Opmerkelijk beleid nieuwe kabinet

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Jan van Lennip
Diehard

Opmerkelijk beleid nieuwe kabinet

Bericht door Jan van Lennip » 04 okt 2017 15:47

Stond vandaag in de krant:
Nieuwe kabinet gaat ook vermogens minder belasten
Uit het artikel blijkt dat het kabinet heeft besloten om het belastingvrije deel over vermogen te verhogen naar €30.000. Daarnaast zal ook het vermogen daarboven iets worden verlicht.

Ik vind dit een opmerkelijke beslissing in deze tijd. Zeker gezien het beleid dat de ECB de afgelopen jaren zo stelling voert. Hierbij doel ik op het verlagen van de spaarrente, of misschien beter gezegd, het verlagen van de depositorente, waardoor banken moeten betalen om geld te stallen. Deze maatregelen zijn getroffen om het geld weer 'op gang' te krijgen en wordt gedaan in combinatie met enorme kapitaalinjecties.

Mijn standpunt is dat het kabinet een opmerkelijke keuze maakt in het nieuwe beleid door direct tegen het beleid van de ECB in te gaan.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Wim_1946
Forum fan

Re: Opmerkelijk beleid nieuwe kabinet

Bericht door Wim_1946 » 04 okt 2017 17:36

Jan van Lennip schreef:
04 okt 2017 15:47
Stond vandaag in de krant:
Nieuwe kabinet gaat ook vermogens minder belasten
Uit het artikel blijkt dat het kabinet heeft besloten om het belastingvrije deel over vermogen te verhogen naar €30.000.
Niet het belastingvrije deel over het vermogen wordt verlaagd, maar het belastingvrije deel van het vermogen wordt verlaagd
Jan van Lennip schreef:
Daarnaast zal ook het vermogen daarboven iets worden verlicht.
Ik vraag me af hoe je dat doet "het vermogen iets verlichten", maar dit terzijde. Je bedoelt, neem ik aan, dat het belastingtarief over het vermogen boven het vrijgestelde deel iets wordt verlaagd.
Jan van Lennip schreef:
Ik vind dit een opmerkelijke beslissing in deze tijd. Zeker gezien het beleid dat de ECB de afgelopen jaren zo stelling voert. Hierbij doel ik op het verlagen van de spaarrente, of misschien beter gezegd, het verlagen van de depositorente, waardoor banken moeten betalen om geld te stallen. Deze maatregelen zijn getroffen om het geld weer 'op gang' te krijgen en wordt gedaan in combinatie met enorme kapitaalinjecties.

Mijn standpunt is dat het kabinet een opmerkelijke keuze maakt in het nieuwe beleid door direct tegen het beleid van de ECB in te gaan.
Snap ik niets van. Het beleid van de ECB is inderdaad om de rente (kunstmatig) laag te houden en dat schijnt voorlopig zo te blijven.
Dat particulieren nu over hun spaargeld wat minder belasting gaan betalen heeft hier niets mee te maken. De ECB heeft geen enkele hinder van deze belastingmaatregel en kan gewoon doorgaan de rente laag te houden.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 04 okt 2017 21:00

Ik vind het wel te begrijpen.
Het belastingtarief is gebaseerd op het rendement dat je zou kunnen maken met je spaargeld (4%, daarover wordt 30% geheven). In deze tijd is de rente bijna nul geworden. Je betaalt belasting vanwege rendement, maar het geld levert niets op.

Het zou daarom eigenlijk logischer zijn het tarief te verlagen, maar daarvan profiteren vooral de mensen met een paar ton op de bank en ik denk dat de minder rechtse tak van dit kabinet dat niet wilde.
De ondergrens verhogen is dan logischer, daarvan profiteren niet alleen de superrijken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 04 okt 2017 21:06

gerard_m schreef:
04 okt 2017 21:00
Het belastingtarief is gebaseerd op het rendement dat je zou kunnen maken met je spaargeld (4%, daarover wordt 30% geheven). In deze tijd is de rente bijna nul geworden. Je betaalt belasting vanwege rendement, maar het geld levert niets op.

Het zou daarom eigenlijk logischer zijn het tarief te verlagen, maar daarvan profiteren vooral de mensen met een paar ton op de bank en ik denk dat de minder rechtse tak van dit kabinet dat niet wilde.
De ondergrens verhogen is dan logischer, daarvan profiteren niet alleen de superrijken.
Het is inderdaad logischer het tarief te verlagen, maar dat gebeurt ook, naast het ophogen van de belastingvrije voet.
Maar het betoog van Jan is dat het strijdig zou zijn met het beleid van de ECB de rente laag te houden en daar snap ik dus niets van.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 04 okt 2017 22:37

Ik kan niet voor hem spreken, maar ik snap hem wel denk ik.... De ECB houdt de rente laag omdat het daarmee aantrekkelijker wordt om geld te lenen (bijv. voor een bedrijf, om te investeren) en minder aantrekkelijk wordt om het geld op te potten. Als het geld rolt, groeit de economie.

Het nieuwe kabinet maakt sparen juist iets aantrekkelijker, dus juist niet het geld laten rollen.

Gaat dit nou echt tegen het ECB beleid in? Valt denk ik wel mee.
Het beleid van de ECB richt zich niet zoveel op particulieren met een beetje spaargeld, maar op bedrijven. Sparen is nu niet aantrekkelijk met zo weinig rente, maar mensen willen toch een buffertje als het kan. Dat je straks ietsje minder belasting betaalt, gaat het verschil niet maken denk ik.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 05 okt 2017 08:05

gerard_m schreef:
04 okt 2017 22:37
Ik kan niet voor hem spreken, maar ik snap hem wel denk ik.... De ECB houdt de rente laag omdat het daarmee aantrekkelijker wordt om geld te lenen (bijv. voor een bedrijf, om te investeren) en minder aantrekkelijk wordt om het geld op te potten. Als het geld rolt, groeit de economie.
(Ook @wim) Dit is idd wat ik bedoel
Het nieuwe kabinet maakt sparen juist iets aantrekkelijker, dus juist niet het geld laten rollen.
Mijn punt richt zich idd op het oppotten van geld. Zoiets wordt door de ECB juist tegengehouden door de depositorente onder nul te houden. Ons spaargeld heeft geen rendement meer en het wordt dus interessant om ons appeltje voor de dorst te investeren in bijvoorbeeld aandelen.
Gaat dit nou echt tegen het ECB beleid in? Valt denk ik wel mee.
Het beleid van de ECB richt zich niet zoveel op particulieren met een beetje spaargeld, maar op bedrijven. Sparen is nu niet aantrekkelijk met zo weinig rente, maar mensen willen toch een buffertje als het kan. Dat je straks ietsje minder belasting betaalt, gaat het verschil niet maken denk ik.
Dat laatste komt er nog eens bij. Het kabinet geeft het signaal dat jan modaal minder belasting betaalt over zijn vermogen tot 30.000. Dit signaal lijkt een teken op dat het hek van de dam wordt gehaald, maar de resultaten zijn dermate klein dat het ons €60,- oplevert. Dat samen met het feit dat de ECB al dan niet met betrekking tot bedrijven (want particulieren laat het sowieso uit schot) levert een tegenstrijdig geluid.

Daarbij is de inflatie in Nederland nog altijd onder de 2%. Ik zou zeggen, wacht nog even met de lastenverlichting van vermogen en richt je op algehele lastenverlichting van het btw tarief, waardoor de mensen juist meer geld gaan uitgeven.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 05 okt 2017 10:18

gerard_m schreef:
04 okt 2017 21:00
Precies want iedere zelfstandige zal voor een eigen oude-dagsvoorziening moeten zorgen. De mogelijkheden zijn beperkt banksparen (dan heb je zelf zicht) of lijfrente/koopsom waarbij onduidelijk is wat onderweg aan de strijkstok blijft hangen. Een vermogensrendementsheffing uitgaande van 4 procent minimale spaarrente is in niet conform de realiteit. Beter zou het zijn dit simpelweg te koppelen aan heersende rentepercentages. Sparen zonder rente is niet zo'n ramp je verliest dan enkel inflatiecorrectie. Maar als je van je al reeds belaste inkomen spaart en daarover weer jaar op jaar mag aftikken riekt naar gelegaliseerde struikroverij. En de mensen die echt zeer vemogend zijn kunnen van fiscale vluchtroutes gebruik maken die voor de modale burger niet haalbaar zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 05 okt 2017 15:43

Beter zou het zijn dit simpelweg te koppelen aan heersende rentepercentages. Sparen zonder rente is niet zo'n ramp je verliest dan enkel inflatiecorrectie. Maar als je van je al reeds belaste inkomen spaart en daarover weer jaar op jaar mag aftikken riekt naar gelegaliseerde struikroverij.
Geheel mee eens. Maar ja, de overheid haalt dan minder inkomsten binnen dus dan gaat een andere belasting (of het begrotingstekort) omhoog. Ook dat zijn belastingen waar je je vraagtekens bij kan zetten. Ik vind het zelf vreemd dat arbeid - iets dat we met zijn allen willen bevorderen - zo ongeveer het zwaarst belast wordt.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 06 okt 2017 09:10

Nu krijgen we weer een belastingtarief verhoging van het lage btw tarief. Ook dit werkt tegen het aanmoedigen van het uitgeven van geld. We gaan erop vooruit door het invoeren van een vlaktaks, wat betekent dat wij meer geld overhouden. Het nieuwe kabinet zegt dat dit met elkaar te maken heeft. Maar in feite wordt de burger aangemoedigd zijn geld langer vast te houden, in plaatst van te gaan lenen bij de banken.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 07 okt 2017 11:52

Dat hoeft niet, het lage BTW tarief heeft maar heel weinig effect op wat we totaal uitgeven. De kapper en het restaurant worden iets duurder, maar daar leen je geen geld voor. Weinig mensen zullen niet meer naar de kapper gaan als het een euro duurder wordt.

Daarnaast gaat de belasting op arbeid iets omlaag, dat kan leiden tot lagere loonstijging (want je houdt netto iets meer over) en leidt er uiteindelijk toe dat sommige producten goedkoper worden.

Het effect zal sowieso niet groot zijn.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 okt 2017 06:04

gerard_m schreef:
07 okt 2017 11:52
Dat hoeft niet, het lage BTW tarief heeft maar heel weinig effect op wat we totaal uitgeven. De kapper en het restaurant worden iets duurder, maar daar leen je geen geld voor. Weinig mensen zullen niet meer naar de kapper gaan als het een euro duurder wordt.
In Thailand wel. Want dat zou bijna een verdubbeling van de prijs zijn!
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 08 okt 2017 12:19

Jan van Lennip schreef:
06 okt 2017 09:10
Nu krijgen we weer een belastingtarief verhoging van het lage btw tarief. Ook dit werkt tegen het aanmoedigen van het uitgeven van geld. We gaan erop vooruit door het invoeren van een vlaktaks, wat betekent dat wij meer geld overhouden. Het nieuwe kabinet zegt dat dit met elkaar te maken heeft. Maar in feite wordt de burger aangemoedigd zijn geld langer vast te houden, in plaatst van te gaan lenen bij de banken.
Nee hoor, want het lage tarief geldt alleen voor de basis behoeften: levensmiddelen, zaken die je nodig hebt.
Daarnaast heb je het hoge BTW tarief, dat geldt voor luxe goederen. Dat zijn de zaken waar mensen hun spaargeld aan uitgeven en dat BTW tarief blijft hetzelfde.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 08 okt 2017 16:06

gerard_m schreef:
Volgens de piramide van Maslow is de bevrediging van deze basisbehoeftes die het fundament vormen voor ons verlangen naar bevrediging van hogere behoeftes. Er ontstaat dus weldegelijk een verandering in de gedachten van de mens op het moment dat het bevredigen van de basisbehoeftes wordt bemoeilijkt. Zoals in dit artikel naar voren komt zal zelfs de volksgezondheid te kampen krijgen met problemen. De mensen zullen minder gezond eten gewoonweg omdat ook het groente en fruit duurder worden.
Daarnaast gaat de belasting op arbeid iets omlaag, dat kan leiden tot lagere loonstijging (want je houdt netto iets meer over) en leidt er uiteindelijk toe dat sommige producten goedkoper worden.
Dit moet je me even nader uitleggen. Waarom gaan de prijzen naar beneden als wij meer loon ontvangen?

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 09 okt 2017 22:34

Jan van Lennip schreef:
08 okt 2017 16:06
gerard_m schreef:
Volgens de piramide van Maslow is de bevrediging van deze basisbehoeftes die het fundament vormen voor ons verlangen naar bevrediging van hogere behoeftes. Er ontstaat dus weldegelijk een verandering in de gedachten van de mens op het moment dat het bevredigen van de basisbehoeftes wordt bemoeilijkt. Zoals in dit artikel naar voren komt zal zelfs de volksgezondheid te kampen krijgen met problemen. De mensen zullen minder gezond eten gewoonweg omdat ook het groente en fruit duurder worden.
Dit is wat wordt gevreesd door het platform Gezonde Voeding, maar onduidelijk is of dat ook echt gaat gebeuren. De piramide van Maslow gaat uit van basisbehoeften die we ervaren, maar wie op groente bezuinigt ziet dat wellicht niet als basisbehoefte?

Bepalend is uiteindelijk wat er met de koopkracht gebeurt. Als je minder loonbelasting betaalt maar wel iets meer voor consumptie, is er weinig aan de hand.
Dit moet je me even nader uitleggen. Waarom gaan de prijzen naar beneden als wij meer loon ontvangen?
Een hoger netto loon betekent dat het bruto loon minder hoeft te stijgen.
De koopkracht gaat immers toch vooruit.
Dit werkt uiteindelijk door in looneisen en CAO afspraken.
Daardoor wordt arbeid minder duur en producten + diensten ook.
Deels zal dit de BTW stijging compenseren.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 10 okt 2017 11:56

gerard_m schreef:
09 okt 2017 22:34

Dit is wat wordt gevreesd door het platform Gezonde Voeding, maar onduidelijk is of dat ook echt gaat gebeuren. De piramide van Maslow gaat uit van basisbehoeften die we ervaren, maar wie op groente bezuinigt ziet dat wellicht niet als basisbehoefte?
Wij zijn gewoontedieren. Als we meer geld overhouden en meer voor basisbehoefte moeten betalen dan is minder logisch dat wij die twee verhogingen met elkaar gaan compenseren. Ook al is dat wel de bedoeling van het kabinet. Maslow biedt ons dan een reden om aan deze constructie te twijfelen
Bepalend is uiteindelijk wat er met de koopkracht gebeurt. Als je minder loonbelasting betaalt maar wel iets meer voor consumptie, is er weinig aan de hand.
Die zou dan gelijk moeten blijven.
Een hoger netto loon betekent dat het bruto loon minder hoeft te stijgen.
De koopkracht gaat immers toch vooruit.
Dit werkt uiteindelijk door in looneisen en CAO afspraken.
Daardoor wordt arbeid minder duur en producten + diensten ook.
Deels zal dit de BTW stijging compenseren.
Nee de arbeidskosten blijven dan gelijk. Tenzij de werkgevers de lonen verlagen zodat de werknemers netto gelijk blijven... :?

Plaats reactie