Espagna versus Catalunya

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Espagna versus Catalunya

Bericht door Giovedico delle Fate » 13 mei 2018 21:59

dikkemick schreef:
13 mei 2018 19:44
Giovedico delle Fate schreef:
13 mei 2018 15:00
dikkemick schreef:
13 mei 2018 14:19
Ik begrijp die gevoelens van afsplitsing niet zo. Als iemand me dat nu eens goed kan uitleggen.
Aangezien het over gevoelens gaat, laat zich dat niet zo eenvoudig uitleggen.
Ik kan je aanraden om het artikel over Catalonië in de Wikipedia eerst maar eens te lezen. Dan gaat er wellicht al iets dagen...
Het heeft zeker een rijke geschiedenis (zoals ook Nederland dat heeft), maar zou 9 van de 10 inwoners wel echt weten waarom ze willen afscheiden? Pluspunt: Ze hebben het stierenvechten als eerste verboden.

Een korte samenvatting:
1. Catalonië werd in 1496 onderdeel van het Spaanse koninkrijk vanwege het huwelijk van Ferdinand van Aragon en Isabelle van Castilië.
2. De bom barstte voor het eerst in 1640, tijdens de Eerste Catalaanse opstand, waarin de bevolking van Catalonië in opstand kwam tegen de Spaanse overheersing.
3. Grootschalige conflicten bleven daarna lange tijd uit, maar de Catalanen kwamen nog regelmatig in opstand.

4. Tot de jaren dertig was het rustig tussen Spanje en Catalonië. De uitbraak van de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) bracht hier weer verandering in. De Spaanse dictator Francisco Franco verbood zoveel mogelijk wat Catalaans was, omdat dat volgens hem niet tot het Spaanse rijk hoorde. De Catalaanse cultuur werd gedurende zijn bewind hardhandig onderdrukt.
5. Na de dood van Franco in 1975 kwam er voor heel Spanje, inclusief Catalonië, een einde aan de dictatuur
6. De onrust nam in de loop van de 21e eeuw weer toe en het aantal Catalanen dat afscheiding ziet zitten, groeit de laatste jaren sterk. Catalanen ergeren zich vooral aan de hoge belastingafdracht en de eigenzinnige houding van de Spaanse regering.

Wellicht is er iets met de belastingafdracht te regelen, want alleen is tenslotte maar alleen!
Je hebt je huiswerk in elk geval goed gedaan! Compliment! :wink:
Ik heb werkelijk geen flauw benul of 9 van de 10 Catalanen weet waarom Catalonië zich zou willen afscheiden van Spanje. Zo goed als ik geen idee heb of 9 van de 10 Nederlanders écht voorstander is van de monarchie. Er zijn nu eenmaal altijd mensen die zich er niet over uitspreken, of die geen of weinig politieke interesse ten toon spreiden. Feit is dat bij de laatste officiële stemming de partij van Puidgemont langs democratische weg een meerderheid heeft behaald. En dat is volgens mij niet iets wat je moet willen negeren als regering in Madrid, laat staan dat je dat onwettig verklaart. Want daarmee doe je de democratie wel een hele dikke das om de nek.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 13 mei 2018 22:42

http://www.portalcomunicacio.com/bcn200 ... llamet.pdf

jullie vergeten 1714
Veel Catalanen beschouwen dit als annexatie door Spanje,
en willen dit dus ongedaan maken

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mei 2018 19:59

appelfflap schreef:
13 mei 2018 22:42
http://www.portalcomunicacio.com/bcn200 ... llamet.pdf

jullie vergeten 1714
Veel Catalanen beschouwen dit als annexatie door Spanje,
en willen dit dus ongedaan maken
Ja hallo....1714!
Hoe zag Nederland er in 1714 uit? Ik sta het graafschap Holland voor en wil me (evenals destijds) afscheiden. Of ik wil De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden terug! Ik vind het zelf allemaal een beetje ver gezocht.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mei 2018 20:01

13 mei 2018 21:59
Feit is dat bij de laatste officiële stemming de partij van Puidgemont langs democratische weg een meerderheid heeft behaald. En dat is volgens mij niet iets wat je moet willen negeren als regering in Madrid, laat staan dat je dat onwettig verklaart. Want daarmee doe je de democratie wel een hele dikke das om de nek.
Daar heb je wel een punt! Democratie is democratie.
Maar! Stel dat middels democratische weg, Wilders het voor elkaar krijgt dat we in dit land minder Marokkanen willen...
Heeft democratie ook niet haar grenzen?
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 14 mei 2018 20:19

dikkemick schreef:
14 mei 2018 19:59
Hoe zag Nederland er in 1714 uit? Ik sta het graafschap Holland voor en wil me (evenals destijds) afscheiden. Of ik wil De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden terug! Ik vind het zelf allemaal een beetje ver gezocht.
da's je goed recht hé
alleen geeft dat je niet het recht om deze wens de Catalanen te ontzeggen.
zeker niet als de enige uitleg is:" het is te lang geleden"

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 14 mei 2018 20:27

dikkemick schreef:
14 mei 2018 20:01
Daar heb je wel een punt! Democratie is democratie.
Maar! Stel dat middels democratische weg, Wilders het voor elkaar krijgt dat we in dit land minder Marokkanen willen...
Heeft democratie ook niet haar grenzen?
Helaas... Dat is een van de zwakkere kanten van de democratie. Ik ben er helemaal niet voor, maar als de meerderheid van het land écht wil dat er minder Marokkanen in ons land zijn, dan is dat wat het is. Ik zal er tegen protesteren (al lang vóór het zover komt) en ik zal 100% zeker emigreren als Blonde Geert of Thierry la Fronde hier de dienst gaat uitmaken. En omdat ik voorzie dat het zover waarschijnlijk wel gaat komen, werk ik serieus aan een emigratie. Hoewel daar ook nog wel enkele andere factoren in meespelen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mei 2018 20:30

Klopt. Het geeft slechts aan dat ik het niet begrijp. En ik denk (maar kan het mis hebben) veel Catalanen met mij.
Hoe vaak heb je hier niets als er verkiezingen o.i.d. zijn en er wordt navraag op straat gedaan dat men niet goed kan uitleggen waarom men
op een bepaalde partij stemt. Zo moet ik even aan mijn schoonouders denken. Die stemmen slechts op de "G" in SGP. Kennen ze het partijprogramma?
Absoluut niet!
Philip K. Dick

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 14 mei 2018 20:34

appelfflap schreef:
14 mei 2018 20:19
da's je goed recht hé
Helemaal mee eens. De wens van een volk (ja, de Catalanen zijn een volk) om zich af te scheiden van hun 'onderdrukkers' c.q. 'veroveraars' is volgens mij volkomen tijdloos. Neem het voorbeeld van de Joden. Zij hebben op grond van anciënniteit van 2000 jaar en meer geleden een claim op het gebied dat zij tegenwoordig Israël noemen. Vinden wij gemiddeld dat die claim 'verjaard' is? Ik dacht het niet. Let wel: ik zeg 'gemiddeld'!!!

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 14 mei 2018 20:38

dikkemick schreef:
14 mei 2018 20:30
Klopt. Het geeft slechts aan dat ik het niet begrijp. En ik denk (maar kan het mis hebben) veel Catalanen met mij.
Hoe vaak heb je hier niets als er verkiezingen o.i.d. zijn en er wordt navraag op straat gedaan dat men niet goed kan uitleggen waarom men
op een bepaalde partij stemt. Zo moet ik even aan mijn schoonouders denken. Die stemmen slechts op de "G" in SGP. Kennen ze het partijprogramma?
Absoluut niet!
Het codewoord is hier: "onderbuikgevoelens". En er zijn genoeg politieke partijen die er voor hebben doorgeleerd om op die gevoelens in te spelen. Dat was pak weg 1700 jaar geleden al zo, en dat is nu niet anders.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mei 2018 20:54

14 mei 2018 20:34
appelfflap schreef:
14 mei 2018 20:19
da's je goed recht hé
Helemaal mee eens. De wens van een volk (ja, de Catalanen zijn een volk) om zich af te scheiden van hun 'onderdrukkers' c.q. 'veroveraars' is volgens mij volkomen tijdloos. Neem het voorbeeld van de Joden. Zij hebben op grond van anciënniteit van 2000 jaar en meer geleden een claim op het gebied dat zij tegenwoordig Israël noemen. Vinden wij gemiddeld dat die claim 'verjaard' is? Ik dacht het niet. Let wel: ik zeg 'gemiddeld'!!!
Wat ik van dat laatste moet vinden vind ik nog lastiger. Dat hele gesteggel tussen Israël en de Palestijnen om "heilig" land! Ook hier is in een verleden grondgebied door een buitenland verdeeld. Misschien moet daar ook maar eens democratisch over beslist gaan worden.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 14 mei 2018 21:13

dikkemick schreef:
op wiki staat een mooi lijstje van referenda rond de catalaanse onafhankelijkheid
elk referendum klokt af met 90% voor en het lijstje begint in 1930.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category: ... _Catalonia

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mei 2018 21:22

appelfflap schreef:
14 mei 2018 21:13
dikkemick schreef:
op wiki staat een mooi lijstje van referenda rond de catalaanse onafhankelijkheid
elk referendum klokt af met 90% voor en het lijstje begint in 1930.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category: ... _Catalonia
Als dit klopt, dan gaan we volgend jaar op vakantie naar Catalonië.
Mensen kunnen dit willen, maar wat zou de beweegreden (behalve hoge belastingen) kunnen zijn? Toch niet dat ze een paar honderd jaar geleden
door Spanje ingepalmd zijn? Want dan krijgen we straks Castille, Aragon, Granada en Havarre om op vakantie te gaan!
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 14 mei 2018 21:49

dikkemick schreef:
14 mei 2018 21:22
Mensen kunnen dit willen, maar wat zou de beweegreden (behalve hoge belastingen) kunnen zijn?
krek dezelfde redenen die ooit golden voor ca 25 vd 28 EU lidstaten zoals Nederland
en nog steeds gelden voor een dozijn regio's in de EU, vooral regio's in de Westerse Grootmachten. het Oostblok heeft zich ondertussen volledig in z'n volkeren opgelost en in Slovenie zie bv je geen karikaturaal neveneffect dat er plots een stadje, dorp, wijk, straat,... verder wil afscheuren.

oa dat half dozijn Spaanse regio's zoals de Basken en Catalanen
Andorra heeft trouwens als officiële taal het Catalaans, maar dit terzijde

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 18 okt 2018 14:22

appelfflap schreef:
14 mei 2018 21:49
dikkemick schreef:
14 mei 2018 21:22
Mensen kunnen dit willen, maar wat zou de beweegreden (behalve hoge belastingen) kunnen zijn?
krek dezelfde redenen die ooit golden voor ca 25 vd 28 EU lidstaten zoals Nederland
en nog steeds gelden voor een dozijn regio's in de EU, vooral regio's in de Westerse Grootmachten. het Oostblok heeft zich ondertussen volledig in z'n volkeren opgelost en in Slovenie zie bv je geen karikaturaal neveneffect dat er plots een stadje, dorp, wijk, straat,... verder wil afscheuren.

oa dat half dozijn Spaanse regio's zoals de Basken en Catalanen
Andorra heeft trouwens als officiële taal het Catalaans, maar dit terzijde
Het blijft raar, die situatie in Catalonië. De helft van de bevolking of meer is niet eens Catalaans, maar import. Vandaar de lage opkomst. Zo krijg je nooit een zuivere stemming om afscheiding. Misschien hadden ze wat minder arbeidsimport moeten willen uit arme Spaanse regio's. Wat ook meespeelt is dat de monarchie in Spanje niets voorstelt. Het heeft absoluut niet het image wat het in Nederland heeft en geeft geen nationale binding. Het waren de marionetten van Franco. En terzijde, Andorra heeft twee (officiële) talen (Catalaans en Frans) en twee staatshoofden (de bisschop van Urgell én de president van Frankrijk).
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

blue-sky

Bericht door blue-sky » 14 okt 2019 20:45

vandaag protesten in de regio met geblokkeerde snelwegen en treinsporen:

https://www.telegraph.co.uk/news/2019/1 ... ependence/

Plaats reactie