Lubbers

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bonjour
Moderator

Lubbers

Bericht door Bonjour » 20 feb 2018 07:11

Lubbers wordt de laatste tijd zo geprezen. Hij was premier tijdens mijn studie periode. Ik had niets met die man. Nu lees ik dat Buma een opmerking plaatst: 'Vrijwel alles staakte in tijd Lubbers, maar hij zette door' . Die stakingen hebben vast wel een reden gehad.

Hoe hebben jullie de periode Lubbers ervaren?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Site Admin

Re: Lubbers

Bericht door Maria » 20 feb 2018 10:23

Moeilijk zo'n periode in vogelvlucht te behandelen, maar ik doe een poging voor zover mij is bijgebleven.
Vooral van mijn beleving in de dagelijkse praktijk in de grote lijnen, want wie wat deed in de regering heb ik niet allemaal precies in mijn hoofd, maar is na te zoeken.

Ik herinner me hem als iemand die het eerst een aantal jaren als minister heeft gedaan en die het 3 kabinetten uitgehouden heeft in een periode van diepe, diepe economische crisis.
Deze voort durend en escalerend na de oliecrises van 1973 al ruim 10 jaar durend voor hij aantrad als premier.
Om over zijn regeerperiode te kunnen oordelen moet je de situatie van de 10 jaar tevoren kennen om de omstandigheden van de meeste mensen tijdens deze diepe crisis te kennen en te begrijpen.
De kosten hiervoor kwamen in het begin (jaren 70) vooral uit de schatten, die de gaswinning opleverde, mede door verkoop naar het buitenland.
Door al deze maatregelen bleven wij Nederlanders in betrekkelijke welvaart leven en leek onze economie ver boven andere landen in de wereld uit te steken. Voor ons particulieren kwam de grote klap na 1976 bij het instorten van de huizenmarkt.
Maar ondertussen bleef het bedrijfsleven internationaal klappen krijgen, de één sleepte de nader mee in faillissementen en werden enorme bedragen bijgelegd om deze nog een periode te kunnen laten overbruggen en om te voorkomen dat nog meer mensen op straat kwamen te staan.
In een periode waarin hele straten mensen al jaren werkloos zijn en mensen met verminderde tot onmogelijkheid kansen op werk werden versneld arbeidsongeschikt verklaard om hun niet in de bijstand terecht te laten komen. Mogelijkheden werden gemaakt om vervroegd met pensioen te gaan.
De bouwsector werd gestimuleerd door enorme subsidies op nieuwbouw woningen.
Te begrijpen is dat met dit alles toch de Staatsschuld enorm was opgelopen.
Dit om plaats te maken voor jongeren vanwege de enorme jeugdwerkloosheid.

Dat dit niet eindeloos kon doorgaan, de crisis voort bleef duren en ons gas op zou zijn de loop van 25 jaar, werd toen begrepen.
In zijn periode zijn enorme bezuinigingen doorgevoerd, vooral van de kosten die onze buitengewone verzorgingsstaat met zich meebracht, die in die eerste periode van de crisis nog vooral werden bekostigd uit de inkomsten die we hadden uit de gaswinning.
Het is voor mij de eerste periode waarin mij, als babyboomer met werk, gevraagd werd (gedwongen) financieel solidair te zijn met mensen, die uitbetaald zouden moeten gaan worden voor deze maatregelen.
De onvrede onder het volk was dan ook enorm, de vechtlust werd steeds groter bij degene die niet alle energie ontnomen was en alleen nog maar op de bank konden liggen.
De stakingen waren dan ook niet van de lucht, mede daar de vakbonden deze dagen uitbetaalden.

Daarbij kwam de internationale politiek, waar wij steeds meer afhankelijk van werden.
In die tijd vooral de Europa politiek die steeds doordringender zijn eenheid in wetten en beslissingen opeiste, waardoor de afbraak van onze verzorgingsstaat mede werd gemotiveerd, en wat vooral ook tot uiting kwam in het belangen te behartigen van de NATO, die onder leiding van de US een extreme angst had voor het Russische communisme en hun angst voor een eventueel imperialisme en die bezig waren geweest met een wapenwedloop, die zijn weerga niet kent.
Wat dat betreft maakte Amerika toen de dienst uit, waar we ons toen allemaal steeds meer bewust van werden, mede omdat ook de kosten daarvoor kwamen op onze nek, omdat we verplicht waren eraan mee te doen, zodat wij het oorlogsmateriaal in onze achtertuin kregen neergezet.

Degene die aan het hoofd staat van een gemengd kabinet en zeer onplezierige maatregelen moet nemen binnen onze democratie, heeft het natuurlijk altijd gedaan.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie