Post-Trump periode.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Gerard R.
Bevlogen

Re: Post-Trump periode.

Bericht door Gerard R. » 28 mar 2021 15:21

Ivar schreef:
28 mar 2021 13:45
dikkemick schreef:
28 mar 2021 13:10
Succes ten koste van anderen.
Toch zien we daar geen voorbeelden van in Trumps leven. In tegenstelling tot zijn vader was hij van jongs af aan een jet setter, en hoewel ook dat wellicht niet ideaal is, geeft het een andere persoonlijkheid. Zoals The Guardian het uitdrukt: "His relationship with his father helped shape him – but they’re not as alike as you’d think."

Donald lijkt enorm betrokken te zijn bij de mensen met wie hij in aanraking komt: bij bijeenkomsten ratelt hij moeiteloos hun voor- en achternamen op, en weet hij wat voor werk ze doen, met wie ze getrouwd zijn etc.. Bij veel van dit soort interacties lijkt hij een zeer warme persoonlijkheid te hebben. Ik schrijf "lijkt" omdat het theoretisch sluw en manipulatief zou kunnen zijn, maar dat is nooit bewezen, en uit zijn talloze publieke optredens (vaak zonder teleprompter of script) krijg ik de indruk dat hij een oprecht, transparant en bevlogen persoon is. Excentriek en bombastisch, dat zeker, maar geen slecht mens.
Hij ontsloeg ze bij bosjes. En iedereen zwartmaken. Tot zelfs de helft van zijn eigen partij... Ik vond dat nooit zo vriendelijk hoor. Het is bewezen.
Biden beschouw ik niet alleen heel dom (de huidige ellende met de kinderen aan de grens is precies wat Trump al die tijd probeerde te voorkomen) maar ook uitermate sluw en leugenachtig, al zijn hele carrière lang. Nu is daar ook nog eens ernstige aftakeling bijgekomen. Een ramp voor het land.
https://www.google.com/search?q=kindere ... ns%20Trump
Ik probeer je te volgen, maar... Biden kan niet terugtoveren wat zijn voorganger vernield heeft, hij zoekt oplossingen. Kán heel even tijd kosten. Harris zit er nu 24/7 op.

En dom is Biden zéker niet, wel empathisch capabel, zijn voorganger was/is oliedom, keihard en vol wraakzucht en die was ook destructief en dodelijk (Corona, meer dan een half miljoen doden in de VS wat niet nodig was geweest als hij iets had gedaan), Jemen (wapens tot 120 miljard dollar voor Saoudi Arabië N.B..!!! Enz.), de lijst wantoestanden met Trump is oneindig. En tegen zijn verlies kan hij ook niet, dan probeert hij te frauderen en onder druk te zetten op ALLE manieren. En maar liegen, oneindig. Dieptepunt in de Amerikaanse geschiedenis, deze man. Die Amerikaanse aftakeling is enorm versneld door Trump. Mag Biden weer redderen natuurlijk.

Biden heeft zijn sporen verdiend met het repareren van de grootste financieel/economische crisis sinds 1929, samen met Obama. Je weet wel 'die Moslim en niet-Amerikaan' volgens sommigen in de VS. Die cisis van 2008 ongeveer. Als dat niet goed was gegaan had het Westen een rare pijp gerookt, en die pijp was toch al redelijk vervelend.
Alles is tijdelijk. Dat blijkt steeds weer. Dat is Universeel...

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 28 mar 2021 16:14

Ivar schreef:
28 mar 2021 13:45
dikkemick schreef:
28 mar 2021 13:10
Succes ten koste van anderen.
Toch zien we daar geen voorbeelden van in Trumps leven. In tegenstelling tot zijn vader was hij van jongs af aan een jet setter, en hoewel ook dat wellicht niet ideaal is, geeft het een andere persoonlijkheid.
.............

Donald lijkt enorm betrokken te zijn bij de mensen met wie hij in aanraking komt: bij bijeenkomsten ratelt hij moeiteloos hun voor- en achternamen op, en weet hij wat voor werk ze doen, met wie ze getrouwd zijn etc.. Bij veel van dit soort interacties lijkt hij een zeer warme persoonlijkheid te hebben. Ik schrijf "lijkt" omdat het theoretisch sluw en manipulatief zou kunnen zijn, maar dat is nooit bewezen, en uit zijn talloze publieke optredens (vaak zonder teleprompter of script) krijg ik de indruk dat hij een oprecht, transparant en bevlogen persoon is. Excentriek en bombastisch, dat zeker, maar geen slecht mens.
Ik wil nu even niets zeggen over de praktijk van de afgelopen 4 jaar presidentschap.
Ook niet over Biden.

Ik zie jouw argument, een kleine karakterschets van Trump, zoals hij ook in het nieuws is geweest,
En dat hij daarom geen slecht mens is.
Een waardeoordeel over de mens Trump, voor zover je kennis en onze kennis kan gaan.
Een karakterschets, die feitelijk niets zegt over zijn wel of niet bekwaamheid als politicus en bovendien president van het voorlopig machtigste land van de wereld.
En ook niet over het vertrouwen wat die wereld in hem zou moeten hebben.

Na 2016 is er steeds meer bekend geworden.
Het woord narcisme wordt steeds vaker gebruikt voor mensen die je niet mag, dus de eerste jaren zag ik ook alle benoemde signalen als een uiting van polarisering.
Na 4 jaar durf ik het nu aan te stellen dat ik alle kenmerken van narcisme voorbij heb zien komen, niet alleen door beschouwingen van zijn tegenstanders, maar vooral door zijn eigen gedrag en uitingen.

Dit zijn geen argumenten om hem in een negatief daglicht te stellen, want daarvoor heb je de praktijk nodig.
Maar wel om jouw argumenten te weerleggen, als zou hij een bijzondere aimabele man zijn.
En daarom ook geliefd bij zijn aanhangers en daarom alle aanklachten, die het tegendeel beweren, te bezien met een flinke schep zout.

https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... t-herkent/
- Symptomen van (openlijk) narcisme zijn:
Vindt zichzelf bijzonder en laat dit duidelijk merken;
Vraagt om constante bewondering en geniet hier ook van;
Heeft een gebrek aan empathie;
Is een charmeur;
Is verslaafd aan aandacht;
Kan agressief gedrag vertonen;
Heeft een gebrek aan emoties;
Heeft een groot ego;
Wil macht hebben over anderen;
Heeft een gebrek aan berouw of schuldgevoelens;
Kan extreem jaloers zijn;
Wil macht hebben over anderen.

- Symptomen van verborgen narcisme zijn
Vindt zichzelf bijzonder, maar laat dit niet (makkelijk) merken;
Doet zich voor als sociaal en begripvol, maar gebruikt dit in zijn eigen belang;
Heeft een gebrek aan empathie;
Is passief-agressief;
Is overgevoelig;
Voelt zich onbegrepen;
Heeft een gebrek aan emoties;
Wil macht hebben over anderen;
Heeft onpersoonljike en moeilijke relaties;
Is verslaafd aan bevestiging;
Heeft een gebrek aan berouw of schuldgevoelens.
Is een sociale kameleon;
Zijn gedrag matcht niet met zijn woorden.
Uitgebreider
https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... t-herkent/
Sommige mensen lijken fantastisch, maar vallen in de praktijk tegen. We hebben het over narcisten. En over hoe fijn het zou zijn als je ze sneller kon herkennen... Maar wacht even, dat kan!
Mensen met een narcistische persoonlijkheid willen graag het stralende middelpunt zijn. Sommigen denken dat ze de beste, mooiste en slimste zijn. Anderen hebben verborgen grootheidsgedachten: ze vinden bijvoorbeeld dat ze altijd voor anderen klaarstaan. Het zijn duidelijke kenmerken van een narcist..............
Narcisme is een extreme variant van ‘jezelf groot maken’. Wie zijn zelfbeeld op die manier moet stutten is vaak heel lastig voor zijn omgeving. Een van de kenmerken van iemand met narcisme is dat ze geen kritiek verdragen. Vriendschappen duren daardoor zolang als de vrienden het zelfgevoel van de narcist bevestigen. Als die bevestiging wegvalt, verbreekt de narcist het contact.
https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... narcisten/
Charmant, welbespraakt en extravert: mensen met narcistische trekjes kunnen heel aantrekkelijk zijn. Tot je ontdekt dat ze wel erg veel ruimte innemen. Hoe ga je daarmee om? Draag ze op handen, praat ze naar de mond en ga nooit de confrontatie aan, want wee degene die de woede van een narcist over zich afroept.
Daarbij opgemerkt dat de intelligente narcist het moeilijkste is te doorzien.
En dus ook voor de naaste en andere toeschouwers kennis, intellect en inzicht is vereist.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 28 mar 2021 16:34

Nogmaals: De tijd zal het leren. Misschien ben je (huis-tuin-en-keuken) psycholoog en heb je de profielen al helemaal doorgrond van Trump en Biden, ik heb nu 4 jaar Trump meegemaakt en was daar, ondanks dat ik er nooit direct als Amerikaan mee te maken heb gehad, niet erg over te spreken.
Overigens zijn er meerdere mensen met een soort fotografisch geheugen voor gezichten en/of namen. Zegt weinig over de persoon.
Biden krijgt de tijd zichzelf te bewijzen. Gelukkig maakt hij, evenals zijn voorganger beslissingen niet eigenhandig.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 28 mar 2021 17:06

Gerard R. schreef:
28 mar 2021 15:21
Hij ontsloeg ze bij bosjes.
Dat waren politieke keuzes. In zijn ogen noodzakelijke keuzes, deels in overeenstemming met zijn belofte van "draining the swamp", en deels omdat hij voor bepaalde posities betere personen voor ogen had.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren." ~ Aristoteles

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 28 mar 2021 17:31

dikkemick schreef:
28 mar 2021 16:34
Misschien ben je (huis-tuin-en-keuken) psycholoog en heb je de profielen al helemaal doorgrond van Trump en Biden
Ik ben zo'n goede huis-tuin-en-keuken psycholoog dat ik juist GEEN diagnose heb gesteld. Dit in tegenstelling tot de onprofessionele psychologen die Maria hierboven citeert. Het stellen van een diagnose dient plaats te vinden in een persoonlijk consult.

Dit waren de woorden die ik doelbewust gebruikte: "Donald lijkt...", "Biden beschouw ik..."

Geen diagnostische terminologie. "Excentriek en bombastisch" voor Trump, en "dom, sluw en leugenachtig" voor Biden. Dat zijn mijn persoonlijke gevoelens over deze twee personen.

Ik heb de afgelopen jaren de vele diagnose-op-afstand artikelen voorbij zien komen. Niet serieus te nemen. Ja, Trump schept veel over zichzelf op, maar dat maakt hem nog geen narcist.

Uit het citaat van Maria: "Charmant, welbespraakt en extravert". Dat zijn fundamentele eigenschappen voor het presidentschap. Barack Obama was die dingen ook, en Bill Clinton. Een introvert persoon als ik maakt geen kans.

Ter overweging, Allen Frances, M.D., chair of the Department of Psychiatry and Behavioral Sciences at Duke University schrijft:
"I helped write the manual for diagnosing mental illness. Donald Trump doesn’t meet the criteria"

Diagnosing President Donald Trump’s alleged mental disorder has become a popular pastime, not just among mental health professionals but also among politicians, journalists, pundits, comedians, and ordinary people gathered at coffee breaks. Trump’s consistently bizarre sayings and doings have triggered a bill to establish a commission “on presidential capacity” and a suggestion that the president be removed from office via the 25th Amendment on the grounds that he is mentally unfit to be president.

A recent Time poll indicates that many Americans think that Trump is unfit for office. I also believe we made a terrible mistake electing him. But Trump’s disagreeable traits in no way indicate that he is mentally ill. Instead, they reveal him to be the ruthless self-promoter he has always been, now poorly cloaked in fake populist clothing.

...

Confusing Trump’s behavior with mental illness unfairly stigmatizes those who are truly mentally ill, underestimates his considerable cunning, and misdirects our efforts at future harm reduction. And the three most frequent armchair diagnoses made for Trump — narcissistic personality disorder, delusional disorder, and dementia — are all badly misinformed.

Trump is an undisputed poster boy for narcissism. He demonstrates in pure form every single symptom described in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) criteria for narcissistic personality disorder, which I wrote in 1978. But lots of successful people are extremely narcissistic without being mentally ill — think most celebrities, many politicians, and a fair percentage of writers, artists, lawyers, doctors, and professors. To qualify for narcissistic personality disorder, an individual’s selfish, unempathetic preening must be accompanied by significant distress or impairment. Trump certainly causes severe distress and impairment in others, but his narcissism doesn’t seem to affect him that way.

My long experience with psychiatric diagnosis has taught me a recurring and painful lesson: Anything that can be misused in the DSM will be misused, especially when there is an external, nonclinical reward for doing so. We decided to include narcissistic personality disorder in the DSM-III 40 years ago purely for clinical reasons. We never imagined it would be used as ammunition in today’s political warfare.

It’s also important to note that narcissistic personality disorder holds a fragile place in the diagnostic universe. It came quite close to being eliminated when the fifth edition of the DSM was published in 2013, and will be excluded from the forthcoming revision to the International Classification of Diseases, a set of codes used by physicians and other health care providers to classify diagnoses, symptoms, and procedures.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren." ~ Aristoteles

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 28 mar 2021 19:03

Lol Ivar, is dat dan ook niet een op afstand psychologische analyse???

Verder vind ik Trump een corrupt mannetje, maar dat vind ik van Biden en zijn fam ook... dat moet je m.i. Wel zijn om in de usa president te worden tenminste op zijn minst de laatste 30 jaar?
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 28 mar 2021 19:14

Ivar schreef:
28 mar 2021 17:06
Gerard R. schreef:
28 mar 2021 15:21
Hij ontsloeg ze bij bosjes.
Dat waren politieke keuzes. In zijn ogen noodzakelijke keuzes, deels in overeenstemming met zijn belofte van "draining the swamp", en deels omdat hij voor bepaalde posities betere personen voor ogen had.
Ja, zo kan iedereen het wel.
Neem eerst maar aan en knal het er dan maar uit.
Alles is tijdelijk. Dat blijkt steeds weer. Dat is Universeel...

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 28 mar 2021 20:27

We weten van narcisten dat ze bij falen om zich heen gaan slaan. Kinderen zelfs letterlijk. Narcisten geven anderen de schuld van hun falen. In hun ogen zijn ze veelal onheus bejegend. Of heeft de ander vals gespeeld. Niet zelden zeggen ze na kritiek of verlies de meest akelige dingen over de tegenpartij
Moet niet iedereen bij het lezen van bovenstaande definitie automatisch denken aan Donald?

Anyway, ik beschouw Biden, (in tegenstelling tot jou blijkbaar) als een meer verbindende factor op dit grote continent dan Trump. Maar uiteraard weten we dit pas na een aantal jaar en moeten we beiden pas op de plaats maken wat deze nieuwe president betreft.
Philip K. Dick

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 28 mar 2021 22:20

dikkemick schreef:
28 mar 2021 20:27
Anyway, ik beschouw Biden, (in tegenstelling tot jou blijkbaar) als een meer verbindende factor op dit grote continent dan Trump.
Ik begrijp waarom je dit denkt. Er is een voor de hand liggende reden voor: de spanningen in het westen draaien in toenemende mate om de machtsstrijd tussen de oorspronkelijke machthebbers (blanken) en degenen die zich die macht willen toeëigenen (niet-blanken). Neem mij niet kwalijk dat ik dit zo recht door zee zeg. Het is gewoon een feit. "Rechts" behartigt in toenemende mate de belangen van de blanken en "links" wordt in toenemende mate een coalitie (wat jij verbinding noemt) van minderheden, met een zeer luide "anti-witte" boodschap.

Hoewel Trump zelf niet in zulke termen wil denken, en hij ook vele zwarte supporters en vrienden heeft, bestaat het overgrote deel van zijn electoraat uit blanken (vooral mannen), en stemt het overgrote deel van alle zwarten en latino's al tientallen jaren op de Democrats. In Nederland zien we (in GroenLinks en D66) een soortgelijke coalitie van feministen, moslims, LGBTQ-activisten etc. Een kunstmatige en kwetsbare coalitie, maar verenigd in hun strijd tegen de "witte cis man".

Ik beschouw daarom Trump noch Biden als verbinders. Bepalen wie meer of minder een verbinder is, beschouw ik als zinloos. Ik erken dat er al tientallen jaren een machtsstrijd gaande is en dat deze strijd de laatste jaren steeds heviger wordt. De reden waarom ik meer sympathie heb voor Trump (en andere rechtse politici) is heel basaal: ik ben nu eenmaal een heteroseksuele, niet-islamitische "witte" man. Het is in mijn belang dat de machtsuitbreiding van het anti-blanke links beperkt blijft. Ik heb de Randstad al moeten verlaten en heb geen zin om Nederland geheel te moeten ontvluchten.

En als iemand dit racistisch vindt, bedenk dan dat ik ben opgegroeid in de jaren tachtig. De tijd van de Cosby Show, Michael Jackson, Stevie Wonder, Eddie Murphy, Mr. T en Prince. Ik moest NIETS hebben van racisme. Nog steeds niet eigenlijk. Maar tien jaar geleden begon het gezeur. En nu is het volledig uit de klauwen gelopen. "Witte man" dit, "witte man" dat. "Weg met dat standbeeld. Verander die straatnaam. Jullie bedrijf is te wit. Institutioneel racisme. Wit privilege. Mansplaining. Whitesplaining. Islamofoob." Etcetera etcetera. Ik wou dat het anders was, maar dit zijn de feiten en ik ga mijn kop er niet voor in het zand steken.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 28 mar 2021 23:28

Ivar schreef:
28 mar 2021 17:31
dikkemick schreef:
28 mar 2021 16:34
Misschien ben je (huis-tuin-en-keuken) psycholoog en heb je de profielen al helemaal doorgrond van Trump en Biden
Ik ben zo'n goede huis-tuin-en-keuken psycholoog dat ik juist GEEN diagnose heb gesteld. Dit in tegenstelling tot de onprofessionele psychologen die Maria hierboven citeert. Het stellen van een diagnose dient plaats te vinden in een persoonlijk consult.

Dit waren de woorden die ik doelbewust gebruikte: "Donald lijkt...", "Biden beschouw ik..."

Geen diagnostische terminologie. "Excentriek en bombastisch" voor Trump, en "dom, sluw en leugenachtig" voor Biden. Dat zijn mijn persoonlijke gevoelens over deze twee personen.
Lees het nog eens.
Dan zie je dat het niet klopt, wat je hier schrijft.
Deze artikelen hebben niets met Trump te maken, maar zijn gebaseerd op de professioneel opgestelde kenmerken van wat verstaan wordt onder narcistische persoonlijkheidsstoring.
Het hele web door te vinden door professionals geschreven en ook daarvan weer overgenomen.

Ik heb ze geplaatst als reactie op jouw mening, dat Trump geen slecht mens kan zijn, omdat .............
Niet om iets vast te stellen om te diagnosticeren, maar om te laten zien, dat wat jij schreef helemaal niets zegt over een persoon, als je hem helemaal niet kent.

Jij bent degene, die een aantal waardeoordelen hebt gegeven over hem vlg. jouw eigen gevoelens beoordeeld, zowel in positieve als in negatieve zin. Zo ook de negatieve over Biden, die we nog amper kennen en die nog maar net begonnen met de presidentiële taken over te nemen.
Om te beginnen voort te gaan op zaken die zijn voorganger begonnen is.
Ik heb juist vermeld, dat ik niet ben afgegaan op wat er de eerste tijd over hem gezegd is. Zelfs ook niet op wat door psychiaters gezegd werd.
Ik schreef:Na 2016 is er steeds meer bekend geworden.
Het woord narcisme wordt steeds vaker gebruikt voor mensen die je niet mag, dus de eerste jaren zag ik ook alle benoemde signalen als een uiting van polarisering.
Na 4 jaar durf ik het nu aan te stellen dat ik alle kenmerken van narcisme voorbij heb zien komen, niet alleen door beschouwingen van zijn tegenstanders, maar vooral door zijn eigen gedrag en uitingen.
Dus jouw citaat is aan mij niet besteed en overbodig.

Het is dan daarna aan jou en de andere lezers, om te zien of je ook overeenkomsten ziet binnen dit professionele lijstje.
Niets meer en niets minder heb je kunnen lezen uit mijn woorden.

Punten die je herkent, zijn ieder voor zich nog niets zeggend.
Maar hoe meer punten je ziet, hoe meer het ook zegt.
Wat ik schreef was wel, dat ik er na 4 jaar veel van voorbij heb zien komen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 mar 2021 04:18

Ivar schreef:
28 mar 2021 09:12
Wanneer ik een woord tussen aanhalingstekens schrijf, dan bedoel ik daarmee dat het hedendaagse gebruik van de term slordig of discutabel is. Het fascisme was een specifieke politieke beweging uit de eerste helft van de 20e eeuw. Er is op dit moment geen enkele politieke partij die daadwerkelijk fascistisch kan worden beschouwd. De Republikeinen beslist niet, en ook Donald Trump is absoluut geen fascist in de oorspronkelijke zin van het woord..
Kijk hier wat fascisme precies is

De mensen die op 6 januari het capitool bestormden kun je gerust fascisten noemen, Ze voldoen in elk geval qua gedrag aan de meeste eigenschappen van Fascisme . Donald Trump, die hen nog steeds verdedigt, dus ook, De Republiekeinse partij? Voor 2/3 dunkt me. Zij verdedigen Trump nog altijd Wie dat betwijfelt, doet dit waarschijnlijk omdat hij enkele van de fascistische eigenschappen bezit, maar zichzelf geen fascist wil noemen, Ofschoon Fascisten eigenlijk anti-democratisch zijn, gebruiken ze wel vaak de democratische podia om hun macht te vergroten, Het moge trouwens duidelijk zijn dat ook Communisten vaak op één punt na Fascistisch zijn.
'In Nederland is er geen partij die Fascistisch genoemd kan worden. Maar corrigeer me als ik het mis heb.

In de hedensaagse politiek heeft ant-intellectueel plaats gemaakt voor ant-wetenschappelijk. En voor zover men naar Fascisme neigt zijn het vaak anti -wetenschappelijke intellectuelen die het voortouw nemen.

Ik denk niet dat de Italiaanse Fascisten in het geheel niet rascistisch waren, Ze waren echter vab oorsprong niet anti-joods,
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 mar 2021 07:18

Ivar schreef:
28 mar 2021 22:20
dikkemick schreef:
28 mar 2021 20:27
Anyway, ik beschouw Biden, (in tegenstelling tot jou blijkbaar) als een meer verbindende factor op dit grote continent dan Trump.
Ik begrijp waarom je dit denkt. Er is een voor de hand liggende reden voor: de spanningen in het westen draaien in toenemende mate om de machtsstrijd tussen de oorspronkelijke machthebbers (blanken) en degenen die zich die macht willen toeëigenen (niet-blanken). Neem mij niet kwalijk dat ik dit zo recht door zee zeg. Het is gewoon een feit. "Rechts" behartigt in toenemende mate de belangen van de blanken en "links" wordt in toenemende mate een coalitie (wat jij verbinding noemt) van minderheden, met een zeer luide "anti-witte" boodschap.

Hoewel Trump zelf niet in zulke termen wil denken, en hij ook vele zwarte supporters en vrienden heeft, bestaat het overgrote deel van zijn electoraat uit blanken (vooral mannen), en stemt het overgrote deel van alle zwarten en latino's al tientallen jaren op de Democrats. In Nederland zien we (in GroenLinks en D66) een soortgelijke coalitie van feministen, moslims, LGBTQ-activisten etc. Een kunstmatige en kwetsbare coalitie, maar verenigd in hun strijd tegen de "witte cis man".

Ik beschouw daarom Trump noch Biden als verbinders. Bepalen wie meer of minder een verbinder is, beschouw ik als zinloos. Ik erken dat er al tientallen jaren een machtsstrijd gaande is en dat deze strijd de laatste jaren steeds heviger wordt. De reden waarom ik meer sympathie heb voor Trump (en andere rechtse politici) is heel basaal: ik ben nu eenmaal een heteroseksuele, niet-islamitische "witte" man. Het is in mijn belang dat de machtsuitbreiding van het anti-blanke links beperkt blijft. Ik heb de Randstad al moeten verlaten en heb geen zin om Nederland geheel te moeten ontvluchten.

En als iemand dit racistisch vindt, bedenk dan dat ik ben opgegroeid in de jaren tachtig. De tijd van de Cosby Show, Michael Jackson, Stevie Wonder, Eddie Murphy, Mr. T en Prince. Ik moest NIETS hebben van racisme. Nog steeds niet eigenlijk. Maar tien jaar geleden begon het gezeur. En nu is het volledig uit de klauwen gelopen. "Witte man" dit, "witte man" dat. "Weg met dat standbeeld. Verander die straatnaam. Jullie bedrijf is te wit. Institutioneel racisme. Wit privilege. Mansplaining. Whitesplaining. Islamofoob." Etcetera etcetera. Ik wou dat het anders was, maar dit zijn de feiten en ik ga mijn kop er niet voor in het zand steken.
Zou je mij 1 systeem kunnen noemen waar bovenstaande problematiek (wij versus zij) niet aanwezig is? We zijn mensen. Staan maar een klein beetje van de andere primaten af. We hebben een heel dun laagje beschaving (denken we) maar leven uiteindelijk volgens de wetten der natuur. Man versus vrouw, wit versus zwart, intelligent versus dom, groot, klein, dun en dik en ga zo maar door.
En in dat opzicht denk ik dat ook Biden het verschil niet zal maken. Er is altijd die zondebok.
Je hebt Nederland nog niet geheel verlaten, maar waar zou je heen gaan, mocht dit ter sprake komen omdat je overspoelt wordt door die ander?
Philip K. Dick

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 29 mar 2021 08:57

Zelfs op basis van die pagina kan duidelijk worden gezien dat het Trumpisme géén fascisme is en dat Trump geen poging heeft gedaan om de Amerikaanse democratie te vervangen door een fascistisch regime op basis van een dictator. Zou Trump een fascist zijn, dan was Biden nu geen president. Op de wikipedia pagina wordt bij het lijstje van voorbeelden onder Amerika terecht geen Trumpisme genoemd. Ook de Engelstalige pagina is zo verstandig om dat soort belachelijke claims te verwijderen.
De mensen die op 6 januari het capitool bestormden kun je gerust fascisten noemen
En ik zal degenen die zo slordig met taal en geschiedenis omgaan niet serieus nemen.
Het moge trouwens duidelijk zijn dat ook Communisten vaak op één punt na Fascistisch zijn.

Nog zo'n uitermate slordige uitspraak. Welnee! De feitelijke overeenkomst is dat ze allebei uit het socialisme zijn voortgekomen, net als de sociaaldemocratie. ALLE politieke systemen van na de Franse revolutie en Revolutiejaar 1848 hebben raakvlakken. Dat is geen excuus om de woorden door elkaar te gebruiken en termen uit de 20e eeuw op hedendaagse partijen te plakken, om geweld te rationaliseren (zo begon dit deel van de discussie: Antifa gebruikt de claim van "fascist" en "nazi" om Trump supporters fysiek aan te vallen en de mond te snoeren).
In de hedensaagse politiek heeft ant-intellectueel plaats gemaakt voor ant-wetenschappelijk.

De enige anti-wetenschappelijke club op het politieke speelveld zijn de evangelisten die darwinisme willen verbieden in hun scholen, of er op staan dat daar het creationisme wordt onderwezen. En hoewel veel evangelisten op Trump hebben gestemd, is Trump zelf geen evangelist of creationist. In Nederland gaat het om een aantal mensen in Staphorst en omstreken, en mogelijk ook nog wat moslims en hindoes. In Nederland noch Amerika is dit de afgelopen jaren een hot topic geweest.

En als je wilt claimen dat mensen anti-wetenschappelijk zijn omdat ze een andere mening hebben over de klimaatkwestie, dan stel ik dat je zwaar overdrijft en het woord wetenschap op een slordige wijze gebruikt.

Maar om op het anti-intellectualisme terug te komen: er is inderdaad een raakvlak met het fascisme in die zin dat rechts zich verzet tegen het woke-intellectualisme dat is ontstaan op Amerikaanse en Canadese universiteiten: de "crititical race theory" en wat door tegenstanders wordt aangeduid als "cultuurmarxisme" (een perversie van het marxisme dat niet langer om het proletariaat draait maar om huidskleur, gender, seksualiteit en identiteit).

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 29 mar 2021 09:21

dikkemick schreef:
29 mar 2021 07:18
Zou je mij 1 systeem kunnen noemen waar bovenstaande problematiek (wij versus zij) niet aanwezig is?

Ik kan geen systeem noemen die in de huidige chaos geïntroduceerd kan worden, en ik heb "Make America Great Again" daarom nooit als een realistische mogelijkheid gezien. Idem voor de uitspraak "17 maart stemmen we Nederland terug!" Naïef. Ik ben, wat de huidige situatie betreft, uitermate pessimistisch. Daarom ben ik geen politiek activist meer. Zie ook het topic over overbevolking. Daar is geen politieke oplossing voor. Dit moet zichzelf oplossen, helaas.
Je hebt Nederland nog niet geheel verlaten, maar waar zou je heen gaan, mocht dit ter sprake komen omdat je overspoelt wordt door die ander?
Niet zomaar een "ander". Het gaat hier om uitermate vijandige, agressieve, gewelddadige personen, gedreven door irrationele geloofsovertuigingen (enerzijds de islam en anderzijds een anti-blanke rassenleer). En ja, waar moeten wij heen gaan? Er zijn weinig opties meer. Landen als Polen en Hongarije bieden nog weerstand aan hun grenzen, maar ik heb daar verder weinig te zoeken. In mijn geval zou het Polen worden omdat de grootouders en andere familieleden van mijn kinderen daar wonen.

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 29 mar 2021 09:35

Maria schreef:
28 mar 2021 23:28
Deze artikelen hebben niets met Trump te maken, maar zijn gebaseerd op de professioneel opgestelde kenmerken van wat verstaan wordt onder narcistische persoonlijkheidsstoring.
In dat geval hadden mijn opmerkingen geen betrekking op die specifieke psychologen maar, zoals ik al aangaf, op de vele psychologen die de afgelopen jaren de schijnwerpers hebben opgezocht.

Campagne voeren = zelf-marketing/zelf-verheerlijking en dat kan narcistisch overkomen. De marketing heeft duidelijk gewerkt.
Jij bent degene, die een aantal waardeoordelen hebt gegeven over hem vlg. jouw eigen gevoelens beoordeeld, zowel in positieve als in negatieve zin.

Ja. Het moge duidelijk zijn dat ik geen bezwaar maak tegen dat soort oordelen. Ik maak enkel bezwaar tegen medische terminologie en slordig taalgebruik.
Zo ook de negatieve over Biden, die we nog amper kennen
Ik volg de Amerikaanse politiek sinds 2005 en ken Biden sinds begin 2009.

Plaats reactie