pallieter schreef: ↑02 mei 2019 15:32
Die begrijp ik niet echt.
Waar ik altijd hoofdpijn van krijg is als ik mij zaken probeer voor te stellen. Als ik met (bijna) de lichtsnelheid van A naar B ga vindt lengtecontractie plaats in mijn bewegingsrichting (voor een waarnemer). Maar die lengtecontractie is dan toch alleen in de bewegingsrichting, niet in een beweging die zich loodrecht op mijn richting bevindt.
Van mij uit gezien is een meter een meter, welke kant ik ook op kijk. Voor de waarnemer ben ik praktisch plat in de bewegingsrichting maar nog steeds 1.86 hoog. Dus een object wat zich 1 meter boven mij bevindt bevindt zich ook voor de waarnemer 1 meter boven mij. Maar een object wat zich volgens mij 1 meter voor mij bevindt, bevindt zich voor de waarnemer misschien maar 1 paar millimeter voor mij.
Wat ik ook fascinerend vind en waar k nog nooit een goed verhaal over gelezen heb is hoe een foton een reis door de ruimte ervaart. Waar wij fotonen zien van miljarden jaren oud is voor dat foton geen tijd verstreken. Is het universum voor een foton dan niet meer dan een punt?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)