Is licht wel zo snel???

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Nieuwton

Is licht wel zo snel???

Bericht door Nieuwton » 16 jan 2020 13:18

Ja licht is het snelste wat we tot nu toe kennen, maarliefst 300.000 km/s ( in vacuüm). In de natuurkunde stellen we vast dat er niks snelle is dan licht. Maar waarom is licht in verhouding tot en met de ruimte dan zo traag? Soms lees ik stukken dat sterren duizenden lichtjaren verweg staan en dan denk ik; is de ruimte zo groot of licht zo traag? We weten de de ruimte steeds toeneemt naar het oneindige toe.

Stel je voor dat Max Verstappen met de licht snelheid een rondje aflegt. Jij staat bij de finish. Elke keer dat Max bij de finish komt wordt de baan 1 cm langer. In het begin zal je geen verschil merken maar na x aantal rondjes merk je dat hij langzamere rondetijd heeft. Je kan concluderen dat de baan langer wordt of dat Max langzamer is gaan rijden.

Licht lijkt dus langzaam te gaan in verhouding met de ruimte. Maar de ruimte is gewoon veel groter geworden en licht niet sneller. Denken jullie dat er iets sneller is dan het licht? En weten jullie hoe licht werkt. Zou dit graag willen weten omdat er nu 2 hoofdtheorien zijn over licht. Is het een deeltje of een golf?

outremer
Forum fan

Re: Is licht wel zo snel???

Bericht door outremer » 16 jan 2020 14:53

Je moet proberen de begrippen uit onze eigen leefwereld niet toe te passen op het universum.
Traag,snel,groot,klein,goed,slecht,mooi,lelijk ....
Het betekent allemaal niet veel als je het universum onderzoekt.
Dus waarom zo traag ? Waarom vind je het traag ? Hoe definieer je traag ?

't Is niet altijd even makklijk en iedereen laat zich hier soms wel eens aan vangen :-)

Nieuwton

Bericht door Nieuwton » 16 jan 2020 15:59

Relatief tegen de ruimte vind ik licht traag. Waarom het traag lijkt/is geef ik een voorbeeld van. En ik definieer traag met de snelheid 300.000 km/sec. En waarom moet ik de begrippen van eigen leefwereld proberen niet toe te passen. Je kan niet zonder denk ik. Ik onderzoek geen universum en probeer het universum ook niet uit te leggen.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 jan 2020 16:03

In de natuurkunde stellen we vast dat er niks snelle is dan licht. Maar waarom is licht in verhouding tot en met de ruimte dan zo traag?
Ruimte kan sneller uitdijen dan licht (fotonen) zich kan verplaatsen. Daarom is het heelal ook groter dan de afstand die licht tot nu toe heeft kunnen afleggen. Immers we zien sterrenstelsels op zo'n 46 miljard lichtjaar afstand, terwijl het heelal ongeveer 13,8 miljard jaar oud is.

Nieuwton

Bericht door Nieuwton » 16 jan 2020 17:15

lanier schreef:
16 jan 2020 16:03
In de natuurkunde stellen we vast dat er niks snelle is dan licht. Maar waarom is licht in verhouding tot en met de ruimte dan zo traag?
Ruimte kan sneller uitdijen dan licht (fotonen) zich kan verplaatsen. Daarom is het heelal ook groter dan de afstand die licht tot nu toe heeft kunnen afleggen. Immers we zien sterrenstelsels op zo'n 46 miljard lichtjaar afstand, terwijl het heelal ongeveer 13,8 miljard jaar oud is.
Kan je een link sturen waar je hebt gevonden dat ruimte sneller uitdijt dan licht, lijkt me sterk dat de ruimte sneller kan uitdijen dan licht. Dat betekend dat het sneller is dan licht. En tot we nu toe weten is er niks sneller

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 16 jan 2020 18:06

Nieuwton schreef:
16 jan 2020 17:15
Kan je een link sturen waar je hebt gevonden dat ruimte sneller uitdijt dan licht, lijkt me sterk dat de ruimte sneller kan uitdijen dan licht. Dat betekend dat het sneller is dan licht. En tot we nu toe weten is er niks sneller
https://www.allesoversterrenkunde.nl/!/ ... roter-dan/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Nieuwton

Bericht door Nieuwton » 16 jan 2020 19:15

doctorwho schreef:
16 jan 2020 18:06
Nieuwton schreef:
16 jan 2020 17:15
https://www.allesoversterrenkunde.nl/!/ ... roter-dan/
Dankje, staat er goed uitgelegd

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 jan 2020 03:31

lanier schreef:
16 jan 2020 16:03
Dat is niet helemaal waar. We zien die stereenstelsels zoals ze 13,8 miljard jaar geleden waren, Toen warenz ze zeker niet zover weg, We veronderstellen dat ze nu 46 miljard lichtjaar ver weg staat, maar we zullen ze nooir zien zoals ze "nu"' zijn. Ik zet "nu" tussen aanhalingstekens, want het is niet erg zinvol om in verband met zulke sterren van gelijktijdigheid te spreken.
Ik wens u alle goeds

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 17 jan 2020 09:19

Ik zeg nergens dat we de sterren zien zoals ze "nu" zijn.
Het gaat erom dat sterrenstelsels op een grotere afstand (46 miljard jaar) van ons staan dan licht heeft kunnen overbruggen in het bestaan van het heelal (13,8 miljard jaar).

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 jan 2020 15:40

Is licht wel zo snel?
Die Einstein toch...relativiteit! Snel t.o.v wat?
In dat opzicht is licht dus snel, want er is, voor zover we weten, niets sneller dan licht.

Maar ALS er een fenomeen blijkt te zijn dat met een oneindige snelheid reist (of warp-speed zoals in star trek), is licht uitermate traag in haar voortbeweging.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

worteltje
Geregelde verschijning

Bericht door worteltje » 17 jan 2020 16:52

Voor de vragensteller: Lichtsnelheid is niet enkel de snelheid van het licht. Het is eigenlijk de snelheid van oorzaak-gevolg (causaliteit) in ons universum. Laten we het causaliteitssnelheid noemen. Als er een balk bestond van 3 lichtjaar lang en je duwt deze 1 meter vooruit, dan zal het 3 jaar duren voordat de verplaatsing van 1 meter aan de andere de kant van de balk zich voltrekt.

Ook als ik bijvoorbeeld een glas water 1 meter verplaats dan is strikt genomen niet het hele glas direct 1 meter verschoven, ook dit gaat met de causaliteitssnelheid. Dit effect voltrekt zich natuurlijk onmeetbaar snel (1/300000/1000 seconde), maar volgens Einstein's theorieën is dit simpelweg de natuur van ons universum.

Om het een beetje ingewikkeld te maken: Zoals ik het begrijp (correct me if I'm wrong) is de causaliteitssnelheid eigenlijk een optelsom van je bewegingen in de ruimte en in de tijd. Wanneer een deeltje geen massa heeft zal het met de gehele causaliteitssnelheid door de ruimte moeten reizen. Er is dan geen 'ruimte' meer om door de tijd te reizen. De tijd staat dus stil voor een lichtdeeltje (heeft geen massa). Wanneer een deeltje of object ook massa heeft zal deze naast een reis door de ruimte ook een reis door te tijd maken (zoals ons mensen). De snelheid van de ruimte- en tijdreis moet samen weer tot de causaliteitssnelheid van ons universum komen. Dit betekent dus dat wanneer je in een vliegtuig heel snel reist je minder snel in de tijd kan reizen en dus net iets minder oud bent dan iemand die op de grond blijft. Dit is aangetoond met atoomklokken.

Er is natuurlijk wel een fenomeen naast ruimte-uitdijing dat sneller is dan licht. Dit is kwantumverstrengeling, waarbij 2 deeltjes op een één of andere manier met elkaar verbonden zijn. Wanneer je van het ene deeltje de spin (een eigenschap van het deeltje) verandert, dan verandert de spin van het andere deeltje direct mee, ongeacht de afstand tussen de deeltjes.

Maar de vraag is of hier sprake is van oorzaak-gevolg. Men weet niet waarom de verandering van spin van het tweede deeltje direct plaatsvindt.
Iedere vorm van geloof is een beperking van je persoonlijke vrijheid in doen en denken

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 jan 2020 02:33

lanier schreef:
17 jan 2020 09:19
Ik zeg nergens dat we de sterren zien zoals ze "nu" zijn.
Het gaat erom dat sterrenstelsels op een grotere afstand (46 miljard jaar) van ons staan dan licht heeft kunnen overbruggen in het bestaan van het heelal (13,8 miljard jaar).
Dus volgens jou dijt het heelal niet uit?
Ik wens u alle goeds

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 19 jan 2020 17:52

Natuurlijk wel, waar haal je dat vandaan??
Uitdijing is niet gebonden aan de lichtsnelheid, dat proberen we toch duidelijk te maken?

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 19 jan 2020 19:18

Nieuwton schreef:
16 jan 2020 13:18
Ja licht is het snelste wat we tot nu toe kennen, maar liefst 300.000 km/s ( in vacuüm).
Je kunt natuurlijk ook stellen dat licht stil staat en dat wij (materie) bewegen. Zodat tijd en ruimte mogelijk worden gemaakt.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 19 jan 2020 19:58

Hopper schreef:
19 jan 2020 19:18
Nieuwton schreef:
16 jan 2020 13:18
Ja licht is het snelste wat we tot nu toe kennen, maar liefst 300.000 km/s ( in vacuüm).
Je kunt natuurlijk ook stellen dat licht stil staat en dat wij (materie) bewegen. Zodat tijd en ruimte mogelijk worden gemaakt.
Dat lijkt me niet in harmonie met de realiteit.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie