Erdogan

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Erdogan

Bericht door Peter van Velzen » 12 jun 2018 02:38

vegan-revolution schreef:
11 jun 2018 11:33
Ik kan mij niet helemaal aan de associatie onttrekken dat er destijds met Adolf Hitler aan het roer in Duitsland iets soortgelijks bereikt werd.
De Untergang kwam 12 jaar later, dus Erdogan heeft nog tot 2026.
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 25 jun 2018 22:01

In dit kader een interessante column :

Vijanden van vrijheid

Daaruit :
Hoe leggen we Turken in Turkije uit, dat ze tot de dictatuur van Recep Tayyip Erdogan zijn veroordeeld door ónze burgers, dat in Duitsland en Nederland in vrijheid levende Euroturken, hún vrijheden hebben ingeperkt door een kruisje in een stemhokje 3000 kilometer van Turkije?
Wanneer houden onze politici op het met goedpraten van fouten in onze wetgeving, waardoor lieden als Azarkan, Kuzu en Ozturk onze samenleving vergiftigen met islamitisch fundamentalistische bagger omdat het kán?

Eigenlijk is het allemaal ónze schuld, niet van de verkapte loonslaven die zich ‘politici’ noemen en te hoge vergoedingen genieten. Wij zijn degenen die al meer dan een kwart eeuw telkens weer stemmen op VVD, PvdA, D66, CDA, CU en hun geweldige visie op ons land. De bevolkingsontwikkeling, zowel in termen van kwantiteit (aantallen vreemdelingen) als kwaliteit (integratie en onderwijs) is te danken aan ‘politici’ die zo ver van de samenleving afstaan, dat ze geen idee hebben wat zich afspeelt in onze straten.
Nederturken hebben Turken in Turkije beroofd van hun vrijheid en onze politici zijn minstens net zo grote vijanden van vrijheid als de fundamentalistisch islamitische medemens. Zelfs de gastarbeiders van een halve eeuw terug vragen zich af hoe het zo mis heeft kunnen gaan.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 25 jun 2018 22:50

Populisten zijn alleenheersers, ze dulden geen tegenspraak. Daarnaast zetten ze bevolkingsgroepen tegen elkaar op. Als je niet voor ze bent dan miet je wel heel erg tegen zijn en dan worden er maatregelen getroffen om je macht te ontnemen en te onderdrukken. Een compromis is er niet. Dat betekent ook dat de situatie niet direct verbetert als ze de macht verliezen. Als Erdogan de verkiezingen had verloren was het niet per definitie beter geworden in Turkije. Want de haat onderling was gebleven. En diverse partijen die moeten samenregeren en als overeenkomst hebben dat ze tegen Erdogan zijn. Dankzij het populisme is er meer haat en die neem je niet xomaar meer weg. Laat dat een les zijn voor de stemmers.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 16 sep 2018 16:48

Erdogan waarschuwt Europeanen: jullie zullen niet veilig zijn

In zijn tegen EU-landen gerichte retoriek heeft de Turkse president Erdogan vanochtend een nieuwe stap gezet door impliciet te dreigen met geweld tegen Europeanen. "Als Europa zo doorgaat, kunnen Europeanen over de hele wereld niet meer veilig over straat", zei de Turkse leider.
Wat hij daar concreet mee bedoelt en of hij oproept tot geweld tegen Europeanen, maakte hij verder niet duidelijk.
bron NOS
https://nos.nl/artikel/2164422-erdogan- ... -zijn.html

Zorgelijk.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 16 sep 2018 17:03

Tsja, steeds meer de samenwerking met moslimlanden zoeken met het oogmerk om de vluchtelingenstroom terug te dringen zou er juist toe kunnen leiden dat Europeanen juist in toenemende mate aan dit soort dreigementen en chantages bloot worden gesteld. En of de vluchtelingenstroom werkelijk door "samenwerking" vermindert? Ik waag dat ernstig te betwijfelen.

Bullebak Erdogan laat alvast zien dat we wat dat betreft weinig illusies hoeven te hebben.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 16 sep 2018 21:45

Waarom wordt er aandacht besteed aan een artikel van de NOS van anderhalf jaar geleden?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 jun 2019 21:33

We hebben dit topic over Het Turkije van Erdogan.

Nipt, maar er is een overwinning van zijn tegenstanders.
Mokerslag voor Erdogans AK-partij, oppositie wint in Istanbul
De burgemeestersverkiezingen in Istanbul zijn gewonnen door oppositiekandidaat Ekrem Imamoglu. De kandidaat van de zittende AK-partij, Binali Yildirim, heeft nog voor de officiële uitslag toegegeven dat Imamoglu voor staat en hem gefeliciteerd.

Correspondent Lucas Waagmeester spreekt van een historisch verlies voor Erdogans AK-partij.
Het wachten is nu op weer opmerkingen dat de verkiezingen gemanipuleerd zouden zijn.
Zo niet; laten we dan hopen dat in Turkije er weer een tijd komt waarin de inwoners mogen zeggen wat ze denken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 24 jun 2019 16:29

Volgens mij heeft Erdogan al toegezegd deze uitslag te accepteren. Hij kan ook niet anders met een marge van 800.000 stemmen. Een enorme dreun voor Erdogan en ook voor het populisme. Erdogan moet nu een veel gematigder koers gaan varen anders ligt hij er snel uit.

Christoffel

Bericht door Christoffel » 25 jun 2019 12:12

Ik heb Istanboel vaak bezocht. Als jonge zakenman vond de eerste reis naar mij relaties plaats in de vijftiger jaren en ik herinner mij dat de stad in die tijd volledig was verwesterd met Parijs als voorbeeld. De mensen op straat waren westers gekleed, de vrouwen naar de laatste ( dwang)mode van Dior, New-Look, geen sluiers, geen hoofddoekjes en voorbijgangers waren aanspreekbaar in het Engels, of vaak Frans. Als ik 's avonds naar de club ging werd aan niets herinnerd dat Istanboel een moslimstad was. Dat Istanboel komt voorlopig niet meer terug. Erdogan is een sluwe, zeer ervaren politicus en weet van geven en nemen. Voor hem is de stad nu in handen van de oppositie maar dat is voorlopig alles. Niet meer dan dat. Overigens, de mislukte militaire staatsgreep van enkele jaren geleden kwam hem fantastisch goed uit, was een geschenk uit de hemel en dendert nog steeds door.

blue-sky

Bericht door blue-sky » 15 sep 2019 20:26

Christoffel schreef:
25 jun 2019 12:12
Ik heb Istanboel vaak bezocht. Als jonge zakenman vond de eerste reis naar mij relaties plaats in de vijftiger jaren en ik herinner mij dat de stad in die tijd volledig was verwesterd met Parijs als voorbeeld.
ik kwam dit boek eens tegen in een boekenwinkel. het schetst een beeld van istanboel decennia's geleden. volgens mij doet het huidige istanboel het minder goed economisch gezien als decennia geleden

https://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul: ... d_the_City

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 sep 2019 03:02

blue-sky schreef:
15 sep 2019 20:26
Christoffel schreef:
25 jun 2019 12:12
Ik heb Istanboel vaak bezocht. Als jonge zakenman vond de eerste reis naar mij relaties plaats in de vijftiger jaren en ik herinner mij dat de stad in die tijd volledig was verwesterd met Parijs als voorbeeld.
ik kwam dit boek eens tegen in een boekenwinkel. het schetst een beeld van istanboel decennia's geleden. volgens mij doet het huidige istanboel het minder goed economisch gezien als decennia geleden

https://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul: ... d_the_City
In 2018 was toevalllig een locale economische crisis, Een decennium geleden was er toevalig ook een met het hoogste werkloosheidspercentage ooit (sinds 1980). De afgelopen 40 jaar zat de economie doorgaans in de lift. Ik denk dus dat je er in het algemeen goed naast zit. Echter de rijkdom is er net als elders ongelijk verdeeld. Istanbooel is overigens de rijkste regio, Maar 37 miljardairs trekken het beeld uiteraard scheef.
Ik wens u alle goeds

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 10 okt 2019 14:05

Het gedreig van onze schuimbekkende NAVO bondgenoot was te verwachten. Ik vraag me af wat de E.U. hierin gaat betekenen.

Erdogan dreigt 'deuren naar Europa open te zetten'
https://nos.nl/artikel/2305517-erdogan- ... etten.html
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 10 okt 2019 16:46

De EU laat zich bedreigen, eerst zijn er miljarden overgemaakt naar een dictator, en nu deze zo doorzichtig en voorspelbare situatie.

Dat was al jaren te voorzien. Dat geld hadden ze misschien maar beter in grensbewaking kunnen stoppen.

Het excuus van Trump om Koerden in de steek te laten en ISIS los te laten is: “Hey we vertrekken! Doei!”. Hij gaf niet alleen de invasie van Erdogan groen licht, hij stemde er doodleuk mee in om de Amerikaanse troepen zo snel mogelijk ’s nachts te verwijderen. Er was geen moment voor de slachtoffers om te evacueren.

De regering, namens …. wie anders dan Sigrid Kaag (tuuurlijk) .... zal zich niet binden aan een wapenembargo tegen Turkije,

Nee want dat is even te link natuurlijk.....
En ze heeft nog 'gelijk' ook.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 11 okt 2019 13:09

Labyrint schreef:
10 okt 2019 16:46
De EU laat zich bedreigen, eerst zijn er miljarden overgemaakt naar een dictator, en nu deze zo doorzichtig en voorspelbare situatie.

Dat was al jaren te voorzien. Dat geld hadden ze misschien maar beter in grensbewaking kunnen stoppen.

Het excuus van Trump om Koerden in de steek te laten en ISIS los te laten is: “Hey we vertrekken! Doei!”. Hij gaf niet alleen de invasie van Erdogan groen licht, hij stemde er doodleuk mee in om de Amerikaanse troepen zo snel mogelijk ’s nachts te verwijderen. Er was geen moment voor de slachtoffers om te evacueren.

De regering, namens …. wie anders dan Sigrid Kaag (tuuurlijk) .... zal zich niet binden aan een wapenembargo tegen Turkije,

Nee want dat is even te link natuurlijk.....
En ze heeft nog 'gelijk' ook.

Volgens mij was er 3 miljard beloofd maar heeft Turkije iets van 700 miljoen ontvangen. Ik weet niet of het hele bedrag uiteindelijk is overgemaakt.

Er staat grotendeels een hekwerk tussen Bulgarije en Turkije om de vluchtelingen tegen te houden. Maar het schijnt dat de Bulgaren gestopt zijn met verdere uitbreiding van het hekwerk omdat de EU niet met geld over de brug kwam. Ook Griekenland heeft deels een hekwerk staan.

Erdogan is niet meer zo populair tegenwoordig in eigen land en deze invasie is goedkoop scoren bij zijn achterban. Gek genoeg begrijp ik zijn actie wel, want in een oorlog probeer je altijd een bufferzone te creëren. Je wilt namelijk als land geen (guerilla)oorlog voeren op eigen grondgebied. Dan maar liever een bufferzone waar je de klappen kunt opvangen. Wrang is dat de Koerden in 1920 al een eigen staat was beloofd, totdat er veel olie werd gevonden onder geplande Koerdistan. In 1923 verdween het plan dan ook in de prullenbak en sindsdien worden Koerden stelselmatig vervolgd in Turkije, Syrië, Irak en Iran. Het gaat trouwens niet om alle Koerden; in Irak heb je de KRG (Koerdisch Irak) die pro-westers is, welvarend en ze winnen en verkopen olie. Hun banden met Turkije zijn goed. In Iran zijn de Koerden goed geïntegreerd. In Turkije zelf worden Koerden met de nek aangekeken met name dankzij de PKK die in de jaren 80 geweld gebruikte om autonomie af te dwingen. Dit is dus voor Erdogan een uitgelezen mogelijkheid om een bufferzone te creëren, die kans krijgt hij nooit weer. er wonen 2 tot 3 miljoen vluchtelingen in Turkije en die ziet hij het liefst vandaag vertrekken. Uiteraard kost die bufferzone enorm veel geld en welke plannen hij heeft weet ik niet. Ongetwijfeld zal hij bij de EU aankloppen maar op dit moment houden ze daar de deur dicht. Echter als we een jaar verder zijn moet ik nog zien of dat nog steeds zo is.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 11 okt 2019 16:45

Erdogan heet mazzel met iemand als Trump want op eigen houtje had Erdogan nooit een invasie in Syrië uitgevoerd. Hij krijgt het op een presenteerblaadje aangeboden dankzij Trump. Is het verrassend wat Trump doet? Eigenlijk niet want hij voert zijn verkiezingsprogramma uit. Trump heeft herhaaldelijk gezegd geen oorlog te willen voeren in het Midden-Oosten. Die aversie leeft onder veel Amerikanen. In het verleden had Trump mensen om zich heen die hem nog in het gareel hielden maar die zijn er inmiddels niet meer. John Bolton (Nationaal veiligheidsadviseur) is vertrokken, evenals Jim Mattis (minister van defensie). Nu heeft Trump aardig vrij spel in zijn doen en laten en dit is het resultaat. Trump heeft ook meerdere keren gezegd dat hij een grotere bijdrage wil van de andere NAVO-landen; de oorlog in het MO kost Amerika teveel geld. Vraag is of ze dat niet van tevoren hadden moeten incalculeren voordat ze onder valse voorwendselen Irak binnenvielen en Saddam gevangen namen. Of de oorlog in Afghanistan die ook nog steeds gaande is, en hun bemoeienissen in Syrië omdat IS als organisatie van de grond kwam als resultaat van de bezetting van Irak. Amerika heeft onder Bush zelf initiatief genomen om van het MO een enorme puinhoop te maken. Trump wil nu niet langer er meer voor verantwoordelijk zijn en zonder enige bijsturing beslist hij wat hij wil.

Plaats reactie