Inflatie van het woord ‘fascisme’

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Labyrint
Bevlogen

Re: Inflatie van het woord ‘fascisme’

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 00:35

Hopper schreef:
06 jun 2018 23:58
Labyrint schreef:
06 jun 2018 23:12

Waarom is "nationalisme" eigenlijk iets walgelijks?
Omdat nationalisme uit sluit. In lichte vorm is het niet zo’n probleem. Men toetert maar als Turkije een wedstrijd heeft gewonnen. En men dost zich maar uit met allerlei oranje prullaria. Dan heeft het nog wat gezelligs. Maar in extremere vormen sluit je hen die niet tot de tribe behoren uit. Met als absoluut dieptepunt de nazi’s. Maar er zijn meer voorbeelden. Denk maar aan de Armeense genocide of Srebrenica.

Ik zit me nu te bedenken dat ik het raar vind om zo’n vraag überhaupt te beantwoorden. Dus ik laat het er bij.

Een lichte vorm van nationalisme? Wat is dat nou weer? Jij hebt een bijzondere kijk erop. Dat blijkt al uit het feit dat je het "raar vind om zo'n vraag te beantwoorden" en dat je alleen dat stukje quote van mij dat spiegelt aan je eigen blijkbaar vastbesloten negatieve gedachten erover als bevestiging. Ik stelde namelijk niet letterlijk: "Waarom is nationalisme iets walgelijks?" Dat vind ik niet perse. Dat vind jij blijkbaar. Voor mij staat dat gegeven nog helemaal niet zo vast namelijk.

Vandaar ook de vraag. Zou het kunnen dat het begrip --- nationalisme --- ook aan inflatie onderhevig is?

Of is nationalisme --- per definitie =-= Slecht -- en direct te linken aan satan en hitler en mao en de zombies? Ik zeg niks ---- Het zou kunnen. Verduidelijk het maar.

Mag ik dan de gaten die ik zie in deze samenleving en het gevoel wat het oproept (een aanval op mijn) "vaderlandsliefde" noemen? Klinkt dat minder beangstigend? Of denk je dan nog steeds aan nazi's en bruinhemden en dergelijke? Het feit dat landen (vandaar de aanduiding "landen") sinds mensenheugenis grenzen hebben dat heeft een fundamentele sociologische reden (ieder hun eigen gebruiken, scholing, tijdverdrijf, eigen ambachten en door al deze zaken een gezonde samenhang heeft verworven). Toeterende (nationalistische derde generatie turken met een dubbel paspoort met een stembiljet voor Erdogan) ? was het laatste waar ik aan dacht overigens.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 jun 2018 04:20

Omdat de fascisten in Italië indertijd bondgenoten van Hitler waren, wordt het woord fascist door velen aan meer negatieve eigenschappen verbonden dan strikt noodzakelijk is. Ook fascisten kunnen grotendeels fatsoenlijke mensen zijn. Ze neigen echter tot het idealiseren van de eigen staat, het eigen land of het eigen volk. WIe dat doet is in zekere mate fascist, ook als hij democraat is en binnen de autischtone bevolking de mensenrechten eerbiedigt. Een Fascist zal echter nooit een buitenlander als gelijkberechtigd beschouwen buiten zijn eigen staat. (vaak wel daarbinnen).
Ik wens u alle goeds

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 09:11

Peter van Velzen schreef:
07 jun 2018 04:20
Ook fascisten kunnen grotendeels fatsoenlijke mensen zijn. Ze neigen echter tot het idealiseren van de eigen staat, het eigen land of het eigen volk. WIe dat doet is in zekere mate fascist
Maar idealiseren niet allen hun eigen land of hoe dit eruit moet komen te zien? Zelfs de anarchisten die onder Antifa bewegen wensen een bepaalde manier van leven daar waar zij maar wonen.

Afbeelding

Het is in ieder geval zo dat er vandaag de dag niet veel te idealiseren valt door welke groepering dan ook daar waar zelfs de politiek vandaag zo enorm polariseert en steeds grilliger tegenover elkaar staat. (niet alleen in de 2e kamer maar vooral ook de geo-politiek)

Vroeger had je Tita Tovenaar die bij teveel verwarring en kabaal alles met een knip van de vingers even stil kon zetten om even na te denken welke kant de situatie moest worden omgebogen zodat de situatie tot een goed einde kwam.

Dat onbehagelijke gevoel had ik DIRECT toen Angela Merkel uitriep: "Wir schaffen es!"
(Was dat mens nu helemaal knettergek geworden!!!?)

Het onbehagelijke gevoel is sinds die tijd alleen maar bevestigd met vele negatieve feitelijkheden en bedenkelijke gebeurtenissen.

Er zijn 3 zaken waar ik me blijvend zorgen over maak.

- De oude integratie die is blijven liggen.
- De instroom van mensen uit moslimlanden.
- Of ik me mogelijk vergis, me voor niets druk maak en me dus helemaal geen zorgen hoef te maken.

Punt 3 is dan ook puur om uit beleefdheid en met respect voor de rede de deur op een kier te houden voor de dialoog, en is zeer waarschijnlijk het gemiddeld gevolg van voortdurende aanvallen van "gaslighting" ;-)
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 07 jun 2018 12:17

Labyrint schreef:
07 jun 2018 00:35

Een lichte vorm van nationalisme? Wat is dat nou weer? Jij hebt een bijzondere kijk erop. Dat blijkt al uit het feit dat je het "raar vind om zo'n vraag te beantwoorden" en dat je alleen dat stukje quote van mij dat spiegelt aan je eigen blijkbaar vastbesloten negatieve gedachten erover als bevestiging. Ik stelde namelijk niet letterlijk: "Waarom is nationalisme iets walgelijks?" Dat vind ik niet perse. Dat vind jij blijkbaar. Voor mij staat dat gegeven nog helemaal niet zo vast namelijk.

Vandaar ook de vraag. Zou het kunnen dat het begrip --- nationalisme --- ook aan inflatie onderhevig is?

Of is nationalisme --- per definitie =-= Slecht -- en direct te linken aan satan en hitler en mao en de zombies? Ik zeg niks ---- Het zou kunnen. Verduidelijk het maar.

Mag ik dan de gaten die ik zie in deze samenleving en het gevoel wat het oproept (een aanval op mijn) "vaderlandsliefde" noemen? Klinkt dat minder beangstigend? Of denk je dan nog steeds aan nazi's en bruinhemden en dergelijke? Het feit dat landen (vandaar de aanduiding "landen") sinds mensenheugenis grenzen hebben dat heeft een fundamentele sociologische reden (ieder hun eigen gebruiken, scholing, tijdverdrijf, eigen ambachten en door al deze zaken een gezonde samenhang heeft verworven). Toeterende (nationalistische derde generatie turken met een dubbel paspoort met een stembiljet voor Erdogan) ? was het laatste waar ik aan dacht overigens.
Ik heb geen problemen met nationalisten, zolang zij maar niks te vertellen krijgen. Ik vind het ook niet slecht, ik accepteer nationalisten als een natuurverschijnsel. Ter vergelijking: ik heb niks met slecht weer, maar ik accepteer het als natuurverschijnsel.

Grenzen bestaan slechts in de hoofden van mensen. In mijn hoofd bestaan ze niet. Je rijdt tegenwoordig ook op snelheid onze buurlanden in, waar ik vroeger nog meemaakte dat er een douane stond bij de Duitse grens. Het is allemaal denkbeeldigheid in de hoofden van nationalisten.

En toeterende, nationalistische derde generatie Turken die hier in Nederland AKP stemmen verschillen in mijn beleving niet van de PVV en FVD achterban. Ook gewoon mensen die stemmen voor een nationalistische, fascistische ideologie.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 07 jun 2018 12:27

Peter van Velzen schreef:
07 jun 2018 04:20
Omdat de fascisten in Italië indertijd bondgenoten van Hitler waren, wordt het woord fascist door velen aan meer negatieve eigenschappen verbonden dan strikt noodzakelijk is. Ook fascisten kunnen grotendeels fatsoenlijke mensen zijn. Ze neigen echter tot het idealiseren van de eigen staat, het eigen land of het eigen volk. WIe dat doet is in zekere mate fascist, ook als hij democraat is en binnen de autischtone bevolking de mensenrechten eerbiedigt. Een Fascist zal echter nooit een buitenlander als gelijkberechtigd beschouwen buiten zijn eigen staat. (vaak wel daarbinnen).
Ik vind dit een te gemakkelijke stellingname. We hebben in voormalig Joegoslavië gezien waar het idealiseren van een eigen staat toe kan leiden.
Het fascisme heeft een bepaalde massa nodig om te kunnen gedijen. En als die massa er eenmaal is dan lopen de scheidingen door dorpen, steden, families en zelfs huwelijken. Van een fatsoenlijke genocide heb ik nog nooit gehoord. En op het einde weet niemand meer wie er begonnen is, wijzen alle deelnemers naar elkaar en is er eigenlijk niemand schuldig aan al die verkrachtingen en moordpartijen.

Dus ja, ik accepteer dat er in ieder volk zich een percentage fascisten bevinden. En in Nederland hebben zij nog geen zware misdaden begaan, maar op het moment dat dat wel is gebeurd is het te laat om hen nog tot fascisten te benoemen. Tot nu toe functioneert in Nederland de democratie nog naar behoren, we weten fracties als PVV en LPF te pacificeren. Nederland heeft dus een krachtige democratie, welke ook nog eens is ingebed in de Europese instituties. Maar we dienen het fascisme wel te blijven monitoren, we mogen ons niet in slaap laten sussen. Mede omdat in onze buurlanden ook sprake is van fascisme. (AfD, FN)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 12:56

Hopper schreef:
07 jun 2018 12:17
En toeterende, nationalistische derde generatie Turken die hier in Nederland AKP stemmen verschillen in mijn beleving niet van de PVV en FVD achterban. Ook gewoon mensen die stemmen voor een nationalistische, fascistische ideologie.
Het voorgaande aan deze quote heb ik maar gelaten voor wat het is. Maar hier heb ik een paar vragen aan jou.

Ik heb mijn stem uitgebracht op Forum voor Democratie. Om precies te zijn op Theo Hiddema de nummer 2 op de lijst. Ben ik dan door hen belazerd toen ik het partijprogramma las?

1. Heb je vannacht toch nog ergens ontdekt dat Forum voor Democratie een nationalistische, fascistische ideologie voorstaat? (gisteren was dat nog een soort van verdenking waarvan ik me afvroeg: waarom dan ....) Daarnaast vermoed ik sterk dat je de begrippen: fascisme en nationalisme alleen maar gebruikt als een vorm van Gilles de la Tourette

2. Op grond waarvan is FVD bijvoorbeeld aan te klagen en op grond van welk soort van beschuldigingen? Daar ben ik al heel lang benieuwd naar. Waar halen de deugmensen hun eigendunk en eigen-gelijk dan toch vandaan waarmee ik tenslotte ook te overtuigen zou zijn van de snode plannen die ik blijkbaar niet zie. Want misschien moet ik dan maar eens overwegen om dan maar niet meer op FVD te gaan stemmen en heb ik nog niet helemaal volledig hun partijprogramma met daarachter de "ware bedoelingen" van FVD kunnen bevatten en ontmantelen zoals jij.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 07 jun 2018 13:06

Labyrint, blijf gerust stemmen op FVD. Als het Nederlands fascisme in twee fracties uiteenvalt dan juich ik dat alleen maar toe. En als ik de peilingen mag geloven staat dat ook te gebeuren. Het liefst zie ik zo veel mogelijk fascistische bewegingen , voor iedere 70K aan electoraat ééntje.

Uiteraard ben je belazerd door FVD. Een referendum over de euro is onzin. We kennen niet eens het referendum en na het mislukken van het raadgevend referendum zal het er voorlopig niet van komen ook. Daarnaast is uittreden uit de euro geen optie. Het verenigde Europa is dankzij de euro al een feit en imo kan dat verenigde Europa alleen ontbonden worden dmv oorlog. (Ik bedank)

Je hebt dus op iemand gestemd die niet goed bij zijn kokosnoot is. En ik heb daar geen problemen mee, laat maar kletsen die Baudet en Hiddema.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 13:16

Hopper schreef:
07 jun 2018 13:06
Je hebt dus op iemand gestemd die niet goed bij zijn kokosnoot is. En ik heb daar geen problemen mee, laat maar kletsen die Baudet en Hiddema.
Ja, ja ik hoor ze graag kletsen onderweg naar nieuwe verkiezingen, maar kun je mijn vragen beantwoorden op zo'n wijze waaruit je argumenten en beschuldigingen ook daadwerkelijk 'fascistisch' hout snijden. Je hebt het nu over een verschil van mening over referenda en de Euro en dus over hoe er geregeerd zou moeten worden. Je roeptoetert hierboven maar wat over een fascistische Baudet en Hiddema die niet helemaal goed bij hun kokusnoot zouden zijn zijn maar zonder op mijn vraag in te gaan waar en hoe zij snode plannen zouden beramen om de kiezer te belazeren, en met wat voor doel? Geeft niet maar dan weet ik meteen dat ik je de volgende keer wat kortere onzinniger antwoorden kan terug bijten.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 jun 2018 13:35

Het verschil is dat Erdogan door iets meer dan de helft van de bevolking wordt gesteund, en dat de PVV (20) en FVD (2) zetels hebben in het Nederlandse parlement. Fascisme wordt pas gevaarlijk als het de ruimte krijgt om te kunnen regeren. De situatie in Turkije is gevaarlijk als je ziet hoe Erdogan daar bezig is. In Nederland zie ik dit nog niet zo snel gebeuren, maar het is wel zorgelijk dat partijen zoals PVV, FVD en aan de andere kant DENK stemmen winnen. Populisme is een handig middel om snel veel stemmen te winnen. Ik kan me wel voorstellen dat Wilders en Baudet een posters van Erdogan en Trump boven hun bed hebben hangen als voorbeelden van populistische leiders.

Zowel de PVV als FVD heeft als eerste twee hoofdpunten:
* Meer macht in Nederland (het liefst Nederland uit de EU)
* Strikt immigratiebeleid (het liefst geen immigranten meer toelaten)

Dat zijn twee zeer nationalistische standpunten die beide niet haalbaar zijn.
Lees alleen maar de berichten over de Brexit en de mogelijke gevolgen voor de Engelsen: Van het niet kunnen krijgen van fruitplukkers (Roemenen) tot straks complete chaos in de havens, ziekenhuizen en supermarkten. En dan krijgt Nederland ook nog eens te maken met de Euro. De Engelsen hebben nog een natuurlijke barrière (zee) tegen mogelijke indringers, Nederland grenst direct aan België en Duitsland. Als je immigranten wilt weren dan mag je gerust een muur om Nederland gaan bouwen want ze kunnen binnen de EU dan tot de grenzen komen. Overigens zijn we verplicht om oorlogsslachtoffers op te nemen omdat we de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens hebben ondertekend, ik meen in 1948 al.
https://www.amnesty.nl/encyclopedie/uni ... rte-versie
14. Als je mensenrechten bedreigd worden, mag je in een ander land asiel vragen.

