Robert De Telder - Bijbelse en seculiere geschiedenis

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Robert De Telder - Bijbelse en seculiere geschiedenis

Bericht door Maria » 22 apr 2018 12:15

Robert De Telder is hier een aantal keren vernoemd in 2009 door hobby genoot Antoon.

http://www.creabel.org/83.html
Hier wordt hij vernoemd en vanaf hier is ook één van zijn boeken te downloaden in PDF formaat.
BIJBEL VERSUS EGYPTOLOGIE

De oude website is niet meer actief, maar ik kwam hem tegen als blogger.
Kronos
Elke week een fiks aantal uit een archief vanaf 04-01-2014 tot afgelopen week 17-4-2018
Van Amarna-kleitabletten tot alles gerelateerd aan De holocaust of Sjoa

Het lijkt alsof hij in korte tijd heel veel van wat hij onderzocht en schreef hier opnieuw publiceert.
Hij wordt vrij veel aangehaald door creationistisch en ID georiënteerde websites.

Toch heeft hij hier een macht aan gegevens verzameld, veel op de Bijbel georiënteerd, maar ook veel uit andere seculiere bronnen.
En zijn heel veel van de gegevens, die hij hier heeft verzameld waardevol voor iedereen, die in deze materie is geïnteresseerd.

Graag zou ik willen weten wat mensen hier over hem en over de gegevens die hij aanreikt, weten te vertellen.
De indelingen per onderwerp kan ik nog geen touw aan vastknopen.
Via steekwoorden zoeken werkt misschien nog het handigste.

Zelf vind ik het wel erg veelomvattend, om zonder indexeringen alles door te nemen, maar lukraak hier en daar op klikkend kom ik bijzonder interessante artikelen tegen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Bonjour
Site Admin

Re: Robert De Telder - Bijbelse en seculiere geschiedenis

Bericht door Bonjour » 23 apr 2018 18:39

Er zijn enkele kanttekeningen bij het werk van Antoon (even zonder al die blogs doorgelezen te hebben)
1: Hij werkt naar het antwoord toe. Dus negeert als het als een bepaalde uitkomst hem tegenspreekt.
2: Hij doet niet aan foutanalyse. Het klinkt stom maar Lawrence Krauss zegt steeds 2 + 2 = 5 for large numbers of 2. Als in een tekst 1 jaar staat kan dat iets zijn tussen de 9 en 18 maanden. 1 jaar + 1 jaar kan wel eens 36 maanden ofwel 3 jaar zijn.
3: Hij neemt alles serieus. Mozes was 120 jaar volgens de Bijbel. Eerst 40 jaar tot ie vluchtte, toen 40 jaar als banneling en toen 40 jaar door de woestijn. Toevallig vasten we ook 40 dagen en valt hemelvaart 40 dagen na Pasen. Voor hem is 40 altijd echt 40. Voor anderen zien een bepaalde betekenis in de 40, niet dat ze echt 40 jaar door de woestijn gezwerft hebben etc.
4: Als Antoon de berekening nu kan maken over de uitkomst van de profetie van Daniël, konden ze rond het jaar nul dat ook. Dus de profetie kan nog steeds self-profilling zijn geweest.

Dit is dus op basis van wat ik op credible van hem gelezen heb.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 apr 2018 20:36

Heb je het nu over het blog van Robert den Telder?
Of over forumlid Antoon?

Deze laatste was het op minstens één punt niet met de eerste eens.

Hoe archeologie en de Bijbel bij elkaar ingepast worden doen beiden.
Mij gaat het om de waarde van seculiere gegevens sec, zoals Den Telder ze aanreikt incl. zijn bronnen.

Ook seculiere archeologen zaten er soms naast, omdat ze nieuwe gegevens vaak in wilden passen in oude.
Ook buiten religie om.
Archeologie en feitenvergelijking met oude antieke geschriften bestaat pas relatief kort.
Bij nadere studies, als er steeds meer aan het licht komt, zie je pas de foutieve verklaringen van de eerste gegevens uit materiële onderzoeken.
Die chronologische volgorde van archeologische ontdekkingen en "het lezen daarvan", heb ik eigenlijk geen zicht op als ik het web afstruin.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 23 apr 2018 21:25

Maria schreef:
23 apr 2018 20:36
Heb je het nu over het blog van Robert den Telder?
Of over forumlid Antoon?
Te snel gelezen. Ik had het over antoon.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 28 apr 2018 16:49

Indrukwekkende hoeveelheid huisvlijt, dat moet gezegd.

Ik heb er wat doorheen gebladerd en kom dan bijvoorbeeld het volgende tegen
Wanneer werd de grote piramide op het Gizeh plateau nabij Cairo in Egypte gebouwd? Volgens mijn studies begon de bouw aan de grote piramide in het jaar 722 v. Chr., het jaar van de meganatuurcatastrofe in het sterfjaar van koning Achaz van Juda. (bron)
Wat zoekwerk op het www leert dat de gevestigde orde uitgaat van een heel andere datum, bijvoorbeeld dit artikel uit het NRC Handelsblad van november 2000.
Vandaag publiceert de Britse Egyptologe Kate Spence in het wetenschappelijke tijdschrift Nature een methode die het begin van de bouw van de piramide van Cheops (een van de drie in Gizeh) vaststelt op het jaar 2478 v.Chr. De marge is vijf jaar, terwijl de huidige chronologie uitgaat van 2552 v.Chr.()
Als je op zo een belangrijk punt al een dusdanige afwijking hebt, wat is dan nog de waarde van je verzameling? Vooral ook omdat de onderbouwing die Robert de Telder geeft m.i. beduidend minder fundament heeft dan bijvoorbeeld het artikel uit NRC.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 apr 2018 03:01

Mullog schreef:
28 apr 2018 16:49
Indrukwekkende hoeveelheid huisvlijt, dat moet gezegd.

Ik heb er wat doorheen gebladerd en kom dan bijvoorbeeld het volgende tegen
Wanneer werd de grote piramide op het Gizeh plateau nabij Cairo in Egypte gebouwd? Volgens mijn studies begon de bouw aan de grote piramide in het jaar 722 v. Chr., het jaar van de meganatuurcatastrofe in het sterfjaar van koning Achaz van Juda. (bron)
Dit zou zelfs Velikovsky te Gortig vinden, vermoed ik.En dat wil wat zeggen!
Ik wens u alle goeds

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 30 apr 2018 12:57

Peter van Velzen schreef:
30 apr 2018 03:01
Dir zou zelfs Velikovsky te Gortig vinden, vermoed ik.En dat wil wat zeggen!
Velikovsky is een bron die vaak door Robert de Telder wordt genoemd, viel mij op.
Maria schreef:
22 apr 2018 12:15
Graag zou ik willen weten wat mensen hier over hem en over de gegevens die hij aanreikt, weten te vertellen.
Dat ze weinig waarde hebben, lijkt mij. Maar de verhalen lezen is leuk :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Plaats reactie