Atheïstisch Verbond

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Atheïstisch Verbond

Bericht door PietV. » 17 apr 2012 20:36

http://atheistischverbond.nl/index.php? ... 4&Itemid=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Het initiatief tot het oprichten van de vereniging het Atheïstisch Verbond is ontstaan als reactie op de in de maatschappij wel veelvuldig aanwezige ‘religieuze geluiden’ en initiatieven, terwijl daarentegen uit atheïstische hoek veel minder wordt gehoord. Door die ‘geluidstilte’ ontstaat nogal eens de indruk dat ‘de atheïst’ niet zou bestaan. Dat terwijl er meer niet-religieuzen zijn dan religieuzen.

Om het gemis aan een atheïstisch stemgeluid op te heffen wil het Atheïstisch Verbond op praktische wijze invulling geven aan het uitdragen en bewaken van het humanistisch atheïstische gedachtegoed. Het Atheïstisch Verbond stelt zich ten doel ‘de atheïst’ een stem te geven door het atheïstische gedachtegoed een herkenbare positie in de maatschappij in te laten nemen. Het Atheïstisch Verbond wil een ‘adres’ zijn zodat ‘de atheïst’ te benaderen is. Het Atheïstisch Verbond wil haar taak en maatschappelijke betrokkenheid o.a. tonen door gevraagd, maar ook ongevraagd, te reageren op maatschappelijke aandachtspunten en gebeurtenissen. Het Atheïstisch Verbond wil een organisatie zijn om atheïstische uitgangspunten uit te kunnen dragen, maar tevens rekening houden met de diversiteit en individualiteit onder atheïsten.

Met name onderstaande onderwerpen zullen regelmatig aandacht krijgen:

.strikte scheiding van staat en kerk (religie is een privé-aangelegenheid),
.vrijheid in het uiten van mening en expressie,
.vrijheid in het volgen van de eigen geaardheid,
.het bestrijden van discriminatie op grond van sekse, ras, huidskleur, geaardheid,
.vrijheid in keuzes van het inrichten van eigen leven en moment van overlijden,
.te komen tot uitsluitend openbaar onderwijs,
.ethiek, geneeskunde, hulpverlening, wetenschap etc. vrijwaren van religieuze argumentatie,
.kritische benadering van religies en religieuze uitingen,
.voorrang van artikel 1 uit de [[grondwet]] boven alle volgende artikelen.
.De activiteiten van het Atheïstisch Verbond zullen zich in de loop van de tijd ontwikkelen. Deze zullen mede afhangen van het ledental van de vereniging, maar ook de maatschappelijke omstandigheden zullen een rol kunnen spelen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

sytze
Diehard

Re: Atheïstisch Verbond

Bericht door sytze » 17 apr 2012 21:41

oké! Ik heb er vandaag nog informatie vandaan gehaald (de website) Voor cijfers over de kosten van het religieus onderwijs. Weinig over gevonden overigens maar hierdoor kwam ik het tegen!

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

Juglans
Forum fan

Bericht door Juglans » 19 apr 2012 21:52

Beetje laat gezien, maar ik wilde er toch even op reageren.
Ik vind het namenlijk raar om een verbond op te richten voor mensen die 1 ding met elkaar gemeen hebben, en dat is dat ze 1 ding niet doen, nl in god geloven. De opmerking van het humanisme staat me ook niet aan en vind ik een schoffering voor het vrijdenken wat het atheisme hoort te doen, maar daar ga ik maar eens een nieuw topic over starten. Ik word geen lid!
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 19 apr 2012 22:30

Juglans schreef:Beetje laat gezien, maar ik wilde er toch even op reageren.
Ik vind het namenlijk raar om een verbond op te richten voor mensen die 1 ding met elkaar gemeen hebben, en dat is dat ze 1 ding niet doen, nl in god geloven. De opmerking van het humanisme staat me ook niet aan en vind ik een schoffering voor het vrijdenken wat het atheisme hoort te doen, maar daar ga ik maar eens een nieuw topic over starten. Ik word geen lid!
o nee?

Moeten wij ons als atheïsten niet enigszins verenigen om een stemgeluid te maken? in je eentje kom je niet boven de gelovigen uit. willen we toch enigszins de aandacht dan zullen we toch moeten groeperen! Ik heb ooit ergens op freethinker gelezen: het is moeilijk om katten te verenigen maar samen kunnen ze wel een heel hard geluid maken! (katten zijn dan de atheïsten) iets in die trant iig.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 apr 2012 22:41

Het is niet ongebruikelijk om een verbond op te richten. Als je een bepaalde visie voor ogen hebt. Het gemeenschappelijke belang kun je met gelijkgestemden sneller bereiken in een bepaalde organisatie dan met allerhande private initiatieven. Die vaak goedbedoeld zijn maar meestal expertise en financiën missen.

