Dag, ik ben BdO

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: Dag, ik ben BdO

Bericht door Fish » 15 nov 2014 17:08

BdO schreef:
O zo. Je bedoelt dan met je onderschrift:
Kennis van het goddelijke onderscheidt zich niet van kennis van wat niet gekend kan worden.
Nee, want hoe zou ik (of jij :wink: ) kunnen weten dat er kennis is die niet gekend kan worden?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 15 nov 2014 21:46

Fish schreef:
BdO schreef:
Kennis van het goddelijke onderscheidt zich niet van kennis van wat niet gekend kan worden.
Nee, want hoe zou ik (of jij :wink: ) kunnen weten dat er kennis is die niet gekend kan worden?
Of er kennis is die niet gekend kan worden hoef je niet te weten om een vergelijking te kunnen trekken met kennis van het goddelijke. Van kennis van het Goddelijke kan je misschien wel eveneens niet weten of die gekend kan worden.

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 15 nov 2014 22:41

BdO schreef:
Fish schreef:
BdO schreef:
Of er kennis is die niet gekend kan worden hoef je niet te weten om een vergelijking te kunnen trekken met kennis van het goddelijke. Van kennis van het Goddelijke kan je misschien wel eveneens niet weten of die gekend kan worden.
Dat is iets wat je alleen maar in taal kunt zeggen, het is betekenisloze retoriek. Verbeeldingsvolle onzin.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 nov 2014 00:03

HankS schreef: Dat is iets wat je alleen maar in taal kunt zeggen, het is betekenisloze retoriek. Verbeeldingsvolle onzin.
Daar heb ik niets aan toe te voegen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 17 nov 2014 22:09

Fish schreef:
HankS schreef: Dat is iets wat je alleen maar in taal kunt zeggen, het is betekenisloze retoriek. Verbeeldingsvolle onzin.
Daar heb ik niets aan toe te voegen.
Tja, dan zul je het moeten doen met een niet kloppend onderschrift, ik heb mijn best gedaan. ;)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 nov 2014 22:58

Welkom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n_godinnen" onclick="window.open(this.href);return false;
Welke god hebben we het hier over?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 dec 2014 11:28

Even voorstellen moet wel beperkt blijven tot even voorstellen. Open zo nodig een topic als er behoefte is tot verdere discussie.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 dec 2014 11:36

Foutje bedankt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 08 jun 2020 23:18

BdO schreef:
10 nov 2014 21:26
Dag, ik ben BdO.

BdO staat voor "Boom der Onwetendheid". Met deze naam heb ik mij aangemeld op een zeker geloofsforum, maar ben daar enigszins teleurgesteld geraakt.
Ik kom hier weer even meedoen.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 08 jun 2020 23:24

BdO schreef:
08 jun 2020 23:18
BdO schreef:
Dag, ik ben BdO.

BdO staat voor "Boom der Onwetendheid". Met deze naam heb ik mij aangemeld op een zeker geloofsforum, maar ben daar enigszins teleurgesteld geraakt.
Wederom welkom.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 08 jun 2020 23:28

ChaimNimsky schreef:
08 jun 2020 23:24
BdO schreef:
BdO schreef:
Dag, ik ben BdO.

Wederom welkom.
Dank je!

malou
Forum fan

Bericht door malou » 09 jun 2020 05:56

Welkom BdO :)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 09 jun 2020 10:05

BdO schreef:
BdO schreef:
Dag, ik ben BdO.

Iemand die zo volhardt in het terugkomen krijgt ook van mij een welkom. :-({|=
Ben je nog steeds zo onwetend als zes jaar geleden, en dus nog steeds gelovig of heb je inmiddels de 95 stellingen bestudeerd?
Born OK the first time

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 09 jun 2020 10:26

Rereformed schreef:
09 jun 2020 10:05
BdO schreef:
BdO schreef:
Dag, ik ben BdO.

Iemand die zo volhardt in het terugkomen krijgt ook van mij een welkom. :-({|=
Ben je nog steeds zo onwetend als zes jaar geleden? En dus nog steeds gelovig? Ik hoop op een bevestigend antwoord, anders moet ik mijn forumavatar waar ik 16 jaar op vertrouwd heb aanpassen.
Dank je!

Haha, nou dat is niet echt waar de onwetendheid op sloeg. Dat vergt een wat ingewikkelder beschouwing op het verhaal van de zondeval in Genisis.

Heel kort (en ik begreep ook dat het niet de bedoeling is om er hier op door te gaan):
Het vind het altijd zo raar dat volgens dat verhaal er twee bomen stonden: de boom der kennis van goed en kwaad, en de boom des levens. Opvallend is dat een zondeval beter ontkomen wordt zonder kennis van het goede. En als het juist om het onderscheid zou gaan, dan zou die andere boom toch de boom der onwetendheid moeten heten? En waarom is onwetendheid dan het leven, en het kennis van het goede juist niet? Omdat het niet zonder kennis van het kwade kan komen? Dat zou dan het yin yang zijn van de bijbel en het Christendom.

Maar het is natuurlijk ook een forumnaam van een aantal jaren geleden en ook op een ander forum.

Gelovig "ben ik" niet meer. Technisch gezien "ben ik" misschien agnost. "Ben ik" tussen aanhalingstekens, want ik zie het hebben van een overtuiging als iets anders dan een identiteit. Met dat je denkt moet inzicht eventueel kunnen veranderen, en zo dat al met identiteit te maken zou hebben is dat dan een onwikkeling in identiteit, niet een verwisseling.

Ik denk dat het geloof vaak als probleem heeft dat het een soort hybride probeert te zijn tussen weten en hopen. Mij lijkt het beter om in het oog te houden wat je niet weet, en ook weten niet als voorwaarde te zien om ergens op te kunnen hopen.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 09 jun 2020 11:03

BdO schreef:
09 jun 2020 10:26
Haha, nou dat is niet echt waar de onwetendheid op sloeg. Dat vergt een wat ingewikkelder beschouwing op het verhaal van de zondeval in Genisis.

Heel kort (en ik begreep ook dat het niet de bedoeling is om er hier op door te gaan):

Gelovig "ben ik" niet meer. Technisch gezien "ben ik" misschien agnost. "Ben ik" tussen aanhalingstekens, want ik zie het hebben van een overtuiging als iets anders dan een identiteit. Met dat je denkt moet inzicht eventueel kunnen veranderen, en zo dat al met identiteit te maken zou hebben is dat dan een onwikkeling in identiteit, niet een verwisseling.

Ik denk dat het geloof vaak als probleem heeft dat het een soort hybride probeert te zijn tussen weten en hopen. Mij lijkt het beter om in het oog te houden wat je niet weet, en ook weten niet als voorwaarde te zien om ergens op te kunnen hopen.
Eerst ook welkom terug van mij.
Ik heb gisteren even kort gekeken naar je "geschiedenis" hier.
In 2018 was je even terug, na 2014, en hadden we nog een gedachtenwisseling.

Ik las je elders, maar kreeg ook nog niet veel hoogte van waar je voor stond.
Noem het ook maar onwetendheid in dit geval. :)
Zekerheden voelen prettig, maar zijn ook vaak bedrieglijk.
En als je ze moet herzien, extra ongemakkelijk.
Hoeft niet voor mij, want zolang iets in het ongewisse is, ben ik nieuwsgierig en blijft de neiging tot etiketjes plakken getemperd. :wink:

Met je uitleg zal ik het voorlopig doen.
Iig. hoop ik echt in het vervolg wat meer van je te lezen hier,
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie