Dag, ik ben BdO

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Dag, ik ben BdO

Bericht door Rereformed » 09 jun 2020 12:25

BdO schreef:
09 jun 2020 10:26
Gelovig "ben ik" niet meer. Technisch gezien "ben ik" misschien agnost. "Ben ik" tussen aanhalingstekens, want ik zie het hebben van een overtuiging als iets anders dan een identiteit. Met dat je denkt moet inzicht eventueel kunnen veranderen, en zo dat al met identiteit te maken zou hebben is dat dan een onwikkeling in identiteit, niet een verwisseling.

Ik denk dat het geloof vaak als probleem heeft dat het een soort hybride probeert te zijn tussen weten en hopen. Mij lijkt het beter om in het oog te houden wat je niet weet, en ook weten niet als voorwaarde te zien om ergens op te kunnen hopen.
Dat klinkt alsof je een flinke ontwikkeling in je leven hebt meegemaakt sinds die zes jaar geleden dat je langskwam. Als je daarover wat meer zou willen vertellen in een topic zou ik dat heel interessant vinden. (Uiteraard wil niet iedereen dat, ook goed.)
Born OK the first time

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 09 jun 2020 12:34

Ben eveneens benieuwd.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 09 jun 2020 13:57

Rereformed schreef:
09 jun 2020 12:25
BdO schreef:
Gelovig "ben ik" niet meer. Technisch gezien "ben ik" misschien agnost. "Ben ik" tussen aanhalingstekens, want ik zie het hebben van een overtuiging als iets anders dan een identiteit. Met dat je denkt moet inzicht eventueel kunnen veranderen, en zo dat al met identiteit te maken zou hebben is dat dan een onwikkeling in identiteit, niet een verwisseling.

Ik denk dat het geloof vaak als probleem heeft dat het een soort hybride probeert te zijn tussen weten en hopen. Mij lijkt het beter om in het oog te houden wat je niet weet, en ook weten niet als voorwaarde te zien om ergens op te kunnen hopen.
Dat klinkt alsof je een flinke ontwikkeling in je leven hebt meegemaakt sinds die zes jaar geleden dat je langskwam. Als je daarover wat meer zou willen vertellen in een topic zou ik dat heel interessant vinden. (Uiteraard wil niet iedereen dat, ook goed.)
Ik denk toch dat de grootste veranderingen voor de afgelopen zes jaar waren. Ik zal eens kijken. Ik weet het nog niet. Ik heb wel een beetje van "waar zal ik eens beginnen." Misschien doe ik het toch liever in kleinere stukjes, bij onderwerpen die voorbijkomen.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 09 jun 2020 14:01

Maria schreef:
09 jun 2020 11:03
BdO schreef:
Haha, nou dat is niet echt waar de onwetendheid op sloeg. Dat vergt een wat ingewikkelder beschouwing op het verhaal van de zondeval in Genisis.

Heel kort (en ik begreep ook dat het niet de bedoeling is om er hier op door te gaan):

Eerst ook welkom terug van mij.
Ik heb gisteren even kort gekeken naar je "geschiedenis" hier.
In 2018 was je even terug, na 2014, en hadden we nog een gedachtenwisseling.

Ik las je elders, maar kreeg ook nog niet veel hoogte van waar je voor stond.
Noem het ook maar onwetendheid in dit geval. :)
Zekerheden voelen prettig, maar zijn ook vaak bedrieglijk.
En als je ze moet herzien, extra ongemakkelijk.
Hoeft niet voor mij, want zolang iets in het ongewisse is, ben ik nieuwsgierig en blijft de neiging tot etiketjes plakken getemperd. :wink:

Met je uitleg zal ik het voorlopig doen.
Iig. hoop ik echt in het vervolg wat meer van je te lezen hier,
Nou, dit was een soort B-forum, waarbij het A-forum altijd toch alle tijd opslokte. Dat A-forum zal het voorlopig even met een andere plek in het alfabeth moeten doen, dus dat probleem is opgelost.

Eigenlijk ben ik ook wel een beetje uitgepraat over geloof. Het is nog wel eens leuk, maar op een fatsoenlijke manier actualiteiten bespreken trekt me op dit moment eigenlijk meer. Wat ik zo lees is het een goede plek hier. Er is ook heel veel te lezen, veel bijdrages komen echt met inhoud. Ik had hier al veel eerder vaker moeten zijn denk ik.

malou
Forum fan

Bericht door malou » 09 jun 2020 14:16

Hoi BdO
Wat het geloof aangaat ben je hier ook op de goede plek...zeker wat kennis betreft.
Mij heeft het in ieder geval veel geleerd en inzicht gegeven......van het meeste had ik totaal geen weet; er ging een wereld voor mij open.
En dat wekte mijn nieuwsgierigheid..

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 09 jun 2020 20:54

Hallo BdO, zag dat er weer leven in dit topic kwam. Je eerste reactie was: "En ik geloof lekker door". Dat lekkere is er dus af. Goede zaak je bent nooit te oud om niet meer te geloven. Wat waren de omslagpunten?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 09 jun 2020 21:24

PietV. schreef:
09 jun 2020 20:54
Hallo BdO, zag dat er weer leven in dit topic kwam. Je eerste reactie was: "En ik geloof lekker door". Dat lekkere is er dus af. Goede zaak je bent nooit te oud om niet meer te geloven. Wat waren de omslagpunten?
Ideeën over homofilie zoals je die in de bijbel kan vinden. Ik zag dat liefde iets goeds was, ik kon niets bedenken waarom het minder goed zou zijn bij een zelfde geslacht, waarmee het duidelijk werd dat een boek dat God afschilderd als een discriminerend God een blasfemisch boek is. Er moest dus op z'n minst mee gemanipuleerd zijn.
Een volgende stap is dat je gelooft in de mythe van het oorspronkelijke Christendom, van vóór dit soort manipulaties. Ik ging op zoek naar of je tot een betere schifting van boeken kon komen dan een Canon als resultaat. Dus ik heb wat zitten grasduinen in Nag Hammadi geschriften, Ellen Pagels "beyond belief" gelezen, en wat door Bart Ehrmans "Lost Christianities" gescand. Duidelijk werd dat je teruggaand in de tijd vanaf een bepaald punt alles alleen maar diverser wordt. De ene oorspronkelijkheid is hoogstwaarschijnlijk een latere constructie. Het hele idee van openbaringen via oude boeken heb ik ook maar achter me gelaten. Als je het toch zelf moet bepalen dan kan dat een stuk sneller zonder dat soort boeken.

Wat ook niet meehielp is hoe je de hypocrisie gaat doorzien van kerken als rechtzinnigheidsclubjes die zichzelf altijd beter vinden dan het aanpalende rechtszinnigheidsclubje.

Ik denk dat we er inmiddels ook wel aan kunnen toevoegen hoe het op een geloofsforum toch altijd weer precies die christenmoderator is die op beslissende momenten je even een mes in de rug steekt. Ook daarmee wordt het toch steeds duidelijker dat religie als doel heeft leugens en via dat de rest van het kwaad te legitimeren.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 10 jun 2020 22:01

BdO schreef:
08 jun 2020 23:18
BdO schreef:
10 nov 2014 21:26
Dag, ik ben BdO.

BdO staat voor "Boom der Onwetendheid". Met deze naam heb ik mij aangemeld op een zeker geloofsforum, maar ben daar enigszins teleurgesteld geraakt.
Ik kom hier weer even meedoen.
Ik zie dat je ban op dat geloofsfrum weer is opgeheven.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 10 jun 2020 22:12

BdO schreef:
09 jun 2020 21:24
Ook daarmee wordt het toch steeds duidelijker dat religie als doel heeft leugens en via dat de rest van het kwaad te legitimeren.
Goede reden om er een punt achter te zetten. Door religieus te zijn doe je hier eigenlijk aan mee. Want alle religies verspreiden leugens en daar hebben ze mensen voor nodig. Het liefst zoveel mogelijk om leugens de schijn van legitimiteit mee te geven.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 11 jun 2020 00:55

ChaimNimsky schreef:
10 jun 2020 22:01
BdO schreef:
08 jun 2020 23:18
BdO schreef:
10 nov 2014 21:26
Dag, ik ben BdO.

BdO staat voor "Boom der Onwetendheid". Met deze naam heb ik mij aangemeld op een zeker geloofsforum, maar ben daar enigszins teleurgesteld geraakt.
Ik kom hier weer even meedoen.
Ik zie dat je ban op dat geloofsfrum weer is opgeheven.
Ach gossie, een bannetje. Als ik niet een uitgebreide excuusmail ontvang is mijn ban op dat forum voorlopig nog niet opgeven.

Maar ja, op het moment dat je twee problemen hebt: 1. hulp wordt niet geaccepteerd door persoon x terwijl die het zonder duidelijk niet kan en 2. die persoon x blijkt een matennaaier te zijn, dan kan je die twee problemen mooi tegen elkaar wegstrepen en hoef je alleen de popcorn nog maar te pakken. Ninevé is niet omgekeerd, maar dat was dan ook slechts een bijbels sprookje. :)

Kijk de moderatie heeft daar - op aanraden van de vorige christenmoderator - het beleid om te modereren op basis van intentie. Je moet een positieve belanstelling hebben voor geloof. Dat moet je intentie zijn, en daar kan je natuurlijk alle kanten mee op. Dikkemick die heeft daar een ban want die had niet de juiste intenties, terwijl hij niets misdaan heeft. Tegelijkertijd is er een christentrol uitverkoren tot knuffelchristentrol. Die mag daar een heel nieuwstopic volspammen met breitbart-ellende, en als je die dan confronteert met zaken op basis van fatsoenlijke journalistiek, dan wordt er alleen maar "fake news" geroepen en daarna volgen de ad hominems. Daar wordt ook niet op gemodereerd in termen van officiele waarschuwingen en sancties.

.....................................

Maar zoals ik al zei: altijd moeilijker te bemodereren personen daar met een te genadige benadering te lang laten rondjokeren dan dat je moderatiepower hebt om dat verantwoord te laten verlopen is een standaardpatroon bij de moderatie daar, en met een dergelijke suïcidale koers zal deze plaats van onrechtsverheerlijking zichzelf teniet doen. Je hoeft alleen de popcorn nog maar te pakken. Ook met het kwaad kan het kwaad vergaan.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 11 jun 2020 00:58

PietV. schreef:
10 jun 2020 22:12
BdO schreef:
09 jun 2020 21:24
Ook daarmee wordt het toch steeds duidelijker dat religie als doel heeft leugens en via dat de rest van het kwaad te legitimeren.
Goede reden om er een punt achter te zetten. Door religieus te zijn doe je hier eigenlijk aan mee. Want alle religies verspreiden leugens en daar hebben ze mensen voor nodig. Het liefst zoveel mogelijk om leugens de schijn van legitimiteit mee te geven.
Ik denk het ook. Breitbart en christenen gaan ook prima samen. Niet geheel toevallig natuurlijk.

Plaats reactie