Awe inspiring science

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Awe inspiring science

Bericht door MaartenV » 07 apr 2015 12:54

Het schijnt dat imitatie of spiegelneuronen daar een goede verklaring voor bieden. Mensen doen elkaar na, terwijl bij Chimpansees men heeft vastgesteld dat deze makkelijker probleemoplossend denken in plaats van hun soortgenoten te leren via imiteren.
https://www.youtube.com/watch?v=6zSut-U1Iks" onclick="window.open(this.href);return false;
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 07 apr 2015 12:54

Peter van Velzen schreef:Als men betere methodes heeft om kennis te delen worden die ook weer gedeeld en het delen lukt steeds beter. totdat een nieuw stukje kenmis nu binnen een jaar de hele wereld bereikt. (al zal Jan publike niet de hoed en de rand kennen) Het proces heeft als het ware zichzelf versneld. Het is een kwesite vam eerst eem wandelende verhalenverteller, toen een koerier op een paard. Later een reiziger in de trein, en nu een radio-signaal dat er een seconde over doet om op de maan te geraken. Het gaat inderdaad steeds sneller. en we hebben ons inmiddels ook aan de hoge snelheid aangepast. En willen nog meer megabits/seconde!
Punt is wel: evolutie gaat niet sneller. Wat dan de indruk geeft dat wij nu een eindproduct zijn. Forget it.

Neem nu alleen al de tijd die ligt tussen het ontstaan van de aarde en het ontstaan van licht! Iets van 800.000 jaar, 4x zo lang als het bestaan van de moderne mens. Licht, waarmee leven kon ontstaan.

Vanaf het moment (nu ja) dat wij uit de bomen kwamen en, zeg maar Lucy, ligt al 2-2,5 miljoen jaar. Tussen Lucy en de moderne mens iets van 3,5-4 miljoen jaar.
Zelfs in het begin van de moderne mens was er nauwelijks tot geen communicatie tussen groepen onderling. Want ik maak me sterk dat ze niet eens wisten van het bestaan van andere groepen. Pas met de ontwikkeling van de hersenen, met het bedenken van gereedschappen en het ontwikkelen van spraakvermogen kwam dat allemaal op gang.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 07 apr 2015 12:56

MaartenV schreef:Het schijnt dat imitatie of spiegelneuronen daar een goede verklaring voor bieden. Mensen doen elkaar na, terwijl bij Chimpansees men heeft vastgesteld dat deze makkelijker probleemoplossend denken in plaats van hun soortgenoten te leren via imiteren.
https://www.youtube.com/watch?v=6zSut-U1Iks" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook chimpansees zijn in die 6-7 miljoen jaar geëvolueerd. Ongetwijfeld. Maar wat ze toen konden ?????
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 apr 2015 14:06

MaartenV schreef:Het schijnt dat imitatie of spiegelneuronen daar een goede verklaring voor bieden. Mensen doen elkaar na, terwijl bij Chimpansees men heeft vastgesteld dat deze makkelijker probleemoplossend denken in plaats van hun soortgenoten te leren via imiteren.
Ik besefte dit al toen ik mijn bericht plaatste De naaap is geen machineDe mens is de aap die het meeste naäapt, niet een van onze mede-apen. De versnelling van de laatste tijd (vanaf zeg 10.000 jaar) is vooral het gevolg van onze vaardigheid om symbolen te gebruiken. Daardoor verspreidde de kennis zich veel sneller, en konden wij ook leren zonder direct contact met een medenaäap die het kunstje al machtig was.
Ik wens u alle goeds

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 07 apr 2015 14:37

Peter van Velzen schreef:
Ik besefte dit al toen ik mijn bericht plaatste De naaap is geen machineDe mens is de aap die het meeste naäapt, niet een van onze mede-apen. De versnelling van de laatste tijd (vanaf zeg 10.000 jaar) is vooral het gevolg van onze vaardigheid om symbolen te gebruiken. Daardoor verspreidde de kennis zich veel sneller, en konden wij ook leren zonder direct contact met een medenaäap die het kunstje al machtig was.
Maar waarom bedacht men dat niet eerder? Zijn onze hersens zo snel geëvolueerd de laatste 10.000-en jaren?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 apr 2015 15:37

MoreTime schreef:
Peter van Velzen schreef:
Maar waarom bedacht men dat niet eerder? Zijn onze hersens zo snel geëvolueerd de laatste 10.000-en jaren?
Het iuitvinden van het schrift vereiste eerst een grotere bevolkingsdichtheid - anders heeft het te weinig zin - daarvoor was waarschijnlijk de uitvinding van de landbouw noodzakelijk en die ontstond - misschien niet geheel toevallig - na het einde van de laatste ijstijd. LAten we zeggen als gevolg van de klimaatverandering. Wellicht dat wetenschappers daar binnenkort weer méér over kunnen vertellen.
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 07 apr 2015 16:57

MoreTime schreef: Hoe is dat te verklaren?
Ik denk dat met de komst van het schrift de snelheid vermenigvuldigt, net zoals de uitvinding van de stoommachine en hygiëne het aantal mensen sprongsgewijs deed toenemen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 apr 2015 21:04

Nog een stapje terug:

http://www.history.com/videos/origins-o ... f-language" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar waarom het zo lang duurde alvorens de eerste man op de maan stond...
Maar ja, wat is lang gezien de 4,5 miljard jaar dat de aarde rond de zon raast?

Sinds enige tijd weten we ongeveer precies hoe oud onze kosmos is, namelijk 13,7 miljard jaar.Deze 14 boekbanden bevatten ieder 1000 pagina’s en
iedere pagina duurt ongeveer 1 miljoen jaar om te lezen. Wat is nu ons stukje, waar vinden we iets terug van de aarde? De aarde is ongeveer 4,5 miljard jaar oud, dus de laatste 4 delen gaan over ons. Ze gaan over leven, maar merendeels over eencelligen. Je moet dus ongeveer 3 delen bacteriën doornemen en eigenlijk pas in het laatste deel wordt het interessant. In dit deel treffen we zo ongeveer halverwege het leven aan zoals we dat kennen: het leven dat pootjes heeft, blaadjes, de vissen, de reptielen en amfibieën. De oermens verschijnt ongeveer op de derde bladzijde voor het einde van het vierde deel; de moderne mens (= de mens die grottekeningen maakte, die moderne gereedschappen als pijlpunten gebruikte, dus zo’n 30.000-50.000 jaar geleden), dat zijn de laatste zinnen in het laatste paragraafje op de laatste bladzijde van dit deel. De geschiedenis van de laatste 2000 jaar, zo ongeveer de geschiedenis die wij op school leerden, is de laatste punt van dit boek.

Robert Dijkgraaf.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 08 apr 2015 09:52

Maar waarom bedacht men dat niet eerder? Zijn onze hersens zo snel geëvolueerd de laatste 10.000-en jaren? Het uitvinden van het schrift vereiste eerst een grotere bevolkingsdichtheid - anders heeft het te weinig zin - daarvoor was waarschijnlijk de uitvinding van de landbouw noodzakelijk en die ontstond - misschien niet geheel toevallig - na het einde van de laatste ijstijd. LAten we zeggen als gevolg van de klimaatverandering. Wellicht dat wetenschappers daar binnenkort weer méér over kunnen vertellen.
Lees Jarod Diamond er maar eens op na. In zijn boek 'Guns, steel and germs' verklaart hij precies waarom hoogstaande cultuuruitingen zoals schrijven het resultaat zijn van een aantal factoren. Die factoren zijn o.a. de beschikbaarheid van de juiste soorten vee, voedsel dat je kunt bewaren en een gunstig klimaat. Door de aanwezigheid van al deze factoren kun je binnen een samenleving een overschot creëren van voedsel en bevolking, zodat de mensen de vrije tijd hebben om zich te wijden aan dingen die voor het eerste levesbehoud niet nodig zijn, zoals schrijven, verhalen vertellen, kunst, religie etc.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 08 apr 2015 16:39

Henry II schreef:
Maar waarom bedacht men dat niet eerder? Zijn onze hersens zo snel geëvolueerd de laatste 10.000-en jaren? Het uitvinden van het schrift vereiste eerst een grotere bevolkingsdichtheid - anders heeft het te weinig zin - daarvoor was waarschijnlijk de uitvinding van de landbouw noodzakelijk en die ontstond - misschien niet geheel toevallig - na het einde van de laatste ijstijd. LAten we zeggen als gevolg van de klimaatverandering. Wellicht dat wetenschappers daar binnenkort weer méér over kunnen vertellen.
Lees Jarod Diamond er maar eens op na. In zijn boek 'Guns, steel and germs' verklaart hij precies waarom hoogstaande cultuuruitingen zoals schrijven het resultaat zijn van een aantal factoren. Die factoren zijn o.a. de beschikbaarheid van de juiste soorten vee, voedsel dat je kunt bewaren en een gunstig klimaat. Door de aanwezigheid van al deze factoren kun je binnen een samenleving een overschot creëren van voedsel en bevolking, zodat de mensen de vrije tijd hebben om zich te wijden aan dingen die voor het eerste levesbehoud niet nodig zijn, zoals schrijven, verhalen vertellen, kunst, religie etc.
Ik ken het boek van naam, heb em al eens in handen gehad maar nog niet gekocht. Op dit moment ligt er nog een ander boek op mij te wachten over de afgelopen 10.000 jaar menselijke geschiedenis van Michael Cook.

Eenieder dank voor de reacties btw.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 08 apr 2015 21:33

hierboven vroeg ik me af hoe chimpansees evolueerden in die 7 miljoen jaar.

Vandaag werd ik gewezen op een deel uit de serie door Dawkins over evolutie op een aspect hiervan.

https://richarddawkins.net/2015/04/darw ... -instinct/

Het gaat, helaas niet over apen, maar over het principe

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 apr 2015 18:45

Mooie site
http://thesciencenetwork.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 aug 2015 20:57

Nieuwe (2015) docu
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 aug 2015 19:12

En een iets oudere interessante docu met Brian Green

Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 okt 2015 21:34

Humor en informatief tegelijk.
Philip K. Dick

Plaats reactie