Stel je voor dat we inderdaad uit de EU en NAVO stappen en dat we de Euro afschaffen. Stel je voor dat Rusland dan Nederland aanvalt om wat voor reden dan ook. Klinkt idioot, maar dat zijn de plannen van deze twee partijen ook. Dan wil ik wel eens de PPV en FVD stemmers zien wat ze dan te zeggen hebben over asielaanvragen. Want dan zijn ze zelf aan de beurt. Geen gelul over opvang in de regio (wat moeten de Belgen en Duitsers met ons waar we ons tegen gekeerd hebben?) maar dan nog steeds keihard staan voor zero-tolerance immigratiebeleid, dus ook voor jezelf. Immigranten vind ik een veel te algemeen woord. Je kunt beter spreken van oorlogsslachtoffers en economische vluchtelingen. Dat werkt sowieso een stuk beter in een discussie.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 13:58

Gaat het hier nog over de inflatie van het woord fascisme? En diegenen die al dan niet passief agressief of suggestief als fascistisch worden beschouwd door (eventuele) links-gekkies.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 jun 2018 14:12

Gaat het hier nog over de inflatie van het woord fascisme? En diegenen die al dan niet passief agressief of suggestief als fascistisch worden beschouwd door (eventuele) links-gekkies.
Wat mij betreft wel. Er is een sterke opkomst van het populisme waar te nemen en daarmee ook een (verkapte) vorm van fascisme. Dan ligt het voor de hand dat er vaker sprake is van fascisme.
Linkse gekkies zijn individuelen die niet via een partij worden aangestuurd. Ik zie niet in wat dit bijdraagt aan deze discussie.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 14:32

lanier schreef:
07 jun 2018 14:12
Wat mij betreft wel. Er is een sterke opkomst van het populisme waar te nemen en daarmee ook een (verkapte) vorm van fascisme. Dan ligt het voor de hand dat er vaker sprake is van fascisme.
Linkse gekkies zijn individuelen die niet via een partij worden aangestuurd. Ik zie niet in wat dit bijdraagt aan deze discussie.

- Ging het alleen over politieke partijen dan? 'Populisme' is ook aan inflatie onderhevig. Wordt verkeerd en te pas en onpas gebruikt. :D
Dat moet ik eens opzoeken. Ik heb er over gelezen.

Of het was een discussie op Cafe Weltschmerz.

Het kwam er uiteindelijk uitvoerig besproken op neer dat vrijwel ALLE politieke partijen een vorm van populisme hanteren in meer of mindere mate.

Heb je het filmpje niet bekeken? Dat gaat namelijk van begin tot eind over -- "Fascisten!" --- "roepers" en de inflatie van het thema. Het draagt daarbij prima bij aan deze discussie.

- Oh jee de bijgedragen reactie past niet helemaal in 'jouw discussie' omdat je het niet inziet? Wat zie je dan precies niet in?

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 16:15

Hier nog een prima contrastvol voorbeeld ter verbazing, .. van de - inflatie van het woord 'fascisme' - en de laten we zeggen merkwaardige opstelling van regressief links.

De titel klopt alleen niet. Hiddema kan er nergens om lachen en ik ook niet.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 07 jun 2018 17:17

Labyrint schreef:
07 jun 2018 13:16
Geeft niet maar dan weet ik meteen dat ik je de volgende keer wat kortere onzinniger antwoorden kan terug bijten.
Ik beschouw de discussie tussen ons als gesloten. Een wedstrijdje korte onzinnige antwoorden geven is niet zo mijn ding.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 jun 2018 17:20

Geen enkel probleem met types zonder argumenten. Succes met demonstreren wellicht. :D

On-topic dan maar weer.

Met het beschuldigen en demoniseren door elke keer zomaar -- "Fascisten!" -- te roepen gaat de inflatie verder.

Laatst gewijzigd door Labyrint op 07 jun 2018 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie