lanier schreef: ↑14 feb 2019 00:34
Ik pleit voor politieke partijen in de Kamers met een minimum aantal zetels. Er zijn nu teveel partijen met een paar zetels die eigenlijk eerder belangenpartijen zijn dan een politieke partij. Dan nog hou je in Nederland teveel partijen over. Op dit moment is het wel heel extreem, ik zou niet weten hoe dit valt op te lossen.
Op gemeentelijk niveau heb je nog weer het probleem dat er veel lokale partijen zijn die geen binding hebben met de landelijke politiek.
Alle partijen met 10-15 zetels zouden dan blijven bestaan. Of je moet naar een 2-partijenstelsel/
Ik denk dat met name het vertrouwen in de politiek is verdwenen omdat we niet te maken meer hebben met mensen die met hun hart politicus zijn. Ze vertoeven een aantal jaren in de politiek en gaan dan (terug) naar het bedrijfsleven. Weinig tot geen uitstraling. Wat overigens niet wil zeggen dat iemand met een goede uitstraling per definitie een goede politicus is.
Dat verklaart niet waarom partijen als de PVV zo groot zijn (of het moet het charisma van Wilders zijn

). Maar wellicht zit er wel wat in. Hoe krijg je betere mensen in de politiek? Moet je vooral goed kunnen netwerken in je partij, of gaat het om kwaliteit en ideeën?
M.b.t. Zwitserland: het is zeer de vraag of de problemen die je noemt het gevolg zijn van referenda. Het is een van oudsher conservatief, geïsoleerd berglandje waarin 4 talen worden gesproken.
De andere kant is trouwens dat het bijvoorbeeld ondanks dat de langste vrede van alle Europese landen (m.u.v. Zweden) kent en is zeer welvarend (maar geen lid van de EU). De minderheden hebben het blijkbaar niet zo moeilijk dat ze het land verlaten: 25-30% van de inwoners is niet-Zwitsers.
De argumenten zitten erg in de richting van "als het volk het voor het zeggen heeft, gebeuren er wellicht allemaal enge dingen".
Dat is in feite een pleidooi tegen de democratie. Als het volk veel meer betrokken wordt bij besluiten, is de kans op "enge" dingen misschien veel kleiner dan wanneer ze uit boosheid op "enge" partijen gaan stemmen? Kan directere betrokkenheid niet juist een garantie zijn tegen Trump achtige figuren die leven op onvrede?
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/09/re ... 3-a1509918