Grenzen aan het transactivisme.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Grenzen aan het transactivisme.

Bericht door heeck » 06 apr 2021 10:23

Axxyanus schreef: 1)
Neen de vraagstelling richt zich niet op grenzen. De vraagstelling richt zich waarom we zouden toelaten dat iemand deelneemt aan een andere categorie dan diegene waartoe die hoort, enkel omdat die beweert tot een andere categorie te horen. Of meer specifiek waarom dat voor het geslacht en enkel voor het geslacht zouden toelaten.

2)
Ik begrijp ook niet goed waar je naartoe wil met de opmerking dat je de noodzaak niet ziet voor nieuwe gemeentewetartikelen. Waarom gemeentewetartikelen? En ben je dan tevreden met de wetgeving die voor transgenders al werd ingevoerd of denk je dat die beter terug afgevoerd wordt?
Axxyanus,

ad 1)
We zijn geen van twee van Lotje getikt dus jij snapt dat ik niet met je meega als je het woord "grenzen" in de titel vervangt door "toelaten".

ad 2)
Ik had moeten schrijven "gemeentelijke verordening" als voorbeeld van een wijze waarop algemeen geldende grenzen kunnen worden gesteld, cq ongelijkheden "niet toegelaten" zouden moeten worden gevonden.

ad x)
Je voordoen als agent door dat uniform aan te trekken is duidelijk niet toegelaten. Je vermommen als verpleger en zo een ziekenhuis binnenglippen om plaatjes van een BN-er te kieken wordt fronsend bezien.

En zo is er een een heel scala; maar daar hadden we het al eerder over.
Wie weet ben ik in jouw ogen te relaxed in deze; dat zou best kunnen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 06 apr 2021 11:02

appelfflap schreef:
05 apr 2021 11:37
heeck schreef:
05 apr 2021 11:01
Toch valt het bewijs dat je hetzelfde voelt niet te leveren
1)
het ging over herkenbaarheid, niet om 100% hetzelfde gevoel
elke ms-patient, en bij uitbreiding alle neurologische patienten, weten wat zenuwpijnen zijn. daarom zijn die pijnen niet bij iedereen 100% hetzelfde.
niet leek orgasme is hetzelfde, niet eens bij mij

2)
Als iemand zegt zich man te voelen is dat op de keper bekeken een raadselachtige uitspaak

3)
yep, maar waarom daar in meegaan als je niets kunt meten?

4)
waarom de grens op geslachten leggen en niet verder opentrekken?als ge uw biologisch geslacht kunt verwerpen waarom dan niet allerlei andere biologische elementen?
ik ben biologisch gezien x maar voel me y ... (afkomst, geslacht, grootte, leeftijd, huidskleur, nationaliteit, geboorteplaats ...)

5)
ik kan niet zeggen wat ik voel als man terwijl sommige vrouwen zich blijkbaar wel man kunnen voelen. Ik vraag me nu af wat die voelen wat maakt dat ze denken dat ze een man zijn.

6)
Mij lijkt dat van belang als je er juridische implicaties tot strafrechtelijke vervolging aan vast hangt. dan heb je toch vele meer nodig als een louter raadselachtige uitspraak die gebaseerd is op een onverklaarbaar en onmeetbaar gevoel.
ad 1)
Alles nog eens teruglezende gaat het in de kern om het respecteren van andermans gevoelens van "gender" en daar meer maatschappelijke ruimte voor laten dan de voorbije decennia, of gewoon elders, gewoonte was.

ad 2)
Dat blijkt zeker na enig doordenken zo te zijn ja; maar zo een besef van een rol die je vervult en de innerlijke gevoelens en de uiterlijke verschijning die daar wel/niet bijpassen, geldt voor veel meer dan alleen dat gender.

ad 3)
Meetbaarheid van wat? Agressiviteit, lichtgeraaktheid, doortastendheid, ondernemingslust, bedrogen voelen, gecharmeerd voelen, allemaal etiketten die verduveld slecht meetbaar zijn maar waar de wereld op verschillende cultureel getinte manieren van aan elkaar hangt.

ad 4)
Verder opentrekken en ook normaler maken soms, zal een groter vlucht nemen dan nu; een kunstalvleesklier die geen kanker kan krijgen?
Een betere koppeling tussen je geheugen en je smartphone ipv met 20 delen Winkler Prins?

ad 5)
Ga eens in gesprek ! Vraag bij de eigen vrienden en kennisen eens na; hoe voel iemand zich leider als dat niet klop met formaat en stemgeluid?
En goed doorvrtagen voorbij je eigen blozen.

Toegift:
Waar spelen TV-advertenties op in? Op onmeetbare gendergevoelens!
https://www.peterhahn.nl/?pmk=IPH1SEM11 ... gLdHvD_BwE

Als je je daar wel door voelt aangesproken, maar voor de spiegel niet ziet hoe dat toch bij jou moeten passne dan heb je een onmeetbaar maar wel duidelijk probleem.

ad 6)
Vandaar dat ik helemaal niet voor al te voorbarig instellen van toelaatbaarheidsregels, want het zou best kunnen gaan om een culturele verschuiving die in terugblik niet meer blijkt dan dat.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 apr 2021 11:19

heeck schreef:
06 apr 2021 10:23
Axxyanus schreef: 1)
Neen de vraagstelling richt zich niet op grenzen. De vraagstelling richt zich waarom we zouden toelaten dat iemand deelneemt aan een andere categorie dan diegene waartoe die hoort, enkel omdat die beweert tot een andere categorie te horen. Of meer specifiek waarom dat voor het geslacht en enkel voor het geslacht zouden toelaten.

2)
Ik begrijp ook niet goed waar je naartoe wil met de opmerking dat je de noodzaak niet ziet voor nieuwe gemeentewetartikelen. Waarom gemeentewetartikelen? En ben je dan tevreden met de wetgeving die voor transgenders al werd ingevoerd of denk je dat die beter terug afgevoerd wordt?
Axxyanus,

ad 1)
We zijn geen van twee van Lotje getikt dus jij snapt dat ik niet met je meega als je het woord "grenzen" in de titel vervangt door "toelaten".
Het was mij niet duidelijk over welke grenzen je het juist had. Ik had de indruk dat je het had over grenzen van categorieën. Niet over de grenzen van het transactivisme.

En de grenzen die we als maatschappij willen stellen aan in hoeverre we willen meegaan met de eisen van de transgemeenschap, heeft wel degelijk te maken met wat we willen toelaten en wat niet.
heeck schreef:
06 apr 2021 10:23
Wie weet ben ik in jouw ogen te relaxed in deze; dat zou best kunnen.
Ik was oorspronkelijk ook heel relaxed. Als mensen zich willen laten opereren om er meer uit te zien als iemand van het ander geslacht, dan zag ik daar weinig problemen in. Dat de wetten dan eventueel aangepast worden om die mensen te accomoderen daar had ik ook weinig problemen mee.

Maar dan zag ik dat vrouwen die terechte bemerkingen hadden, belaagd werden i.p.v. dat er een antwoord kwam op hun bemerkingen. Ik merkte dat de transfanatici steeds meer als de woordvoerders voor de hele transgemeenschap leken gezien te worden. IMO leek het meer en meer te gaan om mannen die naar een gaatje zochten om zich in de vrouwenruimtes te kunnen wurmen. Mannen die misbruik maken van het leed van de transpersonen en zich als transpersoon voordoen en zich zo een toegang te verschaffen tot ruimtes die voorzien zijn voor enkel vrouwen. Want de eis die gesteld wordt, en die op sommige gebieden ook ingevoerd is, is dat iedereen die gewoon beweert van een bepaald geslacht te zijn, op zijn woord geloofd moet worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 06 apr 2021 12:18

heeck schreef:
06 apr 2021 11:02
ad 1)
Alles nog eens teruglezende gaat het in de kern om het respecteren van andermans gevoelens van "gender" en daar meer maatschappelijke ruimte voor laten dan de voorbije decennia, of gewoon elders, gewoonte was.
als een 6 jarige zich wijsmaakt dat 'm messi is wil ik er probleemloos in meegaan, als een volwassene dat beweert ga ik er echt niet in mee en dat heeft niets te maken met respect opbrengen. hetzelfde voor mensen met allerlei andere foutieve beelden over zichzelf en hun omgeving.
die mensen helpen ja, hun uiterlijk bricoleren naar hun idee? de omgeving forceren dat ze mee in die gedachtegang moeten stappen tem strafrechtelijke vervolging?
Ik denk niet dat dit die mensen zal helpen om eerlijk te zijn, los van allerlei implicaties.

je kunt uiteraard onmogelijk aangeven wat een man nu eigenlijk voelt waardoor hij zeker is dat hij een man is.
ik als man kan het niet dus stel ik me vragen als een vrouw zoiets beweert. zeker als haar argumentatie dan vooral gebaseerd is op ouderwetse clichés en rolpatronen. Aan mannelijke transgenders zie je in hun nieuwe uiterlijk vooral hun persoonlijke kijk op vrouwen, vaak heel conservatief.

Talloze dingen waar feministen zich al sinds de jaren 90 zwaar tegen verzetten.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 apr 2021 13:09

heeck schreef:
06 apr 2021 11:02
ad 1)

ad 2)
Dat blijkt zeker na enig doordenken zo te zijn ja; maar zo een besef van een rol die je vervult en de innerlijke gevoelens en de uiterlijke verschijning die daar wel/niet bijpassen, geldt voor veel meer dan alleen dat gender.
Heel dat gevoel van gender is IMO een doodlopend straatje dat eerder contraproductief is dan dat het voor meer verdraagzaamheid zorgt.

De tendens die nu ontstaat is dat als een jongen duidelijk maakt dat die belangstelling heeft voor ballet, dat dat nog steeds een zekere weerstand oproept in de maatschappij maar dat die weerstand vermindert als die jongen er aan toevoegt dat die een meisje is.

i.p.v. dat we een maatschapij krijgen waarin de genderrollen minder zwaar gaan doorwegen, laten we toe dat mensen een deel van de weerstand kunnen ontlopen door te beweren van het ander geslacht te zijn.

Ook bij homoseksuele jongeren begin je een dergelijke tendens op te merken. Jongeren die weerstand ondervinden als ze uitkomen voor de aantrekkingskracht die het zelfde geslacht op hen heeft, worden minder onder druk gezet als ze zich daarna ook als trans identificeren. Want dan zijn ze niet langer homoseksueel, ze hebben gewoon een verkeerd lichaam (god heeft een vergissing begaan bij het uitdelen van een lichaam).

Als een jongen ervoor uitkomt belangstelling te hebben voor ballet, kan die afhankelijk tegenover wie hij er voor uitkomt de volgende drie reactie verwachten (enigzins caricaturaal voorgesteld).

1) Ballet is voor meisjes, mannen doen niet aan ballet, je kan beter gaan worstelen,

2) Dat is leuk voor je, hoe lang ben je daaral mee bezig.

3) Dat is leuk voor je, zijn er nog elementen die er op wijzen dat je een meisje bent?

Wat mij betreft zit het probleem bij mensen die het idee versterken dat genderrollen gelinkt zijn aan het geslacht in die mate dat er iets mis moet zijn als iemand buiten de genderrollen van zijn geslacht stapt. Of dat nu de conservatieven zijn of de transgemeenschap maakt voor mij weinig verschil.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 apr 2021 12:27

Axxyanus, Appelflap,

Het topic begon met dramatische uitwassen waar zeker grenzen aan behoorden te worden gesteld.

Misschien zijn we ondertussen zo ver dat we/jullie eens wat conceptteksten gaan aanleveren om te zien of bestaande wetgevingen, misschien verrassenderwijs ruimschoots voldoende blijken te zien.

Tegenover die negatieve extremen staan de gewonere die ik wonende IN de Amsterdamse Oude Schans jaarlijks frivool gehumeurd zag langsvaren.
Een soort file die ik later veel vond lijken op de file op de Mount Everest; allemaal door hun driften gemotiveerde mensen. Hockney werkt zich ook de blub. Nou en? Levend kunstwerk Fabiola is inderdaad in die functie onderdeel van een bewegende expositie geweest en een stelletje heeft met veel opzien een ontmoeting op het midden van de Chnese Muur ge-ensceneerd en ook was er iemand die een Tesla de ruimte in liet schieten.

Axxy, jouw:
Wat mij betreft zit het probleem bij mensen die het idee versterken dat genderrollen gelinkt zijn aan het geslacht in die mate dat er iets mis moet zijn als iemand buiten de genderrollen van zijn geslacht stapt. Of dat nu de conservatieven zijn of de transgemeenschap maakt voor mij weinig verschil.
stel ik nog wat ruimer:
Het gros van de mensen heeft het vermanende zweepje pakklaar en de vermaningen lopen van het aanbevelen van betere manieren van aktie voeren tot en met het wegpoetsen van wel degelijk opvallende ongelijkheden.

Ik vergeet maar niet dat het storend lang heeft geduurd voor de aantekening “e.v.” (Eigendom Van) uit het paspoort van getrouwde vrouwen is verdwenen.

Vergeef me, maar ik kan me niet voldoende opwinden over de suggestie van het stellen van grenzen.

Misschien als iemand een ontwerptekst voor een verordening of wet of gedragsregel aanlevert.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 07 apr 2021 13:04

Over de schade die aan kinderen wordt toegebracht door te vertrekken van een bevestigende i.p.v. een neutrale/medische houding:
‘Transition’ Treatment Harms Kids, Veteran Psychiatrist at UK Gender Clinic Says

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 07 apr 2021 14:22

heeck schreef:
07 apr 2021 12:27
Tegenover die negatieve extremen
beschouw jij ons dan als negatieve extremen omdat we gerechtvaardigde bedenkingen hebben?

nogmaals
iedereen mag doen wat hij wil, mag zich kleden zoals hij wil en mag aan zichzelf laten knutselen.
maar op de moment dat anderen daar gevolgen meoten van dragen verandert de situatie
je bent niet vijandig of hatelijk als je op die implicaties wijst.

jongens in vrouwensport is een probleem, daarvoor moet ik gewoon naar de DDR verwijzen die meisjes quasi tot geslachtsverandering dwongen voor medailles.
Waarom zou een dictatuur vandaag jongens niet verplichten om vrouw te worden voor die gouden medaille extra op de spelen?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 07 apr 2021 15:30

heeck schreef:
Axxyanus, Appelflap,

Het topic begon met dramatische uitwassen waar zeker grenzen aan behoorden te worden gesteld.

Misschien zijn we ondertussen zo ver dat we/jullie eens wat conceptteksten gaan aanleveren om te zien of bestaande wetgevingen, misschien verrassenderwijs ruimschoots voldoende blijken te zien.
Onlangs is de wet in California aangepast zodat transgender, intersex and nonbinary gevangenen ongeacht hun anatomie het recht hebben om te kiezen voor een vrouwen- of mannengevangenis. Het gaat hierbij zuiver om zelfrapportering van de genderidentiteit. m.a.w. in de praktijk heeft om het even welke gevangene dat recht.

In Canada werden twee vrouwen gevraagd om een vrouwenvluchthuis te verlaten omdat ze protesteerden dat een transgerder man die nog geen enkel overgangsbehandeling had begaan daar binnenkwam. Het vluchthuis moest die transgender toelaten want het mag niet discrimineren op basis van gender.

Is dat ruimschoots voldoende voor jou? Het gaat niet zozeer om de huidige wetgeving maar om hoe de wetgeving aan het veranderen is.
heeck schreef:
Axxy, jouw:
stel ik nog wat ruimer:
Het gros van de mensen heeft het vermanende zweepje pakklaar en de vermaningen lopen van het aanbevelen van betere manieren van aktie voeren tot en met het wegpoetsen van wel degelijk opvallende ongelijkheden.

Ik vergeet maar niet dat het storend lang heeft geduurd voor de aantekening “e.v.” (Eigendom Van) uit het paspoort van getrouwde vrouwen is verdwenen.

Vergeef me, maar ik kan me niet voldoende opwinden over de suggestie van het stellen van grenzen.
Ben jij dan van oordeel dat kwakzalvers vrij spel moeten hebben of is je gebrek aan opwinding voor het stellen van grenzen niet zo algemeen als je hierboven suggereert?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 08 apr 2021 11:07

L.S.
Appelflap schreef:beschouw jij ons dan als negatieve extremen omdat we gerechtvaardigde bedenkingen hebben?
Vedraaid; de zin waar je over valt kan ook zo om worden gelezen. Bij het intikken geen moment bij me opgekomen, laat staan aan gedacht.

OK,

Het wordt tijd voor een grootser opgezette uitsorteerklus opdat de verschillende soorten opwinding beter kunnen worden ingedeeld en geduid.

Zo neutraal en afstandelijk mogelijk gesteld gaat het om het acceptabel of juist onacceptabel zijn van sommige uiterlijkheden en gedragingen in soms duidelijke omstandigheden, die toch door anderen onfatsoenlijk worden geacht of juist weer worden bevorderd en soms gedwongen worden gecorrigeerd of buitengesloten.

Laten we eens verder gaan met het ophoesten van illustratieve voorbeelden en de maatstaven die terzake worden opgevoerd.

Thuis zal ik een volledige lijst gaan opzetten en bijhouden die dan bij leven en welzijn naar verschillende maatstaven kan worden gesorteerd.

Eerst alvast een paar nieuwe:

DE PARIJSE OPERA.
Afhankelijk van hun plaats zie je dat het publiek kennelijk kleding draagt die lijkt te passen bij wat men zich permitteert uit te geven aan het avondje uit.
Wie weet kreeg je een duur plaatsbewijs kadootje en kom je te zitten waar je niet hoort en je wordt onverhoeds verwijderd.
Alleen wie er bij hoort weet dat de eerste 10 rijen alleen toegankelijk zijn voor mensen in avondkledij.

VERGOEDING HULPMIDDELEN "OGEN" / OOGLIDCORRECTIE
Uit verz. voorwaarden:
"Dit is nodig als u niet meer genoeg ziet. U kunt dan een ooglidcorrectie krijgen op medische indicatie van uw arts. We beoordelen de aanvraag volgens voorwaarden die de Vereniging Artsen Volksgezondheid heeft opgesteld. Uw arts kan de voorwaarden met u bespreken."

De grenzen tussen medisch en representatie komen in zicht

OKSELHAAR
Vrouwen met ongeschoren oksel krijgen in sommige culturen pittig harde opmerkingen "dat ze er zo niet bij kunnen lopen"; elders geen probleem.

Verdient een behandeling tegen zware overbeharing door de (aanvullende) verzekering te worden gedekt? Waarmee klopt dat?

NIEUWE BRIL
Simpel als ik soms oordeel leek me een nieuwe bril voor vergoeding in aanmerking te koemen als je gezichtsterktes wijzigden.
Maar dat gaat om de glazen terwijl velen juist vallen op het montuur en zich uitgejouwd voelen als ze te ver bezijden de mode op straat moeten.

De gemeenschappelijke noemer van al deze sociale en maatschappelijke (on)toelaatbaarheden in verschillende situaties heeft een naam waar ik gister pas achter kwam:

PASSABEL zijn
PASSABILITEIT en
PASSABILITEITSPROBLEEM
PASSABILITEITSSTOORNIS

Dat laatste komt vanzelf voor bij mensen met uiterlijkheden waarvan iedereen omkijkt of juist wegkijkt, of de behepten zelfs heftig bejegent.
Mathilde Willink *) riep reacties van allerlei aard op.
Maar mensen met heftige brandwonden in het gezicht ook.
En mensen met een struma? Zijn hier zeldzaam geworden.
Mathilde moest de kosten zelf ophoesten, maar met brandwondlittekens zit dat anders.

Ook vast wat rechtsuitspraken:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2020:4279
Zorgverzekering. Vordering vergoeding aangezichtscorrecties bij passabiliteitsstoornis. Werkwijzer/Standpunt Zorginstituut Nederland. Oordeel indicerend arts is uitgangspunt. Onvoldoende weerlegd. Vordering grotendeels toegewezen.
En een kersverse van 7 april:
https://www.recht.nl/nieuws/gezondheids ... overwegen/
Zorgverzekeraar Zilveren Kruis moet opnieuw beoordelen of een verzekerde recht heeft op een vergoeding voor een gezichtsoperatie. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland beslist in een kort geding tussen een vrouw en de verzekeraar. De zorgverzekeraar weigert toestemming te geven voor een gezichtsoperatie omdat er geen sprake zou zijn van een passabiliteitsprobleem.
Als onverdraagzaamheden ongehoord de pan uit rijzen dan moet er wat tegen worden gedaan. Soms de ene kant op, soms de andere.
Suggesties daartoe graag ook verwoorden.

Roeland

*) https://nl.wikipedia.org/wiki/Mathilde_Willink

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 08 apr 2021 12:05

Axxyanus schreef:Ben jij dan van oordeel dat kwakzalvers vrij spel moeten hebben of is je gebrek aan opwinding voor het stellen van grenzen niet zo algemeen als je hierboven suggereert?
Deze neem ik even apart omdat je mij ook niet vraagt of Rusland vrij spel moeten hebben of dat het mij mankeert aan belangstelling voor grenzen in het algemeen.

In het algemeen zullen ze me worst zijn omdat ik er geen enkele invloed op heb of er niet (bewust) tegenop loop, of ze compleet geinternaliseerd, volautomatisch respecteer(de).
Wat vanzelf helemaal niet inhoudt dat ik dan iedereen vrij spel vergun.

Inzake de kwakzalverij, zowel de goedmoedige onbenullers, als de onverschillige oplichters, vond ik dat ik er wat meer tegen kon doen dan lid worden van de "vereniging tegen de kwakzalverij".
Renckens, de voormalige voorzitter, en ik bleken bij elkaar in de buurt te wonen en we hadden een paar gemeenschappelijke bekenden.
Mijn toenmalige ega kreeg ooit borstkanker en ik was platverbaasd over het ongelooflijke scala aan goedbedoelde maar nergens op slaande levensadviezen van bekenden, die me soms zelfs gevaarlijk leken.
Zo is die kwakzalverij-belangstelling gekomen.
Toen bleek na wat verdieping dat voor de hand liggende grenzen in alle werkelijkheid helemaal niet zo simpel te stellen, laat staan te handhaven zijn.
Dat kende ik al vanuit mijn werk.

Mijn eerste baan in visserij-onderzoek waar je leert dat biologie helemaal geen scherpe grenzen kent; en soms wel maar dan weer niet overal.
Zoogdieren doen het bijv. met 7 halswervels, naar haringen met gemiddeld zo een stuk of dertig die je elke keer opnieuw moet tellen om het per stuk te weten.
Mijn tweede en laatste was bij IBM waar ik de heel bedeesd de grote zaken- en professionals-wereld binnentrad, waar ook soms wel en soms geen scherpe grenzen bestaan, of worden bedacht of worden uitgespeeld.
Eentje bleef: Een computerinstallatie levert in samenhang met de omgeving de verwachte resultaten of niet. Alleen de extremen daarvan heten "storing" en kunnen een bedrijf heel snel helemaal plat leggen.

Het verschil tussen wel en niet ergens mee kloppende gevolgtrekkingen houdt me sindsdien mooi zoet.
"Just deserts" door Dennett en Caruso
lees ik dan ook als een boeiend reisverhaal.

Mijn recente vondst van "Patafysica" bazuin ik om dezelfde reden overal rond omdat het daarbij niet om kwakzalverij of om paranormaal gaat, maar veel echter nog over het bedenkbare als afstandelijke hobby.
https://nl.wikipedia.org/wiki/%27Patafysica

Ook verkrijgbaar als:
"Atlas van de Imaginaire verklaringen" door Willem Vanhuyse
en in de uitverkoop voor €20.

Roeland

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 08 apr 2021 13:00

heeck schreef:
08 apr 2021 11:07
Wie weet kreeg je een duur plaatsbewijs kadootje en kom je te zitten waar je niet hoort en je wordt onverhoeds verwijderd.
Alleen wie er bij hoort weet dat de eerste 10 rijen alleen toegankelijk zijn voor mensen in avondkledij.
je kende de kledijvoorschriften niet, lastig
net zoals allerlei uiterlijke keuzes (niet scheren) medische aandoeningen (brandwonden) of medische aanvragen (bril) weinig met het thema transgenders te maken hebben.
geen idee welk punt je wil maken.

zoals ik eerder zei
iedereen mag zich voelen zoals hij/zij wil. zich kleden zoals hij/zij wil, aan zichzelf laten knutselen, ...
ik vraag me in 1e instantie af of het helpt voor de onderliggende oorzaak bij die persoon.

belangrijker is of het mag volstaan dat een man enkel zegt "ik voel me vrouw" ... en plots hangen er allerlei juridische implicaties aan vast die los op talloze vrouwenrechten inhakken?

daar draait het hier om

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 08 apr 2021 18:57

heeck schreef:
08 apr 2021 12:05
Mijn eerste baan in visserij-onderzoek waar je leert dat biologie helemaal geen scherpe grenzen kent; en soms wel maar dan weer niet overal.
Zoogdieren doen het bijv. met 7 halswervels, naar haringen met gemiddeld zo een stuk of dertig die je elke keer opnieuw moet tellen om het per stuk te weten.
Heeck, in hoeverre er geen harde grenzen bestaan in biologie, dan nog betekent dat niet dat het zinnig is om een dier met alle kenmerken van een hond, een kat te noemen of iemand met alle kenmerken van een man, een vrouw.

Dit is wat Colin Wright te zeggen heeft over de artikels die geslacht als een spectrum proberen voor te stellen
The formula for each of these articles is straightforward. First, they list a multitude of intersex conditions. Second, they detail the genes, hormones, and complex developmental processes leading to these conditions. And, third and finally, they throw their hands up and insist this complexity means scientists have no clue what sex really is. This is all highly misleading and deceiving (self-deceiving?), since the developmental processes involved in creating any organ are enormously complex, yet almost always produce fully functional end products. Making a hand is complicated too, but the vast majority of us end up with the functional, five-fingered variety.

What these articles leave out is the fact that the final result of sex development in humans are unambiguously male or female over 99.98 percent of the time. Thus, the claim that “2 sexes is overly simplistic” is misleading, because intersex conditions correspond to less than 0.02 percent of all births, and intersex people are not a third sex.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 apr 2021 13:00

Appelflap, Axxyanus,

Zo rollen we regelrecht terug naar vereenvoudigingen die dan op allerlei situaties -en ook nog voornamelijk elders spelen-, zouden moeten worden geprojecteerd.
Jullie voelen er kennelijk niets voor om te verkennen waar in verschillende situaties welke grenzen waarom worden getrokken.

Daar kom ik wel overheen. Ik nok weer af.

Nog een recent voorbeeld als toetje:
Vandaag in de mail nog een extra lhbth+-gedachtenoefening die mij aanspreekt omdat mijn ouders een jaar of 70 geleden geen antwoord wisten op mijn vraag:
"Waarom zijn huwelijken altijd van twee mensen terwijl dat voor andere manieren van samen iets doen niet geldt."
Waarom we daar waren? Die donderdag was het precies twintig jaar geleden dat Nederland als eerste land ter wereld het burgerlijk huwelijk openstelde voor alle paren. Dat vierden we! Maar we stelden ook een kritische noot. Veel lhbt+-koppels met een kind zijn onderdeel van een meeroudergezin. Nog altijd kan een kind juridisch slechts twee ouders hebben. Dat is niet meer van deze tijd.
Het Humanistisch Verbond komt op voor nieuwe gezinsvormen. We willen dat meerouderschap wettelijk mogelijk wordt gemaakt. In 2016 drong de staatscommissie Herijking ouderschap al aan tot modernisering van de wet, maar kabinet Rutte III hield vernieuwing in de ijskast. Met een nieuw kabinet in de maak, is er geen reden meer tot uitstel. Haal meerouderschap uit de ijskast!
Verdere info:
https://www.humanistischverbond.nl/tijd ... uderschap/

Roeland

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 09 apr 2021 14:51

heeck schreef:
09 apr 2021 13:00
Jullie voelen er kennelijk niets voor om te verkennen waar in verschillende situaties welke grenzen waarom worden getrokken
hangt er vanaf waar je naartoe wil?
ik wil er gerust een gedachte-oefening van maken maar vanwaar vertrek je?

2 geslachten en 3 geaardheden of is dat te conservatief? ik erken natuurlijk dat er nog uitzonderingen zijn maar dat zijn medische afwijkingen en/of aandoeningen.

je zegt dat het niet meer van deze tijd is dat een kind maar 2 ouders kan hebben maar biologisch dat nu eenmaal een feit.

Plaats reactie