Politiek: groothandel in moraliteit.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Politiek: groothandel in moraliteit.

Bericht door Storm » 04 jul 2018 01:24

@Chaim,
Het komt mij niet kunstmatig over, niets wat jij schrijft.

Fijne vakantie!
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 06 jul 2018 10:15

ChaimNimsky schreef:
04 jul 2018 00:56
Tijd om er een tijdje mee te stoppen. Aangezien het nu vakantie is heb ik veel tijd aan m'n laatste bijdragen besteed & was best tevreden. Maar nu ik ze teruglees schrik ik -- veel te compact & vooral te kunstmatig. Ben gelukkig met het verhaaltje, maar dat had ik ooit van iemand anders gehoord. Tijd om te stoppen.
Ik vond jouw laatste bijdrage juist heel verhelderend. Er is inderdaad een verschil tussen individuele en collectieve moraliteit. Er zijn veel op religie gebaseerde lagen met een in steen gebeitelde moraliteitsclaim. Daar is geen consensus in te vinden. En toch dienen wij maar door te modderen, met verschillende morele uitgangspunten. Vandaar koehandel. Ik snap het helemaal. Het begrip neemt de ergernis niet weg...
Het is de ergernis van Jezus over de handelaren in de Tempel. Ook hij kon over zijn eigen ergernis niet heenkijken, en dus gebruikte hij geweld
Je verwacht het niet van zo'n vredelievend en begripvol mens. Maar wie weet is dat ook maar een verhaal...
Je kamelenverhaal is een van de ontelbare Talmoedische verhalen uit die rijke geschiedenis. Het is mooi en diepzinnig. Ik kende het al uit een geschrift van Martin Buber.
Een goede vakantie, en een behouden terugkomst

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 06 jul 2018 10:46

Storm schreef:
04 jul 2018 01:24
@Chaim,
Het komt mij niet kunstmatig over, niets wat jij schrijft.

Fijne vakantie!
by gott allein bizt du a bas yeckide
in himl sitzt du bay zayn reckter-zaid.

vrij naar Main schwester chaje

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 jul 2018 12:24

ChaimNimsky schreef:
03 jul 2018 16:31
Het hart op de juiste plaats dragen kan alleen op individueel niveau -- een maatschappij kan dat niet. Een gemeenschappelijke moraal is een illusie, maar het is de taak van politici deze illusionaire maatschappij te vertegenwoordigen, het gemiddelde van deze harten te representeren & uit te dragen. Politici leven in een abstracte wereld van gemiddelde waarden en gedeelde mensen, terwijl daar beneden de werkelijke wereld bestaat met ondeelbare individuen en hele waarden.

Het is niet voor niets dat individu oorspronkelijk ''ondeelbaar'' betekent. Wat we m.i. nodig hebben zijn politici met meer oog voor mensen dan voor nummers.
Ik wist dat er iets niet klopte, maar kon de vinger niet op de zere plek leggen.
Door jou metafoor en de zin, die ik heb vetgedrukt, is mij dit helemaal duidelijk geworden, daar waar ik het eerst niet helder kon krijgen.

Ik ben hier echt blij mee.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 jul 2018 12:40

ChaimNimsky schreef:
04 jul 2018 00:56
Tijd om er een tijdje mee te stoppen. Aangezien het nu vakantie is heb ik veel tijd aan m'n laatste bijdragen besteed & was best tevreden. Maar nu ik ze teruglees schrik ik -- veel te compact & vooral te kunstmatig.
Dat compacte is nu juist de kunst, die ik niet constant in me heb.
Ik heb bewondering voor hen die in een paar woorden een kern kunnen raken.
Meer zinnen kunnen verduidelijking of nuanceringen geven, maar ook het gevolg hebben dat je weg van diee kern gaat.
Ben gelukkig met het verhaaltje, maar dat had ik ooit van iemand anders gehoord.
Hebben wij wel eens iets van onszelf?
We leren allemaal en ook alles van anderen.

Het is aan onszelf om het in te passen daar waar het in past en mi........ook weer door te geven.
Mijn dank.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 jul 2018 23:19

ChaimNimsky schreef:
03 jul 2018 16:31
Politici leven in een abstracte wereld van gemiddelde waarden en gedeelde mensen, terwijl daar beneden de werkelijke wereld bestaat met ondeelbare individuen en hele waarden.

Jawel, maar politici zijn ook gewoon mensen met een familie en buren. Ze weten over het algemeen best wat er speelt.
Prettige vakantie,ik ga trouwens met je mee.

Op vakantie dan.:wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie