Een wereld zonder geld

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Forum fan

Re: Een wereld zonder geld

Bericht door Mcmadtasty » 01 mei 2019 14:38

Petra schreef:
30 apr 2019 04:08

Ik zag dit filmpje, deed me aan jou denken, het is maar een minuut of 4 :)
Het gaat over de waarde om je te kunnen verplaatsen in de gedachten van anderen, *al lijkt het soms irrationeel of onlogisch.
*Hij verwoordt het zo:
A rational, one-track mind cannot solve humanity’s biggest issues, but the ability to process seemingly irrational ideas might allow us, as individuals and as a species, to reach new intellectual and behavioral heights.
Toen ik een jaar of 7 was, was het zo dat wanneer je een goed schoolrapport had je ervoor beloond werd als dat iemand dat mocht zien. Nu was het zo dat er iemand was die dat niet deed. Hij gaf me het rapport terug maar beloonde mij niet. Ik voelde mij gigantisch ontdaan en begon op die man te schelden, omdat hij me niets gaf. Hetzelfde gevoel kreeg ik op latere leeftijd terug op het moment dat ik dingen organiseerde en men mij daar niet voor beloonde.
Nu echter heb ik dat zelfde gevoel op moment dat iemand mij iets wil geven voor datgene wat ik doe. Dus precies het tegenovergestelde.
Op het moment dat je naar de reactie kijkt komt mijn reactie vanuit een gevoel. Eerst werd ik "boos" vanwege iemand naliet mij te belonen, nu wordt ik "boos" vanwege het feit dat iemand mij wil belonen.
Hoe vreemd is dat wanneer iemand boos wordt wanneer je hem wilt belonen of je dankbaarheid wilt uiten door iets te geven? Het is schijnbaar net zo vreemd als dat je boos wordt wanneer je het tegenovergestelde doet, vanuit het ander perspectief.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Petra
Superposter

Re: Een wereld zonder geld

Bericht door Petra » 02 mei 2019 04:12

Mcmadtasty schreef:
01 mei 2019 13:05

Het komt er eigenlijk op neer, dat ik niets voor elkaar boks, Het is alleen maar dat anderen bereid zijn te delen en willen geven zonder er iets voor terug te hoeven.
Het is niet vanzelfsprekend dat ik kleren aan mijn lijf krijg, net zo min als dat ik mijn maag gevuld krijg. Er zijn mensen die het vanzelfsprekend vinden te delen. Zij realiseren mijn wereld zonder geld. Niet ik. Het enige wat ik bijdraag is dat ik alles deel en dat doe wat ik kan en wil doen, zonder er iets voor terug te hoeven. Dat realiseer mijn wereld zonder geld echter niet, Het realiseert alleen maar een stukje van de wereld van de ander waarin deze zonder geld kan.
Ik vroeg me al af of het zo in mekaar zat. En vroeg me vooral af hoe je dat dan mentaal voor elkaar bokst.

Dan zijn vrijwillige giften vanwege het delen van jouw wereldbeeld misschien nog te pruimen. Een uitkering zou dat al minder zijn.
Sowieso denk ik dat het makkelijker is om te geven dan om te nemen/krijgen.
Ik geloof niet zo in dat voor niks gaat de zon op. Ik geloof wel in delen en geldloos waarbij iedereen bijdraagt naar eigen kunnen.
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie