Intrigerende vragen - Wie weet het antwoord?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Intrigerende vragen - Wie weet het antwoord?

Bericht door axxyanus » 23 mei 2020 14:12

worteltje schreef:
23 mei 2020 11:15
axxyanus schreef:
23 mei 2020 09:53
Als de baan van de maan om de aarde een geodesic is, en licht volgt een geodesic dan lijkt het gevolg daarvan dat men op de maan met een lichtbron, het licht die baan van de maan kan laten volgen. Dat kan VZIODHB niet.
Ik snap je punt, maar het klopt wel wat ik zeg, zoals je na kunt lezen in de linkjes die ik erbij heb gezet mocht je dit verder willen onderzoeken. Heb het even nagezocht wat betreft licht, want dat lijkt inderdaad tegenstrijdig. Licht (en andere deeltjes zonder massa) volgen een ander soort geodesic, een zogenaamde 'null geodesic', waarin geen interval in ruimte-tijd is. Licht ondervindt namelijk oneindige lengtecontractie en tijddilatatie doordat het reist met de hoogst mogelijke snelheid. De geometrie van ruimte-tijd heb ik niet verder (wiskundig) bestudeerd dus meer kan ik er niet over vertellen.
Maar als we het over twee verschillende soorten geodesic hebben. In hoeverre kunnen we dan kennis over de ene extrapoleren naar kennis over de andere? We kunnen ook zeggen dat de trajecten van licht en van objecten, kromme lijnen vormen.

Ik denk dat je moet opletten dat je in dit geval een antwoord niet verward met het plakken van een etiket. Als je schrijft:
Ik snap waarom objecten met constante snelheid een circelvormige beweging maken in een zwaartekrachtsveld. Het object volgt gewoon de makkelijkste weg, namelijk een rechte lijn in ruimte-tijd (geodesic), en voor ons ziet dat eruit als een circelvormige beweging.
Heb je dan echt een antwoord/uitleg of heb je de vraag achter een aantal etiketten verstopt en blijft de echte vraag nog steeds onbeantwoord zoals waarom is die cirkelvormige beweging de gemakkelijkste weg.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 mei 2020 16:10

FransP schreef:
01 dec 2017 08:09
Waar ik de laatste tijd aan denk:

Tijd is ontstaan vanuit de 'vermeende" big bang.
Dat gaat er vanuit dat er een singulariteit is/was die uiteen spatte. Daardoor ontstond de ruimte en tijd. Oftewel ruimtetijd.
Maar hoe ontstond de singulariteit? Wanneer was het begin van die singulariteit ?
Moet toch eens ontstaan zijn, wat betekent dat er voor de big bang ook tijd was.

Veelal wordt in de wetenschap de vraag wat was er voor de big bang, als niet regulier beschouwt. Zelfde als, wat is er ten noorden van de noordpool.

Wat is jullie visie?
De vraag is nog niet te beantwoorden. Wij denken vaak (terecht) in termen als oorzaak en gevolg. Vermeend wordt o.a. dat ontstaan van het universum geen welomschreven oorzaak heeft. Wellicht quantumfluctuaties. Maar waar worden deze door veroorzaakt? Ad infinitum
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 mei 2020 04:27

worteltje schreef:
23 mei 2020 13:10
Goed punt inderdaad, door de draaiing van aarde valt een appel in vrije val niet in een rechte lijn naar beneden (maar de appel volgt wel een rechte lijn in curved space-time).
Maar DIE beweging is dus niet een val naar beneden toe, maar een die begint met een snelheid van 1500 kilometer per uur in oostelijke richting. De plaatstelijke kromming van der ruimte bepaald wat de "rechte lijn" is, en de rotatiesnelheid van de aarde is de reden waarom wij iets totaal anders waarnemen. In plaats van een snelheid van ongeveer 1500 km per uur, een toenemende snelheid van gemiddeld 2,2 meter per seconde (is 3,96 km per uur), en van 4,4 meter per seconde (7,92 km per uur) als de appel de grond raakt.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie