Dag, ik ben BdO

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

BdO
Forum fan

Dag, ik ben BdO

Bericht door BdO » 10 nov 2014 21:26

Dag, ik ben BdO.

BdO staat voor "Boom der Onwetendheid". Met deze naam heb ik mij aangemeld op een zeker geloofsforum, maar ben daar enigszins teleurgesteld geraakt. De ondertekenaar van het contract met de provider heeft een nogal sterke mening en daarbij wat moeite met inhoudelijk discusseren, doch weet het moderatieteam te chanteren met dat contract. Dan houdt het op natuurlijk. Mijn forumnaam naam neem ik mee. Ik heb goede hoop dat hier een beter klimaat is voor een zuivere discussie.

Ik heb gezien dat dit topic bestaat....
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=8382" onclick="window.open(this.href);return false;

...en ik geloof lekker door. Het is uiteraard niet mijn bedoeling om iemand ergens mee om de oren te slaan, dus mocht iemand zich beëvangeliseerd voelen >> graag direct aangeven, dan zal ik ogenblikkelijk een zelfonderzoek starten en als nodig mijn leven beteren.

doctorwho
Ontoombaar

Re: Dag, ik ben BdO

Bericht door doctorwho » 10 nov 2014 21:30

Welkom BdO

Aan de vruchten herken je de boom en aan de bladeren ook :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

DiMensie

Bericht door DiMensie » 10 nov 2014 22:00

Welkom BdO!

Voorwaar: de Freethinker forums zijn als de Boom der Kennis!

[sissende fluistermode]
Dus snoep verstandig, eet een appel!
[/sissende fluistermode]

Afbeelding

En gedenk het Elfde Gebod: Gij Zult Genieten
.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 nov 2014 08:08

Welkom Bdo,
hopelijk kunnen we ergens een mooie boom over opzetten.
Uiteraard moet ik direct aan die andere boom denken.
Ik ben namelijk iemand die denkt dat kennis van goed en kwaad een goede zaak is.
Ik wens u alle goeds

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 11 nov 2014 12:38

doctorwho schreef:Welkom BdO

Aan de vruchten herken je de boom en aan de bladeren ook :wink:
:)

Dank voor je welkom.

Dat doet denken aan de bijbeltekst "Aan de vruchten herkent men de boom". In de context: "herkennen of die goed of slecht is".
Een mooie vraag vind ik: Naar wie of wat verwijst het woordje "men" in die parabel. Maar niet hier in het voorsteltopic natuurlijk. Het is overigens ook niet de bijbelse boom waar mijn forumnaam naar verwijst.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 11 nov 2014 12:55

Peter van Velzen schreef:Welkom Bdo,
hopelijk kunnen we ergens een mooie boom over opzetten.
Vast wel. Beperkende factoren:
- Er is hier ook heel veel te lezen
- gedegen geformuleerde bijdrages zijn soms wat langer
- mijn quality time is wat beperkt
Peter van Velzen schreef: Uiteraard moet ik direct aan die andere boom denken.
Ik ben namelijk iemand die denkt dat kennis van goed en kwaad een goede zaak is.
Er zijn gnostische evangeliën waarbij het eten van de boom-der-Kennis juist als een verlossingsdaad wordt weergegeven. :wink:
Verder is de bijbelse naam wat vreemd. Waarom heet die boom niet "boom-der-kennis-van-het-kwaad", aangezien het goede - bijbels gezien - in het paradijs reeds bekend was, zelfs beter bekend dat na/buiten het paradijs.
Peter van Velzen schreef: Ik ben namelijk iemand die denkt dat kennis van goed en kwaad een goede zaak is.
Een mooie vraag vind ik of dat wel kennis mag heten, of toch niet omdat dit slechts zou kunnen steunen op subjectieve beoordelingen.

Een en ander uiteraard niet voor discussie hier, maar een kleine illustratie van mijn gehersenspin - anders gezegd: een paar blaadjes om de boom aan te herkennen.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 11 nov 2014 13:00

DiMensie schreef:Welkom BdO!

Voorwaar: de Freethinker forums zijn als de Boom der Kennis!

[sissende fluistermode]
Dus snoep verstandig, eet een appel!
[/sissende fluistermode]

En gedenk het Elfde Gebod: Gij Zult Genieten
.
Dank voor je welkom DiMensie,

Eerlijk gezegd vind ik kennis in de zin van uitsluitend het empirisch verivieerbare iets te benauwend. Genieten is voor mij elkaar een beetje aanscherpen bij samen ergens over denken. Of een biertje bij de knabbel. Jammer dat bier en diep nadenken niet zo goed samen gaat ;).

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 11 nov 2014 13:20

Dag BdO. Dat het maar een groeizaam klimaat mag blijken hier voor je... 8*)
--

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 11 nov 2014 13:33

BdO schreef:
Ik heb gezien dat dit topic bestaat....
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=8382" onclick="window.open(this.href);return false;

...en ik geloof lekker door.
Welkom BdO ik ben even bij dat topic wezen kijken :wink: Maar geloof lekker door als je er maar zorgt dat je van tijd tot tijd de scherpe kantjes ervan afhaalt. Of af laat halen en dan ben je hier aan het goede adres.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 nov 2014 13:36

Welkom BdO. :)
BdO schreef: Verder is de bijbelse naam wat vreemd. Waarom heet die boom niet "boom-der-kennis-van-het-kwaad", aangezien het goede - bijbels gezien - in het paradijs reeds bekend was, zelfs beter bekend dat na/buiten het paradijs.

Simpel
Als je je niet bewust bent van het kwaad, hoe kun je dan weten wat goed is? :wink:
Peter van Velzen schreef: Ik ben namelijk iemand die denkt dat kennis van goed en kwaad een goede zaak is.
Een mooie vraag vind ik of dat wel kennis mag heten, of toch niet omdat dit slechts zou kunnen steunen op subjectieve beoordelingen.
Das een goeie.
Ben benieuwd naar je bijdragen hier.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT » 11 nov 2014 15:02

Welkom BdO, op freethinker.nl :).
Geloven staat natuurlijk vrij, en je bent ook hier vrij om te geloven.
Wij zullen hier wel kritiek hebben op het geloof, zoals je al hebt waargenomen in onder meer de 95 stellingen/200 vragen :).

Als je tijd ziet om deze vragen te beantwoorden, zou dat veel waard zijn. Er zullen ook flinke reacties komen waarschijnlijk. Het is niet zozeer de bedoeling (niet van iedereen in ieder geval) jou van je geloof af te helpen, maar te helpen in het kritisch nadenken en een kritische blik hebben op je eigen wereldbeeld :).

Veel plezier en succes met de discussies!

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 11 nov 2014 17:28

Welkom BdO, van iemand die er van overtuigd is dat als er al goden bestaan, ze zich niet met dit universum bemoeien.

Zie ook mijn onderschrift. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 14 nov 2014 13:26

Fish schreef:Welkom BdO, van iemand die er van overtuigd is dat als er al goden bestaan, ze zich niet met dit universum bemoeien.

Bestaan en door mens gekend kunnen worden hoeft niet noodzakelijkerwijs samen te vallen. ;). Iets kan prima bestaan zonder door een mens gekend te kunnen worden. Andersom niet.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 nov 2014 17:37

BdO schreef:
Fish schreef:Welkom BdO, van iemand die er van overtuigd is dat als er al goden bestaan, ze zich niet met dit universum bemoeien.

Bestaan en door mens gekend kunnen worden hoeft niet noodzakelijkerwijs samen te vallen. ;). Iets kan prima bestaan zonder door een mens gekend te kunnen worden. Andersom niet.

Dat zeg ik.
En omdat we geen idee hebben wat er is (miljarden universum's misschien), en of het er is, heeft het weinig zin om daar je leven aan op te hangen.
Ik heb wel wat beters te doen. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 15 nov 2014 16:16

Fish schreef:
BdO schreef:

Dat zeg ik.
En omdat we geen idee hebben wat er is (miljarden universum's misschien), en of het er is, heeft het weinig zin om daar je leven aan op te hangen.
Ik heb wel wat beters te doen. :)
O zo. Je bedoelt dan met je onderschrift:
Kennis van het goddelijke onderscheidt zich niet van kennis van wat niet gekend kan worden.

Plaats reactie