In de kou

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

In de kou

Bericht door dikkemick » 06 feb 2018 13:11

De gaskraan gaat dicht. Prima voor de Groningers, maar hoe houdt de rest van Nederland (incl. de Groningers) de huizen straks nog betaalbaar warm?
Wij wonen in een standaard rijtjeshuis eind jaren 60 gebouwd, dus bagger geïsoleerd. De eerste jaren viel dit alles niet zo op en betaalden we lachend de gasrekening. Ben later het huis wat gaan dichtmetselen. Nederland kent nog heel veel huizen van eind jaren 60, 70 en 80.
Het zal nu niemand zijn ontgaan dat die kosten toch hoger en hoger werden (en dat lag niet zozeer aan de hoeveelheid goedkoop gas)! En nu wil Den Haag het liefst zsm op alternatieven overstappen. Echter, die zijn er niet of nauwelijks! Zonnepanelen is een optie, maar dan moet je toch een flinke spaarrekening bezitten. De terugverdientijd is wat mij betreft ook nog te lang. Houtsnippers in de kelder heb ik gelezen! En dan is er nog de elektrische warmtepomp (hele dure oplossing ook). En dan zijn de opties zo'n beetje uitverkocht.

Een extra truitje dan? Geen probleem. De kachel 1 graadje omlaag? Waarom niet? Maar er zijn grenzen! Ondanks die maatregelen ben je ieder jaar meer kwijt aan energie en lijkt het alsof je tegen de klippen op aan het bezuinigen ben. Het haalt niets meer uit. Je wordt gedwongen, maar tot wat???

Zijn er daarom nog andere alternatieven die te overwegen zijn? (Behalve verhuizen naar Thailand). Kan Den Haag zomaar van de inwoners verlangen dat deze zijn huis volledig isoleert en voorziet van zonnepanelen zonder hier zelf verantwoordelijkheid in te nemen?
Heeft Nederland zich niet iets te kwetsbaar opgesteld met die gasbel uit Groningen en inherent de bouw in de jaren 70, 80 en 90?
Want wat zien we nu in vele van die huizen als warmtebron. De zeer vervuilende houtkachel! Daar komt dan uiteraard zeer binnenkort een enorme taks op (op de kachel EN op het hout)!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Labyrint
Bevlogen

Re: In de kou

Bericht door Labyrint » 06 feb 2018 13:24

Tja. :?

Als we Nikola Tesla moeten geloven blijft het bij een trui aantrekken als je minder verdiend dan diegenen die het wel betalen kunnen.
Dat is de truuk.

Afbeelding
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 feb 2018 14:33

Men zou eens in Skandinavië kunnen gaan kijken hoe men geïsoleerde huizen kan bouwen?
Dak- of zoldervloerisolatie is het belangrijkste. En dat kan meestal ook achteraf van binnen aangebracht worden.

Overigens blijft Finland, waar ik woon, een stuk kouder dan Nederland. Elektriciteitsverbruik was 31.000 kWh vorig jaar. Daarvoor betaalde ik € 3257. Zonder klagen, want een heel lekker warm huis is wat mij betreft een prioriteit in het leven. Altijd wanneer ik in de winter Nederland bezoek verkleum ik daar, en verbaas ik me erover dat Nederlanders weinig willen uitgeven om 's winters behaaglijk te wonen. Vooral de koude slaapkamer is voor mij een ramp. Maar ik had ooit een stel Freethinkers uit Nederland op bezoek. Ze klaagden erover dat het in de Finse slaapkamer te warm was. 't Is ook een kwestie van waar je aan gewend bent natuurlijk.
Born OK the first time

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 06 feb 2018 15:40

Wij zijn op dit moment aan het kijken naar een warmtepomp.
Naar gasloos is onbetaalbaar. Vraagt veel stroom, is dus erg duur en slecht voor het milieu. Stroom wordt in het algemeen ook opgewekt met fossiele brandstof.We kijken nu nu naar een hybride systeem. De grootste kostenpost is de stroom die de warmtepomp vraagt.
Met 12 extra hoog rendement zonnepanelen (naast de 18 die we al hebben) zouden we nog € 10,= per maand moeten betalen aan stroom. Plus natuurlijk allerlei extra kosten als netbeheer. De hele installatie komt op ruim €12.000,= (dankzij de subsidie). Als de verrekening van teruggeleverde stroom stopt en ik kan de stroom niet opslaan, dan moet de gasprijs wel 2x zo duur worden willen we ooit in de verre toekomst quitte spelen.
Dus alle reclame voor gasloos is nu wat voorbarig.
Oh ja, we wonen in een vrijstaand huis aan de rand van een dorp, alleen maar weilanden om ons heen. Maar we hebben isolatielabel A. Dat dan weer wel.
Overmorgen praten weer verder met de installateur.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 07 feb 2018 04:30

dikkemick schreef:
06 feb 2018 13:11
Een extra truitje dan? Geen probleem. De kachel 1 graadje omlaag? Waarom niet? Maar er zijn grenzen! Ondanks die maatregelen ben je ieder jaar meer kwijt aan energie en lijkt het alsof je tegen de klippen op aan het bezuinigen ben. Het haalt niets meer uit. Je wordt gedwongen, maar tot wat???

Zijn er daarom nog andere alternatieven die te overwegen zijn?
Hopla.. uit je luie stoel, truitje uit en.....

http://www.de12ambachten.nl/beter1x/bet ... kracht.php
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 feb 2018 09:18

Daar ligt een markt open Petra. Fietsen thuis (eventueel met z'n allen) voor stroomopwekking. Ik zou het nog niet eens zo vervelend vinden!
's Winters lekker met z'n allen op de fiets. Nu nog de acuu's die goed (en veel) stroom op kunnen slaan!

Verder zou ik graag mijn huis op z'n Fins willen isoleren, maar het blijven die kosten waar ik tegenaan zit te hikken. Alleenverdieners (met kinderen) in Nederland zijn niet de meest bevoorrechten.
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 07 feb 2018 09:30

dikkemick schreef:
07 feb 2018 09:18
Verder zou ik graag mijn huis op z'n Fins willen isoleren, maar het blijven die kosten waar ik tegenaan zit te hikken. Alleenverdieners (met kinderen) in Nederland zijn niet de meest bevoorrechten.
Dat suggereert een oplossing, maar daaraan zitten wel wat principiële bezwaren.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 feb 2018 09:35

De Encyclopedist schreef:
07 feb 2018 09:30
dikkemick schreef:
Zoals?
Wat ik wel denk ik dat de huidige woningmarkt al heel goed zou moeten inspelen op de (groene) energiemarkt. Op IEDER dak liggen zonnepanelen en de vloer-en dakisolatie is optimaal! En moet dat werkelijk zo schrikbarend duur zijn? Ik denk het niet.
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 07 feb 2018 09:43

dikkemick schreef:
07 feb 2018 09:35
De Encyclopedist schreef:
07 feb 2018 09:30
dikkemick schreef:
Zoals?
Kinderen opstoken en de andere ouder, als die er is, aan het werk zetten.
dikkemick schreef:
07 feb 2018 09:35
En moet dat werkelijk zo schrikbarend duur zijn? Ik denk het niet.
Geen idee.

Ik denk wel dat de gasprijzen, in Nederland wegens het Slochterenveld tamelijk arbitrair, keurig tred hebben gehouden met alle energiebesparingen, zodat de Gasunie (en de staat) zijn winsten op peil houdt.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 feb 2018 09:52

