Onderscheid tussen mens en andere dieren

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Onderscheid tussen mens en andere dieren

Bericht door dikkemick » 19 jun 2018 15:16

Als ik voorgaande berichten lees, moet ik ook hier denken aan de wolfskinderen.
In de vrije natuur kan een wolfskind alleen overleven als de zorg wordt overgenomen door dieren. Zo zijn gevallen bekend van kinderen die werden 'geadopteerd' door wolven of beren en als soortgenoot zijn geaccepteerd.

Lees eens het stukje: "Ontwikkeling van wolfskinderen" en het onderscheid mens en dier vervaagd volkomen. Genetisch echter blijft de mens, mens het dier, het dier. Maar wat mij betreft benadrukt dit gegeven nog eens dat we eigenlijk meer '1' zijn dan we willen denken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 19 jun 2018 16:19

Giovedico delle Fate schreef:
19 jun 2018 13:24

Kun je, voor mijn perceptie, definiëren wat je dan onder 'wil’ (bij mensen) verstaat?
Nee, dat kan ik niet. Er valt geen definitie te geven van de 'wil’. Dat wat we 'wil’ noemen is alleen te ontdekken in je zelf.
Iedere discussie er over brengt je eigenlijk verder weg van het ontdekken van de 'wil’
Er zijn mensen die beweren dat de wil niet bestaat. Dat geloven zij dan.
Maar 'geloof’ valt net zo min te definiëren als de wil
En eventueel ook waarom het volgen van die wil bij mensen dan géén onderdeel van zijn natuur zou zijn?

Voor het goede begrip, net als een dier heb ik ook een dierlijke wil. (Die dus geen wil is)
Als ik honger heb dan wil ik eten. Waarom is dat geen wil? Er staat mij niks anders te doen dan mijn natuur (honger) te volgen. Anders ga ik dood. De natuur (in dit geval mijn natuur) brengt een aantal zaken mee waar ik maar aan te gehoorzamen heb. Op dat vlak verschil ik niet van een dier.

Mijn denken echter brengt ook een 'wil’ voort welke zich uitstrekt over vlakken welke niet tot de natuur behoort. Bijvoorbeeld: ik wil die mooie nieuwe auto. Ik heb hem niet perse nodig, maar ik wil hem! Daar zit een kies-moment. Ik kan die onbestemde behoefte bevrediging bevredigen of ik kan het niet doen. Door daar over na te denken (op het persoonlijk vlak) is de wil te vinden. Welke afzonderlijk werkt van onze dierlijke wil die geen wil is.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 19 jun 2018 16:26

Mullog schreef:
19 jun 2018 13:39

Ik durf beiden te bestrijden. Als bewijsmateriaal dat menselijk gedrag allerminst bepaald wordt door onze wil en ons denken wil ik dit filmpje inbrengen :)

Verder geven wij volgens mij via lichaamstaal allerlei signalen aan onze omgeving af zonder dat we ons daar überhaupt van bewust zijn (en lezen we die ook om ons heen en reageren daar op zonder dat ons bewustzijn daar een rol in speelt). En als je ziet hoe de marketingboys onze emoties en behoeften bespelen dan is er van een bewust gedrag nauwelijks sprake. Waar we wel goed in zijn is achteraf rationaliseren waarom we dingen gedaan hebben, dieren doen dat niet.
Wat je laat zien is Trump en Kim welke we kunnen beschouwen als twee naakte apen daar boven op de apenrots.
Hun menselijk (?) gedrag wordt inderdaad niet bepaald door hun wil. Zij volgen hun natuurlijk gedrag, twee alfamannetjes die een wedstrijdje ver pissen doen. In mijn optiek twee beklagenswaardige figuren welke hun dierlijke staat niet ontstegen zijn. Het seksuele intimidatie gedrag van Trump spreekt ook boekdelen.

Met Trump een discussie als deze aan gaan is dan ook volstrekt zinloos. De arme man is blijven steken in de evolutie.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 19 jun 2018 16:27

Hopper schreef:
19 jun 2018 16:26
Mullog schreef:

Ik durf beiden te bestrijden. Als bewijsmateriaal dat menselijk gedrag allerminst bepaald wordt door onze wil en ons denken wil ik dit filmpje inbrengen :)

Verder geven wij volgens mij via lichaamstaal allerlei signalen aan onze omgeving af zonder dat we ons daar überhaupt van bewust zijn (en lezen we die ook om ons heen en reageren daar op zonder dat ons bewustzijn daar een rol in speelt). En als je ziet hoe de marketingboys onze emoties en behoeften bespelen dan is er van een bewust gedrag nauwelijks sprake. Waar we wel goed in zijn is achteraf rationaliseren waarom we dingen gedaan hebben, dieren doen dat niet.
Wat je laat zien is Trump en Kim welke we kunnen beschouwen als twee naakte apen daar boven op de apenrots.
Hun menselijk (?) gedrag wordt inderdaad niet bepaald door hun wil. Zij volgen hun natuurlijk gedrag, twee alfamannetjes die een wedstrijdje ver pissen doen. In mijn optiek twee beklagenswaardige figuren welke hun dierlijke staat niet ontstegen zijn. Het seksuele intimidatie gedrag van Trump spreekt ook boekdelen. (Van Kim weet ik het niet.)

Met Trump een discussie als deze aan gaan is dan ook volstrekt zinloos. De arme man is blijven steken in de evolutie.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 19 jun 2018 23:14

Peter van Velzen schreef:
18 jun 2018 03:44
De vraag is doet de mens dat ook als hij een rol speelt? Alleen doen wat een (ander) mens wil?
niet alleen wat een ander wil, ook wat hij denkt dat andere van hem verwachten
dan kun je weer een boom afsteken dat de mens een groepsdier is, in de groep wil passen en dat 'm dat de beste kansen geeft.

de mens is een diersoort met specifieke eigenschappen, maar het blijft gewoon een dier met quasi dezelfde oerdriften als elke ander dier zoals voortplanten, overleven etc.
veel diersoorten hebben eigen specifieke eigenschappen. meestal een eigenschap die ons een reden gaf om een niuewe naam voor dit dier te verzinnen

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 19 jun 2018 23:17

Petra schreef:
18 jun 2018 04:37
Een ander dier weet dat niet, die IS die rol.
mja

ging jij vroeger fuiven dan deed je ook leuk kleedje aan, ook schmink om in de smaak van jongens te vallen, gedrag om bij de groep te behoren etc.
op die moment was jij ook gewoon die rol

jij bent, net als de 7miljard soortgenoten, gewoon een dier, in de biologische zin.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 jun 2018 05:34

dikkemick schreef:
19 jun 2018 09:13
19 jun 2018 07:21
Zonder onderlinge communicatie kunnen wij vrijwel niets en waren we waarschijnlijk al uitgestorven. Probeer je die situatie eens in te denken. Dat lukt je niet eens.
Nochtans hebben onze verre voorouders het prima gedaan. Ruwe keelklanken zie ik dan niet als communicatie (of vergelijk ik met kwaken van een eend).
Ze hebben overleefd. Mogelijk hebben ze geluk gehad, maar ze waren niet de dominante soort op aarde. Dat zijn we nu wél. Dat komt zuiver en alleen doordat we beter samenwerken dan andere soorten en dat doen we dan weer door te communiceren. Dat we nu met zeven miljard zijn, is niet een kwestie van geluk (alleen).
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 20 jun 2018 06:08

19 jun 2018 07:21

In zekere zin is een mens die nooit heeft kunnen communiceren, geen volledig mens. Je mag dan biologisch tot de soort behoren maar functioneel ben je minder dan een aap. Voor de mens als soort is de eigenschap wel degelijk essentiëel. Zonder onderlinge communicatie kunnen wij vrijwel niets en waren we waarschijnlijk al uitgestorven. Probeer je die situatie eens in te denken. Dat lukt je niet eens.
Dat bedoel ik met de scheppende kracht van het woord.
Als je geen woorden kunt gebruiken kun je zelfs je eigen gedachten niet vormgeven. Laat staan er met anderen over soebatten.
Pas als je de juiste woorden hebt gevonden die heel precies beschrijven wat je denkt, weet je bewust wat je vindt.
Daarna kun je pas plaatsbepalen. Al was het bv. maar over zoiets als 'wat is vrijdenken.'

Volgens mij zijn woorden belangrijk ergens in die omslag van onbewust naar bewust.

Dus dat vind ik ook een interessante gedachte, hoe hebben die prehistorische mensen dat gedaan? Ze hadden denk ik geen woorden maar alleen een beeldend vermogen en reageerden instinctief op hun gevoel. Ik denk met het complexer worden van gedachten de behoefte tot het benoemen ontstaan.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 20 jun 2018 06:35

19 jun 2018 11:38
Petra schreef:
19 jun 2018 06:30
ChaimNimsky schreef:
18 jun 2018 18:26
Een soort volgt de genetische lijn; de rest is naamgevingsconventie -- er is recentelijk reeds veel over de menselijke soort gezegd; drie topics zijn in zeer korte tijd geopend gerelateerd aan de vraag betreffende de menselijke soort. Wat betreft het onderscheid tussen mens & de andere diersoorten: ik ben er ook helemaal klaar mee. De mens is een diersoort.
Nou blijkt uit mijn opening al dat zelfs mensen die ervoor gestudeerd hebben met elkaar hierover discussiëren.
Misschien kun je ze ff een mailtje sturen ofzo, dat ze zich de moeite kunnen besparen.

"de mens is een diersoort" schrijf je dan.

Hè Hè, is dat ook weer opgelost, dat wisten we namelijk nog niet.
Zit ik er heel ver naast als ik constateer dat jouw wijze van schrijven de laatste tijd lichtelijk aan het radicaliseren is?
Ik hoef er de oorzaak niet van te weten, maar ik merk dat het me begint te storen dat je hier en daar (ongetwijfeld goed bedoeld) een nogal laatdunkende stijl hanteert. Op mij komt dat niet erg respectvol over, maar misschien is het ook niet respectvol bedoeld?
Ik ga er van uit dat de meesten op dit forum serieus nadenken over de strekking van wat ze schrijven. Als die inhoud je niet bevalt (of in jouw ogen een open deur bevat, zoals in bovenstaand geval) kun je daar vast ook anders mee omgaan. We zijn geen kinderen of debielen, maar jouw reacties suggereren dat tegenwoordig zo hier en daar wel degelijk.

Edit: Ik lees nu pas de reactie van ChaimNimsky, waarin hij woorden van gelijke strekking over jouw reactiestijl uitspreekt...
1) Het stoort me mateloos als ik het gevoel heb dat ik tegen muren praat omdat er bv. bandjes worden afgespeeld.
Stelselmatig herhalen dat wij een diersoort zijn is bijvoorbeeld enorm badinerend aangezien helemaal niemand beweert of zelfs maar dénkt dat dat niet zo is.
Door dat steeds maar te herhalen, denigreer je m.i. je andere gesprekspartners tot (hoe noemde jij dat nou? oh ja) volslagen debielen omdat je blijkbaar in de idee verkeert dat anderen dat niet beseffen. Of .. ik moet zeggen.. probeer je! Want of een aangesprokene zich zo voelt? zie 3).

2) Het is bijzonder frustrerend dat gespreksonderwerpen afgekapt of gekaapt worden of ondergesneeuwd, vernacheld of verpest worden door reacties die niks toevoegen, omdat mensen bijvoorbeeld in eigen vooroordelen blijven hangen. Zo ook hier, mens en dier.. hup en we zijn alweer hoogdravend en voelen ons meer dan een dier en bla bla bla. Moet je eerst ellenlang daarover soebatten. En voor wat? Start dan een topic .. "voelen we ons meer dan een dier?" .. Dan gaan we die vraag behandelen! Zal niet lang duren denk ik, daar niet om. Maar NU is dat helemaal de vraag niet :!:

3)
Petra schreef:
21 mei 2018 06:36
21 mei 2018 05:14
20 mei 2018 18:50
Tegengas is geen enkel probleem, maar ik heb er serieus last van als iemand iets wat ik heb gepost behandelt alsof ik een volslagen debiel ben.
Maar verder heb ik het hier gemiddeld goed naar mijn zin.
Dat is toch vreemd, men zou volslagen debielen toch iets vriendelijker moeten behandelen. Ze weten immers vrijwel niets. Ik denk daarom dat men je voor intelligent genoeg houdt om kritiek te kunnen verwerken. Maar prettige vakantie gewenst.
Die Peter toch weer; :love1:
Valt dat ff mee, ik denk dat ik voor bijzonder intelligent gehouden wordt. :lol:
P.S.
Ik heb er overigens geen enkele moeite mee om achteraf toe te geven dat ik fout zat.
Zal 't niet de eerste keer en zeker niet de laatste keer zijn.
Zo moedig ben ik dan ook nog wel.
In dit geval, werd de bal teruggekaatst zoals ie gespeeld werd; er werden zeekomkommers gespeeld, met als doel: belachelijk maken. (over denigrerend gebroken!) en vernachel-acties uitgevoerd. Die, helaas, zoals uit deze post moge blijken, nog gelukt zijn ook.
Laatst gewijzigd door Petra op 20 jun 2018 07:26, 3 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 20 jun 2018 07:13

Mullog schreef:

:lol:
Mullog schreef:
Ik denk dat bewust gedrag en bewustzijn gerelateerd zijn aan het bewuste denken, wat weer gerelateerd is aan het vormen van gedachten met woorden.
Tevens had ik al eerder in dit topic een lezing geplaatst met de laatste inzichten over vrije wil; het wordt daarin "bewuste wil" genoemd.
Vond ik wel een mooie vondst.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 20 jun 2018 08:46

Petra schreef:
20 jun 2018 06:35

P.S.
Ik heb er overigens geen enkele moeite mee om achteraf toe te geven dat ik fout zat.
Ach, zolang je maar in de smiezen hebt dat het over jouw frustraties gaat...

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 20 jun 2018 08:56

dikkemick schreef:
19 jun 2018 15:16
Als ik voorgaande berichten lees, moet ik ook hier denken aan de wolfskinderen.
In de vrije natuur kan een wolfskind alleen overleven als de zorg wordt overgenomen door dieren. Zo zijn gevallen bekend van kinderen die werden 'geadopteerd' door wolven of beren en als soortgenoot zijn geaccepteerd.

Lees eens het stukje: "Ontwikkeling van wolfskinderen" en het onderscheid mens en dier vervaagt volkomen. Genetisch echter blijft de mens, mens het dier, het dier. Maar wat mij betreft benadrukt dit gegeven nog eens dat we eigenlijk meer '1' zijn dan we willen denken.
Ook interessant zijn de experimenten en boeken van Rupert Sheldrake. Ik kan "Honden weten wanneer hun baas thuiskomt, Rupert Sheldrake, 2006, ISBN 9021583844" zeer aanbevelen. Het boek toont aan dat (sommige) dieren zintuigen bezitten én gebruiken waar de mensheid nog een punt aan kan zuigen. Wat communicatiemiddelen betreft zit het bij veel diersoorten wel snor. Het zijn dikwijls alleen ándere middelen dan wij mensen bezitten/gebruiken. Zoals dat ook omgekeerd het geval is.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 20 jun 2018 09:15

Hopper schreef:
19 jun 2018 16:19
19 jun 2018 13:24

Kun je, voor mijn perceptie, definiëren wat je dan onder 'wil’ (bij mensen) verstaat?
Nee, dat kan ik niet. Er valt geen definitie te geven van de 'wil’. Dat wat we 'wil’ noemen is alleen te ontdekken in je zelf.
Iedere discussie er over brengt je eigenlijk verder weg van het ontdekken van de 'wil’
Er zijn mensen die beweren dat de wil niet bestaat. Dat geloven zij dan.
Maar 'geloof’ valt net zo min te definiëren als de wil
[...]
Voor het goede begrip, net als een dier heb ik ook een dierlijke wil. (Die dus geen wil is)
Als ik honger heb dan wil ik eten. Waarom is dat geen wil? Er staat mij niks anders te doen dan mijn natuur (honger) te volgen. Anders ga ik dood. De natuur (in dit geval mijn natuur) brengt een aantal zaken mee waar ik maar aan te gehoorzamen heb. Op dat vlak verschil ik niet van een dier.

Mijn denken echter brengt ook een 'wil’ voort welke zich uitstrekt over vlakken welke niet tot de natuur behoort. Bijvoorbeeld: ik wil die mooie nieuwe auto. Ik heb hem niet perse nodig, maar ik wil hem! Daar zit een kies-moment. Ik kan die onbestemde behoefte bevrediging bevredigen of ik kan het niet doen. Door daar over na te denken (op het persoonlijk vlak) is de wil te vinden. Welke afzonderlijk werkt van onze dierlijke wil die geen wil is.
Ik kan je niet volgen als je het hebt over "de dierlijke wil" (die kennelijk ook jij bezit), maar "die dus geen wil is".

En verder kan ik zeggen dat mijn ervaring met honden mij leert dat (in elk geval) honden wel degelijk een 'wil' bezitten. Geen 'menselijke wil' uiteraard, want het zijn immers geen mensen, maar wel héél wat meer dan wat jij "de dierlijke wil" noemt (die volgens jou dus niet bestaat).

Mijn honden doen, net als mensen, heel wat meer dan louter hun honger achterna lopen. Ze spelen (met mensen en met elkaar) en ze beslissen zelf óf en wanneer ze daar zin in hebben. Ze voeren psychologische oorlogjes met elkaar en ze strijden om de macht, om de gunst van anderen, om het lekkerste plekje om te liggen, wanneer ze hun vacht willen laten verzorgen, enz. Kortom, het zijn dikwijls nét mensen (in bepaalde opzichten). En dat ze een duidelijke eigen wil hebben, blijkt uit het feit dat ze zelf bepalen of ze wél of niet willen spelen, wandelen, zwemmen, en zélfs eten! Een van mijn honden, die kerngezond is, laat haar eten 's morgens regelmatig staan totdat aan een aantal voorwaarden is voldaan. Ze 'wil' dan dat ik eerst die voorwaarden schep. En dat is géén aangeleerd gedrag!

Maar terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me dat ik me de moeite waarschijnlijk kan besparen, omdat uit de stelligheid waarmee je beweert en verdedigt dat dieren géén wil hebben al aangeeft dat je mogelijk voor mijn argumenten geen ruimte zult hebben.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 20 jun 2018 09:57

Hopper schreef:
19 jun 2018 16:26
We zijn allemaal blijven steken in evolutie (hoewel dat eigenlijk een volstrekt verkeerd taalgebruik is). Het is een illusie te denken dat de rest van de mensheid daar veel anders in is hoewel Trump misschien wat extremer in zijn gedrag is dan anderen.
Petra schreef:
20 jun 2018 07:13
Ik denk dat bewust gedrag en bewustzijn gerelateerd zijn aan het bewuste denken, wat weer gerelateerd is aan het vormen van gedachten met woorden.
Tevens had ik al eerder in dit topic een lezing geplaatst met de laatste inzichten over vrije wil; het wordt daarin "bewuste wil" genoemd.
Vond ik wel een mooie vondst.
Dat is wel een mooie gedachte, enerzijds aangeboren gedrag, anderzijds bewuste wil met daartussen een heel grijs gebied van aangeboren gedrag dat bewust wordt verantwoord.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 20 jun 2018 17:17

Petra, je blijft negeren dat het poneren van een anthropologische indeling nergens weerlegt dat de mens genetisch identificeerbaar is en de soort een genetische lijn volgt waarmee het verschil tussen de diersoorten waaronder de menselijke soort eveneens genetisch identificeerbaar zijn, terwijl de rest simpel naamgevingsconventie betreft. Desondanks zeg je dat de anthropologen uit je openingspost dit ter discussie stellen. Zou je eveneens kunnen zeggen waar de anthropologen uit je openingspost hierover met elkaar discussiëren in plaats van dit te negeren & zeggen dat er plaatjes worden afgespeeld? Eveneens is het aantoonbaar dat eigenschappen niet noodzakelijkerwijs essentieel hoeven zijn voor het volgen van een genetische lijn. Indien je dit kunt weerleggen ben ik je dankbaar. Maar je hebt niets weerlegd, gooit hierbij impliciet serieuze en correcte wetenschap deels aan de kant & zegt simpelweg dat we de antropologen ff een mailtje sturen moeten ofzo, zodat ze zich de moeite kunnen besparen. Dat is geen argument, noch weerlegt - als reeds gezegd - een anthropologische indeling de genetische implicaties van het mens-zijn & daarmee is de kous dus evenmin af.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Plaats reactie