Hoogbegaafd? Vind dan maar een vak dat niet verveelt
Ik vond het dus een prettig artikel om te lezen. Ook om deze getallen. .Hoeveel mensen er zo slim zijn als zij? Floor Sietsma (22) heeft geen idee. Sietsma is zó begaafd dat de onderzoekers na de meting van een IQ van 156 maar gestopt zijn met meten. Op haar twaalfde ging ze naar de universiteit om informatica en wiskunde te studeren. Op haar twintigste was ze gepromoveerd in de logica, "de meest abstracte vorm van informatica".
Ongeveer 2 procent van de Nederlanders heeft een IQ dat hoger is dan 125 of 130 (afhankelijk van de test) en is daarmee 'hoogbegaafd'.
Maar natuurlijk staat het levensverhaal tot nu toe van deze 22-jarige vrouw centraal en deze is het waard om gelezen te worden.
Één stukje van het schrijven trof mij wel.
Ik moest gelijk aan Freethinker denken.Twee soorten denkers
Er was één plek waar ze zich wel helemaal thuis voelde: het Centrum voor Wiskunde en Informatica, waar Sietsma promoveerde. "Daar is iedereen slim. En ook al zijn ook daar verschillen in intelligentie: mijn collega's waren er altijd verrast als je iets zei wat ze niet begrepen. Ze vroegen net zo lang door tot ze het doorhadden. In mijn beleving heb je twee soorten denkers: convergente denkers, die alle informatie die ze krijgen meteen inpassen in hun eigen wereldbeeld. En divergente denkers, die hun wereldbeeld met nieuwe informatie juist uitbreiden. Met die laatsten vind ik het het prettigst omgaan."