Islam en actuele politiek.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Islam en actuele politiek.

Bericht door pallieter » 17 mar 2017 14:10

vegan-revolution schreef: De vraag is hierbij vooral vanuit waar verdeeldheid in de eerste plaats gezaaid wordt. De Koran is immers vrij helder over de verdeling tussen moslims en ongelovigen. Zo'n apartheidsfilosofie vraagt om een antwoord. Het probleem eerlijk benoemen en de aard ervan eerlijk onder ogen zien is toch wel het minste dat moet gebeuren, lijkt mij.
Natuurlijk, net zoals we dat gedaan hebben voor het christendom.
De vraag is dan hoe reëel (en hoe groot) de kans is dat je die goede wil van alle kanten ooit voor elkaar krijgt.
Er bestaan echt wel voorbeelden van democratische, seculiere en zelfs ronduit westerse landen met de Islam als godsdienst. Wel vooral in de vorige eeuw. Maar dan, en dat moet je ook toegeven, heeft de Westerse wereld het islamitisch godsdienstfanatisme zeer zwaar gestimuleerd in de strijd tegen het communisme. Waarom zou dit vandaag niet meer mogelijk zijn?
Hoe groot was het succes van een dergelijke aanpak ooit ergens ter wereld? Hebben we hier onmiskenbare succesverhalen van? Die omarming heeft elders in de wereld nogal eens geleid tot islamitische overheersing.
Denk toch dat er zeer veel islamitische immigranten in noord Amerika (incluis Canada) waren die zeer sterk geïntegreerd waren. Tot er nogal plots een (idd begrijpbaar) einde kwam aan de omarming van (islamitische) immigranten. En dat is er zeker niet op verbeterd de laatste jaren.
Denk je niet dat als Geert Wilders ook maar enigszins het idee had dat de omarmingsmethode enige succesrijke reële (voldoende grote) kans van slagen heeft dat hij dan zijn huidige manier van politiek zou bedrijven?
Wilders zijn discours gaat over wat er leeft in de onderbuik van de gewone Nederlander, niet over wat al dan niet Nederland zou helpen. Het feit dat Wilders niet het idee heeft dat dialoog zou kunnen werken maakt dat hij in de belangstelling staat. Bijkomend verdenk ik Wilders er echt niet van de waarheid in pacht te hebben. En dat is dan nog een zeer sterke understatement.
De vraag is wie er in de eerste plaats polariseert. De Koran bevat nogal wat polariserende elementen, dunkt me.
Inderdaad en daar moeten we dus wel tegen in gaan.
Is er niet zoiets mogelijk als een massaal duidelijk vertoon van publieke afkeuring ten aanzien van overduidelijke apartheidsdoctrines in de islam? En dat in plaats van een holle kreet als "de islam hoort er ook bij".
Absoluut!!!! En ik roep helemaal niet dat de Islam erbij hoort. Ik roep wel wel dat mensen die hier geboren zijn of legaal wonen erbij horen. En dat is een boodschap die de westerse wereld nu eens niet direct uitstraalt naar mensen met een islamitische achtergrond. En door zo hard te focussen op dat ridicule geloof en zelfs alle volgers van dat ridicule geloof over dezelfde kam te scheren versterk je dat ridicule geloof alleen maar.

Die lange moeilijke weg van integratie is misschien succesvol mogelijk als er een voortdurend duidelijke en stevige oppositie is ten aanzien van onfrisse islamitische ideeën.

Juist, maar wel zonder te stellen dat iedere islamiet per definitie die onfrisse ideeën omarmt.
Dat laatste is dan mijns inziens een onontkoombare voorwaarde. En als je de geschiedenis bekijkt moet je je ook afvragen : waar ter wereld werd ooit islamitische invloed succesvol teruggedrongen op geweldloze wijze? Daar valt dan misschien van te leren.
Turkije onder Attaturk, Afghanistan voor de Russische invasie, Kazachstan, Iran voor de revolutie, Jordanië, Kosovo,... Eigenlijk de meeste islamitische landen tot het Westen het nodig vond godsdienstfanatisme in te zetten tegen het communisme.

Vegan, kan jij dan eens een voorbeeld geven waar geweld tegen een ideologie, de ideologie niet versterkte? Lijkt mij dat zelfs geweld (of ongelijkheid) in het algemeen zelfs zeer snel wordt gebruikt om ideologieën te versterken of in te voeren.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Fish
Moderator

Re: 2 kamerzetels voor de Turkenpartij.

Bericht door Fish » 17 mar 2017 16:03

Dat beloof ik schreef:, tenzij de commissie weer tot de 5 grootste fracties wordt beperkt.
Dat zou ik dan maar weer doen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

vegan-revolution
Superposter

Politiek en Islam

Bericht door vegan-revolution » 17 mar 2017 17:00

pallieter schreef:Turkije onder Attaturk, Afghanistan voor de Russische invasie, Kazachstan, Iran voor de revolutie, Jordanië, Kosovo,... Eigenlijk de meeste islamitische landen tot het Westen het nodig vond godsdienstfanatisme in te zetten tegen het communisme.
Dus jij beweert dat daar door een omarmingsstrategie gedurende een periode een significant groot deel van de bevolking van moslim tot ex-moslim werd en dat het aandeel moslims in zo'n gebied daardoor significant afnam?
pallieter schreef:Vegan, kan jij dan eens een voorbeeld geven waar geweld tegen een ideologie, de ideologie niet versterkte? Lijkt mij dat zelfs geweld (of ongelijkheid) in het algemeen zelfs zeer snel wordt gebruikt om ideologieën te versterken of in te voeren.
We hebben het hier dan waarschijnlijk over geweld tegen aanhangers van een ideologie. Wel, het bekendst lijkt mij de Reconquista in Spanje. Daarna was er erg veel minder islam-aanhang in Spanje volgens mij. Een ander voorbeeld zou de Tweede Barbarijse Oorlog kunnen zijn, waarbij niet zozeer het aandeel moslims in een regio afnam als wel dat er restrictieve maatregelen waren om islamitische plunderdrift te beteugelen. Uit het artikel :
Doordat de Europese schepen steeds geavanceerder werden, was het voor de piraten niet langer mogelijk bij te blijven. Deze oorlog maakte dus een einde aan de eeuwenoude Barbarijse piraterij.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

pallieter
Bevlogen

Politiek en Islam

Bericht door pallieter » 17 mar 2017 17:39

vegan-revolution schreef: Dus jij beweert dat daar door een omarmingsstrategie gedurende een periode een significant groot deel van de bevolking van moslim tot ex-moslim werd en dat het aandeel moslims in zo'n gebied daardoor significant afnam?
Nee.
Ik beweer dat de invloed en belevenis van de islam extreem kan variëren. Net zoals met het christendom. Jij denkt blijkbaar nog steeds dat er maar 1 soort islamiet bestaat, nl diegene die de koran strikt volgt? Islam dient opnieuw te verwateren, net zoals het christendom hier verwaterd is. En ja, dat is mogelijk, het is nl al meerdere keren gebeurd. En ja, er zullen altijd excessen blijven bestaan, net zoals bij het christendom of elke andere ideologie. Feit blijft dat het Westen de excessen gestimuleerd en gecultiveerd heeft in de strijd tegen het communisme. En met die gebakken peren zitten we nu.

We hebben het hier dan waarschijnlijk over geweld tegen aanhangers van een ideologie. Wel, het bekendst lijkt mij de Reconquista in Spanje. Daarna was er erg veel minder islam-aanhang in Spanje volgens mij. Een ander voorbeeld zou de Tweede Barbarijse Oorlog kunnen zijn, waarbij niet zozeer het aandeel moslims in een regio afnam als wel dat er restrictieve maatregelen waren om islamitische plunderdrift te beteugelen. Uit het artikel :
Bij het eerste voorbeeld dus uitroeiing van de aanhangers van de ideologie. Net mijn punt. Heeft dat trouwens de ideologie buiten Spanje verzwakt?

Bij het tweede voorbeeld ga je piraterij en plundering gelijkstellen aan een ideologie? En was dan het christelijke geloof ook de oorzaak van het westelijke kolonialisme? Gaan we dan ook de wetenschap verantwoordelijk stellen voor de holocaust via het sociaal darwinisme? Of gaan we gewoon toegeven dat een reden vinden om als mens het beest uit te hangen echt niet iets typisch islamitisch is.
Bijkomend heeft het feit dat we betere schepen hadden wel de piraterij verminderd maar opnieuw niet de ideologie verzwakt.

Edit: oops, sorry Peter. Kon deze niet laten.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Dukdalver

D'66 sluit populistische PVV uit, maar fascistisch DENK niet

Bericht door Dukdalver » 17 mar 2017 22:01

Alexander Pechtold sluit het populistische PVV uit, maar het fascistische DENK niet (16-3-2017) !!!!!!!
http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... tend-denk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter van Velzen
Moderator

Re: D'66 sluit populistische PVV uit, maar fascistisch DENK

Bericht door Peter van Velzen » 18 mar 2017 04:35

De dagelijkse standaard is geen echte nieuwsite volgens de Hoaxwijzer
Verder wil ik graag wijzen op forumregels E6 en E7
Peter van Velzen
Ik wens u alle goeds

Dukdalver

Bericht door Dukdalver » 18 mar 2017 13:17

Hoax? Ik citeer Pechtold in het 'formatiedebat' van de verkiezingsavond. "Ik vind het jammer dat een partij met drie zetels ... in een isolament komt. Dus wat dat betreft moeten we in de formatie maar kijken wat dat ... onverstaanbaar ... voor die 76 zetels".
Denk is weldegelijk fascistisch. Verklaart (via haar leider Erdogan die hem ook weigerde te corrigeren) dat 8000 moslim mannen door Nederland zijn vermoord (met die beschuldiging komen ze ook erg laat mee) en spreekt Kamerleden aan op hun migratieachtergrond.

axxyanus
Moderator

Re: Islam en actuele politiek.

Bericht door axxyanus » 18 mar 2017 14:11

Dat beloof ik schreef:
pallieter schreef: Dus wees eerlijk tov jezelf en kies: de lange moeilijke weg van integratie of de (vrij extreem) pragmatische weg van genocide. Andere oplossingen zijn lulkoek.
De weg van integratie is niet lang en moeilijk, er zijn mensen zat die in no-time in ons land integreren. Het kan dus wel, aan het land ligt het niet. Bij mensen waar dat niet lukt ligt het dus aan de persoon.
Sorry maar dat is een zeer simplistische manier van redeneren. Allereerst is "er zijn mensen zat" heel vaag. Ook als maar 10% van de immigranten zich integreren, zijn dat mensen zat. Ook het feit dat mensen er in slagen zich te integreren, sluit niet uit dat het in het algemeen te moeilijk gemaakt wordt voor immigranten om zich te integreren. Zelfs als het mensen moeilijker gemaakt wordt dan nodig, zullen er wel zijn die er in slagen.

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is bv het hebben van een job erg bevorderlijk voor de persoon om zich te integreren in onze maatschappij. Langs de andere kant blijkt dat een "vreemde" naam hebben op je solicitatiebrief, niet erg bevorderlijk is om een uitnodiging te krijgen voor een solicitatiegesprek. Als we dit in overweging nemen komt jouw bovenstaande argument erop neer dat je aan de ene kant naar die immigarnten kan wijzen die het geluk gehad hebben een baan te vinden, waar de mensen zitten die zich over het algemeen goed integreren om aan de andere kant naar de pechvogels te wijzen die minder fortuinlijk waren op dat vlak om de schuld voor hun gebrek aan integratie in hun eigen schoenen te schuiven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

gezondverstand
Geregelde verschijning

Bericht door gezondverstand » 18 mar 2017 14:11

Waarom word die turkenpartij niet meteen verboden??? Geen islamofascisten van ERDOGAN in onze DEMOCRATIE !

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 mar 2017 14:21

gezondverstand schreef:Waarom word die turkenpartij niet meteen verboden??? Geen islamofascisten van ERDOGAN in onze DEMOCRATIE !
Omdat we geen partijen verbieden enkel omdat hun gedachtegoed ons niet aanstaat!

Dat men een partij bestempeld als islamofascisten van ERDOGAN is geen reden tot verbod!
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

gezondverstand
Geregelde verschijning

Bericht door gezondverstand » 18 mar 2017 14:58

axxyanus schreef:
gezondverstand schreef:Waarom word die turkenpartij niet meteen verboden??? Geen islamofascisten van ERDOGAN in onze DEMOCRATIE !
Omdat we geen partijen verbieden enkel omdat hun gedachtegoed ons niet aanstaat!

Dat men een partij bestempeld als islamofascisten van ERDOGAN is geen reden tot verbod!
Dus turkse ministers mogen NL niet binnen maar in de 2e kamer zitten is OK :shock:

gezondverstand
Geregelde verschijning

Bericht door gezondverstand » 18 mar 2017 15:08

Oja? Waarom hebben chinezen dan geen integratie problemen volgens jou?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 mar 2017 15:16

Volgens mij is Erdogan geen lid van DENK... Wat ik over de partij lees op WIkepedia is ze eerder sociaal democratisch, met een pro-Turks sausje.
Ik wens u alle goeds

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 18 mar 2017 19:19

gezondverstand schreef:Oja? Waarom hebben chinezen dan geen integratie problemen volgens jou?
Excuseer? Ooit van de Oeigoeren gehoord?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oeigoeren
En dat is maar 1 van de vele voorbeelden.

Ik denk net dat China een van de landen is met de meeste problemen rond integratie (na massale gedwongen volksverhuizingen, met extreme migratie van rurale gebieden naar steden, met vervolging van zowat elke (etnische of andere) minderheid, met regelrechte slavernij,...). Zij het wel grotendeels als gevolg van de etnische verscheidenheid binnen China zelf.

Wel in het Engels:

http://www.scmp.com/news/china/policies ... ion-policy

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0X16305745

Dukdalver

Bericht door Dukdalver » 18 mar 2017 20:29

Peter van Velzen schreef:Volgens mij is Erdogan geen lid van DENK... Wat ik over de partij lees op WIkepedia is ze eerder sociaal democratisch, met een pro-Turks sausje.
Wat op Wikipedia mag blijven staan wordt ook door bepaalde personen bepaald. Als je als 'Nederlander' je niet wenst uit te spreken op Erdogan's geschiedvervalsing over Sebrinica (tot na de verkiezingen dan) ben je gewoon een marionet van Erdogan. En wat heeft met het aanspreken van Kamerleden op hun etnische afkomst met ((echte)) sociale democratie te maken.

Plaats reactie