Toekomst van slavernij?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

LonelyThinker
Ervaren pen

Re: Toekomst van slavernij?

Bericht door LonelyThinker » 13 feb 2018 13:07

Bedrijven zijn er niet voor de consument, ze zijn er om de rijken nog rijker te maken, en dat doen ze maar al te graag door hun werknemers zoveel mogelijk hun rechten te ontnemen. Je ziet in Arabische landen dat men het volk "eronder wil houden". Bedrijven die landen gaan besturen zullen niet anders willen.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 13 feb 2018 13:34

LonelyThinker schreef:
13 feb 2018 13:07
Bedrijven zijn er niet voor de consument, ze zijn er om de rijken nog rijker te maken, en dat doen ze maar al te graag door hun werknemers zoveel mogelijk hun rechten te ontnemen. Je ziet in Arabische landen dat men het volk "eronder wil houden". Bedrijven die landen gaan besturen zullen niet anders willen.
Ik vond de bakker in ons dorp al zo'n despoot :shock:

Denk dat jouw bewering pas opgaat bij bepaalde schaalgrootte en bedrijfsvorm.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 13 feb 2018 13:38

doctorwho schreef:
13 feb 2018 13:34
Ik vond de bakker in ons dorp al zo'n despoot :shock:

Denk dat jouw bewering pas opgaat bij bepaalde schaalgrootte en bedrijfsvorm.
Ja, ik denk dat het gaat om multinationals omdat die bestuurd worden ("overgenomen") door de rijkste rijken, en die willen meer geld. :?

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 13 feb 2018 16:03

LonelyThinker schreef:
13 feb 2018 13:07
Nog niet zo lang geleden was er een docu op RTL Z over rijkdom. Ik weet helaas niet meer hoe die docu heette. Het ging over hoe de financiële wereld veranderd is sinds de jaren 60. Over hypotheken, banken, effectenhandelaren, de beurzen, winstuitkeringen, etc. Het was best schokkend om te zien hoe onze wereld daardoor is veranderd.
Bij bedrijven, met name de grote beursgenoteerde bedrijven draait ALLES om winst, het liefst zoveel mogelijk. Een beetje CEO krijgt gemiddeld maar liefst 780x per jaar het salaris uitgekeerd van de gemiddelde werknemer :shock: dat is niet uit te leggen. Helemaal niet omdat als het maar even kan er wordt bezuinigd op personeel. Het moet altijd goedkoper en efficiënter. Bedrijven verhuizen naar het buitenland omdat daar de arbeidskrachten goedkoper zijn. Ook werken ze daar (veel) langer. Ooit de docu gezien (ook op RTL Z) over de Apple fabrieken? Met een undercovervideocamera zijn er beelden opgenomen. Talloze mensen slapen op hun werkplek omdat ze veel te lange dagen maken. Leveranciers van tinmijnen in Indonesië hebben 12-jarige kinderen aan het werk die hun leven wagen in zandmijnen die keer-op-keer instorten. Ondertussen worden winsten weggeloodsd via ingewikkelde constructies om maar geen belasting te hoeven betalen. Hier in het Westen kunnen we die arbeidsomstandigheden niet goedkeuren, dus dan maar in landen produceren waar ze het niet zo nauw nemen met de arbeidsvoorwaarden. Ook al keurt Apple het officieel af, toch verandert er niets.

Als bedrijf kun je tegenwoordig in het Westen snel verdienen aan 2 groepen: de allerrijksten en de armen.
De allerrijksten investeren graag in dure auto's en woningen op toplocaties. Daar valt snel heel veel geld mee te verdienen. Auto’s is nog tot daar aan toe, maar huizen worden voor veel mensen onbetaalbaar. Het gaat die mensen om de investering, het zal ze een rotzorg zijn dat anderen niet meer kunnen leven in de binnenstad en moeten verhuizen naar randgemeentes.
De armen klinkt gek, maar weinig winkels doen het zo goed als bijvoorbeeld de Action en Op=Op. Niet alleen de armen komen daar, ook de gemiddelde burger komt er graag, want het kost allemaal niets. Ondanks dat het zo goedkoop is, worden er winsten gemaakt waar andere bedrijven alleen maar van kunnen dromen.

De winstuitkeringen zijn ontstaan in Engeland begin jaren 90. Heel leuk als je CEO bent maar minder leuk in allerlei gevallen. Zo is alles een eenheidsworst. Goedkoper produceren van voedsel betekent massaproductie en daardoor minder soorten. De soorten die overblijven gedijen niet overal even goed met als resultaat toevoegen van veel (dure) mest en uitputting van landbouwgrond. Alleen maar zodat bedrijven meer verdienen en een CEO misschien niet 780x maar 800x het salaris van de gemiddelde werknemer krijgt uitbetaald. Het lijkt een beetje op de goudkoorts; hoe kunnen we zoveel mogelijk winst maken? Dat gaat over de rug van de ‘arbeider’.
Winkelstraten zien er overal hetzelfde uit; hema, kruidvat, noem ze maar op. Een gemiddelde zelfstandige kan de huur niet meer opbrengen in de winkelstraten. Logisch want de rijken zien het als investering en malen niet om wat een huurder moet betalen.
Een ondernemer wil best investeren maar het liefst niet in een loonstijging. De gemiddelde werknemer gaat er ieder jaar nauwelijks op vooruit, terwijl de inflatie en kosten stijgen. Zeker meer dan de gemiddelde loonstijging. Dus per definitie wordt de gemiddelde werknemer armer. Dit zal ook niet snel veranderen. Een bedrijf wil ieder jaar meer winst maken, en dan is het laatste waar ze aan denken een loonstijging.

Er zijn geheime diensten zoals MI5 die burgelijke ongehoorzaamheid voorspellen voor de toekomst. Die houden er rekening mee dat de ongelijkheid zo groot wordt dat de burgers het niet meer pikken. Was ook te zien in de docu van RTL Z.

Mocht ik er nog achterkomen om welke docu het ging, dan plaats ik nog wel een link.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 13 feb 2018 16:28

lanier schreef:
13 feb 2018 16:03

Er zijn geheime diensten zoals MI5 die burgelijke ongehoorzaamheid voorspellen voor de toekomst. Die houden er rekening mee dat de ongelijkheid zo groot wordt dat de burgers het niet meer pikken. Was ook te zien in de docu van RTL Z.

Mocht ik er nog achterkomen om welke docu het ging, dan plaats ik nog wel een link.
Frankrijk en Rusland hebben dat al eens meegemaakt dus zo vreemd is die gedachte niet. Het gekke is dat bonden nauwelijks nog jonge aanwas hebben.
De jeugd heeft zijn speeltjes dus komen ze (nog) niet in opstand.

Dit huis in pas gebouwd hier, het staat pal aan zee en er is nog een kleinere villa bij gebouwd voor de gaten.

Afbeelding

Iedereen vraagt zich af wie daar komt wonen. Het huis is groot genoeg om met vier of vijf gezinnen te bewonen maar waarschijnlijk leven er straks drie of vier mensen in.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 13 feb 2018 16:52

Fish schreef:
13 feb 2018 16:28
Dit huis in pas gebouwd hier, het staat pal aan zee en er is nog een kleinere villa bij gebouwd voor de gaten.

Afbeelding

Iedereen vraagt zich af wie daar komt wonen. Het huis is groot genoeg om met vier of vijf gezinnen te bewonen maar waarschijnlijk leven er straks drie of vier mensen in.
Is dat hout aan de buitenkant? Brandt prima.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 13 feb 2018 18:58

Fish schreef:
13 feb 2018 16:28
Wel een leuk huis :)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 13 feb 2018 20:28

doctorwho schreef:
13 feb 2018 18:58
[
Wel een leuk huis :)
Zeker, maar vooral groot (en waarschijnlijk ook duur).
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 13 feb 2018 21:01

Fish schreef:
13 feb 2018 20:28
Zeker, maar vooral groot (en waarschijnlijk ook duur).
Dus hoge W.O.Z. en eigenwoningforfait :) Ben meer een bosmens anders zou ik best willen ruilen.

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 13 feb 2018 22:05

Mensen met belachelijk veel geld hebben altijd te weinig, en de methoden om meer te krijgen zijn waarschijnlijk vaak onethisch en onwettelijk. Geld gaat naar geld en arm moet altijd betalen. Geld representeert waarde, en als er waarde naar A gaat, gaat er waarde van B af. Simpel lijkt mij.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 14 feb 2018 03:35

LonelyThinker schreef:
13 feb 2018 22:05
. Geld representeert waarde, en als er waarde naar A gaat, gaat er waarde van B af. Simpel lijkt mij.
Neuhhhh. De goudstandaard is al lang losgelaten en met de komst van de handel in derivaten maakt men iets van niets.
Overigens ook bij Bit-coin mining wordt er iets uit niets gecreëerd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 14 feb 2018 10:49

Petra schreef:
14 feb 2018 03:35
LonelyThinker schreef:
. Geld representeert waarde, en als er waarde naar A gaat, gaat er waarde van B af. Simpel lijkt mij.
Neuhhhh. De goudstandaard is al lang losgelaten en met de komst van de handel in derivaten maakt men iets van niets.
Daar ben ik het niet mee eens. Geld pompen zorgt voor inflatie, die de burger betaalt. Aandelen (waaronder derivaten) is inleggen en winnen of verliezen, waarbij geld van de ene naar de andere hand gaat. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarde zijn dingen als menselijk kapitaal, arbeidskapitaal (en misschien productiecapaciteit). Uiteindelijk is de enige "winst" voor zover je daarvan kunt spreken: harder werken voor minder geld (minder waarde vergaren). De waarde die daaruit ontstaat gaat naar... de rijken! (verrassing) :)

Van de Bitcoin weet ik niet helemaal het technische verhaal, maar waarde ermee creëren kan niet. Het schijnt dat het een soort piramidespel is waarbij de vroege miners hun waarde astronomisch zien stijgen, als een soort: "mijn geld is honderd keer zoveel waard als het jouwe." Er is ook een koers van de munt. Gewoon speculatie dus.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 15 feb 2018 04:44

LonelyThinker schreef:
14 feb 2018 10:49
Petra schreef:
14 feb 2018 03:35
LonelyThinker schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Geld pompen zorgt voor inflatie, die de burger betaalt. Aandelen (waaronder derivaten) is inleggen en winnen of verliezen, waarbij geld van de ene naar de andere hand gaat. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarde zijn dingen als menselijk kapitaal, arbeidskapitaal (en misschien productiecapaciteit). Uiteindelijk is de enige "winst" voor zover je daarvan kunt spreken: harder werken voor minder geld (minder waarde vergaren). De waarde die daaruit ontstaat gaat naar... de rijken! (verrassing) :)

Van de Bitcoin weet ik niet helemaal het technische verhaal, maar waarde ermee creëren kan niet. Het schijnt dat het een soort piramidespel is waarbij de vroege miners hun waarde astronomisch zien stijgen, als een soort: "mijn geld is honderd keer zoveel waard als het jouwe." Er is ook een koers van de munt. Gewoon speculatie dus.
Ik dacht bij derivaten aan de credit default swap affaires.

Bitcoins kun je minen = genereren van iets wat er daarvoor nog niet was.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 19 feb 2018 13:52

Economie draait toch om het genereren van geld? Dat heet schaarste. Als je iets maakt wat anderen graag willen hebben, dan creëer je al geld. Wat er voor die tijd niet was. Dat kan iets materieels zijn, maar ook een idee (patent bijv.)
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 23 feb 2018 06:20

Peter van Velsen maak m.i. een onderscheid tussen slavernij en botte uitbuiting.
Hij draagt daar goede argumenten voor aan in ik ben het wel met hem eens.
Het probleem is dat in ons land de animo om slavenhouder te worden niet erg groot is. Maar uitbuiten doen wij bijna allemaal. Het Zeeuws meisje is ons nationale icoon, en niemand ziet enig kwaad in dat kind. Wij volgen haar na want ons ben zunig he? Het principe van geen cent teveel willen uitgeven zit in onze genen. Het is vaak aan erosie onderhevig. Zuinigheid en uitbuiting liggen samen onder één deken. Het één gaat naadloos over in het ander. Wij hebben graag onze kinderen op school en de straten goed verlicht, maar de belasting tillen wordt eerder gezien als een sportieve prestatie dan als een misdaad. Joske geeft in de bijbel al een slecht voorbeeld door een parabel te lanceren van een wijnboer die zijn overvloedige oogst binnen wil halen. Hij huurt daarvoor vroeg in de morgen een aantal arbeiders en spreekt met hen een bedrag af waarvoor zij druiven zullen plukken. halverwege de dag zie de wijnboer dat het werk niet af zal komen, en hij gaat weer naar het dorpsplein om nog een aantal werkkrachten te huren, en tegen de avond moet hij nog weer eens hetzelfde doen. Aan het eind van de rit betaald de wijnboer het tevoren overeengekomen bedrag uit. En dat blijkt voor iedereen hetzelfde bedrag te zijn. Natuurlijk breekt de pleuris uit. Waarop Joske heel verbaasd reageert..."Wat klaagt gij? Heb ik een van u tekort gedaan? Zijt gij kwaad omdat ik Goed ben? Formeel had Joske gelijk, maar moreel valt er wel wat op af te dingen
Ook in onze samenleving zal een keer de pleuris uitbreken. De ergernis dat ernstig zieke mensen geen geneesmiddel krijgen omdat de farmaceut, die op kosten van de belastingbetaler zijn diploma heeft gehaald zijn producten onbetaalbaar maakt is een voorbeeld dat om wraak gaat roepen. Ook al omdat de regering daarmee akkoord is. Wij zitten met een onderbetaald en overbelast politie apparaat, met onderbetaalde en slecht gewaardeerde onderwijzers. En defensie waarop zoveel bezuinigd is dat soldaten door gebrek aan munitie "pang pang moeten roepen...
En dat terwijl wij in een van de rijkste landen ter wereld wonen!

Plaats reactie