Vrouwen in topfuncties.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Vrouwen in topfuncties.

Bericht door Peter van Velzen » 22 aug 2019 05:32

Petra schreef:
22 aug 2019 00:38
Peter van Velzen schreef:
20 aug 2019 12:08
DIe persoon moet premier worden waarvan de meeste mensen er vertrouwen in hebben dat zij of hij de taak naar hun wensen zal ui tvoeren,
Idd Peter! (Kun je nog solliciteren? [-o< :wink: )
Beter lezen: Er staat "de meeste mensen"
IK ben voorstander van een gekozen premier, maar volgens een zeer specifieke methode/
Elke kiezer plaatst de kandiaten in een rangorde (1e, 2e 3e etcetera) .
Als iemand minstens 50% van de 1e plaatsten krijgt toegewezen, dan wordt dat de premier.
Zoniet: Als een of meer personen door minsten 50% van de kiezers op de 1e of 2e plaats zijn gezet, wordt degene met de meeste 1e of 2e plaatsen premier.
Zoniet Idem maar dan inclusief de 3e plaatsen.
Zo verder totdat een premier is gevonden.

Het voordeel boven elk ander systeem is dat het een premier oplevert die een zo breed mogelijk vertrouwen geniet.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 22 aug 2019 07:47

22 aug 2019 05:32
IK ben voorstander van een gekozen premier, maar volgens een zeer specifieke methode/
Elke kiezer plaatst de kandiaten in een rangorde (1e, 2e 3e etcetera) .
Als iemand minstens 50% van de 1e plaatsten krijgt toegewezen, dan wordt dat de premier.
Zoniet: Als een of meer personen door minsten 50% van de kiezers op de 1e of 2e plaats zijn gezet, wordt degene met de meeste 1e of 2e plaatsen premier.
Zoniet Idem maar dan inclusief de 3e plaatsen.
Zo verder totdat een premier is gevonden.

Het voordeel boven elk ander systeem is dat het een premier oplevert die een zo breed mogelijk vertrouwen geniet.
Klinkt als het Amerikaanse "first past the post" maar dan direct. (Zonder kiescollege).
Had wellicht Hillary op die positie gezeten i.p.v. Trump.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 22 aug 2019 09:29

Petra schreef:
20 aug 2019 06:24
Ik heb ook altijd op de eerste vrouw op de lijst gestemd.
dus op een vrouw stemmen enkel en alleen omdat ze een vrouw is?
zouden we dat geen discriminatie mogen noemen :)

zo'n verkozen premier heeft natuurlijk ook nadelen

de premier komt uit partij a maar de meerderheid in het parlement bestaat uit partijen b, c en d.
Dan heb je natuurlijk ook miserie.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 aug 2019 19:08

We gaan gewoon gender neutraal solliciteren/stemmen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 aug 2019 03:15

appelfflap schreef:
22 aug 2019 09:29
Kiezen is altijd een vorm van discriminatie. Zo stem je op iemand louter omdat zij lid is van partij a
zo'n verkozen premier heeft natuurlijk ook nadelen

de premier komt uit partij a maar de meerderheid in het parlement bestaat uit partijen b, c en d.
Dan heb je natuurlijk ook miserie.
Er is altijd een meerderheid van kiezers die enig vertrouwen heeft in die premier. Daaromder noodzakelijkerwijs ook kiezers van partij b, c of d. Het komt me voor dat er dus ook een meerdereheid in het oarlement is waar partij a deel van uit maakt. Omdat er geen regeerakkoord nodig is kunnen de partijen gewoon volgens hun eigen partijprogramma stemmen. De premier zal daar rekening mee moeten houden. maar de parlementariers moeten ook rekening houden met de kiezers die haar gekozen hebben. Ik heb het vermoeden dat mijn systeem de kans op een vrouwelijke premier verhoogd, De kandidaat met de meeste stemmen mag dan een man zijn, maar de kiezers van andere partijen zullen hem zelden op plaats twee zetten. Dit kan echter op een vooroordeel mijnerzijds berusten.

Het is echter een heel ander systeem dan het Angelsaksische "first past de post".

Zie de volgende uitslag.

Rereformed 45% plek 1, 55% plek 3.
Bonjour 30% plek 1 40% plek 2 30% plek 3
Maria: 25% plek 1, 60% plek 2, 15% plek 3.

In het Ange;saksosche systeem wordt Rereformed premier, in mijn systeem is dat Maria. In het Franse systeem komt er een run-off tussen de beide heren, die door Bonjour gewonnen wordt. (55-45)
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 aug 2019 06:51

appelfflap schreef:
22 aug 2019 09:29
Petra schreef:
20 aug 2019 06:24
Ik heb ook altijd op de eerste vrouw op de lijst gestemd.
Jazeker! Daarom heet dat positieve discriminatie. :)

En dat lijkt de enige manier om door dat *'old boys network' systeem heen te breken
(Als jij een betere manier weet hoor ik dat graag!).

* viewtopic.php?f=10&t=17523&start=195#p566533
Wat volgens haar helpt, is als er meer vrouwen komen in de commissies die de kandidatenlijsten opstellen. „Mannen nemen doorgaans mannen aan. Dat is niet gek, we kiezen onbewust voor kandidaten die op onszelf lijken.”

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 aug 2019 07:05

23 aug 2019 03:15

Het is echter een heel ander systeem dan het Angelsaksische "first past de post".

Zie de volgende uitslag.

Rereformed 45% plek 1, 55% plek 3.
Bonjour 30% plek 1 40% plek 2 30% plek 3
Maria: 25% plek 1, 60% plek 2, 15% plek 3.

In het Ange;saksosche systeem wordt Rereformed premier, in mijn systeem is dat Maria. In het Franse systeem komt er een run-off tussen de beide heren, die door Bonjour gewonnen wordt. (55-45)
HA wat goed!
Nou snap ik eindelijk de verschillen tussen die systemen. :D

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 23 aug 2019 12:50

Petra schreef:
23 aug 2019 06:51
Jazeker! Daarom heet dat positieve discriminatie. :)
En dat lijkt de enige manier om door dat *'old boys network' systeem heen te breken
maar waarom enkel voor vrouwen?
kinderen, blondjes, ros, oudjes, gehandicapten, zieken, rotterdammers en inwoners van Tholen hebben toch ook recht op quota?
Discrimineer ik nu negers en moslims om voor hen geen quota te eisen?
quota invoeren en tegelijk pleiten voor de beste voor de job zijn 2 onverenigbare concepten.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 24 aug 2019 05:27

Petra schreef:
23 aug 2019 06:51
Is er in de politek wel eeen "old boys network"
De kiezerszijn in meerderheid vrouw.
ALser al een netwerki dan zit dat in de partij.
Ee n beter manier is dan ook om - als vrouw - lid te worden van je favoriete partij, en - nog beter - andere vrouwen aanmoedigen om hetzelfde te doen,
Helaas voor PVV-stemmers kan dat niet.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 aug 2019 07:10

appelfflap schreef:
23 aug 2019 12:50
quota invoeren en tegelijk pleiten voor de beste voor de job zijn 2 onverenigbare concepten.
Natuurlijk niet.
Het gaat om 'bij gelijke geschiktheid'

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 aug 2019 08:07

Star trek heeft het qua 'captains' tenminste begrepen. Ondenkbaar dat in de jaren 60 een vrouw (of gekleurd iemand) het bewind zou voeren.
We stammen nu eenmaal uit een door mannen gedomineerde cultuur. En nu pas begint langzaam aan door te dringen dat ook vrouwen capaciteiten (behalve het opvoeden van kinderen en de afwas doen) kunnen hebben.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 aug 2019 08:35

24 aug 2019 05:27

Neeee joh... het is een heuse democratische afspiegeling van de maatschappij :roll: #-o
https://stemopeenvrouw.com

Op dit moment zijn vrouwen bij lange na niet gelijk vertegenwoordigd in de politiek. Zo is maar 36 procent van het Europees Parlement, 30 procent van de gemeenteraadsleden, 35 procent van de Tweede Kamerleden en 20 procent van burgemeesters vrouw.
Meer diversiteit* in de samenstelling van de politiek komt ten goede aan de kwaliteit van de democratie. Uit onderzoek blijkt dat als de volksvertegenwoordiging de bevolking goed weerspiegelt, de politieke agenda een betere weergave zal zijn van de onderwerpen die spelen in de samenleving. Dat leidt o.a. tot grotere legitimiteit en representativiteit, groter bereik van de besluiten van de gemeenteraad en extra deskundigheid in gedecentraliseerde sectoren zoals de zorg.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 aug 2019 03:40

Petra schreef:
24 aug 2019 08:35
Neeee joh... het is een heuse democratische afspiegeling van de maatschappij :roll: #-o
Dat beweer ik niet. Mijn vraag was of bestaande leidende politici invloed uitoefenen op de nieuwe kandidatenlijsten. Bij de PVV is dat overduidelijk het geval. Intern is daar Wilders de absolute dictator Maar een netwerk ku n je het niet noemen, want het is slechts één man. Bij andere partijen is het minder duidelijk.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 25 aug 2019 07:30

25 aug 2019 03:40
Dat beweer ik niet. Mijn vraag was of bestaande leidende politici invloed uitoefenen op de nieuwe kandidatenlijsten.
Ik vermoed eerder dat er een gebrek aan aanbod is.
Op de camping waren er minder Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Antilliaanse Nederlanders dan je op grond van de bevolkingssamenstelling mag verwachten. Dat komt niet door netwerken oid die ze tegenhouden. Er moet eerst een pionier zijn die het in de groep introduceert.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 25 aug 2019 08:58

25 aug 2019 03:40
Petra schreef:
24 aug 2019 08:35
Dat beweer ik niet. Mijn vraag was of bestaande leidende politici invloed uitoefenen op de nieuwe kandidatenlijsten. Bij de PVV is dat overduidelijk het geval. Intern is daar Wilders de absolute dictator Maar een netwerk ku n je het niet noemen, want het is slechts één man. Bij andere partijen is het minder duidelijk.
De cijfertjes spreken IMO wel voor zich.
Uit dezelfde *link die ik al eerder gaf: Stem op een vrouw
ER zijn toch ook minder verkiesbare vrouwen dan mannen?
Dat klopt, en dat is een van de redenen dat we dit initiatief zijn gestart. De kandidatenlijsten worden samengesteld door politieke partijen zelf, en voor de m/v verdeling zijn geen regels. Dat leidt er helaas nog vaak toe dat zo’n 70 tot soms zelfs 100 procent van kandidatenlijsten uit mannen bestaan, en vrijwel alle lijsttrekkers man zijn. Dit verandert niet tenzij partijen ook van kiezers en partijleden een duidelijk signaal krijgen dat het tijd is voor meer vrouwen op de lijst.

Er is ook goed nieuws, want ondanks dat er minder vrouwen dan mannen op de kieslijsten staan, zijn er meer dan genoeg verkiesbare vrouwen om tot een gelijke balans te komen. Mits we slim stemmen! Als er meer vrouwen in de politiek komen, kunnen zij als rolmodel fungeren voor andere vrouwen om politiek actief te worden. Zo lost dit probleem zich mede dankzij onze stemmen op.
*
Goeie site trouwens.
Ook een onderzoek gedaan naar standpunten over abortus.
https://stemopeenvrouw.com/wp-content/u ... rtusv4.pdf
Netjes op een rij. Waar PVV opvallend genoeg kiest voor inperking.

Ook netjes op rij:
Europese Verkiezingen 2019
Het COC legde over acht thema’s stellingen voor aan politieke partijen die meedoen aan de verkiezingen voor het Europees Parlement. Hieronder vind je hun antwoorden. Daarmee kun je zelf bepalen welke partij op LHBTI-gebied het best bij je past. Klik op een partijlogo voor informatie over deze partij en hun regenboogkandidaten.
https://www.rainbowvote.nu/europese-verkiezingen-2019/

Plaats reactie