Vrouwen in topfuncties.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Vrouwen in topfuncties.

Bericht door Peter van Velzen » 30 aug 2019 06:02

axxyanus schreef:
28 aug 2019 09:15
Dat hangt er vanaf wat je juist onder "transgender" begrijpt. Als elke vrouw die geen problemen heeft met de mannelijke kantjes in haar karakter als transgender wordt aanvaard (zoals ik soms de indruk krijg) en evenzo bij de mannen die hun vrouwelijke kantjes aanvaarden, dan zijn de transgenders al vertegenwoordigd.
Ook transgenders zijn alleenin de politiek vertegenwoordigd als de kandidaat van hun keuze verkozen is. Ongeacht ofdie kanidaat zelftansgender is. We moeten niiet doen alsof deze mensen geen politieke voorkeur hebben gebaseerd op iets anders dan hun geslachts-identiteit.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 30 aug 2019 09:33

dikkemick schreef:
29 aug 2019 08:10
Petra, ik ben absoluut niet tegen vrouwen, maar zie mannen en vrouwen gewoon als MENS.
Mensen die mensen vertegenwoordigen. Van mij mag de hele tweede kamer uit vrouwen bestaan, zolang ze hun werk maar goed doen.
(Zelfde geldt voor mannen)
Dat zeggen veel mensen....al jaaaaaaaaren. Mensen doen blijkbaar niet altijd wat ze zeggen of zeggen niet wat ze doen.
De cijfers laten de praktijk zien; vrouwen zijn enorm in de minderheid.
Zolang dit zo is... hoor ik vooral een hoop nietszeggend geleuter.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 aug 2019 10:18

dikkemick schreef:
29 aug 2019 08:10
Petra, ik ben absoluut niet tegen vrouwen, maar zie mannen en vrouwen gewoon als MENS.
Mensen die mensen vertegenwoordigen. Van mij mag de hele tweede kamer uit vrouwen bestaan, zolang ze hun werk maar goed doen.
(Zelfde geldt voor mannen)
Ik vrees dat dit zeer naïef is.

Ik geloof best dat het je ideaal is om mannen en vrouwen gewoon als MENS te zien maar het is zeer twijfelachtig of je daar in slaagt en het is ook twijfelachtig of dat wel altijd wenselijk is.

Mannen en vrouwen enkel als mens proberen te zien, maakt je namelijk blind voor de specifieke problemen die vrouwen of mannen in onze maatschappij ervaren. Het is pas als je mensen gaat opdelen in mannen en vrouwen dat je kan zien hoe onze maatschappij verschillend omgaat met beide groepen.

Een ander probleem met die houding is dat die je blind maakt voor je eigen (onbewuste) seksisme. Het is gewoon een illusie dat jij of ik deelnemers aan onze maatschappij, immuun zouden zijn voor de seksistische invloeden die er in spelen. Het beste wat we kunnen doen, is er proberen alert voor te zijn en te corrigeren als het opspeelt.

Maar als je nu van jezelf gelooft dat je geen seksistische trekjes hebt, als je werkelijk van je zelf aanneemt dat je mannen en vrouwen gewoon ziet als MENS, dan hoef je natuurlijk niet alert te zijn en als iemand er op durft te wijzen dat je een seksistische opmerking hebt gemaakt of dat je je wat seksistisch hebt gedragen op een bepaald moment dan zal je de neiging hebben om dat te ontkennen want dergelijke opmerkingen voelen dan als een aanval op hoe jij jezelf ziet.

Zo kan een anti-seksistische houding in combinatie met een te geïdealiseerd zelfbeeld bij een aantal mensen seksistisch gedrag in stand houden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 aug 2019 17:21

Petra schreef:
30 aug 2019 09:33

Dat zeggen veel mensen....al jaaaaaaaaren. Mensen doen blijkbaar niet altijd wat ze zeggen of zeggen niet wat ze doen.
Maar Petra, de helft van de Nederlandse bevolking bestaat uit vrouwen. Waarom stemmen dan vrouwen niet massaal op vrouwen? En is de motivatie wel een verstandige? Ik stem op Rutte, want hij lacht zo lief. Ik stem op Baudet, want hij is uilenliefhebber. Ik stem op Mona Keijzer, want zij is een vrouw!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 aug 2019 17:25

axxyanus schreef:
30 aug 2019 10:18

Mannen en vrouwen enkel als mens proberen te zien, maakt je namelijk blind voor de specifieke problemen die vrouwen of mannen in onze maatschappij ervaren. Het is pas als je mensen gaat opdelen in mannen en vrouwen dat je kan zien hoe onze maatschappij verschillend omgaat met beide groepen.
Maar waarom stoppen bij de indeling mannen/vrouwen? Er zijn meerdere groepen in dit land die ondervertegenwoordigd zijn. Je kunt toch niet op basis van hobby, beperkingen (doof/blind etc) of etnische afkomst een stem op iemand uitbrengen. Het gaat er toch om waar de persoon voor staat en hoe deze zijn of HAAR functie vervult?
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 30 aug 2019 19:12

axxyanus schreef:
29 aug 2019 10:01
Opnieuw negeer je het feit dat als een Marokkaanse jongere en een Belgische Jongere een zelfde profiel hebben, de Belgische jongere toch gemakkelijker een uitnodiging krijgt dan de Marokaanse.
ook in een knelpuntberoep?
in een paaldanserclub zal men mij ook niet snel uitnodigen op een sollicatiegesprek, in tegenstelling tot dat 20jarig meisje.
axxyanus schreef:
29 aug 2019 10:01
Niemand heeft dat dan ook beweerd. Wat er beweerd wordt is dat de verhoudingen tussen mannen en vrouwen met topjobs erop wijst dat vrouwen in het algemeen benadeeld worden om aan een topjob te geraken.
en ik wijt dat aan de vereisten van dat soort jobs.
nl, het competitieve, uw gezin op de 2e plaats zetten, de overuren, carrièrebeesten, ....

mannen doen dat sneller en makkelijker als vrouwen.
vrouwen die dan ook aan die vereisten voldoen kunnen er wel degelijk geraken.

De, met voorsprong, machtigste persoon in politiek Europa is Merkel, toch gewoon een vrouw.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 aug 2019 21:48

Hoe komt het dat vrouwen benadeeld worden? Is daar al over nagedacht? Heeft het wellicht met verleden te maken? Zijn er andere reden denkbaar?
Wat zijn de reden om een man te verkiezen boven een vrouw als we het hebben over topfuncties?
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 aug 2019 03:55

dikkemick schreef:
30 aug 2019 21:48
Hoe komt het dat vrouwen benadeeld worden? Is daar al over nagedacht? Heeft het wellicht met verleden te maken? Zijn er andere reden denkbaar?
Wat zijn de reden om een man te verkiezen boven een vrouw als we het hebben over topfuncties?
Die zijn er niet, maar er zijn wel voorkeuren.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 31 aug 2019 07:23

dikkemick schreef:
30 aug 2019 17:21
Petra schreef:

Maar Petra, de helft van de Nederlandse bevolking bestaat uit vrouwen. Waarom stemmen dan vrouwen niet massaal op vrouwen? En is de motivatie wel een verstandige? Ik stem op Rutte, want hij lacht zo lief. Ik stem op Baudet, want hij is uilenliefhebber. Ik stem op Mona Keijzer, want zij is een vrouw!
Kom op nou toch!
Het is dit soort stupide geleuter waar ik bekaf of baldadig van wort.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 31 aug 2019 08:42

Nee Petra, ik word baldadig als jij op Mona stemt OMDAT ze vrouw is. Als we de politiek nemen, iedereen is vrij (man EN vrouw) om hier een steentje aan bij te dragen.
Vroeger was de dokter per definitie man, nu kom je ze nog mondjesmaat tegen. En voor beiden geldt: Ze moeten hun werk goed doen!
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 31 aug 2019 09:27

dikkemick schreef:
30 aug 2019 17:25
axxyanus schreef:
30 aug 2019 10:18

Maar waarom stoppen bij de indeling mannen/vrouwen? Er zijn meerdere groepen in dit land die ondervertegenwoordigd zijn. Je kunt toch niet op basis van hobby, beperkingen (doof/blind etc) of etnische afkomst een stem op iemand uitbrengen. Het gaat er toch om waar de persoon voor staat en hoe deze zijn of HAAR functie vervult?
Ik had het in mijn antwoord niet over welke gevolgen dat moet hebben voor de vertegenwoordiging. Ik had het zuiver over wat ik als de gevolgen zie van een houding: Ik zie mannen en vrouwen enkel als MENS. En natuurlijk moet je dan niet stoppen bij de indeling mannen/vrouwen.

Maar goed laten we even terugkomen op die vertegenwoordiging. Waarom zou je niet kunnen stemmen op basis van hobby, beperkingen (doof/blind etc) of etnische afkomst? Wat jij niet lijkt te beseffen is dat dat soort zaken een belangrijke impact kan hebben op waar iemand voor staat en hoe die diens functie vervult. Ik heb er in ieder geval geen probleem mee om dat soort factoren mee een rol te laten spelen in het bepalen van mijn voorkeurstem.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 31 aug 2019 09:30

dikkemick schreef:
31 aug 2019 08:42
Nee Petra, ik word baldadig als jij op Mona stemt OMDAT ze vrouw is. Als we de politiek nemen, iedereen is vrij (man EN vrouw) om hier een steentje aan bij te dragen.
Maar dat betekent niet dat mannen en vrouwen op de zelfde manier gewaardeerd worden en de zelfde kansen krijgen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 31 aug 2019 09:35

dikkemick schreef:
30 aug 2019 17:21
Petra schreef:

Maar Petra, de helft van de Nederlandse bevolking bestaat uit vrouwen. Waarom stemmen dan vrouwen niet massaal op vrouwen?
Omdat vrouwen worden opgevoed in de zelfde maatschappij als de mannen en daar beïnvloed worden om mannen te verkiezen boven vrouwen.

Als je twee zowat identieke profielen opstelt een mannelijk en een vrouwelijk, dan zal bij een solicitatie het mannelijk profiel meer uitnodigingen krijgen als het vrouwelijk. Het maakt daarbij weinig verschil of de selectie om uit te nodige gebeurt door een man of een vrouw.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 31 aug 2019 11:47

@Axxyanus

Wat jij niet lijkt te beseffen is dat dat soort zaken een belangrijke impact kan hebben op waar iemand voor staat en hoe die diens functie vervult. Ik heb er in ieder geval geen probleem mee om dat soort factoren mee een rol te laten spelen in het bepalen van mijn voorkeurstem.
Hoe zit Mw. van Toorenburg anders in de fractie dan Dhr Omtzigt?
Staan zij verschillende waarden/normen/ideeën voor? Zou de 1 of de ander totaal ongeschikt zijn voor leiderschap omdat het een man of vrouw betreft? Of zou ander juist beter zijn en dan meer voor de eigen sekse opkomen? Wordt van dit soort bestuurders niet verwacht dat je neutraal zijn? Is DAT niet de juiste eigenschap die een leider/bestuurder moet bezitten?
Jammer dat hier de dienstplicht afgeschaft is. Mannen en vrouwen gelijke rechten (en plichten!)
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 31 aug 2019 14:11

axxyanus schreef:
31 aug 2019 09:35
Omdat vrouwen worden opgevoed in de zelfde maatschappij als de mannen en daar beïnvloed worden om mannen te verkiezen boven vrouwen.
hangt ervan af
ik gok, ik heb geen wetenschappelijke peer-reviewed studie, dat >95% vd klanten een vrouw verwachten als ze iemand zoeken om te poetsen of om voor de kinderen te zorgen.
Als je twee zowat identieke profielen opstelt een mannelijk en een vrouwelijk, dan zal bij een solicitatie het mannelijk profiel meer uitnodigingen krijgen als het vrouwelijk. Het maakt daarbij weinig verschil of de selectie om uit te nodige gebeurt door een man of een vrouw.
hangt nu eenmaal van de job af en ook het verwachtingspatroon vd klanten.
zij uw klanten 90 jarige halfdove oudjes dan is eht onverstandig om daar mensen naar toe te sturen die de taal onvoldoende machtig zijn. daar mag/moet je als werkgever rekening mee houden.

misschien meot je verduidelijken waar je over praat
een gewone job, een leidinggevende job, een (verkozen) polticus. Voor de laatste 2 moet je niet solliciteren

Plaats reactie