Moeder de vrouw moet wel kunnen werken en dat is gezien de gezondheidstoestand helaas onmogelijk. De regering heeft er de afgelopen 25 a 30 jaar nl. enorm haar best voor gedaan dat 2-verdienen de norm is geworden. Je kunt nu inderdaad als 1-verdiener bijna geen kant meer op. Die dans ben ik gelukkig net nog ontsprongen.
Maar zoals de regering haar verantwoordelijkheid binnenkort met de tabkaslobby zal moeten gaan nemen, zal ze dit ook met energie moeten doen. Ik hoop dat ik die tijd kan uitzingen!
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 feb 2018 11:09

dikkemick schreef:
07 feb 2018 09:52
Moeder de vrouw moet wel kunnen werken en dat is gezien de gezondheidstoestand helaas onmogelijk. De regering heeft er de afgelopen 25 a 30 jaar nl. enorm haar best voor gedaan dat 2-verdienen de norm is geworden. Je kunt nu inderdaad als 1-verdiener bijna geen kant meer op. Die dans ben ik gelukkig net nog ontsprongen.
Maar zoals de regering haar verantwoordelijkheid binnenkort met de tabkaslobby zal moeten gaan nemen, zal ze dit ook met energie moeten doen. Ik hoop dat ik die tijd kan uitzingen!
Ik heb het als 1-verdiener altijd prima gered, maar ik had dan ook meer dan twee keeer het netto minimumloon :) Hoe belachelijk een term als "de tweeverdieners"is, blijkt wel als je mijn (netto!) pensioen vergelijkt met het BNP per hoofd van de bevolking in Thailand (mijn pensioen was de laatste keer dat ik dit checkte 6 x zo veel)

Het is trouwens de tweede wet an de thermodynamica die een gratis energiebron verbiedt. Zelfs de zon kost wat, maar dat merken we niet zo snel. . .
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 08 feb 2018 05:49

Ik heb op ene ouwe schuit gewoond. In de winter ging ik bij m'n ouders douchen anders vroor ik met m'n voeten aan de douchebak vast.
Er is qua vloerisolatie veel winst te behalen, wij zijn toen van ellende maar het ruim met piepschuim gaan beplakken. Dat hielp!
Ook vloerverwarming scheelt enorm qua warmtegevoel.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 feb 2018 09:13

Hoe lang zou je Nederland kunnen verwarmen als je al het geld dat voor deze totaal exorbitante zinloze exercitie wordt gebruikt mag steken in het verwarmen van de huizen?
https://www.bd.nl/video/production/musk ... in~vp26425
Philip K. Dick

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 08 feb 2018 10:51

Rereformed schreef:
06 feb 2018 14:33
Men zou eens in Skandinavië kunnen gaan kijken hoe men geïsoleerde huizen kan bouwen?
Heb al eens gekeken naar een Scandinavische prefabwoning en me erover verbaast hoe goed deze van technisch betere (niet dikkere maar veel meer isolerende) materialen voorzien zijn. Maar als je dat in Nederland wil bouwen krijg je oorlog met de welstandscomissie en zo. Heb nu HR cv dinges van net een paar jaar oud. NB het grootse deel van de kosten is niet gas en stroom kaal maar alle bijkomende taxen, aansluit, netbeheer en transportkosten. Heb ook nog een open haard voor de gezelligheid. Zo'n ding heeft een niet zo goed rendent van 20%. Dit zou ik kunnen verbeteren door in de open haard een maatwerk houtkachel te integreren hetgeen een rendement van 80% heeft.
Warmtepomp ook al naar gekeken maar inderdaad duur bij bestaande woning. Nu kunnen we gelukkig de energie-rekening wel betalen maar het knaagt ergens toch
PS iemand groene stroom gate gezien?
https://www.npo.nl/zondag-met-lubach/04 ... ON_1282514
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 feb 2018 12:48

doctorwho schreef:
08 feb 2018 10:51
PS iemand groene stroom gate gezien?
https://www.npo.nl/zondag-met-lubach/04 ... ON_1282514
Zojuist.
Mij werd ooit verweten dat ik (desnoods) had gekozen voor zwarte stroom, als het maar de goedkoopste variant was. Na het zien van Lubach sta ik weer helemaal achter die beslissing.
Wat worden we toch belazerd met z'n allen!! En daardoor voel ik me als braaf (energie)belasting afdragend burger flink genomen als je spotjes tegenkomt waarin wordt geadviseerd een extra truitje aan te trekken.
Philip K. Dick

Plaats reactie