Monarchie - twee kanten

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Monarchie - twee kanten

Bericht door Petra » 11 apr 2018 04:26

Maria schreef:
10 apr 2018 09:30
Jouw idee van buigen als een knipmes voor de koning is allang niet meer evident voor de Nederlandse koning.
Een bijzondere traditionele begroeting in een enkele omstandigheid is onderdeel van zo'n heel ritueel en zegt niets over zich neerbuigen.
Het koningschap is hier een beroep, ook al is deze uitverkoren door geboorte, hij kan ook weigeren en het kan evenzeer een last zijn als een eer, en de koning wordt iha. niet als een meerwaardig mens beschouwt.
Hooguit als een idool door sommige mensen, als het ze zo uitkomt.
Jouw idee van buigen als een knipmes voor de koning is allang niet meer evident voor de Nederlandse koning...onderdeel van zo'n heel ritueel.
Je speelt nu met woorden Maria. Door het ritueel te noemen verander je het gegeven eerbied-tonen-voor-deze-hoogstaande-figuren- door- knip & buig- niet hoor!
JA! Dat moet ja!
Je moet ze aanspreken met eerbiedwaardige termen én buigen én geloof het of niet.. achteruit weglopen. Je mag namelijk niet je rug keren naar de majesteit.

Ook door het nu zo gezellig een beroep te noemen maakt het de praktijk niet anders. Het is een bijzonder hoogwaardig beroep! Waar IKKE in ieder geval niet voor in aanmerking kom. Evenals Paus e.d.
Op het moment dat IK uitgesloten ben van mogelijkheid tot.. is er voor mij sprake van discriminatie.
Maria schreef:
De rest is oude koek en totaal niet relevant voor de hedendaagse Nederlandse monarchie.
Je laatste punt over het wennen aan tirannen.
Zeker spreekt hier het Stockholm syndroom effect een woordje mee.
Maar ook hier:
Is er een directe relatie met ons koningshuis hier in het Nederland van nu?
Ja Maria; dat is mijn punt; als je een situatie maar lang genoeg laat voortduren, wordt ALLES ouwe koek en lijkt zomaar de (directe) relatie niet meer van belang te zijn. Of niet meer zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Petra op 11 apr 2018 04:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 apr 2018 09:48

Petra schreef:
11 apr 2018 04:26
Maria schreef:
Jouw idee van buigen als een knipmes voor de koning is allang niet meer evident voor de Nederlandse koning...onderdeel van zo'n heel ritueel.
Je speelt nu met woorden Maria. Door het ritueel te noemen verander je het gegeven eerbied-tonen-voor-deze-hoogstaande-figuren- door- knip & buig- niet hoor!
En nou moet ik weer schrijven: Onder welke steen heb jij gelegen? :lol: :lol:
Heb je het door mij eerder aangereikte artikel niet gelezen?

Nou moet ik zeggen, ik denk dat ik ook nog wat achterliep. :)
Ik heb wat gesnuffeld in etiquette en protocol voor het koningshuis.
Ik las van alles en nog wat over de plichtplegingen die voor onze Willem zijn voorgeschreven, maar niet over hoe wij hem zouden moeten benaderen anders dan volgens wat wij zien als gewone beleefdheid acties met alleen maar andere aanspreektitels dan meneer of mevrouw.
Wikipedia schrijft wat over buigingen en "knicks", maar meer in het algemeen.
Tot nog toe ben ik de voorschriften voor de buiging voor de Nederlandse koning nergens tegengekomen.
Ook niet binnen een soort onderwerp als "rituelen en/ etiquette binnen onze monarchie"

En de afkeer van protocol van Juliana en nu Willem.

Als er zo'n voorschrift zou zijn, dan zou het toch minstens hier moeten staan.
Alles over het koningshuis

Over formaliteiten:
Protocol & Etiquette: ‘De koning wil het minder formeel
‘Het is mijn natuurlijke vijand’, zei koningin Juliana ooit in een televisie-interview, in antwoord op een vraag over etiquette............. Koning Willem-Alexander geeft er zo zijn eigen invulling aan. Protocol en etiquette bewegen mee met de tijd, ook aan het hof.

Maar zijn etiquette en protocol nog wel van deze tijd? In 1987 gaf de afgetreden koningin Juliana al aan helemaal niet van protocol te houden. In de regeerperiode van koningin Beatrix was vervolgens een groot contrast te zien met voorgaande generatie. Hoezeer zij er belang aan hecht, is voor iedereen duidelijk. Maar haar zoon zorgde nog voor zijn aantreden voor een ommezwaai. ‘Ik ben geen protocolfetisjist’, zei de koning in spe. Het is amper een jaar na dato al een historische uitspraak.
Voor België:
protocol
Volgens de hoffelijkheidsregels begroet men de Koning en de andere leden van de Koninklijke Familie door hen een hand te geven.
Petra schreef:JA! Dat moet ja!
Je moet ze aanspreken met eerbiedwaardige termen én buigen én geloof het of niet.. achteruit weglopen. Je mag namelijk niet je rug keren naar de majesteit.
De aanspreektitels ben ik idd. tegengekomen en klopt nog steeds.
Ook al is "je moet" toch wel wat sterk gesteld, want etiquette regels zijn in Nederland nooit gelijk aan wetten.

De rest mag jij vwb. het Nederlandse koningshuis nu aantonen wat er verplicht is, ook al is dat slechts vlg. etiquette.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 apr 2018 10:06

Deze kwam ik nog tegen Niet meer achteruitlopen voor Elizabeth 11 augustus 2009
Het Britse equivalent van de Arbowet heeft een einde gemaakt aan een eeuwenoude traditie aan het Britse hof. Lakeien, medewerkers en bezoekers van koningin Elizabeth hoeven niet meer achteruit te lopen na een onderhoud met de vorstin.

De kans dat er dan wat misgaat is te groot. Iemand kan lelijk vallen en dat zou tot een fikse schadeclaim kunnen leiden. Reden om het uit de Middeleeuwen stammende gebruik te schrappen.

In het paleis zijn, om nog enig decorum te houden, nog twee officials die wél achteruit lopend afscheid nemen van de koningin.Dat is in de eerste plaats de zogenoemde Marshall of the Diplomatic Corps, die ambassadeurs begeleidt wanneer ze hun geloofsbrieven aanbieden of wanneer ze op afscheidsaudiëntie komen.

Het ceremonieel achteruit lopen door de minister van Financiën, de Lord Chancellor, wordt ook niet geschrapt. Het gaat in dat geval ook maar om een paar stappen. De minister biedt de koningin bij de opening van het parlementaire jaar de voor te lezen Troonrede aan, en keert dan voorzichtig op zijn schreden terug.
In Nederland schrapte koningin Juliana de gewoonte al een halve eeuw geleden af. Ze vond het geschuiffel veel te gevaarlijk.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 11 apr 2018 14:23

Dit
In Nederland schrapte koningin Juliana de gewoonte al een halve eeuw geleden af. Ze vond het geschuiffel veel te gevaarlijk.
is wel heel anders dan
De kans dat er dan wat misgaat is te groot. Iemand kan lelijk vallen en dat zou tot een fikse schadeclaim kunnen leiden.
Wie wil de Engelse Arbo beschermen?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 apr 2018 02:06

Maria schreef:
11 apr 2018 09:48
Petra schreef:
Maria schreef:
En nou moet ik weer schrijven: Onder welke steen heb jij gelegen? :lol: :lol:
Heb je het door mij eerder aangereikte artikel niet gelezen?
:lol:
Ja hoor, laat je gerust sussen door popi artikelen.
Jouw artikel is van 2014! Die van mij (onderaan geplakt zijn allemaal van latere datum! Ook dat staatsbezoek aan China was van latere datum; oktober 2015. Dat is HOE MINDER FORMEEL het er in de praktijk aan toe gaat. :lol:

Ik spreek tevens uit persoonlijke ervaring; een uitnodiging in Shanghai (tijdens hun staatsbezoek daar) voor een persoonlijke ontmoeting.
Ik ben er niet op ingegaan (principieel Lang leve de Republiek), een vriendin van mij wel. Ze kreeg een flinke etiquette-brief voor dat ontmoetinkje.
W.o. aanspreektitel (Majesteit!), buiging, geen hand geven voor zij.., niet praten voor zij, geen onderwerpen aankaarten maar wachten tot zij dat doen, geen 'rare' kleren aan, niet je rug keren naar, tijdens diner of lunch; niet eten voor zij, niet praten voor zij, niet je glas pakken voor zij, geen horloge dragen, doe vooral de hofdames na :lol: Echt WAAAR, die bestáán nog. etc. enfin.. dit is wat ik onthouden heb.

Weet je wat, we noemen het geen protocol meer maar etiquette. Dan voelt het toch ff anders hè. #-o

https://maxmagazine.nl/2016/03/even-voorstellen/
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/28/di ... t-a1556415
https://nos.nl/artikel/2170526-anita-sc ... lfies.html

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 apr 2018 04:15

Stel je de volgende uitslag voor:
Rutte 40% op 20% op 2 en 40% op 3.
Wilders 35% op 1, 10% op 2, 55% op 3
Petra 25% op 70% op 2, 5% op 3
Bij meerdere stemronden zou de laatste ronde tussen Rutte en Wilders gaan (Rutte wint met 55 tot 60% van de stemmen)
Bij het rankingsysteem wordt Petra de nieuwe president. (95% heeft haar immers op 1 of op 2 staan, tegen Rutte slechts 60%)

Ben je nu gelukkig?
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 apr 2018 05:14

Peter van Velzen schreef:
12 apr 2018 04:15
Stel je de volgende uitslag voor:
Rutte 40% op 20% op 2 en 40% op 3.
Wilders 35% op 1, 10% op 2, 55% op 3
Petra 25% op 70% op 2, 5% op 3
Bij meerdere stemronden zou de laatste ronde tussen Rutte en Wilders gaan (Rutte wint met 55 tot 60% van de stemmen)
Bij het rankingsysteem wordt Petra de nieuwe president. (95% heeft haar immers op 1 of op 2 staan, tegen Rutte slechts 60%)

Ben je nu gelukkig?
EHhhh.. ik begrijp er geen donder van. :lol:
Echt niet. Er staan zoveel getallen dat ik al draaierig word van het kijken ernaar, en met die % tekentjes erbij slaat mijn hoofd helemaal op hol.
Maar ik wil wel heel graag gelukkig zijn. En dan graag liever Kaptein als president.
Hoe dan ook, het zal wel goed zijn, want... zeer belangrijk; ik heb bijzonder veel vertrouwen in mijn medemens.
En ook zeer belangrijk; ik heb bijzonder veel vertrouwen in de prachtige werking van het Axiatisch Petten. Voor jou heb ik dan een prachtige erefunctie met bijbehorende titulatuur in petto. Iets als Onderhoofdman bijvoorbeeld. Dát klinkt al goed hè.
Dus nou..komt wel goed dan toch?

Als blijk van welwillendheid heb ik trouwens ook bedacht dat we Bonjour natuurlijk niet zomaar ijskoud overboord flikkeren. Gewoon met knuffeltjes in een reddingsbootje en een olijke zwaai na een lief klein duwtje moet ook kunnen. :angel12:

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 apr 2018 07:40

Petra schreef:
12 apr 2018 02:06
Ja hoor, laat je gerust sussen door popi artikelen.
Jouw artikel is van 2014! Die van mij (onderaan geplakt zijn allemaal van latere datum! Ook dat staatsbezoek aan China was van latere datum; oktober 2015. Dat is HOE MINDER FORMEEL het er in de praktijk aan toe gaat. :lol:
Gaan we het nu hebben over formeel of minder formeel?
Je schreef eerder:
Petra schreef:
Ik dacht dat we het hadden over een speciaal vernederend protocol speciaal voor het omgaan met Willem?
Dat is ook waar ik op reageer.

En zullen we een wedstrijdje doen in zeggingskracht en zeggingsrecht. :lol: :lol:
De officiële website van het koningshuis, die dan natuurlijk wel elke maand herschreven moet worden, en de man van de rijksvoorlichtingsdienst zijn natuurlijk meer "popi" dan meneer Jorg Leijten die een artikel schreef over een banket, wat vorig jaar plaatsgevonden heeft. :angel12:

Petra schreef:Ik spreek tevens uit persoonlijke ervaring; een uitnodiging in Shanghai (tijdens hun staatsbezoek daar) voor een persoonlijke ontmoeting.
Ik ben er niet op ingegaan (principieel Lang leve de Republiek), een vriendin van mij wel. Ze kreeg een flinke etiquette-brief voor dat ontmoetinkje.
W.o. aanspreektitel (Majesteit!), buiging, geen hand geven voor zij.., niet praten voor zij, geen onderwerpen aankaarten maar wachten tot zij dat doen, geen 'rare' kleren aan, niet je rug keren naar, tijdens diner of lunch; niet eten voor zij, niet praten voor zij, niet je glas pakken voor zij, geen horloge dragen, doe vooral de hofdames na :lol: Echt WAAAR, die bestáán nog. etc. enfin.. dit is wat ik onthouden heb.

Echt waar? :shock:
Waar kwam die brief vandaan?
Van het Chinese ontvangtcomittee of van de Nederlandse delegatie met hun officiële voorschriften vanuit de wensen van Nederland? :idea:
Overigens zijn een paar van de dingen, die je opschrijft ook normaal in Nederlandse omgangsvormen, als je wordt uitgenodigd ergens te komen eten.
Dat dat speciaal opgeschreven wordt is een teken dat het per land misschien wel verschilt?
Petra schreef:Weet je wat, we noemen het geen protocol meer maar etiquette. Dan voelt het toch ff anders hè. #-o

https://maxmagazine.nl/2016/03/even-voorstellen/
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/28/di ... t-a1556415
https://nos.nl/artikel/2170526-anita-sc ... lfies.html
Om het meer te relateren aan etiquette was ik al druk mee bezig.
Link 2 en 3 zijn dezelfde.
Verder is het eerste wat hieruit opvalt is:
Artikel van Petra schreef:De genodigden zijn geen hoogwaardigheidsbekleders en dus relatief onbekend met officiële etiquette. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) zijn er behalve het kledingvoorschrift - “smoking of avondjurk” - weinig instructies meegegeven. “Doe maar normaal”, is het devies. Toch zijn er volgens etiquettedeskundigen wel heel wat ongeschreven regels waar de gasten rekening mee moeten houden.
Verder is ook Kledingvoorschrift niet specifiek monarchie gerelateerd.

Maar waar zie ik het (neerbuigende) "knipmes", waar het steeds over ging?

Petra
Banned

Bericht door Petra » 13 apr 2018 04:30

Maria schreef:
12 apr 2018 07:40
Waar kwam die brief vandaan?
Van het Chinese ontvangtcomittee of van de Nederlandse delegatie met hun officiële voorschriften vanuit de wensen van Nederland? :idea:
Overigens zijn een paar van de dingen, die je opschrijft ook normaal in Nederlandse omgangsvormen, als je wordt uitgenodigd ergens te komen eten.
Dat dat speciaal opgeschreven wordt is een teken dat het per land misschien wel verschilt?
Sja, geen idee. Het zou kunnen dat het vanuit de ambassade zo gebracht werd.
Ik ga het navragen Maria. Kom erop terug!

Ik weet dat Beatrix een hoop door Juultje weggewuifd protocol ("noem me maar mevrouw" :) )weer heeft ingevoerd. En dat W.A. evenals z'n moeder waarde hecht aan protocol of etiquetteregels. Welke precies wordt op officiële sites nogal vaag over gedaan.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 15 apr 2018 17:41

Petra schreef:
13 apr 2018 04:30
Ik weet dat Beatrix een hoop door Juultje weggewuifd protocol ("noem me maar mevrouw" :) )weer heeft ingevoerd. En dat W.A. evenals z'n moeder waarde hecht aan protocol of etiquetteregels. Welke precies wordt op officiële sites nogal vaag over gedaan.
Ik heb koningin Willem-Alexander of zijn voorgangsters nooit ontmoet en het lijkt me beter als dat zo blijft, maar zou ie nou vreselijk boos worden als je hem met burger Van Amsberg zou aanspreken? :D

Ik denk niet dat ik majesteit uit mijn mond zou kunnen krijgen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 16 apr 2018 00:40

De Encyclopedist schreef:
15 apr 2018 17:41
Petra schreef:
13 apr 2018 04:30
Ik heb koningin Willem-Alexander of zijn voorgangsters nooit ontmoet en het lijkt me beter als dat zo blijft, maar zou ie nou vreselijk boos worden als je hem met burger Van Amsberg zou aanspreken? :D

Ik ook niet! Vandaar dat ik niet gegaan ben.
Het is wel nog steeds protocol.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 16 apr 2018 00:55

Maria schreef:
12 apr 2018 07:40

Maar waar zie ik het (neerbuigende) "knipmes", waar het steeds over ging?
Het schiet niet op hoor Maria, met mijn navraag werk. Kom niet verder dan ooooh wat leuk, lang niet gesproken en hoe is het. Ohhh jaa die ontmoeting was zoo leuk (stelletje koningsgezinden :evil: ). Hij was zo makkelijk en toegankelijk.
Ik; ja maar, protocol enzo.
Jaaa, je moet natuurlijk wel majesteit zeggen enzo.
-Enzo enzo, wat enzo?
-Nou ik weet 't allemaal niet zo goed meer, maar hij was echt heel leuk hoor.
Enfin, het schiet niet op. Weet dus nog steeds niet of de influisteringen tijdens het wachten door ambassade of hofhuishouding gedaan werden.
Op papier staat er niks.
Anyway, de hofhuishouding van onze Maxima heeft wel een eigen embleem, met een M erin. Wat zeer bijzonder is voor een aangehuwde. Dus ze hecht blijkbaar wel aan die status.
En idd. aanspreekvorm is majesteit. (voor beiden). In die gelinkte artikelen lees je ook nog wel wat meer etiquette regels die m.i. wel wat verder gaan de de gewone beleefdheden.
De regels staan nergens beschreven, maar het is vooral weten hoe het heurt.
In welingelichte kringen weten ze dat wel :lol:

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 16 apr 2018 10:08

Jemig, hoe doen de ouderen dat?
Ik dacht dat een kniksje voldoende was, zoals de ouder dame doet.
Zover half doorgebogen staan op vooral één been, soms haast een halve hurkhouding.
Ik zou gelijk omrollen.
Waren er daar bijna geen ouderen dan, zeg maar, 35 jaar?
Ik zie 2 iets oudere dames, waarvan de laatst gefotografeerde toch moeite lijkt te hebben, op haar hurken terecht lijkt te komen, haar beide handen nodig heeft en en geholpen lijkt te moeten worden door Maxima.
Waar is de rest van de ouderen?
Of zijn alleen de dames gefotografeerd, die het is gelukt te beantwoorden aan wat zijn "moesten" doen? :wink:
Ook Maxima doet het niet zo gemakkelijk, als ik zie hoe ze haar arm in 90 graden stand (krachtigste stand) heeft en haar gastheer naar zich toetrekt daarbij.
Maar je zoeken heeft resultaat opgeleverd. Op diegenen na dan, die deze acrobatische toeren niet hebben uitgevoerd.

BTW.
Wat mij opvalt is dat ik geen foto's van mannen zie die buigen of een hoofdknik maken, alleen die van onze Willem.

Ik zie Maxima ook een kniks maken en Willem buigen.
Het protocol/etiquette is dus niet eenrichtingverkeer van laag naar hoog?
Maar van gast naar gastheer/vrouw?
Gericht op en naar Chinees gebruik?

Maar ik vind dit een mooie afsluiter.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 16 apr 2018 23:58

Petra schreef:
16 apr 2018 00:40
De Encyclopedist schreef:
15 apr 2018 17:41

Ik ook niet! Vandaar dat ik niet gegaan ben.
Het is wel nog steeds protocol.
Tsja, er is wel meer protocol dat tegenwoordig niet meer zo leeft. Ik heb in de loop van de jaren vrij wat hoogwaardigheidsbekleders ontmoet en gesproken, waaronder ministers, staatssecretarissen, burgemeesters (Aboutaleb afgelopen zomer nog), rechters en officieren van justitie, en een keer een commisaris van de koningin. Die zijn, met één uitzondering, allemaal mijnheer of mevrouw. Niks excellentie, edelachtbare of hoogedelgestrenge. Alleen de burgemeester van Rotterdam spreek ik aan met 'burgemeester'.

Met een groet van de weledelgeleerde Encyclopedist.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 18 apr 2018 08:16

Maria schreef:
16 apr 2018 10:08
Jemig, hoe doen de ouderen dat?
Ik dacht dat een kniksje voldoende was, zoals de ouder dame doet.
Zover half doorgebogen staan op vooral één been, soms haast een halve hurkhouding.
Ik zou gelijk omrollen.
Waren er daar bijna geen ouderen dan, zeg maar, 35 jaar?
Ik zie 2 iets oudere dames, waarvan de laatst gefotografeerde toch moeite lijkt te hebben, op haar hurken terecht lijkt te komen, haar beide handen nodig heeft en en geholpen lijkt te moeten worden door Maxima.
Waar is de rest van de ouderen?
Of zijn alleen de dames gefotografeerd, die het is gelukt te beantwoorden aan wat zijn "moesten" doen? :wink:
Ook Maxima doet het niet zo gemakkelijk, als ik zie hoe ze haar arm in 90 graden stand (krachtigste stand) heeft en haar gastheer naar zich toetrekt daarbij.
Maar je zoeken heeft resultaat opgeleverd. Op diegenen na dan, die deze acrobatische toeren niet hebben uitgevoerd.

BTW.
Wat mij opvalt is dat ik geen foto's van mannen zie die buigen of een hoofdknik maken, alleen die van onze Willem.

Ik zie Maxima ook een kniks maken en Willem buigen.
Het protocol/etiquette is dus niet eenrichtingverkeer van laag naar hoog?
Maar van gast naar gastheer/vrouw?
Gericht op en naar Chinees gebruik?

Maar ik vind dit een mooie afsluiter.
Hoe doen ouderen dat?
:lol: Oefenen Maria. Als je maar flink oefent kun je immer alles leren. Net als jouw paard. :wink:

Het is een rangen en standen systeem.
Vrouwen maken een kniksje oftewel reference voor de 'hogere' partij. Mannen neigen meer met het hoofd.
Hoe meer verschil in stand hoe dieper je door de knieën 'mag'.
Verschil mot er wezen eh. :lol:
Laatst gewijzigd door Petra op 18 apr 2018 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie