Invoeren diversiteitsquotum

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

doctorwho
Superposter

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door doctorwho » 01 aug 2019 08:00

dbdb521 schreef
Nederlandse blanken zoals wij, Turken en Marokkanen: we zijn drie verschillende etnische groepen die binnen het territorium van de Nederlandse staat wonen.
Medelanders met een turkse of marokaanse achtergrond als niet blank benoemen vind ik een twijfelachtige omschrijving. Merk dat je deels uit eigen beleving verhaalde. Ik kom in mijn werk allerlei medelanders tegen en reken maar dat nederlandse installatiebedijven maar al te graag vakmensen van welke komaf dan ook aannemen. Werk in de sector arbeid en gezondheid en kom regelmatig op de werkvloer in diverse branches. Gelukkig gaat het divers worden vanzelf al was het maar, omdat ik steeds meer oosteuropeanen tegenkom. Opleiding vraag en aanbod zullen vanzelf tot meer diversiteit leiden. Mensen als Wilders en Kuzu daar moet je als weldenkend mens geen aandacht aan besteden. Deze aandacht positief/negatief houdt ze in de picture. We zijn allen smalneusapen en met dezelfde kwaliteiten behept en dit naar groepen uitspelen vind ik niet verstandig.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 01 aug 2019 08:29

Peter van Velzen schreef:
01 aug 2019 07:41
dbdb521 schreef:
31 jul 2019 20:47
Ook Wilders die een zaal "Minder Marokkanen!" laat roepen...
Ik vind dat je nimmer mensen op groepsniveau moet aanspreken. Je kunt wel verenigingen aanspreken zoals een politieke partij, maar dan moet je daarbij wel bede ken dat zo'n verenigig niet voor elk individueel lid spreekt. Je kunt wel een groep aanspreken die een bepaald gedrag vertoond, maar dat is mijns inziens onafhankelijk van hun afkomst. Ook kun je iemand zijn lidmaatschap van een bepaalde club verwijten, voor zoverhij of zij daar zelf voor gekozen heeft, Niemand kiest er echter voor om Marrokaan te zijn,dat wordt je min of meer door de Marrokaanse rechtsregels opgelegd. Je kunt wel nalaten een Marrokaans paspoort aan te vragen als je Nederlander bent, maar dan heb je problemen als je familie in Marrokko wilt bezoeken. De meeste mensen hebben ook niet gekozen voor het Nederlanderschap. Dat geldt vrijwel uitsluitend voor immigranten.
Als ik beschrijf wat ik zie, dan zie ik mensen van Nederlandse afkomst die het spuugzat zijn dat ze te vaak zien dat mensen van Marokkaanse afkomst zich als agressieve, asociale tokkies gedragen en dat de politie te weinig optreedt bij tokkie-gedrag omdat ze dan worden beschuldigt van etnisch profileren.

Wanneer mensen van Nederlandse afkomst zich als agressieve, asociale tokkies gedragen tegen mensen van een andere afkomst, dan wordt dit wel uitgebreid besproken in kranten en televisie-programma's. Dan worden mensen van Nederlandse afkomst juist wel aangesproken op groepsniveau. Discussies over racisme en discriminatie gaan vrijwel altijd over racisme door mensen van Nederlandse afkomst en vrijwel nooit over racisme door mensen van Marokkaanse afkomst. Terwijl dat tweede genoeg voorkomt.

Vergelijk maar hoe kranten en televisie-programma's over het algemeen reageren op racistisch gedrag door mensen van Nederlandse afkomst in Duindorp als ze niet-Nederlanders wegpesten en op racistisch gedrag door mensen van Molukse afkomst in Maastricht als ze niet-Molukkers wegpesten.

Als je vindt dat je mensen van bijvoorbeeld Marokkaanse of Molukse afkomst nimmer op groepsniveau moet aanspreken, vind ik dat je mensen van Nederlandse afkomst ook nimmer op groepsniveau moet aanspreken.
Wat meer on topic Het is niet verkeerd dat je bij gelijke kwalificatiea kiest voor iemand van een ondervertegenwoordigde groep. Maar om het af te dwingen is niet altijd verstandig. Zeker niet als je een zo schimmig aspect als "divers" gebruikt.
Het spijt me Peter, maar dit vind ik meten met twee maten. Je schrijft dat je nimmer mensen op groepsniveau moet aanspreken, maar je vind het niet verkeerd om iemand van een oververtegenwoordige etnische groep te weigeren op grond van zijn groepslidmaatschap zodat hij plaats maakt voor iemand van een ondervertegenwoordige etnische groep. Je ziet mensen op deze manier als leden van etnische groepen en niet als individuen.
Welkom dbdb521 namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Bedankt. Ik ga het doorlezen.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 01 aug 2019 08:33

doctorwho schreef:
01 aug 2019 08:00
Medelanders met een turkse of marokaanse achtergrond als niet blank benoemen vind ik een twijfelachtige omschrijving.
Prima, maar dan noem ik hen niet-wit. Tenzij je het twijfelachtig vindt of mensen met Turkse of Marokkaanse afkomst wel of niet wit zijn. Als je hen wit vindt, dan moet je ook de discriminerende wet tegen witte mensen die axxyanus voorstelt op hen toepassen.
Laatst gewijzigd door dbdb521 op 01 aug 2019 08:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 01 aug 2019 08:36

doctorwho schreef:
We zijn allen smalneusapen en met dezelfde kwaliteiten behept en dit naar groepen uitspelen vind ik niet verstandig.
Ik zie mensen in de eerste plaats als individu en pas op de tweede plaats als een lid van een etnische groep. Axxyanus ziet mensen eerst als lid van een etnische groep en pas op de tweede plaats als individu.

Ik vind het ook niet verstandig om mensen op groepsniveau tegen elkaar uit te spelen, maar spreek axxyanus dan alsjeblieft aan op zijn wij/zij-denken.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 01 aug 2019 09:12

dbdb521 schreef:
01 aug 2019 08:36
doctorwho schreef:
We zijn allen smalneusapen en met dezelfde kwaliteiten behept en dit naar groepen uitspelen vind ik niet verstandig.
Ik zie mensen in de eerste plaats als individu en pas op de tweede plaats als een lid van een etnische groep. Axxyanus ziet mensen eerst als lid van een etnische groep en pas op de tweede plaats als individu.

Ik vind het ook niet verstandig om mensen op groepsniveau tegen elkaar uit te spelen, maar spreek axxyanus dan alsjeblieft aan op zijn wij/zij-denken.
Ik zie de mens in de eerste plaats als individu. En in de tweede plaats als lid van het globale mensenras. En die heeft vanuit de evolutie nou eenmaal voordeel gehad bij het kunnen categoriseren/classificeren (snel kunnen reageren op potentieel gevaar ed) en het vormen van groepen om de eigen veiligheid te verhogen. Hence de aanleg/behoefte aan hokjesgeest en wij/zij denken. Waar ik een rothekel aan heb maar ik begrijp het wel. (Ik mag van mezelf dan ook gezellig van hokje naar hokje springen. :D )

Imo is dat vermogen tot classificeren te ver doorgeschoten. Helemaal als het niet om het onderscheiden van potentieel gevaar gaat zoals in dit geval homoseksualiteit e.d. Wat is het voordeel om dat te classificeren? Ik zie alleen maar nadeel in zoveel hokjesdenken.
Ik denk dat dat ook met het veilig voelen te maken heeft.
Hoe onveiliger de wereld aanvoelt hoe meer mensen nationaliseren/groeperen/tot een wij willen behoren. Liefst met een ‘sterke’leidersfiguur. Vandaar dat malloten als een Hitler of Trump aan de macht kunnen komen. Een IMO vrij primitieve maar wel menselijke reactie op gevoelens van onveiligheid in onze hectische wereld.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 01 aug 2019 10:07

Petra schreef:
01 aug 2019 09:12
Hoe onveiliger de wereld aanvoelt hoe meer mensen nationaliseren/groeperen/tot een wij willen behoren. Liefst met een ‘sterke’leidersfiguur. Vandaar dat malloten als een Hitler of Trump aan de macht kunnen komen. Een IMO vrij primitieve maar wel menselijke reactie op gevoelens van onveiligheid in onze hectische wereld.
Vergeet Erdogan, Netanyahu en Julius Malema niet. Hoewel ik hen geen malloten zou noemen.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 01 aug 2019 14:06

dbdb521 schreef:
01 aug 2019 08:33
doctorwho schreef:
Medelanders met een turkse of marokaanse achtergrond als niet blank benoemen vind ik een twijfelachtige omschrijving.
Prima, maar dan noem ik hen niet-wit. Tenzij je het twijfelachtig vindt of mensen met Turkse of Marokkaanse afkomst wel of niet wit zijn. Als je hen wit vindt, dan moet je ook de discriminerende wet tegen witte mensen die axxyanus voorstelt op hen toepassen.
Volgens mij behoren deze als je toch zo nodig onderscheid wil maken tot de kaukasische bevolkingsgroep waar ook de laaglanders onder vallen :idea:
leuk weetje https://newscientist.nl/nieuws/blanke-e ... -jaar-oud/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 aug 2019 03:03

dbdb521 schreef:
01 aug 2019 08:29
[
Wanneer mensen van Nederlandse afkomst zich als agressieve, asociale tokkies gedragen tegen mensen van een andere afkomst, dan wordt dit wel uitgebreid besproken in kranten en televisie-programma's. Dan worden mensen van Nederlandse afkomst juist wel aangesproken op groepsniveau. Discussies over racisme en discriminatie gaan vrijwel altijd over racisme door mensen van Nederlandse afkomst en vrijwel nooit over racisme door mensen van Marokkaanse afkomst. Terwijl dat tweede genoeg voorkomt.
Ik betwijfel of ik me ooit aangesproken heb gevoeld op groepsniveau. Zoals ik al zei mag je best mensen aanspreken als ze tot degene behoren die het gedrag vertonen. Dat is acceptabel."DE Nederlanders "vindt ik net zo fout als "DE Marrokanen". Dat het vaker wordt vveroordeeld komt omdat er ruim 12 maal zo veel autochtone Nederlaanders zijn als Marrrokanen. En niemand heeft tot nu toe gezegd "Willen jullie méér of minder Nederlanders?" Of vergis ik mij?
Ik wens u alle goeds

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 02 aug 2019 07:48

02 aug 2019 03:03
dbdb521 schreef:
[
Ik betwijfel of ik me ooit aangesproken heb gevoeld op groepsniveau. Zoals ik al zei mag je best mensen aanspreken als ze tot degene behoren die het gedrag vertonen. Dat is acceptabel."DE Nederlanders "vindt ik net zo fout als "DE Marrokanen". Dat het vaker wordt vveroordeeld komt omdat er ruim 12 maal zo veel autochtone Nederlaanders zijn als Marrrokanen. En niemand heeft tot nu toe gezegd "Willen jullie méér of minder Nederlanders?" Of vergis ik mij?
Het gaat mij om het principe: Als je mensen van Nederlandse afkomst als groep aanspreekt op tokkie-gedrag, moet je mensen van Marokkaanse afkomst ook als groep aanspreken op tokkie-gedrag.

Dit patroon zie ik zich vaak herhalen:

Situatie 1) Mensen van Marokkaanse afkomst worden agressief bejegend door mensen van Nederlandse afkomst. Het wordt uitgebreid besproken in kranten en televisie-programma's en in de Tweede Kamer wordt een "racisme en discriminatie"-debat gevoerd.

Situatie 2) Mensen van Nederlandse afkomst worden agressief bejegend door mensen van Marokkaanse afkomst. Het wordt niet besproken in kranten en televisie en als er onderscheid wordt gemaakt op afkomst dan worden er dingen gezegd zoals: "Je moet niet alle mensen van Marokkaanse afkomst op één hoop gooien, want dan zet je een hele bevolkingsgroep weg.

Of je spreekt elke groep aan of je spreekt geen enkele groep aan. Als je mensen van Nederlandse afkomst op groepsniveau aanspreekt op discriminatie, dan zet je ook een hele bevolkingsgroep weg. En het maakt mij daarin helemaal niet uit welke groep groter is. Het gaat mij om gelijke behandeling.
02 aug 2019 03:03
En niemand heeft tot nu toe gezegd "Willen jullie méér of minder Nederlanders?" Of vergis ik mij?
De steen door dit raam kun je zien als een uitspraak zonder woorden. "Willen jullie méér of minder Nederlanders?" De steen door het raam is een overduidelijk antwoord.

En of je het gezien de geschiedenis wel of niet rechtvaardig vindt dat Molukkers recht hebben op een etnisch zuivere wijk in Nederland, doet mij er totaal niet toe. En het maakt mij ook totaal niet uit hoe groot een groep is. Of het nu om een paar duizend mensen gaat (Molukkers) of een paar miljoen (Nederlanders), het bespottelijke wij/zij-gedrag dat ze vertonen is precies hetzelfde.

Dat het zelfs bij de wet is toegestaan dat een etnische groep zijn wijk etnisch zuiver mag houden, vind ik bespottelijk. Als het mensen van Molukse afkomst is toegestaan om hun wijk etnisch zuiver te houden, dan vind ik dat de mensen van Nederlandse afkomst in Duindorp ook het recht hebben om hun wijk etnisch zuiver te houden.

Of niemand heeft dit recht of iedereen heeft dit recht. En mijn voorkeur heeft dat we onze grondwet volgen.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 02 aug 2019 10:17

Zoals ik het zie. (Ik maak ingewikkelde dingen graag simpel, omgekeerd evenredig doe ik trouwens ook graag. :lol: )

Deze hele wereld draait om welvaart.
Jezelf (of je ras/groep/club) in een bevoorrechte positie plaatsen heeft een cumulatieve werking. Denk aan (grond)bezit, betere scholing, kans op groeiend vermogen etc. en dat allemaal meer meer meer doorgevend naar volgende generaties.
Evenzo werkt een ondergeschikte/nadelige positie ook cumulatief.
Als de bevoorrechte dan op een dag begrijpt dat het wel eerlijker zou moeten en dan zegt: "Vanaf vandaag gaan we fair doen hoor!"
Dan is dat zoiets als ehhhh…
Zeg dat we allemaal naar de top van de berg willen. Ik sta al halverwege of op driekwart en jij daar ergens aan de voet van die berg. "Vanaf vandaag gelijke kansen voor iedereen”, roep ik vrolijk. En huppel fijn vanaf m’n driekwart door naar de top.
Om het echt fair te maken.. zouden we dus of saampjes op de nullijn moeten beginnen of ik geef jou de kans om mijn kant op te komen door mezelf (tijdelijk) te benadelen en jou te bevoordelen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 aug 2019 11:28

dbdb521 schreef:
axxyanus schreef:
31 jul 2019 18:22
Een wet is maar een deel van de context. Als de wet nodig is om corrigerend op te treden tegen discriminatie van andere groepen dan is het gevolg van een dergelijke wet dat iemands kansen uiteindelijk minder afhankelijk zijn van uiterlijkheden zoals huidskleur of geslacht dan zonder zo'n wet en wat mij betreft is dat het soort gevolg dat nagestreefd moet worden.
Je hebt een sterk ontwikkeld wij/zij-denken. Je ziet mensen op de eerste plaats als lid van een etnische groep en pas op de tweede plaats als individu. Ik zal meegaan in je wij/zij-denkwereld en ik zal eerlijk met je zijn.
Rekening houden met de realiteit is geen wij-zij denken. Een eerlijke kijk op de maatschapij leert ons dat die de mensen opdeelt in verschillende groepen. Schrijf 2000 identieke solicitatie brieven. Onderteken 500 daarvan met "Koen Smedt", 500 met "Sofie D'Hondt" 500 met "Salman Oulmacran" en 500 met "Assita N'Komo" en zie wie dat er de meeste uitnodigingen krijgt voor een gesprek.

Dit soort onderzoek wordt door universiteiten regelmatig gevoerd en de resultaten leveren consistent een voordeeel voor "Koen Smedt" op. m.a.w. voor personen wiens naam doet vermoeden dat het om een blanke man gaat. Waar het mij gaat, zijn de resultaten van dat onderzoek. Ik pik er niet de blanke mannen uit omdat ik een blanke man ben, dat zou wij-zij denken zijn. Ik pik er de blanke man uit omdat uit onderzoek blijkt dat in onze maatschappij dat de groep is die informeel bevoorrecht wordt. Als over 10 jaar zou blijken dat dan een andere groep informeel bevoorrecht wordt, dan zal ik er op dat moment die andere groep uitpikken, zoals de Japanse mannen in Japan.

dbdb521 schreef:
Ik heb oprecht een grondige hekel aan het wij/zij-denken dat mensen in hokjes plaats op basis van hun afkomst, maar omdat je bereidt bent mijn familie te discrimineren op grond van hun afkomst, dwing je mij mee te gaan in jouw denkwereld.
Maar ik plaats mensen niet in een hokje van basis van hun afkomst. Ik plaats mensen in een hokje op basis van wetenschappelijk onderzoek naar maatschappelijke fenomenen. Ik plaats dus mensen in hokjes op basis van hun maatschappelijke bevoorrechting zoals dat door onderzoek naar voor komt. Het is niet mijn schuld dat op dit moment in onze samenleving, de groepen "blanke witte mannen" en "meest bevoorrechte personen", volgens bepaalde maatstaven samenvallen.
dbdb521 schreef:
De overheid moet zich niet bezig houden met het dwingen van Turken om meer Nederlandse blanken in dienst te nemen en andersom ook niet. Het moet vanuit de mensen zelf komen. Als mijn blanke PVV buurman voortdurend ziet dat zijn Turkse Erdogan buurman zijn eigen etnische groep de hand boven het hoofd houdt en zelf een extreem-rechtse politieke partij in Turkije steunt, waarom zou hij zijn Turkse buurman dan vertrouwen?
Niemand beweert dat hij dat zou moeten.
dbdb521 schreef:
Als je vervolgens mijn blanke buurman gaat dwingen om meer Turken aan te nemen in zijn bedrijf, dan zal hij zich beledigt voelen omdat je hem wel maar zijn Turkse buurman niet aanspreekt op eigen-volk-eerst-gedrag. Maar als hij in plaats daarvan een Nederlandse blanke achter de kassa ziet zitten bij een Turkse buurtsupermarkt, dan kan er vertrouwen groeien tussen de twee etnische groepen. En het kost tijd om vertrouwen te winnen.
Die Turkse buurman zal daar op dit moment niet op aangesproken worden omdat die het probleem van de "bevoorrechte blanke mannen" niet in stand houdt met zijn gedrag. Als jou blanke buurman het belang van context niet kan inzien, dan is daar weinig aan te doen. Zelfs als Turkse ondernemers een voorkeur zouden hebben voor Turkse werknemers, dan nog is globaal gezien, de kans dat een blanke man snel werk vindt, groter dan de kans dat een Turkse man snel werk vindt. Je kan dat negeren maar dat blijft wel de realiteit in onze samenleving.

Het is gemakkelijk om de verantwoordelijkheid voor vertrouwen te winnen gelegd wordt bij een van de bevolkingsgroepen die benadeeld wordt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 02 aug 2019 11:45

dbdb521 schreef:

Als je vindt dat je mensen van bijvoorbeeld Marokkaanse of Molukse afkomst nimmer op groepsniveau moet aanspreken, vind ik dat je mensen van Nederlandse afkomst ook nimmer op groepsniveau moet aanspreken.
Misschien is net dat het probleem, dat blijkbaar mensen met ook een Marokkaanse of Molukse afkomst, maar die wel in Nederland geboren zijn, blijkbaar niet als van "Nederlandse afkomst" worden beschouwd?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 02 aug 2019 13:23

Ik zie etnische groepen en machtsorganisaties als twee verschillende dingen.

Machtsorganisaties zijn bijvoorbeeld: "Het Koninkrijk der Nederlanden", "De Republiek Turkije" en "De Volksrepubliek China"

Etnische groepen zijn bijvoorbeeld: Nederlanders, Duitsers, Turken, Koerden, Chinezen en Oeigoeren

Mensen van de Nederlandse etnische groep heten over het algemeen: Jansen, Bakker, Van Veenendaal, enzovoort.

Mensen van de Turkse etnische groep heten over het algemeen: Birdal, Celal, Ertem, enzovoort.

Over het algemeen is het vrij duidelijk wie tot welke etnische groep behoort. Ik woon in een wijk met veel mensen van de Turkse etnische groep en veel mensen van de Nederlandse etnische groep en de mensen in mijn wijk begrijpen dat er twee verschillende etnische groepen in de wijk wonen. Ik ga er vanuit dat dit voor zich spreekt.

Hieronder bedoel ik met "Nederlanders" mensen van de Nederlandse etnische groep. En als je het wilt hebben over staatsburgers van het Koninkrijk der Nederlanden, dan zal ik spreken van "Staatsburgers van het Koninkrijk der Nederlanden".

Een machtsorganisatie is gewoon een groep mensen die de baas is over een bepaald gebied. Het gebied waar ze de baas zijn is hun territorium. Een machtsorganisatie wordt vaak een "overheid" of "regering" genoemd. In Jip-en-Janneke-taal is het gewoon een organisatie die de macht heeft (en dus de baas is) binnen hun territorium.

Binnen het territorium van de machtsorganisatie "Het Koninkrijk der Nederlanden" zijn Nederlanders de grootste etnische groep. Turken en Marokkanen zijn kleinere etnische groepen binnen dit territorium.

Binnen het territorium van de machtsorganisatie "De Republiek Turkije" zijn Turken de grootste etnische groep. Koerden en Armenen zijn kleinere etnische groepen binnen dit territorium.

De grootste etnische groep binnen een territorium wordt vaak "de meerderheid" genoemd en kleinere etnische groepen in hetzelfde territorium worden vaak "minderheden" genoemd.

Eigen-volk-eerst-gedrag komt bij de meeste mensen voor. Bij mensen van de Nederlandse etnische groep komt het voor en bij mensen van de Turkse etnische groep ook. Stel dat we eigen-volk-eerst-gedrag zouden meten, dan verwacht ik dat de hoeveelheid eigen-volk-eerst-gedrag "per capita" ongeveer hetzelfde zal zijn voor elke etnische groep.

Als je niet per capita rekent in het territorium van Het Koninkrijk der Nederlanden, dan komt eigen-volk-eerst-gedrag veel vaker bij de Nederlandse etnische groep dan bij andere etnische groepen. Dit is logisch, want de Nederlandse etnische groep is de grootste in dit territorium.

Als je niet per capita rekent in het territorium van De Republiek Turkije, dan komt eigen-volk-eerst-gedrag veel vaker bij de Turkse etnische groep dan bij andere etnische groepen. Dit is logisch, want de Turkse etnische groep is de grootste in dit territorium.
axxyanus schreef:
02 aug 2019 11:28
Rekening houden met de realiteit is geen wij-zij denken. Een eerlijke kijk op de maatschapij leert ons dat die de mensen opdeelt in verschillende groepen. Schrijf 2000 identieke solicitatie brieven. Onderteken 500 daarvan met "Koen Smedt", 500 met "Sofie D'Hondt" 500 met "Salman Oulmacran" en 500 met "Assita N'Komo" en zie wie dat er de meeste uitnodigingen krijgt voor een gesprek.
Binnen het territorium Koninkrijk der Nederlanden klopt het wat je zegt als je niet per capita rekent.

Wat je zegt geldt ook voor De Republiek Turkije als je daar ook niet per capita rekent. Mensen met Turkse namen als Birdal, Celal en Ertem zullen daar vaker worden uitgenodigd voor een gesprek dan mensen met Armeense namen als Abrahamian of Malkasian.
axxyanus schreef:
Die Turkse buurman zal daar op dit moment niet op aangesproken worden omdat die het probleem van de "bevoorrechte blanke mannen" niet in stand houdt met zijn gedrag.
Net zoals je in het territorium van het Koninkrijk der Nederlanden kunt spreken over "de bevoorrechte Nederlandse mannen" is er in "De Republiek Turkije" sprake van "de bevoorrechte Turkse mannen".

Zijn we het hier over eens of zie je het anders?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 aug 2019 13:44

dbdb521 schreef:
02 aug 2019 13:23
Ik zie etnische groepen en machtsorganisaties als twee verschillende dingen.
Mooi voor jou ik zie het belang daar wel niet van in want ik heb het niet over machtsorganisaties.
dbdb521 schreef:
axxyanus schreef:
Binnen het territorium Koninkrijk der Nederlanden klopt het wat je zegt als je niet per capita rekent.

Wat je zegt geldt ook voor De Republiek Turkije als je daar ook niet per capita rekent. Mensen met Turkse namen als Birdal, Celal en Ertem zullen daar vaker worden uitgenodigd voor een gesprek dan mensen met Armeense namen als Abrahamian of Malkasian.
Aangezien we het hebben over een maatregel in Nederland, zie ik niet in waarom we er andere landen zouden bijhalen.

Voor zover ik het begrijp is de maatregel bedoeld om systematische achteruitstelling van bepaalde groepen in Nederland tegen te gaan. Ik zie niet wat daar het probleem mee is. Dat een Nederlandse maatregel geen Turkse toestanden kan rechtzetten lijkt me evident en dat maakt wat mij betreft de Turkse toestanden van geen belang voor het evalueren van deze maatregel.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 02 aug 2019 14:10

axxyanus schreef:
02 aug 2019 13:44
dbdb521 schreef:

Aangezien we het hebben over een maatregel in Nederland, zie ik niet in waarom we er andere landen zouden bijhalen.

Voor zover ik het begrijp is de maatregel bedoeld om systematische achteruitstelling van bepaalde groepen in Nederland tegen te gaan. Ik zie niet wat daar het probleem mee is. Dat een Nederlandse maatregel geen Turkse toestanden kan rechtzetten lijkt me evident en dat maakt wat mij betreft de Turkse toestanden van geen belang voor het evalueren van deze maatregel.
Ik zie elk mens op de planeet "Aarde" als mijn medemens. Machtsgroepen verdelen dan wel het beschikbare aardoppervlakte van onze planeet in territoriums, maar mensen die in het territorium van de Republiek Turkije wonen zijn evengoed mijn medemensen als mensen die in het territorium van het Koninkrijk der Nederlanden wonen.

Het voelt zeer onrechtvaardig voor mij als ik mij wel zou inzetten voor mensen binnen het territorium van het Koninkrijk der Nederlanden, maar niet voor mensen binnen het territorium van de Republiek Turkije. Dat is voor mij een vorm van wij/zij-denken. Jullie in dit territorium wil ik wel helpen en jullie in dat andere territorium wil ik niet helpen.

Ik wil elk mens op deze planeet gelijk behandelen, dus als we kunnen onderbouwen dat het rechtvaardig is dat we de bevoorrechtte positie van Nederlandse mannen in het territorium van het Koninkrijk der Nederlanden beperken, dan heeft het voor mij evenveel prioriteit om ook de bevoorrechtte positie te beperken van onder andere:
  • Turkse mannen in het territorium van de Republiek Turkije
  • Joodse mannen in het territorium van de Staat Israël
  • Japanse mannen in het territorium van de Staat Japan
Ik dacht dat we het hier over eens waren gezien wat je eerder schreef:
axxyanus schreef:
31 jul 2019 16:25
En wat mij betreft is het geen discriminatie als er maatregelen komen die de voorrechten van een bepaalde groep wat afschaven. Dus inderdaad ik heb er geen problemen mee als in Japan dat zou gebeuren t.o.v. de Japanse mannen.

Gesloten