bevolkingsgroei Afrika

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: bevolkingsgroei Afrika

Bericht door Storm » 30 jun 2018 10:58

lanier schreef:
29 jun 2018 19:40
Bonjour schreef:
29 jun 2018 08:31
Ik ben wel eens bang dat het verbeteren van de gezondheidszorg juist tot de problemen geleid heeft en dat beter eerst op scholing ingezet had kunnen worden.
Scholing zou al veel helpen. Maar met name in het islamitische noorden is dat niet vanzelfsprekend. Er zijn gebieden waar maar liefst 90% van de vrouwen niet naar school gaan. Die dienen alleen maar om veel kinderen te baren. Zowel als garantie voor later als ze zelf oud is, als des te meer moslims des te beter. Dat geldt overigens ook voor het zuiden voor de christenen.
Inderdaad is het niet vanzelfsprekend dat meisjes naar school gaan. De persoon waar ik het over heb werkte heel veel in Mali; een arm, droog land. De officiële taal Frans wordt door hen gesproken die naar school gaan. Daarom zie je dat nogal eens een studie in Frankrijk wordt gevolgd als het financieel mogelijk is. Sommigen gaan terug om hun land vooruit te helpen, anderen zoeken een leuke baan in Frankrijk. Jammer maar misschien ook begrijpelijk.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 jun 2018 11:11

dikkemick schreef:
30 jun 2018 10:36
Tja, helaas zijn het de mannen nog steeds die bepalen of vrouwen wel of geen onderwijs mogen genieten. Maar ik ben het met je eens dat er (mondjesmaat) verbetering in zit.
Pardon van verdubbeling in 15 jaar naar verdubbeling in 50 jaar is wel iets meer dan mondjesmaat. (maar uiteraard nog niet genoeg). Het is natuurlijk de vraag hoe lang het duurt voordat een evenwicht wordt bereikt. Vanaf het moment waarop elke vrouw nog slechts één dochter grootbrengt groeit de bevolking nog zeker 50 jaar door.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 jun 2018 11:19

@Peter
Met mondjesmaat bedoelde ik het aantal vrouwen dat recht op onderwijs heeft (in m.n. islamitische landen). Ik begrijp de spraakverwarring echter.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 jul 2018 21:52

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b53af577/

Beetje investeren in Afrika is niet goed. Er moet op korte termijn heel veel worden geinvesteerd.

blue-sky

Bericht door blue-sky » 18 sep 2019 20:05

lanier schreef:
27 jun 2018 14:13
Azië (totaal)
2000 – 3.7 miljard
2050 – 5.2 miljard
2100 – 4.8 miljard
de bevolking in china is het afgelopen jaar voor het eerst in 70 jaar afgenomen volgens dit artikel in de volkskrant.
volkskrant schreef: De omvang van de bevolking van China is vorig jaar voor het eerst in zeventig jaar afgenomen, in plaats van toegenomen. Er is sprake van een ‘historisch keerpunt’, volgens de demografen die dit hebben vastgesteld.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba4bb8ba/

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 19 sep 2019 16:40

de bevolking in china is het afgelopen jaar voor het eerst in 70 jaar afgenomen volgens dit artikel in de volkskrant.
Dat was ook al de verwachting. Maar landen als India hebben te maken met bevolkingsgroei, daarom zal in zijn totaliteit de bevolking toenemen in Azië.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 07 okt 2019 16:35

Het is het doemscenerio dat de moslims ons gaan overspoelen en dat er een 'umvolkung' in het Westen zal ontstaan. Ruikt teveel naar extreemrechts, dunkt mij. Niet in meegaan in dat discours.
Europa zal vanwege zijn groeiende vergrijzende bevolking en te weinig jongeren die de kosten kunnen dragen, migranten nodig hebben om al die kosten te kunnen blijven betalen. We kunnen ons beter klaarmaken om die mensen te ontvangen, hen op te leiden en in te schakelen in onze arbeidsmarkt. Zodoende zal het Westen er wel bij varen. Het Westen Afrikaniseert op die manier een beetje, so what?
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 okt 2019 07:21

Voor de impact van de mens op de rest van het leven, is het beter als uiteindelijk ook in AFrika het geboortecijfer daalt. Maar in de tussentijd is migratie welicht een goede zaak in plaats van een slechte. IK ben het met je eens Maarten.
Ik wens u alle goeds

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 08 okt 2019 22:30

MaartenV schreef:
07 okt 2019 16:35
Het is het doemscenerio dat de moslims ons gaan overspoelen en dat er een 'umvolkung' in het Westen zal ontstaan. Ruikt teveel naar extreemrechts, dunkt mij. Niet in meegaan in dat discours.
Europa zal vanwege zijn groeiende vergrijzende bevolking en te weinig jongeren die de kosten kunnen dragen, migranten nodig hebben om al die kosten te kunnen blijven betalen. We kunnen ons beter klaarmaken om die mensen te ontvangen, hen op te leiden en in te schakelen in onze arbeidsmarkt. Zodoende zal het Westen er wel bij varen. Het Westen Afrikaniseert op die manier een beetje, so what?
Allereerst is het zeer de vraag of immigratie nodig zou zijn voor de vergrijzende bevolking. Dit wordt al decennia door sommige mensen geroepen maar zonder enige onderbouwing.

Landen als Japan hebben met nog meer vergrijzing te maken maar kiezen voor andere wegen dan immigratie, bijvoorbeeld automatisering en robotisering (die er sowieso aan zit te komen) en een bewust krimpscenario ("Tokyo model" ). Een krimpende bevolking heeft ook grote voordelen: minder extra wegen en huizen nodig, meer ruimte voor natuur, minder stikstofproblemen etc. etc.

Van de grote voordelen van immigratie blijkt tot nu toe weinig. Per saldo kost immigratie veel meer dan het oplevert en er zijn bovendien nog grote groepen mensen die aan de kant staan. De meeste immigranten zijn niet al te kansrijke jonge mannen terwijl de tekorten te verwachten zijn bij o.a. verpleegkundigen.

deze feiten stemmen niet optimistisch

Als je toch deze weg op wil, zou je toch minimaal iets van een omscholingsprogramma moeten starten om met deze immigranten iets aan die tekorten te doen.

Wat eenvoudiger (en goedkoper, en socialer) lijkt me om scholing te verbeteren voor de vele mensen die er al zijn zonder baan en beroepen zoals verpleegkundigen behoorlijk te gaan betalen.

Verder is het vreemd dat de groeiende rol van de islam niet als probleem wordt erkent, waar West Europa zich nog niet zo heel lang geleden heeft ontworstelt aan religieuze druk. Dat heeft niets te maken met extreem rechts, maar met het willen behouden van bijv. gelijke rechten voor vrouwen, homoseksuelen en niet-moslims die in alle islamitische samenlevingen zwaar onder druk staan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie