Racisme bij de Amerikaanse politie?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Racisme bij de Amerikaanse politie?

Bericht door Peter van Velzen » 18 jun 2020 10:21

appelfflap schreef:
18 jun 2020 08:18
agenten die zomaar een woning binnendringen? lijkt me wel heel straf.
Niet zomaar. Hij had de woning kort ervoor verlaten na een gesprek met het slachtoffer en hoorde wat hij "een verdacht geluid" noemde. Punt is dat ook in Nederland agenten (mijns inziens "te") vaak het voordeel van de tiwjfel krijgen.
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 18 jun 2020 11:02

Racisme en discriminatie komt overal voor. En ik denk, dat zeer velen het min of meer in zich hebben om
de ander met bepaalde zichtbare kenmerken aan de buitenkant of (uiteraard) de andere met een 'vreemde'
religie e.d., initieel af te wijzen. (Wat wel te overkomen is door hierover na te denken en dit in
empatisch/menselijke zin te beschouwen, maar dat is niet iedereen gegeven.)

Bij de Amerikaanse politie is dat net zo en er zullen zeker ook doorgewinterde afwijzers en zelfs racistische
sadisten tussen zitten. En dat geldt zeker ook voor de leiding-gevenden... Ik zie dat al jaren aan en
verwacht altijd de uitbarsting, maar ik denk niet dat het corps in de VS nu plotseling racistisch is.

Dat is ook niet het punt volgens mij. Het zal ongeveer zo blijven, hoewel je ook 'cops' best 's wat andere
regels kan meegeven (hervorming). Het gaat daar regelmatig fout.

Wat is volgens mij het punt?
In een maatschappij, waarin mensen tientallen jaren in bepaalde domeinen worden afgewezen, waar mensen
worden geknoeid, waar mensen ook economisch per definitie achter komen te liggen, waar pijn is door
discriminatie, waar een president en overheden in dit opzicht de ene scheve schaats na de andere
rijden... daarin gaat het logischerwijs een keer fout.
In zo'n samenleving wordt de pijn niet alleen maar 'hier vergrijpen, daar vergrijpen tegen onderliggers',
maar daar ontstaat een psychose, een wolk van depressie en binnengehouden woede, die eens bij bepaalde
omstandigheden
explodeert. Op welke manier dan ook in een samenleving waarin men zwemt in wapens.

Dit wat we nu zien is erg en logisch, maar het kan veeel erger.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 18 jun 2020 16:24

Een korte heldere relativering over de mate van racisme bij de Amerikaanse politie.
En waarom we zo raar doen allemaal als witte mensen.

10 minuten
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Plaats reactie