren water bij de wijn zou moeten doen. Dat hebben we al eerder gezien. Als Wilders niet regeert hoeft hij zijn achterban niets uit te keggen en dat bevalt hem prima.

Inderdaad een kleine partij kan invloed hebben. Dat hebben we wel gezien met de SGP. Niet dat ik daar nu zo blij mee was...

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 09 feb 2017 19:06

lanier schreef:Inderdaad een kleine partij kan invloed hebben. Dat hebben we wel gezien met de SGP. Niet dat ik daar nu zo blij mee was...
Ik was daar uiteraard in dit geval met de SGP ook niet blij mee.

Maar wat ik maar wil aangeven is dat het soms toch zinvol kan zijn om op een kleine partij te stemmen met principes die jij bij uitstek ziet zitten.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 09 feb 2017 20:06

vegan-revolution schreef: Maar wat ik maar wil aangeven is dat het soms toch zinvol kan zijn om op een kleine partij te stemmen met principes die jij bij uitstek ziet zitten.
Partij van de dieren is idd. zo'n voorbeeld.
Ik had in het verleden ook mijn twijfels net als ik bij meerdere nieuwe partijen , die expliciet gaan voor bepaalde aspecten en geen programma hebben voor andere urgente vragen.

Wat de PvdD betreft heb ik me vergist, zij hebben een paar bijzonder capabele allround mensen, wat maakt dat zij ook een groter publiek trekken en dat blijkt zich alleen maar steeds beter te ontwikkelen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 09 feb 2017 20:47

Ik vind dat iedere partij een financieel gezien kloppend programma moet hebben. Ze kunnen allemaal van alles willen maar het moet wel betaalbaar zijn. Daarnaast moeten ze in staat zijn om mee te kunnen regeren. Een regering van 5 of 6 partijen lijkt me vrij zinloos. Er worden dan nauwelijks knopen doorgehakt. Een nieuwe kleine partij kan verfrissend zijn maar kunnen ze direct meeregeren? Je moet eigenlijk toch wel enige ervaring hebben.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 09 feb 2017 21:41

Ervaring waarmee? Als ik soms de klunzigheid ervaar van sommige lieden bij "gevestigde partijen", dan is "lang in de Tweede Kamer gezeten hebben" zitten geen garantie voor het hebben van de "juiste" ervaring.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 09 feb 2017 23:41

Een nieuwe partij moet intern nog veel regelen. Dat is niet het geval bij de gevestigde partijen. De nadruk kan dan teveel komen te liggen op interne zaken. Bij een gevestigde partij wordt je beter en sneller ingewerkt, er is meer ervaring. Het gaat meer om de partij, niet om het individu. Veel nieuwe partijen verdwijnen weer door interne kwesties.
Helaas gaat de gemiddelde parlementariër in Nederland zo'n 6 jaar mee. In Engeland is dat 10 jaar. In Nederland lijkt het een beetje een in-between-job. Dat komt de kwaliteit niet ten goede.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 feb 2017 05:16

Ondertussen is ook kieskompas weer online. Het bevestigt dat de partije voor de dieren het meest met mijn visies overeen stemt, maar als ik mij beperk tot de voornaamste zaken (te weten Milleu en Ethiek) dan komen Groen links en vooral D'66 boven drijven.
Ik wens u alle goeds

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 feb 2017 08:13

Alternatieve stemwijzer op https://www.brainwash.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;]Brainwash.nl

De grootste denkers uit de geschiedenis geven jou stemadvies. Doe de test, word ook een wijze stemmer!

https://www.brainwash.nl/dewijzestemmer" onclick="window.open(this.href);return false;
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 15 feb 2017 09:55

Ha, ha, dit (https://www.brainwash.nl/dewijzestemmer" onclick="window.open(this.href);return false;) is een grappige stemwijzer!

Voor mij was de uitslag als volgt :

Mill, D'66 82%
Spinoza, DENK 57%
Rawls, Artikel 1 47%
Machiavelli, PVV 36%
Rand, VVD 27%
Plato, PvdA 27%
Marx, SP 18%
Hobbes, SGP 18%
Burke, CDA 18%
Boeddha, PvdD 18%
Thoreau, GroenLinks 0%
Confucius, Christen Unie 0%

Deze keer de PvdD bijna onderaan! Wat Spinoza met DENK te maken zou kunnen hebben is mij een raadsel.

Enfin, er rolt voor mij hier een verrassend stemadvies voor D'66 uit!

Met als begeleidende tekst :
Jouw wijze stemmer is John Stuart Mill

Net als Mill vind jij dat we de plicht hebben te zorgen dat zo min mogelijk mensen pijn hebben en zoveel mogelijk mensen het goed hebben. Vrijheid is hiervoor van het grootste belang. De staat moet de vrijheid van burgers garanderen en mag alleen ingrijpen wanneer deze vrijheid ten koste gaat van anderen.

Het stemadvies van Mill: D'66
Ik ben inderdaad niet zo'n "Boeddha", indachtig het spreekwoord "Al te goed is buurmans gek!". Er het beste van proberen te maken, maar vooral ook niet over je heen laten lopen!

Dat neemt niet weg dat het terugdringen van de veeteelt voor mij nog steeds erg zwaar weegt.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 feb 2017 11:43

Ik krijg ook Mills bovenaan, ik vermoed dat PEchtold achter deze website zit,,,,
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2017 04:11

Van deze website weet ik zeker wie er achter zit. Namelijk Bas de Gaay Fortman en zijn kleinzoon Olivier. De uitslag zal u niet verbazen. De PVV (=Geert wilders) toont zich het minst bereid om de grondwet te respecteren. Op grote afstand gevolgd door de VVD en SGP. De meeste affiniteit met onze grondwet hebben D66, PvdA, Groen Links en de Christenunie. Jammer dat grootvader en kleinzoon de partij v/d DIeren zijn vergeten. Gezien het te verwachten aantal zetels een veel belangrijkere partij dan de SGP, en waarschijnlijk ook trouwer aan de grondwet. Dezelfde fout die klaarblijkelijk door de NOS is gemaakt.
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 23 feb 2017 21:57

Peter van Velzen schreef:Ik krijg ook Mills bovenaan, ik vermoed dat PEchtold achter deze website zit,,,,

Het stemadvies van Mill: D66 :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Dmfcasimiri
Forum fan

Bericht door Dmfcasimiri » 23 feb 2017 23:40

De uitslag:

(Ondanks mijn mening dat Rutte met zijn slechte smaak de slechtste premier ooit is)

VVD (59%)
Partij voor de Dieren (49%)
PVV (49%)
CDA (49%)
SP (43%)
D66 (43%)
Groen-Links (41%)
PvdA (38%)

Ik stem in ieder geval op een partij die vóór het openhouden van kolencentrales is: want als partijen die voorstander voor sluiten hiervan de overhand verwerven en hun redeneertrant doorzetten, kan ik straks geen bruinkoolbriketten meer voor mijn kachel kopen ook... Als verstokt pijp- en sigarenroker ben ik ook voor opheffing van het rookverbod en voor de invoering van het recht op een rokerige werkplek... Dus: PVV, dan maar voor het grootste kwaad kiezen. Rokersbelangen en het recht op een ongezonde levensstijl gaan vòòr de belangen van moslims, hoezeer ik ook met hen te doen heb als het om polarisatie gaat.
"Ruimdenkendheid blijkt niet uit het toegeeflijk zijn, maar uit wijsheid en het juiste handelen." (Uit: Dmfcasimiri, aforisme 73)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 24 feb 2017 04:25

Dmfcasimiri schreef:
Ik stem in ieder geval op een partij die vóór het openhouden van kolencentrales is: want als partijen die voorstander voor sluiten hiervan de overhand verwerven en hun redeneertrant doorzetten, kan ik straks geen bruinkoolbriketten meer voor mijn kachel kopen ook
Ik mag hopen dat dit een persiflage is, en dat je niet uit bent op het oversstromen van west-Nederland. . .
Ik wens u alle goeds

Dmfcasimiri
Forum fan

Bericht door Dmfcasimiri » 24 feb 2017 13:40

Peter van Velzen schreef:Ik mag hopen dat [...] je niet ui bent op het oversstromen van west-NEderland. . .
Uiteraard ben ik hier niet op uit, maar je moet er niet te ver in doorslaan: wat je in Nederland verbiedt zal elders doorgaan. Nederland is zo klein: teveel verbieden zet geen zoden aan de dijk. De partijen waar ik niet op ga stemmen acht ik niet bevoegd tot oordelen: ze zouden nog barbecues willen verbieden, ik zie ze er rustig voor aan. Wij laten ons door geen enkele terreur bedreigen als het gaat om onze traditionele manier van leven.
"Ruimdenkendheid blijkt niet uit het toegeeflijk zijn, maar uit wijsheid en het juiste handelen." (Uit: Dmfcasimiri, aforisme 73)

Plaats reactie