In de kou

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: In de kou

Bericht door Peter van Velzen » 08 feb 2018 13:12

dikkemick schreef:
08 feb 2018 12:48
Zojuist.
Mij werd ooit verweten dat ik (desnoods) had gekozen voor zwarte stroom, als het maar de goedkoopste variant was. Na het zien van Lubach sta ik weer helemaal achter die beslissing.
Wat worden we toch belazerd met z'n allen!! En daardoor voel ik me als braaf (energie)belasting afdragend burger flink genomen als je spotjes tegenkomt waarin wordt geadviseerd een extra truitje aan te trekken.
We hebben een keuze: Of een truitje, of verhuizen naar hoger gelegen gebieden, als het water ons tot aan de lippen komt. Zeg het maar. We lopen overigens wel het risico dat de bewoners van het heuvelland, ons terug willen sturen waar we vandaan kwamen. "Opvang in de (laaggelegen) regio, zo noemt men dat.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 08 feb 2018 13:14

dikkemick schreef:
Wat worden we toch belazerd met z'n allen!! En daardoor voel ik me als braaf (energie)belasting afdragend burger flink genomen als je spotjes tegenkomt waarin wordt geadviseerd een extra truitje aan te trekken.
Heb kennis die bij NUON werkt en die had me al eens verteld over de biomassa-bijstook, waardoor ze aan de eisen bleven voldoen.
Denk dat er voor stedelijke gebieden meer centrale oplossingen gezocht moeten worden. De energiemaatschappijen zijn niet armlastig en zouden in aardwarmtecentra kunnen voorzien. Voor de buitengebieden zal men meer individueel maatwerk moeten toepassen.
Zelf denk ik aan een kleine kernreactor in de schuur :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 feb 2018 05:37

doctorwho schreef:
08 feb 2018 13:14
dikkemick schreef:
Heb kennis die bij NUON werkt en die had me al eens verteld over de biomassa-bijstook, waardoor ze aan de eisen bleven voldoen.
Denk dat er voor stedelijke gebieden meer centrale oplossingen gezocht moeten worden. De energiemaatschappijen zijn niet armlastig en zouden in aardwarmtecentra kunnen voorzien. Voor de buitengebieden zal men meer individueel maatwerk moeten toepassen.
Zelf denk ik aan een kleine kernreactor in de schuur :D
Kernenergie is toch de meest rendabele voordelige schone variant?
Moet toch meer mee te doen zijn, lijkt mij.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 feb 2018 08:39

Petra schreef:
09 feb 2018 05:37
Vooral de thoriumreactor
https://www.volkskrant.nl/opinie/thoriu ... ~a4119126/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 feb 2018 17:24

Peter van Velzen schreef:
08 feb 2018 13:12
dikkemick schreef:
Zojuist.
Mij werd ooit verweten dat ik (desnoods) had gekozen voor zwarte stroom, als het maar de goedkoopste variant was. Na het zien van Lubach sta ik weer helemaal achter die beslissing.
We hebben een keuze: Of een truitje, of verhuizen naar hoger gelegen gebieden, als het water ons tot aan de lippen komt. Zeg het maar. We lopen overigens wel het risico dat de bewoners van het heuvelland, ons terug willen sturen waar we vandaan kwamen. "Opvang in de (laaggelegen) regio, zo noemt men dat.
Peter, er is maar 1 ding dat ik verlang.
OPENHEID van zaken!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 feb 2018 05:45

doctorwho schreef:
09 feb 2018 08:39
Petra schreef:
09 feb 2018 05:37
Vooral de thoriumreactor
https://www.volkskrant.nl/opinie/thoriu ... ~a4119126/

Er staat:
Thorium is duurzaam, veilig, geeft geen CO2, kent geen afvalprobleem en levert grote hoeveelheden goedkope stroom. Waarom gebruiken we dat thorium daarom niet al lang? In 1963 heeft in de VS vijf jaar lang een MSR reactor uitstekend gewerkt. Maar met thorium kun je geen plutonium voor kernkoppen maken. Vermoedelijk is de VS om die reden gestopt. Sindsdien is over de hele wereld alleen in uranium geïnvesteerd en is de kennis over thorium naar de achtergrond verdwenen
Ik heb overigens altijd gedacht dat de fossielen brandstoffen lobby erachter zat, qua weerstand tegen kernenergie.
Toch een complot. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 11 feb 2018 22:50

Kunstmatige fotosynthese is ook nog een optie. Nu misschien nog niet maar voor de toekomst interessant.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 11 feb 2018 22:58

lanier schreef:
11 feb 2018 22:50
Kunstmatige fotosynthese is ook nog een optie. Nu misschien nog niet maar voor de toekomst interessant.
Wat is er mis met de natuurlijke?
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 11 feb 2018 23:25

dikkemick schreef:
06 feb 2018 13:11
Houtsnippers in de kelder heb ik gelezen! En dan is er nog de elektrische warmtepomp (hele dure oplossing ook). En dan zijn de opties zo'n beetje uitverkocht.

Wij wonen ook in zo'n toen nog niet geïsoleerd huis, oplevering 1970. We hebben al snel de muur laten volspuiten met steenwol, gemeente betaalde een deel van de kosten.
Een jaar of vijftien terug hebben we het dak geïsoleerd en binnenkort wordt de vloer gedaan en ook nu weer betaald de gemeente een deel.

Ik kan nog een bedrag terug verwachten van de gemeente als ik zonnepanelen laat plaatsen is er bij jullie niet zoiets mogelijk, Dikkemick?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 11 feb 2018 23:27

Rereformed schreef:
06 feb 2018 14:33
Vooral de koude slaapkamer is voor mij een ramp.
Wij slapen ook nog met een raam open. :wink:

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 11 feb 2018 23:32

Vilaine schreef:
06 feb 2018 15:40

Overmorgen praten weer verder met de installateur.
Ik was vorige week bij een boer die een nieuwe stal had laten bouwen. Die had een kant van zijn staldak volgelegen met panelen. Met de opgewekte stroom werden drie grote vaten met water verwarmd en een buffer gevormd voor de nacht. Is zoiets nog niet mogelijk voor huizen?

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 11 feb 2018 23:49

Fish schreef:
11 feb 2018 23:32
Vilaine schreef:
06 feb 2018 15:40

Overmorgen praten weer verder met de installateur.
Ik was vorige week bij een boer die een nieuwe stal had laten bouwen. Die had een kant van zijn staldak volgelegen met panelen. Met de opgewekte stroom werden drie grote vaten met water verwarmd en een buffer gevormd voor de nacht. Is zoiets nog niet mogelijk voor huizen?
Natuurlijk is dat mogelijk. Ik durf niet te beloven dat de gemeente vee in je huis goed vindt.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 feb 2018 03:37

Fish schreef:
11 feb 2018 23:25
dikkemick schreef:
06 feb 2018 13:11
Houtsnippers in de kelder heb ik gelezen! En dan is er nog de elektrische warmtepomp (hele dure oplossing ook). En dan zijn de opties zo'n beetje uitverkocht.

Wij wonen ook in zo'n toen nog niet geïsoleerd huis, oplevering 1970. We hebben al snel de muur laten volspuiten met steenwol, gemeente betaalde een deel van de kosten.
Een jaar of vijftien terug hebben we het dak geïsoleerd en binnenkort wordt de vloer gedaan en ook nu weer betaald de gemeente een deel.
Ik herhaal het nog een keertje; piepschuim in de kelder! Goedkoop en isolerend.
https://houhetwarm.nl/isolatiemateriale ... chuim-eps/

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 12 feb 2018 12:09

De Encyclopedist schreef:
11 feb 2018 22:58
lanier schreef:
Het rendement van natuurlijke fotosynthese is veel te laag om te kunnen toepassen als energiebron voor de mens.
Planten zijn niet geëvolueerd met als doel om te dienen als biomassa voor de mens.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 feb 2018 13:18

lanier schreef:
12 feb 2018 12:09
De Encyclopedist schreef:
11 feb 2018 22:58
lanier schreef:
Het rendement van natuurlijke fotosynthese is veel te laag om te kunnen toepassen als energiebron voor de mens.
Planten zijn niet geëvolueerd met als doel om te dienen als biomassa voor de mens.
Donald Trump denkt daar anders over. Hij wil mooie schone plantenresten delven en verbranden.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie