Post-Trump periode.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Mullog
Ervaren pen

Re: Post-Trump periode.

Bericht door Mullog » 31 mar 2021 07:37

Ivar schreef:
30 mar 2021 08:43
... Maar valsspelen? Nee, dat niet. Dat is iets wat de communisten doen.
Ik weet niet of je dit sarcastisch bedoelt, maar ik vind dat wat de GOP nu doet (en al eerder deed) in bijvoorbeeld Georgia, het ernstig belemmeren van de stemmogelijkheden van de Afro -amerikanen toch ook wel een ernstige vorm van valsspelen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 31 mar 2021 08:34

Peter van Velzen schreef:
31 mar 2021 04:14
hij heeft zich nooit gedistanciëerd van de neo-naii's of van wie dan ook die hem steunen zolang ze naar zijn pijpen dansen.
Dat is feitelijk onjuist. Er zijn compilaties te vinden van de vele keren dat hij zich hier over heeft uitgesproken. Arjan Lubach had 100% gelijk met zijn aflevering over fabeltjesfuiken. Er zijn rechtse én linkse fuiken. In die fuiken worden rectificaties verwaarloosd en is men ook niet geïnteresseerd in uitspraken die tegen een popullaire fabel indruisen. Tijdens persconferenties werd Trump herhaaldelijk gevraagd over de neo-nazi types, en telkens weer maakte hij duidelijk dat hij zich daar van distantieert. Maar om die antwoorden te horen, moest je naar de persconferenties zelf kijken, want ze werden niet overgenomen in de artikelen van CNN etc.

En dat is waarom ik een wat ander beeld (gevoel) over Trump heb, omdat ik geen televisie kijk maar in plaats daarvan lange persconferenties heb gevolgd en toespraken heb besluisterd. Alle uitspraken van Trump heb ik in context gehoord of gelezen. Een uitvoerige discussie daarover tussen jou en mij heeft daarom niet zoveel zin.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren." ~ Aristoteles

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 31 mar 2021 08:42

Mullog schreef:
31 mar 2021 07:37
Ik weet niet of je dit sarcastisch bedoelt, maar ik vind dat wat de GOP nu doet (en al eerder deed) in bijvoorbeeld Georgia, het ernstig belemmeren van de stemmogelijkheden van de Afro -amerikanen toch ook wel een ernstige vorm van valsspelen.
Ik heb daar in mijn fabeltjesfuik nog niets over vernomen. Waar heeft dit betrekking op? Het klinkt als overdrijving. Vermoedelijk gaat het om een maatregel ter voorkoming van fraude die als bijkomstigheid nadelig is voor sommige bevolkingsgroepen. De interpretatie dat dit een doelbewuste manier is om vals te spelen (d.w.z. zwarte kiezers buiten spel te zetten) is dan een complottheorie.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren." ~ Aristoteles

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 31 mar 2021 11:28

Ivar schreef:
31 mar 2021 08:34
hij heeft zich nooit gedistanciëerd van de neo-naii's of van wie dan ook die hem steunen zolang ze naar zijn pijpen dansen.
Dat is feitelijk onjuist. Er zijn compilaties te vinden van de vele keren dat hij zich hier over heeft uitgesproken. Arjan Lubach had 100% gelijk met zijn aflevering over fabeltjesfuiken. Er zijn rechtse én linkse fuiken. In die fuiken worden rectificaties verwaarloosd en is men ook niet geïnteresseerd in uitspraken die tegen een popullaire fabel indruisen. Tijdens persconferenties werd Trump herhaaldelijk gevraagd over de neo-nazi types, en telkens weer maakte hij duidelijk dat hij zich daar van distantieert. Maar om die antwoorden te horen, moest je naar de persconferenties zelf kijken, want ze werden niet overgenomen in de artikelen van CNN etc.

En dat is waarom ik een wat ander beeld (gevoel) over Trump heb, omdat ik geen televisie kijk maar in plaats daarvan lange persconferenties heb gevolgd en toespraken heb besluisterd. Alle uitspraken van Trump heb ik in context gehoord of gelezen. Een uitvoerige discussie daarover tussen jou en mij heeft daarom niet zoveel zin.
Heb jij ook zijn eigen persoonlijke dagelijkse tweets en de reacties daarop van vooral Amerikanen?

In de vorige Trump topics is zeer uitgebreid alles van alle kanten belicht.
Ook de persconferenties.
Met rationele vergelijkingen tussen de diverse nieuwbronnen.
En idd. ook met de gevoelens, die dat opriep hier en dus ook onderbuikgevoelens.

Zo kan daar idd. een discrepantie lijken te bestaan.
Die dient dan onderzocht en aangetoond
Maar binnen een discussie worden dan alleen de objectieve feiten, maar wel alle samenhorende, van belang.
Niet alleen wat de goede man van zichzelf zei op het moment van het gebeuren.

De stoomwals Trump is op gang gekomen.
Verkiezingen VS 2020
Samen met dit huidige topic.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 31 mar 2021 11:58

Maria schreef:
31 mar 2021 11:28
Heb jij ook zijn eigen persoonlijke dagelijkse tweets en de reacties daarop van vooral Amerikanen?
Nee, ik heb geen twitter account.

Ik ken hem dus voornamelijk via video en geluid.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 apr 2021 04:13

Ivar schreef:
31 mar 2021 08:34
Dat is feitelijk onjuist. Er zijn compilaties te vinden van de vele keren dat hij zich hier over heeft uitgesproken. Arjan Lubach had 100% gelijk met zijn aflevering over fabeltjesfuiken. Er zijn rechtse én linkse fuiken.
Het is zeker mogelijk dat ik zo'n uitspraak heb gemist, maar in dat geval kun jij mij ongetwijfeld een nieuwsvideo vinden waaruit dat blijkt. Ik wacht af wat jij me kunt tonen.
Ik wens u alle goeds

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 01 apr 2021 07:56

01 apr 2021 04:13
Het is zeker mogelijk dat ik zo'n uitspraak heb gemist, maar in dat geval kun jij mij ongetwijfeld een nieuwsvideo vinden waaruit dat blijkt. Ik wacht af wat jij me kunt tonen.
Dit is de compilatie waar ik het over had:

https://www.youtube.com/watch?v=9JmOSsv-KSg

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 01 apr 2021 12:01

Ivar schreef:
31 mar 2021 11:58
Maria schreef:
Nee, ik heb geen twitter account.

Ik ken hem dus voornamelijk via video en geluid.
Elke ochtend besteedde Trump een flinke tijd aan wat er over hem geschreven werd in de Sociale Media.
Op zijn officiële presidentiële Twitteraccount schreef hij bijna elke ochtend zijn eigen spontane reacties op de actuele gebeurtenissen.
Ook zijn reacties op wat er over hem werd geschreven.
Dan zie je dus niet de voorgebakken speeches en de onderwerpen die door zijn mensen worden geselecteerd voor zijn interviews.
Maar veel van zijn karakter en privé gedachten.
Samen en naast zijn openbare optreden zag je dan ook vaak zijn gedachten van dat moment en ook de inconsistenties in diverse van zijn uitspraken.

En in de reacties daarop heel veel van de gedachten en motivaties van zowel zijn kiezers als van zijn tegenstanders.
Je zag ook het verloop van de manier van denken en schrijven in die 4 jaren.
Alsook daar weer de reacties op.

Deze tweets zijn grootschalig door retweets en memes de wereld ingegaan.

Totdat zijn eigen achterban zijn tweets gingen laten censureren.

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 01 apr 2021 14:54

Maria schreef:
01 apr 2021 12:01
Deze tweets zijn grootschalig door retweets en memes de wereld ingegaan.
Ja, die heb ik wel voorbij zien komen.
Maria schreef:
Dan zie je dus niet de voorgebakken speeches
Maar het is juist dat wat ik bedoelde: veel van zijn live-optredens waren zonder teleprompter en zonder script. Die spontaniteit en transparantie, daar was ik van onder de indruk. Dat zag je niet of nauwelijks bij eerdere presidenten, en zie je beslist niet bij Biden.

Dus dat hij bombastisch was, soms grofgebekt en regelmatig simpele, populistische one-liners gebruikte, daar ben ik het mee eens. Maar zijn visie was consistent, transparant en 100% Amerikaans (d.w.z. geworteld in de Amerikaanse geschiedenis, traditie, constitutie etc.). In ieder geval in mijn ervaring. Het is niet voor niets dat het zwaaien van Amerikaanse vlaggen en het roepen van "USA! USA!" na verloop van tijd equivalent werd aan Trumpisme, terwijl het onder zijn tegenstanders acceptabel en zelfs voorbeeldig werd geacht als Amerikaanse vlaggen werden verbrand en Amerikaanse iconen werden vernield. Zou de huidige polarisering verder escaleren, dan zullen de Democrats een geheel nieuwe natie creëren, met een nieuwe constitutie, terwijl de Republicans verder gaan met wat de United States was.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 01 apr 2021 20:08

Ivar schreef:
01 apr 2021 14:54
Dus dat hij bombastisch was, soms grofgebekt en regelmatig simpele, populistische one-liners gebruikte, daar ben ik het mee eens. Maar zijn visie was consistent, transparant en 100% Amerikaans (d.w.z. geworteld in de Amerikaanse geschiedenis, traditie, constitutie etc.). In ieder geval in mijn ervaring. Het is niet voor niets dat het zwaaien van Amerikaanse vlaggen en het roepen van "USA! USA!" na verloop van tijd equivalent werd aan Trumpisme,
Inderdaad Republikeins en nationalistisch.
Toch zou ik niet alle Republikeinen zo willen beoordelen.
Ook Republikeinen in Amerika kunnen een eigen keuze maken vanwege de hoofdzaken in een programma.
En niet omdat ze achter de figuur van Trump aanhollen.
Dat is voldoende gebleken in de praktijk van alle dag waarin velen het niet eens konden zijn met zijn beleid.
.....terwijl het onder zijn tegenstanders acceptabel en zelfs voorbeeldig werd geacht als Amerikaanse vlaggen werden verbrand en Amerikaanse iconen werden vernield. Zou de huidige polarisering verder escaleren, dan zullen de Democrats een geheel nieuwe natie creëren, met een nieuwe constitutie, terwijl de Republicans verder gaan met wat de United States was.
Deze voorspelling van jou wordt idd. gespeculeerd, zou best wel grond kunnen hebben.
Daarvoor zal nog heel wat water door de Mississippi moeten gaan.

Maar niet nav. deze uitspraak van jou.
Anekdotisch verhaal op basis van een enkele gebeurtenis en mi. onacceptabel om dit zo ongenuanceerd te stellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlagschennis

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 02 apr 2021 07:38

Ivar schreef:
31 mar 2021 08:42
Mullog schreef:
31 mar 2021 07:37
Ik heb daar in mijn fabeltjesfuik nog niets over vernomen. Waar heeft dit betrekking op? Het klinkt als overdrijving. Vermoedelijk gaat het om een maatregel ter voorkoming van fraude die als bijkomstigheid nadelig is voor sommige bevolkingsgroepen. De interpretatie dat dit een doelbewuste manier is om vals te spelen (d.w.z. zwarte kiezers buiten spel te zetten) is dan een complottheorie.
Er is wetgeving goedgekeurd die het verbied om mensen die in lijn voor een stemlokaal staan te wachten verbiedt om bijvoorbeeld water te geven, het stemmen per post wordt moeilijker gemaakt, identificatie moet met een rijbewijs en nog wel meer van dat soort maatregelen die vooral de mogelijkheden van de zwarte stemmers raken. Een soort van Gerrymandering maar dan niet door de grenzen van de districten aan te passen maar bevolkingsgroepen te belemmeren.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 apr 2021 10:11

Ivar schreef:
01 apr 2021 07:56
01 apr 2021 04:13
Dit is de compilatie waar ik het over had:
https://www.youtube.com/watch?v=9JmOSsv-KSg
Je hebt weer eens prima ggeprofiteerd van andermans werk.
Hij blijkt het vaker te hebben gedaab dan ik wist. Twee van de gelegenheden - mf.isschien drie - was ik bekend mee maar uitspraken als "most of what I saw was from the left", "there were some very fine people on both sides" overtuigen mij niet, en vooral "stand down and stand by" klinkt meer als "wacht met geweld tot ik het sein geef" .

De video stelt overigens een goede vraag: "Hoe vaak moet Trump dit doen?"
Ik zou zeggen: "aanzienlijk vaker" want kijk wat hij kort nadat hij David Duke "denounced" had , bij een volgende gelegenheid beweerde: (februari 2016)

Engels,2 min 36

Zijn laatste bewering over zijn aanhangers die het capitool bestormden.

Overigens vraag ik me af of je het verder eens bent met het bericht dat ik hier[ schreef, en waaruit jij mijn ene - achteraf onjuiste - zin hebt gequote.
Ik wens u alle goeds

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 02 apr 2021 19:00

Mullog schreef:
02 apr 2021 07:38
Er is wetgeving goedgekeurd die het verbied om mensen die in lijn voor een stemlokaal staan te wachten verbiedt om bijvoorbeeld water te geven, het stemmen per post wordt moeilijker gemaakt, identificatie moet met een rijbewijs en nog wel meer van dat soort maatregelen die vooral de mogelijkheden van de zwarte stemmers raken. Een soort van Gerrymandering maar dan niet door de grenzen van de districten aan te passen maar bevolkingsgroepen te belemmeren.
Politieke maatregelen hebben vaak een disproportionele invloed op bepaalde bevolkingsgroepen (dat is ook wat ik heb beargumenteerd in het kiesleeftijd-topic en de werkgever-discussie), maar vals spelen impliceert een doelbewuste zet om mensen te benadelen. Wat de nieuwe wetgeving in Georgia betreft, dit is wat de gouverneur daar over te zeggen heeft:
‘A Really Good Bill’: Gov. Kemp Defends Georgia’s Voting Law

“I’m telling you the truth about this bill. It expands access,” he said.

Kemp argued claims of “suppression” and labels of “Jim Crow 2.0” are based on “blatant misinformation.”

“I think when people get educated on the bill and are not subjected to people misleading them on the other side about what this bill actually does, I think they’ll have good understanding of why the General Assembly took the actions that they did,” he said.

“A lot of things that we’re dealing with in this bill are because we just had a global pandemic, and it changed the way elections operate in Georgia,” Kemp said. “Before this election, we never had [absentee ballot] drop boxes. And if we hadn’t put drop boxes in this bill, there would be no drop boxes going forward.”

The new law, among many other provisions, does codify absentee ballot drop boxes and requires at least one in each county, but adds new restrictions to their location and hours.

Kemp argued that “making sure that the drop boxes are used in a secure manner and are monitored when they’re available for people to drop their ballot off” are appropriate.

“To say that this is restricting things I really think is a little bit unjust,” he said.

The law, which is made up of nearly 100-pages worth of changes, includes an expansion of weekend early voting requirements in the state, requires counties to respond to voting lines that last more than an hour, but also bans the distribution of food and drink to voters waiting in line at a precinct, outlaws mobile voting units except for emergencies and requires new identification for absentee ballots.

Regarding the ban on discretionary mobile voting units, Kemp pointed out some smaller counties “don’t have the opportunity to do that. And I think that just really makes it a level playing field across the state no matter where you are.”

Fulton County, Georgia’s most populous county, was the only one to use mobile polling places in 2020.

‘Elections Have Consequences’

Kemp disagreed that the law is responding to false claims of voter fraud pushed by former President Donald Trump

“A lot of this bill is dealing with the mechanics of the election. It has nothing to do with potential fraud or not,” he said.

“That’s still playing out with the investigations as they do after every large election. It takes months and months for that to come to fruition. The bottom line is the election is certified. President Biden is in office, and we’re moving on. But it doesn’t hide the fact that there were some issues on Election Day.”

“I’ve heard a lot of the Democrats say this year the elections have consequences. And they certainly do,” Kemp said about Republicans’ down ballot 2020 victories, which solidified their continued control of the Georgia General Assembly.

“And the people that are still governing in the General Assembly wanted to do something about the problems that they saw with this election. And that’s exactly what they have done, which is how the process works.”

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 02 apr 2021 19:32

02 apr 2021 10:11
uitspraken als "most of what I saw was from the left", "there were some very fine people on both sides" overtuigen mij niet
Ik begrijp wel wat hij daar mee bedoelde. De Charlottesville bijeenkomst genaamd "Unite The Right" bestond uit een bonte mix van enerzijds normale patriotten, waaronder veteranen en andere "fine people", en anderzijds een aantal neo-nazi groepen, waaronder de KKK en de Traditionalist Worker Party.

Ook de tegendemonstranten kun je niet allemaal over één kam scheren. Er waren "fine people" die simpelweg een tegengeluid wilden laten horen, en gemaskerde personen met houten knuppels en andere wapens. Die laatste groep (door Trump omschreven als de "Alt-Left" maar eigenlijk al jaren bekend als Antifa) ging actief op jacht. Nadat de demonstratie was afgelast, achtervolgden zij Unite The Right demonstranten naar de parkeergarages, en begonnen waar mogelijk mensen fysiek aan te vallen of hun auto te beschadigen. Die jacht leidde tot de dood van Heather Heyer en vele gewonden.
Engels,2 min 36
Dat is een goed voorbeeld van politiek gemotiveerd nepnieuws, met flink kort geknipte fragmenten.

Zoals uit de compilatie blijkt, klopt hier niets van. En ja, Trump was niet bekend met de exacte denkbeelden van David Duke. Je zou zijn artikelen moeten lezen om te weten wat David Duke tegenwoordig gelooft. Hij heeft de KKK in 1980 verlaten.
Trump heeft gelijk. Het was geen gewapende bestorming. Er werden geen standbeelden of andere voorwerpen beschadigd. Het was chaotisch, dat klopt, en het is wettelijk verboden, maar het was geen gewelddadige bestorming. De aanwezige politici liepen geen gevaar. Stel je voor wat het resultaat is als Antifa of Black Lives Matter het capitool binnendringt: alle standbeelden zouden worden omgetrokken en vernield, alle ruiten zouden worden ingegooid, alle schilderijen bekrast of met verf bespoten. En als klap op de vuurpijl zou het gebouw in brand worden gestoken, terwijl buiten een menigte joelt: "No Trump! No KKK, no fascist USA!"

Wat riepen de Trump aanhangers tijdens de bestorming? "USA! USA! USA!"
Overigens vraag ik me af of je het verder eens bent met het bericht dat ik hier schreef
Nee, oneens met vrijwel elke zin. Ik weet dat de communisten onder Stalin weer wat nationalistische elementen hadden toegevoegd, waar de moderne NazBol meme/beweging op is gebaseerd (Nationaal-Bolsjewisme), maar al met al vond ik het niet de moeite waard om zin-voor-zin op je comment te reageren. Ook nu niet.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 apr 2021 04:32

Ivar schreef:
02 apr 2021 19:32
Engels,2 min 36
Dat is een goed voorbeeld van politiek gemotiveerd nepnieuws, met flink kort geknipte fragmenten.

Zoals uit de compilatie blijkt, klopt hier niets van. En ja, Trump was niet bekend met de exacte denkbeelden van David Duke. Je zou zijn artikelen moeten lezen om te weten wat David Duke tegenwoordig gelooft. Hij heeft de KKK in 1980 verlaten.
Je hebt duidelijk niet goed opgelet, Wat erin 1980 gebeurde had er neits meee te maken. Binnen een week nadat hij zogezegd David Duke had "denounced" beweerdeTrump niet eens te weten wie de man was. Kan uiteraard dementie zijn, maar evengoed een alledaagse leugen om het fascistoide del van zijn aanhang niet te veel voor het hoofd te stoten,
Trump heeft gelijk. Het was geen gewapende bestorming. Er werden geen standbeelden of andere voorwerpen beschadigd. Het was chaotisch, dat klopt, en het is wettelijk verboden, maar het was geen gewelddadige bestorming. De aanwezige politici liepen geen gevaar. Stel je voor wat het resultaat is als Antifa of Black Lives Matter het capitool binnendringt: alle standbeelden zouden worden omgetrokken en vernield, alle ruiten zouden worden ingegooid, alle schilderijen bekrast of met verf bespoten. En als klap op de vuurpijl zou het gebouw in brand worden gestoken, terwijl buiten een menigte joelt: "No Trump! No KKK, no fascist USA!"

Wat riepen de Trump aanhangers tijdens de bestorming? "USA! USA! USA!"
Trump kheft heleml geen gelijk. En jij ook niet. Er is een politieman om het leven gekomen en vele andere werden geslagen. Sommige betogers riepen "Hang Mike Pence" ipv USA. Er werden deuren en ramen ingeslagen en als een beveiliger niet een van degenen die op een deur insloegen had neergeschoten waren de meest agressieven mogelijk de ruimte binnengedrongen waar de politici waren. Trump negeert die feiten compleet en jij ook. Julie hebben het alleen over de meelopers. Die waren inderdaad vrij ongevaarlijk. Maar de voorhoede die de barriëres doorbrak was wel gevaarlijk. Ze vielen het parlementsgebouw met fysiek geweld - gelukkig niet met vuurwapens - aan, iets dat Antifa en Black lives matter betogers nooit gedaan hebben. (Er zijn wel bomaanslagen geweest door linkse activisten. De laatste in 1983) Ze waren dus niet alleen extreem nationalistisch maar ook anti-parlementair. Twee kenmerken van Fascisten. (Ook de fascistische knokploegen gebruikten doorgaans geen vuurwapens)
Overigens vraag ik me af of je het verder eens bent met het bericht dat ik hier schreef

Nee, oneens met vrijwel elke zin.
[/quote]
Dacht ik wel, maar je ging alleen in op een duidelijk misser, en negeerde de algemene strekking. (doe ik ook wel eens, maar niet als ik het er volstrekt mee oneens ben). Dus ik vroeg het even, om zeker te zijn.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie