Awe inspiring science

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Awe inspiring science

Bericht door dikkemick » 05 nov 2015 19:11

Geen idee waar ik deze anders zou kunnen plaatsen. Had ik maar een plaatje als deze als onderschrift kunnen plaatsen.
PRACHTIG. Lang leve Marie Curie!

Afbeelding
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 05 nov 2015 20:12

en zo is het!
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Bileam Faustina
Geregelde verschijning

Bericht door Bileam Faustina » 06 nov 2015 14:19

O... ik dacht dat het curiosity was dat haar ombracht, punt is namelijk dat Marie niets wist over de oorzaak van haar leukemie. Dus haar hier neerzetten als een martelaar is wat wonderlijk, slachtoffer zou beter zijn...
At the other side of Poseidons realm there is a constellation that never sinks behind the horizon, shaped like a hunter! Sail to his brightest star and you will find the sea street of Scylla and Caribdis...
https://vrolijkewetenschap.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 06 nov 2015 15:28

Bileam Faustina schreef:O... ik dacht dat het curiosity was dat haar ombracht, punt is namelijk dat Marie niets wist over de oorzaak van haar leukemie. Dus haar hier neerzetten als een martelaar is wat wonderlijk, slachtoffer zou beter zijn...
je denkt toch niet dat de gevolgen van het werken met radioactief materiaal plotseling zichtbaar werden. Dat nam best een periode in beslag. Iemand die zo kundig is, en dat spul uit ander spul te halen, en daar naast ook nog (allerlei) toepassingen verzon van stralingen niet wist dat het helemaal geen (bij)werkingen had.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 nov 2015 15:39

Bileam Faustina schreef:O... ik dacht dat het curiosity was dat haar ombracht, punt is namelijk dat Marie niets wist over de oorzaak van haar leukemie. Dus haar hier neerzetten als een martelaar is wat wonderlijk, slachtoffer zou beter zijn...
Jezus wist ALLES al op voorhand. En natuurlijk werd Curie gedreven door haar verlangen kennis te vergaren. KENNIS!
En hoe vergaren we kennis? Wat hebben we de afgelopen 200 jaar geleerd? Wat bleek de beste methode?
Door vragen te stellen. Door te hypothetiseren, te testen en te falsifiëren.
En laat ik erbij vertellen dat ik Marie Curie niet als martelaar zie, maar het plaatje sprak me erg aan! Waarom?
Omdat de wetenschappelijke methode werkt! Het is een objectieve wereldwijde methode om betrouwbare kennis te vergaren. Geloof voldoet hier totaal niet aan!
Nogmaals. Jij gelooft A omdat je in land B bent geboren. Je buurvrouw gelooft C omdat ze in land D is geboren.
De wetenschapper accepteert (geloven is een onjuiste benaming omdat dit verwarring schept) A, of hij/zij nou in land A, B, C, D, E, F... is geboren.
En de theorie welke ze accepteren kan achteraf fout blijken te zijn, waarna de wetenschappers de theorie aanpassen/bijstellen, zodat ze weer klopt met de (empirische) gegevens. Dat heet leren...
Laatst gewijzigd door dikkemick op 06 nov 2015 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip K. Dick

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 06 nov 2015 16:01

We zouden een discussie kunnen aangaan over hoe een almachtige, algoede god het in zijn hoofd haalt om zo iemand als Marie Curie slachtoffer te laten worden van haar werrk, zo'n almachtige en goede goed had hier beter kunnen ingrijpen.
Dat is niet gebeurd, dat kan verschillende dingen beteken:
- god is een klootzak
- god kan het geen donder schelen
- het is een aanwijzing dat een almachtige, algoede god niet bestaat.

Het laatste is het meest aannemelijk.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 nov 2015 16:11

Misschien dat deze meer verheldert.

Afbeelding
Philip K. Dick

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 06 nov 2015 16:23

geweldig om uit te printen...autosticker... ;)
Love hurts - ;)

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 06 nov 2015 16:31

Dat beloof ik schreef: Dat is niet gebeurd, dat kan verschillende dingen beteken:
- god is een klootzak
- god kan het geen donder schelen
- het is een aanwijzing dat een almachtige, algoede god niet bestaat.

Het laatste is het meest aannemelijk.
Ik kan het niet laten, en off topic

Er bestaat helemaal geen god: almachtig of niet, omnipotent of niet, algoed of niet. Dat was de 4e mogelijkheid

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 nov 2015 16:45

Off topic? Het is je vergeven mijn zoon.

Hier weer een mooie docu om het goed te maken
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 nov 2015 19:21

=D>
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 nov 2015 18:16

http://www.nu.nl/wetenschap/4172496/dee ... ecord.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Homepage: http://home.cern/topics/large-hadron-collider" onclick="window.open(this.href);return false;
Philip K. Dick

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 26 nov 2015 19:34

dikkemick schreef:http://www.nu.nl/wetenschap/4172496/dee ... ecord.html

Homepage: http://home.cern/topics/large-hadron-collider" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi. Prachtig. Maar naar mijn bescheiden mening volslagen ontoereikend.
Het zou me niet verbazen als men tot dat inzicht gaat komen.

Waarom zeg ik dit, als volslagen leek?

Bijna alles gaat hier om aannames.
Maar als ik de onvoorstelbare massa van het heelal beschouw, waar niet eens een getal voor bestaat, dan denk ik (zo maar) dat men op een verkeerd spoor zit. Maar mooi is het wel.

Is dat nu al de investering waard? Dat valt nog te bezien. Vooralsnog zeg ik: wat heb je aan die wetenschap?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 nov 2015 20:04

https://www.youtube.com/watch?v=he6GjPvtUxU" onclick="window.open(this.href);return false;
Het belang van wetenschap is jou ook wel duidelijk neem ik aan...
Philip K. Dick

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 03 dec 2015 13:22

dikkemick schreef:https://www.youtube.com/watch?v=he6GjPvtUxU
Het belang van wetenschap is jou ook wel duidelijk neem ik aan...

maar natuurlijk. van oneindig groter belang dan welke religie dan ook.

Plaats reactie