En humanisme kan op verschillende manieren bekeken worden. Doe je het zonder een god en stel je primair de mens centraal, dan kom je al snel uit op seculier humanisme. En waarom je dit een schoffering vindt voor het vrijdenken dat lees ik wel in het topic wat je gaat starten.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Destinesia

Bericht door Destinesia » 20 apr 2012 00:02

Ik vind het namenlijk raar om een verbond op te richten voor mensen die 1 ding met elkaar gemeen hebben, en dat is dat ze 1 ding niet doen, nl in god geloven.
Het als atheïst samen gemeen hebben "niet te geloven" is 5% ........ de andere 95% moet educatie (in partijverband) aan elkaar en aan het gehele menselijk ras inhouden. Er bestaat een onderscheid tussen "ongelovigen" en "atheïsten". Althans dat onderscheid zou er moeten zijn! Anders ontstaat er heel veel verwarring. Laat ik het anders zeggen: Veel ongelovigen (die jij als atheisten beschouwd) kunnen nog altijd "gelovig" raken. Ik beschouw een "ongelovige" per definitie niet direct als atheïst. Eerst wil ik weten waaróm iemand zegt een atheïst te zijn. Wat zijn de redenen om niet te geloven. Atheïsten hebben het "geloofsaanbod" overdacht en met ratio en argumenten afgewezen. Of het zijn ex-gelovigen die hebben ingezien dat zij in een leugen hebben geloofd. Daarnaast zijn de meeste atheïsten overtuigd van het feit dat "geloof" in goden schadelijk kan zijn voor de mensheid en de samenleving.

Vandaar dat er partijen worden opgericht...

BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick » 20 apr 2012 00:18

.vrijheid in het uiten van mening en expressie
vrijheid in keuzes van het inrichten van eigen leven en moment van overlijden
geldt dus zowel voor de atheist,de ongelovige en de gelovige ,dan verandert er naar mijn mening niks ,want ieder beroept zich op deze vrijheden en het gekibbel en de discussies gaan vrolijk verder om een ander van z,n eigen gelijk te overtuigen
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 20 apr 2012 00:44

BadAssChick schreef:geldt dus zowel voor de atheist,de ongelovige en de gelovige ,dan verandert er naar mijn mening niks ,want ieder beroept zich op deze vrijheden en het gekibbel en de discussies gaan vrolijk verder om een ander van z,n eigen gelijk te overtuigen
Er zijn gelovigen die bepaalde dingen niet mogen van hun geloof, zelfs al doen die dingen niemand kwaad.

Dat zijn de soort dingen die een atheïst en/of humanist vrij staat om te doen, en daar ligt het verschil.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 20 apr 2012 02:30

Ik vind het namenlijk raar om een verbond op te richten voor mensen die 1 ding met elkaar gemeen hebben, en dat is dat ze 1 ding niet doen, nl in god geloven.
Moeten we vakbonden dan ook maar afschaffen, omdat mensen die lid zijn slechts gemeen hebben dat ze werken?
Of voetbalclubs, omdat de leden alleen hun passie voor voetbal gemeen hebben?
De opmerking van het humanisme staat me ook niet aan en vind ik een schoffering voor het vrijdenken wat het atheisme hoort te doen, maar daar ga ik maar eens een nieuw topic over starten. Ik word geen lid!
Ik word ook geen lid, maar vooral omdat ik een beetje lui ben vrees ik.
En hoezo "hoort" het atheïsme te vrijdenken?
Ik dacht net dat men in zo'n clubje maar één ding gemeen had, en dat was het niet geloven in een god.
Maar nu hebben we dus al twee overeenkomsten: Vrijdenken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Juglans
Forum fan

Bericht door Juglans » 20 apr 2012 16:55

Jagang schreef:
Moeten we vakbonden dan ook maar afschaffen, omdat mensen die lid zijn slechts gemeen hebben dat ze werken?
Het gaat er meer om dat het enkele punt dat ze gemeen hebben nu net een negatie is, ze doen iets niet. Als je vergelijkingen gaat maken dan is het meer dat men een vakbond opricht voor mensen die geen eikenboomin de tuin hebben, want ze hebben dan wel geen eikenboom in de tuin, maar werken vinden ze wel belangrijk en ze willen dat hun rechten als werknemer goed beschermt wordt. Deze vergelijking is niet gezocht (oke, wel een beetje..) omdat er in beide gevallen sprake is van iets niet hebben, maar vervolgens wel in verenigingsverband iets doen dat goed is, waarbij dat goede niet per se samen hoeft te hangen met dat wat ze niet hebben. Het een volgt niet uit het ander, hoewel het goed samen kan gaan.

en
En hoezo "hoort" het atheïsme te vrijdenken?
Ik dacht net dat men in zo'n clubje maar één ding gemeen had, en dat was het niet geloven in een god.
Maar nu hebben we dus al twee overeenkomsten: Vrijdenken.
Daar heb je enigzins een punt, ware het niet dat de lieden van het atheistisch verbond wel degelijk na zijn gaan denken toen ze god hadden verworpen. Kennelijk meenden zei dat er buiten de religie wel degelijk iets zinnigs over de moraal en het leven was te zeggen. En kennelijk maakten zij hierbij de de koppeling tussen atheisme en humanisme, en juist dat vind ik te beperkt en de intellectuele speelruimte die het atheisme in principe biedt, tekort doen.
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 apr 2012 18:43

Juglans schreef: En kennelijk maakten zij hierbij de de koppeling tussen atheisme en humanisme, en juist dat vind ik te beperkt en de intellectuele speelruimte die het atheisme in principe biedt, tekort doen.
Volgens mij zie jij problemen die er niet zijn. Het zijn twee woorden; die gebruikt worden om een richting aan te geven. De intellectuele speelruimte die atheïsme biedt zal de meeste mensen een worst zijn. Het leidt alleen maar af van concrete zaken, waar de aandacht op gevestigd kan worden. Wil je een brede beweging of een klein clubje die tientallen jaren spendeert om het begrip atheïsme te beschrijven. En daarna een voorzichtige koppeling maakt met andere woorden.

Destinesia

Bericht door Destinesia » 20 apr 2012 20:06

Juglans schreef:--- punt dat ze gemeen hebben nu net een negatie is, ze doen iets niet .....
Nu doe je het weer.

Juglans
Forum fan

Bericht door Juglans » 20 apr 2012 21:27

PietV schreef:
Volgens mij zie jij problemen die er niet zijn. Het zijn twee woorden; die gebruikt worden om een richting aan te geven. De intellectuele speelruimte die atheïsme biedt zal de meeste mensen een worst zijn. Het leidt alleen maar af van concrete zaken, waar de aandacht op gevestigd kan worden. Wil je een brede beweging of een klein clubje die tientallen jaren spendeert om het begrip atheïsme te beschrijven. En daarna een voorzichtige koppeling maakt met andere woorden.
Dat kan ze dan wel een worst zijn, maar ik interpreteer dat als intellectuele oogkleppen en selectiviteit. Al snap ik het wel hoor, humanisme is in die zin een rationeel alternatief voor christendom. Niet alleen is deze gang van zaken te beperkt het is in wezen nog doordrongen van 2000 jaar christelijke cultuur waarbij de mens de belangrijkste focus voor de moraal is.

Destinesia schreef:
Nu doe je het weer.
Goed lezen wat ik schrijf. Mijn pleidooi is om atheisme slechts het startpunt te laten zijn een morele schone lei zoals iemand in een ander topic noemde. Deze lei kan niet alleen worden worden ingevuld met humanisme maar met nog veel meer. In die zin is 'niet geloven' van geringe betekenis, minder dan 5%! Het gaat om de rest, daar waar het moraalfilosofie wordt.

en:
Er bestaat een onderscheid tussen "ongelovigen" en "atheïsten".
Een onderscheid dat op zich al tamelijk kunstmatig is, atheisme is werkelijk niets, het is geen levensovertuiging, het is werkelijk in de grond van de zaak alleen maar de verwerping van god, ongeacht enige rationele schwung wat het op het eerste gezicht apart zet van de ongelovigen. Het onderscheid is totaal irrelevant voor de verdere invullingvan enige moraal. Een in jouw ogen ongelovige maakt van precies dezelfde instrumenten gebruik als de atheist.

en:
die jij als atheisten beschouwd
en dat heb ik dus nergens gezegd of geimpliceerd. Ik snap wel degelijk wat er met dat verschil wordt bedoelt, maar voor deze discussie acht ik het niet zo relevant.

en:
Atheïsten hebben het "geloofsaanbod" overdacht en met ratio en argumenten afgewezen.
Simpelweg geboren worden in een bepaalde plaats en tijd doet ook wonderen. De kans om atheisme op te lopen als je in de late 20e eeuw in pak-hem-beet Amsterdam wordt geboren is aanmerlijk hoger dan 300 jaar geleden, of in dezelfde tijd in pak-hem-beet het mid-westen van de vs, of bij een stam in papua nieuw guinea, for the sake of argument. Ja, het rationaliseren komt achteraf wel, waarom het atheisme toch zo rationeel is, maar ik vermoed dat het voor veel atheisten niet eens zozeer een keuze was. Maar goed, dat is een sociologische mijmering bij jouw sociologische opmerkingen.

siger

Bericht door siger » 20 mei 2012 02:16

http://clergyproject.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
" program supported by several atheist organizations that assists pastors who have lost their faith to “come out” as atheists to family, friends, congregations and communities."

Een US site voor geestelijken die atheist geworden zijn. Getuigenissen en uitwisseling van ervaringen, bvb hoe het is een relgieuze gemeenschap voor te gaan als atheist...

Voor de niet-clerus is er http://www.losingmyreligion.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rudolfus Venema

Bericht door Rudolfus Venema » 04 jul 2012 18:18

Grappig om te lezen wat mensen allemaal over ons schrijven zonder het ons zelf te vragen, of hun opmerkingen voor te leggen.

Maar hier zal ik proberen een beetje helderheid te scheppen.
Eerst maar eens over de term: Atheïst. Als je het louter filologisch bekijkt heb je gelijk, immers het betekent: niet-god.
Maar Atheïsme staat ergens voor. Wie onze site leest zal dat al snel duidelijk worden. Wij staan voor een seculiere samenleving, waarbij wij uitgaan van het feit dat er geen god of welke andere hogere macht dan ook bestaat. Een overheid hoort dan ook niet vanuit een of meerdere geloofsopvattingen haar besluiten te nemen.
Onze overheid is er voor iedere burger, ongeacht zijn godsdienst, ras, geaardheid enz. (Grondwet art.1)

We willen strijden tegen ongelijkheid van behandeling van burgers
In onze maatschappij ligt dat echter anders. Vanuit de geschiedenis van ons jonge koninkrijk werden de gelovigen en de gelovige instellingen bevoordeeld boven niet-gelovige instellingen. Deze bevoordeling is in wetten en maatregelen van bestuur vastgelegd. (Iemand vroeg om informatie over de financiering van het onderwijs. Als die even een mailtje naar mij stuurt [voorzitter@atheistischverbond.nl] zal ik hem uitgebreide info sturen, die we sinds kort hebben en nog op de site moet)
Deze ongelijke behandeling willen we aan de kaak stellen en door middel van 'volksdruk' door de overheid laten veranderen.

Maar er zijn meer dingen: wist je bijvoorbeeld dat kerken geen onroerend zaak belasting hoeven te betalen? Dat geldt, neem ik aan, inmiddels ook van moskeeën en hindoe tempels.

Verder maken ze ons sterk en druk over de door diverse religies ingegeven vormen van discrimitatie van groepen van mensen, zoals vrouwen, homo's, lesbiënnes, biseksuelen en transgenders.
De overheid staat toe dat een wet die voor alle andere mensen wel bindend is, opeens met een beroep op het gelovig geweten, niet meer bindend is.

Een recent voorbeeld daarvan is het onverdoofd slachten. In de wet op het dierenwelzijn staat dat dat niet mag. In diezelfde wet staat echter weer dat bepaalde religieuzen dat weer wel mogen. Een wetswijziging die dat wilde rechttrekken is onlangs in de Eerste Kamer gesneuveld.

Verder gaan we uit van het humanistisch mensbeeld. Mensen denken zelf en moeten zelf hun leven gestalte geven zonder daarbij gehinderd te worden daar de geloofsopvattingen van anderen.

Daarom vinden we dat de wetgeving het mensen vrij moet laten over hun eigen leven te beschikken. Vind iemand dat zijn leven voltooid is en wil sterven, dan moet dat, na de nodige ingebouwde zorgvuldigheid, ook kunnen, zonder dat mensen die daarbij behulpzaam zijn bestraft worden. Ook hier heeft het gelovige volksdeel een dikke vinger in de pap.

Iets over cijfers: volgens het CPB is ongeveer 20% van onze inwoners ongelovig of ook wel atheïst (ik zie daar geen onderscheid in). Maar die worden niet of nauwelijks gehoord, omdat ze zich niet verenigd hebben. Kerken en andere levensbeschouwelijke instellingen worden geregeld door de overheid gehoord. Maar wie vertegenwoordigt die niet-gelovenden?
Ook hier zien we een taak voor ons weggelegd. We bepleiten hiermee niet dat alle initiatieven op atheïstisch gebied moeten opgaan in één vereniging, maar wel dat dat bij gevraagd advies die ene club het op zich neemt alle anderen te polsen en eventueel bij elkaar te roepen.

Kortom: wij zijn niet een club van mensen die elkaar vinden omdat ze allemaal ergens niet in geloven, maar omdat ze willen werken aan een seculiere maatschappij waarbij de ongelijkheid tussen gelovigen en ongelovigen weg is. :wink:

Gesloten