Grenzen aan het transactivisme.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Grenzen aan het transactivisme.

Bericht door axxyanus » 02 apr 2021 15:45

heeck schreef:
02 apr 2021 15:17
Dan zal ik kijken of ik de combinatie Coyne-Axxyanus me inspireert tot verder reageren, cq verdedigen van mijn inzicht dat er voortdurend verschuivende grenzen zijn die in het begin of in de jongste manifestaties daarvan soms tot overdreven aangescherpt actievoeren kunnen nopen.
Ja natuurlijk zijn er voortdurend verschuivende grenzen. Soms zien we een grens zelfs een tijd over en weer verschuiven. Dat zegt op zich niets over de mate waarin die verschuiving op gefundeerde ideeën gestoeld is of hoe we een dergelijk verschuiving ethisch beoordelen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 02 apr 2021 15:53

appelfflap schreef:
01 apr 2021 10:15
heeck schreef:
01 apr 2021 09:29
waarvan een ieder bij enig doordenken kan snappen dat dan de op zich normale gevoelens niet passen bij het aan de buitenkant zichtbare.
neen, dat snap ik niet
ik snap niet eens wat ik zou moeten voelen om 100% zeker te weten dat ik een man ben. De buitenkant zichtbare zou geen referentie mogen zijn als je clichés en vakjes rond dit thema overboord wil gooien. voor mij mag een meisje in jeans rondlopen, van ferrari's houden en liever met vrouwen vrijen.
Dat maakt het geen man voor mij.

Maar verder als de stereotiepe clichés raak ik ook echt niet wat voelen betreft.
Perfect voorbeeld want ik heb nog meegemaakt dat meisjes naar huis werden gestuurd als ze met een broek aan op school kwamen.
Dat geeft inzicht in de "gevoelens van toen" ~1950, over de ander.
En misschien een beetje in die van degeen die de broek niet mocht dragen omdat ze zich als meisje diende te gedragen.
Uitschelden met "je lijkt wel een kerel" en omgekeerd "je gedraagt je als een meid" werd toen meer als opvoedkundig gezien.

Waarom een trans-exvrouw voor jou een vrouw in een broek moet blijven? Misschien zit daar het zwaartepunt van het "probleem".

Op advies van Axxyanus zal ik me eerst bijlezen bij Coyne.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 02 apr 2021 16:04

axxyanus schreef:
02 apr 2021 15:45
heeck schreef:
Dan zal ik kijken of ik de combinatie Coyne-Axxyanus me inspireert tot verder reageren, cq verdedigen van mijn inzicht dat er voortdurend verschuivende grenzen zijn die in het begin of in de jongste manifestaties daarvan soms tot overdreven aangescherpt actievoeren kunnen nopen.
Ja natuurlijk zijn er voortdurend verschuivende grenzen. Soms zien we een grens zelfs een tijd over en weer verschuiven. Dat zegt op zich niets over de mate waarin die verschuiving op gefundeerde ideeën gestoeld is of hoe we een dergelijk verschuiving ethisch beoordelen.
Daar zeg je me even wat!

Ik zal me nu ook gaan bezinnen over de noodzaak van gefundeerde ideeën waarzonder gevoelens niet kunnen worden gerespecteerd en wie welke ethiek met welke kwaliteit/gewicht in welke omstandigheden belemmerend of verplichtend aan welke anderen kan opleggen.
Rawls' befaamde "Veil of Ignorance" *) zal ik naast Coyne leggen.

Roeland

*)
The Veil of Ignorance, a component of social contract theory, allows us to test ideas for fairness. Behind the Veil of Ignorance, no one knows who they are. They lack clues as to their class, their privileges, their disadvantages, or even their personality.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 apr 2021 16:51

heeck schreef:
02 apr 2021 16:04
axxyanus schreef:
02 apr 2021 15:45
heeck schreef:
Daar zeg je me even wat!

Ik zal me nu ook gaan bezinnen over de noodzaak van gefundeerde ideeën waarzonder gevoelens niet kunnen worden gerespecteerd.
Er is een verschil tussen gevoelens respecteren en meegaan in de verklaring die mensen geven voor (de oorzaak van) die gevoelens. Onderscheid maken tussen de ervaring en de verklaring is belangrijk.

Anorexia patiënten voelen zich dik. Gelovigen voelen de aanwezigheid van god. Kwakgelovers voelen dat de middeltjes werken.

Maar als ik aan dat rijtje "transpersonen voelen zich als het andere geslacht" wil toevoegen dan ben ik blijkbaar respectloos. De verklaring die transpersonen aan hun gevoelens geven mogen naar het lijkt niet in vraag gesteld worden.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 02 apr 2021 17:55

heeck schreef:
02 apr 2021 15:53
Perfect voorbeeld want ik heb nog meegemaakt dat meisjes naar huis werden gestuurd als ze met een broek aan op school kwamen.
vandaag bekijken wij veel kledijvoorschriften uit de jaren 50 als achterhaald, geen idee welk punt je wil maken.
weiger je vandaag je uniform op je job wordt je nog steeds huis gestuurd
En misschien een beetje in die van degeen die de broek niet mocht dragen omdat ze zich als meisje diende te gedragen.
yep, uiterlijke schijn en verwachtingspatronen anno 1950. we zijn 2021. Meisjes mogen voetballen, roken, zuipen en in jongensbroeken achter rokken jagen.
wat je wel merkt is dat veel transgenders, vooral de nieuwe vrouwen, naar de jaren 50 en 60 kijken voor hun nieuwe kledingstijl. Zij putten vaak volop uit de clichés van die periode. Net waar de feministen al sinds de jaren 90 tegen vechten.
Waarom een trans-exvrouw voor jou een vrouw in een broek moet blijven? Misschien zit daar het zwaartepunt van het "probleem".
mja, dit is uiteindelijk een logische stap.
de 1e insinuatie dat ik blijkbaar een transfoob ben of zelf met problemen rond die thematiek zit. Zo sla je discussies inderdaad dood.

van mij mag iedereen zich kleden zoals hij wil, aan zijn lichaam laten knutselen zoals hij wil maar vanaf de moment dat het juridisch wordt dan wordt iedereen erbij betrokken en meot je echt wel over implicaties nadenken.
Dat gebeurt veel te weinig en als iemand dit aanhaalt moet hij/zij direct in het hoekje vd transfoben. Zo tolerant en verdraagzaam is dat toch niet

en ik blijf erbij dat knutselen aan uw uiterlijk voor de overgrote meerderheid volstrekt geen oplossing is omdat het gewoon symptoombestrijding is. Wat een transgender wil zal hij niet bereiken, de absolute aanvaarding in het nieuwe geslacht. Daarom noemen we die mens transgender en niet gewoon vrouw of man.

nu weet ik nog steeds niet hoe het voelt om man te zijn,

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 04 apr 2021 09:57

De nederlandse politieke perikelen gingen & gaan even voor.

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 04 apr 2021 10:44

Appelflap,

Deze van je kan even snel:
nu weet ik nog steeds niet hoe het voelt om man te zijn,
Gevoelens kunnen best zonder taal en ook is het nog niet mogelijhk om andermans gevoelens te voelen.
Zelfs de zogenaamde spiegelneuronen geven niet die garantie.

Vandaar mijn uitspraak "begrip is een waan met een warm gevoel".
Iedereen die zegt precies te voelen hoe ik me voel; die liegt natuurlijk niet, maar vergeet het onmogelijke van die werkelijkheid. (vrij naar Rutte)

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 04 apr 2021 11:29

axxyanus schreef:
01 apr 2021 20:08
Heeck,

Jij lijkt over het algemeen redelijk vertrouwen te hebben in Jerry Coyne. Dit is zijn visie: A defense of the binary in human sex
Krijg ik zelfs bij jou te maken met ezelje prik, waar ik deze keer aan mee doe door uit de hele door jou aangeboorde collectie de laatste te kiezen:
https://whyevolutionistrue.com/2020/02/ ... human-sex/
A defense of the binary in human sex
February 14, 2020 • 10:30 am

https://whyevolutionistrue.com/2018/10/ ... y-bimodal/
Sex in humans may not be binary, but it’s surely bimodal
October 28, 2018 • 9:30 am

https://whyevolutionistrue.com/2018/11/ ... borah-soh/
The binary nature of sex: a column by Deborah Soh
November 4, 2018 • 11:00 am

https://whyevolutionistrue.com/2018/12/ ... is-binary/
Once again: Why sex is binary
December 11, 2018 • 12:30 pm

https://whyevolutionistrue.com/2018/11/ ... about-sex/
Evolution societies issue misleading statement about sex
November 2, 2018 • 9:30 am

knip
knip
..>
The Council (the officers) of the SSE, however, has issued a statement—almost certainly motivated by liberal political views—that claims to show that the Trump administration’s policy is not supported by science. In so doing, it conflates gender and sex, and winds up making the specious claim that “sex should be viewed as a continuum.”
Well, gender can be viewed that way if you wish, but biological sex, especially in humans, cannot be viewed as a continuum. Here’s the SSE’s statement (my emphasis):
Policy: Letter RE: Scientific Understanding of Sex and Gender
knip
knip
. .

Ik haal extra aan:
Well, gender can be viewed that way if you wish, but . . .

Kortom wat jij deed met je beroep op biologisch verschil, of zoiets, is zoeken naar een in de wetenschap ontbrekend houvast.
Hooguit kan je daar vinden welke afwijkingen van de twee toppen van ons aller ongetwijfeld bimodaal georienteerde sex-bestaan een diagnosticeerbare grond kent. Wat ik per verwijzing naar Knack,be deed.
En zelfs als die diagnose ontbreekt dan staat letterlijk niets een andere "view" in de weg.

Omdat Coyne over het algemeen consistent redeneert neem ik aan dat in zijn andere berichten niet iets tegengestelds wordt beweerd.

Hoewel ik het liefst uitga van een roze bril van ontluikende nieuwe en gedeelde genoegens tot en met stomend rollebollen zolang ik niet altijd mee hoef te doen met iedereen, besef ik gelijk dat door die roze bril niet de hele werkelijkheid kan worden gezien en dan kom je vanzelf in uiterste nood tot verboden, maar ver daarvoor ook op het op gemeenschapskosten aanleggen van naaktstranden.

En dat iemand die dacht met een aantrekkelijke tegenpool het bed te delen wat uit het dak ging toen het een halftrans bleek te zijn dat eist weinig fantasie.

Geblinddoekt tongzoenen zou ik ook niet aan meedoen terwijl anderen daar wel iets in zien. Tot het om een chimp bleek te gaan.

De wereld is te groot en wijzigt te snel om vanuit mijn stoel grenzen te bedenken die echt anders zijn dan wat een ieder op zijn vingers af kan tellen.
Wel heb ik wat tegen het veroordelen van andermans sex-gewoontes die niet duidelijk ten koste van anderen hun lijfelijke vrijheid gaan.

Eigen afkeer van anderen hun sex-praktijken vind ik geen goede uitgangsstelling.

Roeland

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 04 apr 2021 11:40

heeck schreef:
04 apr 2021 10:44
Gevoelens kunnen best zonder taal en ook is het nog niet mogelijhk om andermans gevoelens te voelen.
klinkt allemaal wat vaag
als iemand zegt dat hij pijn voelt dan kan hij dat onaangename gevoel omschrijven en zullen andere mensen zich daarin herkennen, ik denk aan tandpijn.

Indien iemand zegt ik voel me man en ik wil man worden dan moet er ergens iets zijn waardoor hij zich man voelt, een gevoel dat ik als man dan toch zou moeten herkennen.

je hebt wel al verwezen naar klederdracht en kledijvoorshcriften uit de jaren 50/60 maar daar ben ik niet veel mee.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 04 apr 2021 15:41

heeck schreef:
04 apr 2021 11:29

https://whyevolutionistrue.com/2018/11/ ... about-sex/
Evolution societies issue misleading statement about sex
November 2, 2018 • 9:30 am
knip
knip
..>
The Council (the officers) of the SSE, however, has issued a statement—almost certainly motivated by liberal political views—that claims to show that the Trump administration’s policy is not supported by science. In so doing, it conflates gender and sex, and winds up making the specious claim that “sex should be viewed as a continuum.”
Well, gender can be viewed that way if you wish, but biological sex, especially in humans, cannot be viewed as a continuum. Here’s the SSE’s statement (my emphasis):
Policy: Letter RE: Scientific Understanding of Sex and Gender
knip
knip
. .
Ik haal extra aan:
Well, gender can be viewed that way if you wish, but . . .

Kortom wat jij deed met je beroep op biologisch verschil, of zoiets, is zoeken naar een in de wetenschap ontbrekend houvast.
Heeck, ik heb de indruk dat je zaken door elkaar haalt. Ik heb het over geslacht (Engels: sex) Zie mijn vorige opmerking:
Axxyanus schreef:Die biologische tweedeling is nauwkeurig genoeg voor het onderwerp waarover we praten. Er is over het algemeen geen enkel probleem om het geslacht te bepalen van de mensen die zich als trans identificeren. De indeling man en vrouw is wat mij betreft van de zelfde nauwkeurigheid als de indeling dag en nacht.
Waarom denk je dat de opmerking van Jerry Coyne dat gender als een continuum kan beschouwd worden, tegenspreekt dat geslacht in de praktijk zo goed als binair is. (op de zelfde manier als dag en nacht.)
heeck schreef:
Hooguit kan je daar vinden welke afwijkingen van de twee toppen van ons aller ongetwijfeld bimodaal georienteerde sex-bestaan een diagnosticeerbare grond kent. Wat ik per verwijzing naar Knack,be deed.
Voor zover ik weet, bevinden zowat alle personen die zich als trans idententificeren zich in een van de twee toppen. Dat maakt de afwijkingen van die twee toppen zo goed als naast de kwestie als het gaat om de transproblematiek. Het gaat om mensen in de ene top die zich identificeren als mensen uit de andere top. Wat voor belang hebben die afwijkingen dan?
heeck schreef:
Eigen afkeer van anderen hun sex-praktijken vind ik geen goede uitgangsstelling.
Ik heb het niet over seks-praktijken. De vraag of we toelaten dat iemand die biologisch tot het mannelijk geslacht hoort, moeten toelaten deel te nemen met aan de vrouwelijke atletiekcompetitie enkel en alleen omdat die beweert zich een vrouw te voelen of beweert een vrouw te zijn, heeft niets met sekspraktijken te maken maar alles met de oorspronkelijke reden waarom we sportdivisies opsplitsen in een mannen- en een vrouwendivisie, namelijk de biologische verschillen tussen de twee geslachten. Verschillen die van die aard zijn dat vrouwen in veel sporttakken geen enkele kans maken als ze tegen mannen moeten opkomen. Die biologische verschillen verdwijnen niet omdat een man beweert een vrouw te zijn. Die verschillen verdwijnen zelfs niet na een reeks ombouwoperaties.

Zo zijn er nog omstandigheden waar het gewenst is om personen met een mannelijke biologie te weren maar willen de transfanatici dat we die personen die beweren een vrouw te zijn toch toelaten, enkel op de grond dat ze beweren een vrouw zijn.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 05 apr 2021 10:36

Axxyanus,

Het in welke mate van vereniging ook, meer of minder mate leuke dingen doen of behartigen heeft geen wetenschap nodig.
Go spelen, of vogels spotten, tatoueren, body builden . . . .
Soms is er enige overlap met wetenschappelijke verklaringen. Meer niet.

De vraagstelling van het topic, een paar uitwisselingen geleden door jou gepreciseerd, richt zich oo de grenzen.
Ook dat heb ik beanrwoord. In zeer algemene zin, maar ik zie geen noodzaak om voor transgenders nieuwe gemeentewetartikelen te suggereren.

Ook niet voor levende kunstwerken zoals bijvoorbeeld Fabiola die ik regelmatig langs zag komen toen ik in de Oude Schans van Amsterdam woonde.

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 05 apr 2021 11:01

appelfflap schreef:
04 apr 2021 11:40
heeck schreef:
04 apr 2021 10:44
klinkt allemaal wat vaag
als iemand zegt dat hij pijn voelt dan kan hij dat onaangename gevoel omschrijven en zullen andere mensen zich daarin herkennen, ik denk aan tandpijn.

Indien iemand zegt ik voel me man en ik wil man worden dan moet er ergens iets zijn waardoor hij zich man voelt, een gevoel dat ik als man dan toch zou moeten herkennen.

je hebt wel al verwezen naar klederdracht en kledijvoorshcriften uit de jaren 50/60 maar daar ben ik niet veel mee.
Ook over orgasmes valt te beweren dat er een boel over valt te vertellen wat voor ervaringsdeskundigen herkenbaar over kan komen.

Toch valt het bewijs dat je hetzelfde voelt niet te leveren en je moet al zeer opwindend vertellen wil je bij een ander een orgasme opwekken waarvan je niet weet of zoiets bij jou echt hetzelfde voelt.

Ooit was er een openbare IQ-test waar een paar mensen opvielen met 140++
Ahh zei er eentje nu snap ik hoe het komt dat ik sneller doorzie/aanvoel waar anderen over struikelen of zinloze ruzie over maken. Ik dacht al dat ik me iets verbeeldde en in therapie moest.

En bij artsen is het bekend dat pijnen zelfs wel worden gevoeld waar de oorzaak NIET zit.
Ook zijn pijnen zeer verschillend van aard en de omschrijvingen ervan verduidelijken practisch niets.

Als iemand zegt zich man te voelen is dat op de keper bekeken een raadselachtige uitspaak en je moet dat op een vergelijkende manier afleiden als tandpijn of spierverzuring bij wielrenners.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 05 apr 2021 11:05

heeck schreef:
05 apr 2021 10:36
Axxyanus,

Het in welke mate van vereniging ook, meer of minder mate leuke dingen doen of behartigen heeft geen wetenschap nodig.
Go spelen, of vogels spotten, tatoueren, body builden . . . .
Soms is er enige overlap met wetenschappelijke verklaringen. Meer niet.
Dat klopt tot je met officiële competies begint en om wille van een notie van fairheid mensen in categorieën gaat indelen. Dat kunnen leeftijdscategorieën zijn, gewichtsclasses en geslachtsdivisies.

En het gaat natuurlijk om meer dat verenigingen die min of meer leuke dingen doen, zoals mensen die naar de gevangenis moeten en waarbij bepaald moet worden of ze in een mannen- of vrouwengevangenis geplaatst worden.
heeck schreef:
05 apr 2021 10:36
De vraagstelling van het topic, een paar uitwisselingen geleden door jou gepreciseerd, richt zich oo de grenzen.
Ook dat heb ik beanrwoord. In zeer algemene zin, maar ik zie geen noodzaak om voor transgenders nieuwe gemeentewetartikelen te suggereren.
Neen de vraagstelling richt zich niet op grenzen. De vraagstelling richt zich waarom we zouden toelaten dat iemand deelneemt aan een andere categorie dan diegene waartoe die hoort, enkel omdat die beweert tot een andere categorie te horen. Of meer specifiek waarom dat voor het geslacht en enkel voor het geslacht zouden toelaten.

Ik begrijp ook niet goed waar je naartoe wil met de opmerking dat je de noodzaak niet ziet voor nieuwe gemeentewetartikelen. Waarom gemeentewetartikelen? En ben je dan tevreden met de wetgeving die voor transgenders al werd ingevoerd of denk je dat die beter terug afgevoerd wordt?

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 05 apr 2021 11:37

heeck schreef:
05 apr 2021 11:01
Toch valt het bewijs dat je hetzelfde voelt niet te leveren
het ging over herkenbaarheid, niet om 100% hetzelfde gevoel
elke ms-patient, en bij uitbreiding alle neurologische patienten, weten wat zenuwpijnen zijn. daarom zijn die pijnen niet bij iedereen 100% hetzelfde.
niet leek orgasme is hetzelfde, niet eens bij mij
Als iemand zegt zich man te voelen is dat op de keper bekeken een raadselachtige uitspaak
yep, maar waarom daar in meegaan als je niets kunt
meten? waarom de grens op geslachten leggen en niet verder opentrekken?als ge uw biologisch geslacht kunt verwerpen waarom dan niet allerlei andere biologische elementen?
ik ben biologisch gezien x maar voel me y ... (afkomst, geslacht, grootte, leeftijd, huidskleur, nationaliteit, geboorteplaats ...)

ik kan niet zeggen wat ik voel als man terwijl sommige vrouwen zich blijkbaar wel man kunnen voelen. Ik vraag me nu af wat die voelen wat maakt dat ze denken dat ze een man zijn.

Mij lijkt dat van belang als je er juridische implicaties tot strafrechtelijke vervolging aan vast hangt. dan heb je toch vele meer nodig als een louter raadselachtige uitspraak die gebaseerd is op een onverklaarbaar en onmeetbaar gevoel.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 05 apr 2021 13:33

appelfflap schreef:
05 apr 2021 11:37
ik kan niet zeggen wat ik voel als man terwijl sommige vrouwen zich blijkbaar wel man kunnen voelen. Ik vraag me nu af wat die voelen wat maakt dat ze denken dat ze een man zijn.
Ik ben ooit ergens het woord "pseudo-gevoelens" tegengekomen. Het gaat om zinnen als: "ik voel mij ..." waarbij iets anders volgt dan een gevoel. Een voorbeeld is: "Ik voel mij verraden". Het lijkt te gaan om een mengeling van gevoelens plus kennis/intuïtie over wat de oorzaak is.

"Ik voel mij een man" lijkt daarin te passen. Bij een vrouw zou het dan kunnen gaan om gevoelens van ongemak/vervreemding/... plus de intuïtie dat dat veroorzaakt wordt omdat ze niet het lichaam van een man heeft.

Plaats reactie