In de kou

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: In de kou

Bericht door lanier » 12 feb 2018 14:17

Donald Trump denkt daar anders over. Hij wil mooie schone plantenresten delven en verbranden.
Weet je dat zeker?
Ik denk niet dat hij het over fotosynthese heeft.
Bij natuurlijke fotosynthese zou je 16.000m2 landbouwgrond nodig moeten hebben om één persoon per dag van energie te kunnen voorzien.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 12 feb 2018 15:26

Fish schreef:
11 feb 2018 23:32
Vilaine schreef:
06 feb 2018 15:40

Overmorgen praten weer verder met de installateur.
Ik was vorige week bij een boer die een nieuwe stal had laten bouwen. Die had een kant van zijn staldak volgelegen met panelen. Met de opgewekte stroom werden drie grote vaten met water verwarmd en een buffer gevormd voor de nacht. Is zoiets nog niet mogelijk voor huizen?
Jazeker, in principe wordt dat ook gedaan. Met stroom naar 80 graden (i.v.m. legionella) in een boiler. Dat kost enorm veel stroom. Daarom is gasloos zo duur. Of veel stroom van de een energie-mij of via 10-tallen zonnepanelen.
Voor de verwarming (vloerverwarming) tot 50 graden wordt de warmtepomp gebruikt. Je hebt dus 2 systemen, die samenwerken.
Bij hybride systemen zorgt gas voor de verwarming tot 80 graden, wat veel goedkoper is. Met een warmtepomp is 80 graden niet te halen. Met een zonneboiler kun je water ook verwarmen tot 50 graden en daarmee de warmtepomp ondersteunen.
Het is dat hete water wat je moet maken met goedkoop gas of dure stroom.
De offerte van een hybride systeem moet nog komen, maar ik kreeg de indruk, dat het peperduur wordt.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 feb 2018 17:34

lanier schreef:
12 feb 2018 14:17
Donald Trump denkt daar anders over. Hij wil mooie schone plantenresten delven en verbranden.
Weet je dat zeker?
Ik denk niet dat hij het over fotosynthese heeft.
Bij natuurlijke fotosynthese zou je 16.000m2 landbouwgrond nodig moeten hebben om één persoon per dag van energie te kunnen voorzien.
Hij zei "beautyfull clean coal"
Kolen zijn resten van planten die lang geleden CO2 uit de lucht haalden. Trump wil die CO2 weer in de atmosfeer stoppen.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 12 feb 2018 19:15

Fish schreef:
11 feb 2018 23:25
dikkemick schreef:
06 feb 2018 13:11
Houtsnippers in de kelder heb ik gelezen! En dan is er nog de elektrische warmtepomp (hele dure oplossing ook). En dan zijn de opties zo'n beetje uitverkocht.

Wij wonen ook in zo'n toen nog niet geïsoleerd huis, oplevering 1970. We hebben al snel de muur laten volspuiten met steenwol, gemeente betaalde een deel van de kosten.
Een jaar of vijftien terug hebben we het dak geïsoleerd en binnenkort wordt de vloer gedaan en ook nu weer betaald de gemeente een deel.

Ik kan nog een bedrag terug verwachten van de gemeente als ik zonnepanelen laat plaatsen is er bij jullie niet zoiets mogelijk, Dikkemick?
Fijn dat je meedenkt Fish voor wat betreft opties. Maar vergeet niet, ik beleg niet, heb geen aandelen, ben niet rijk geworden van bitcoins en ben
(als 1-verdiener) bijna een maandinkomen kwijt aan:
Hypotheek
Zorgkosten
Pensioenkosten
Eten/drinken
2 thuis wonende kinderen.

Het is de eindjes aan elkaar knopen en de WIL is er dus wel, maar de middelen ontbreken. En dat is het vreemde in Nederland. De overbuurmeisjes (vriendinnetjes van mijn dochter) zitten op de armoedegrens, maar KRIJGEN
Eten/drinken
Laptop
Vakantie!
Sport.
En ik gun het ze van harte, maar de verhoudingen lijken iets scheefgegroeid in dit land.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 12 feb 2018 20:44

dikkemick schreef:
12 feb 2018 19:15
Maar vergeet niet, ik beleg niet, heb geen aandelen, ben niet rijk geworden van bitcoins en ben
(als 1-verdiener) bijna een maandinkomen kwijt aan:
Hypotheek
Zorgkosten
Pensioenkosten
Eten/drinken
2 thuis wonende kinderen.
Ja, ik kan dat invoelen, heb zelf in die positie verkeerd met drie kinderen die niet zoals ik op mijn dertiende mee ging verdienen in het gezin maar doorleerden.
Toen de jongste naar het middelbaar onderwijs ging is mijn vrouw gaan werken en kregen we het beter.
Ik kan nu makkelijk praten. :oops:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 feb 2018 02:48

Het probleem is, dat men in Nederland niet alle burgers op dezelfde manier behandeld. Sommigge krijgen bijstand en allerlei subsidies, anderen worden geacht zichzelf te kunnen bedruipen, en krijgen daarom niets. Zodoende zouden veel uitkeringstrekkers er financiëel op achteruit gaan als ze aan het werk zouden gaan. Werken loont voor hen nauwelijks. De enige echte oplossing voor dut probleem is een basisinkomen, dat alle onontkoombare kosten dekt. (Geen pensioen, geen hypotheek, geen sport en geen vakantie, die zijn ontkoombaar) En alleen mensen die effectief niet kunnen werken (wegens een persoonlijke handicap) eventueel nog aanvullende subsidies geeft.

Als je dit zou instellen en vervolgens iedere werkende zodanig zou belasten. dat zijn of haar inkomen gelijk blijft aan wat het nu is, zou een miniumloner ongeveer 70% belasting moeten betalen. Als je zelfs maar een vlaktax wilt invoeren, ontkom je er niet aan dat degenen met een laag inkomen er enorm op vooruit zouden gaan, Er zou een gigantische herverdeling van inkomen nodig zijn, om te voorkomen dat de minst verdienende de meeste belasting zouden betalen. Waarschijnlijk is dit (basisiinkomen plus vlaktax van minstens 51%) inderdaad de beste oplossing, maar degenen die de kosten er van zouden moeten dragen, hebben te veel macht dan dat ze dat laten gebeuren.

Voorlopig blijven we dus met dit onrechtvaardige systeem zitten.
Ik wens u alle goeds

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 feb 2018 21:05

Het lijkt erop dat we in de toekomst aardgas gaan halen uit de Noordzee. Nederland is nooit op tijd klaar om massaal over te stappen op een andere energiebron. Dit is de meest voor de hand liggende optie.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 17 feb 2018 13:42

lanier schreef:
16 feb 2018 21:05
Het lijkt erop dat we in de toekomst aardgas gaan halen uit de Noordzee. Nederland is nooit op tijd klaar om massaal over te stappen op een andere energiebron. Dit is de meest voor de hand liggende optie.
Nuon is bezig met het proefdraaien in een centrale met waterstofgas in plaats van aardgas. Deze waterstof wordt geproduceerd met de overcapaciteit van windenergie. Vervolgens kan hier weer in de centrale stroom van gemaakt. Deze omzetting kost welliswaar rendement maar met het waterstof is er een medium dat meer energie bevatten kan dan met accu's mogelijk zou zijn. In die zin gloort er nog hoop want ons aardgasdistributienet is redelijk eenvoudig aan te passen aan waterstofgas.
Nog een voordeel is een overigens Nederlandse vinding om waterstof in een soort granulaat te binden waarmee het geschikt is om in een auto met brandstofcel te gebruiken.
https://www.autobahn.eu/2892/waterstof- ... de-poeder/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

blue-sky

Bericht door blue-sky » 12 sep 2019 20:21

gaat de gaskraan toch echt dicht in 2022? zie het artikel hieronder

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/10/ga ... n-a3972810

ik denk dat het zeker mogelijk is en dat het een kwestie van willen is. een einddatum van 2022 zou zelfs innovatie kunnen aanwakkeren bij energie-leveranciers omdat mensen toch een (goedkoop) alternatief nodig zullen hebben.

wat denken jullie? Motiveert deze maatregel energie-bedrijven om de komende jaren te innoveren? en zo nee, waarom niet?

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 13 sep 2019 08:43

Van de energie-bedrijven verwacht ik weinig. Die kijken alleen naar winst. Als ik het goed begrijp zorgt Wiebes voor alternatieven voor het Gronings aardgas en kan alles gewoon doorgaan.
Het enige wat helpt is CO2 belasting. En laten we het geld dat daarmee binnenkomt slim gebruiken. Bijvoorbeeld voor die update van het elektriciteits net.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie